De nye sikkerhedsopdateringer....
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-12-07 13:25

Pas på SecurityUpdate 'SecUpd2007-009Uni' til Tiger/Intel og
'SecUpd2007-009Le' til Leopard! Den kan finde på at fragmentere/ødelægge
dine profiler i fx. SeaMonkey og Firefox+Thunderbird, så du kan få svært
ved at få adgang til dine mailbokse.

Jeg kan ikke finde en umiddelbar løsning, hvis man ikke har et
defragmenteringsprogram ala iDefrag eller Intech Speedtools Utilities.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-12-07 18:05

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> [...]
> 'SecUpd2007-009Le' til Leopard! Den kan finde på at fragmentere/ødelægge
> dine profiler i fx. SeaMonkey og Firefox+Thunderbird, så du kan få svært

Det lyder som en and. Det er med stor sansynlighed noget andet der
destruerer dine proiler.

Fra : Henrik Palshøj

Dato : 18-12-07 18:14

On 2007-12-18 18:04:32 +0100, Morten Reippuert Knudsen
<spam@reippuert.dk> said:

> Det lyder som en and. Det er med stor sansynlighed noget andet der
> destruerer dine proiler.

Virker fint her iBook G4 med OSX 10.4.11, firefox uden problemer....

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-12-07 18:29

Et par tilføjelser....

Erik Richard Sørensen wrote:
> [...]
>
> Jeg kan ikke finde en umiddelbar løsning, hvis man ikke har et
> defragmenteringsprogram ala iDefrag eller Intech Speedtools Utilities.

Udover de nævnte programmer, kan problemerne også komme i både Safari
alene eller kombinationen af Safari+Mail og safari+thunderbird.

Dette er bl.a. kommet frem fra brugere i Norge...

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-12-07 21:44

Yderligere tilføjelser. Problemet er nu også kommet op i apple forum
discussion Groups....

Se: http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=1297169

mvh. Erik Richard

Fra : Bruno

Dato : 18-12-07 18:57

> [...]
>
> Jeg kan ikke finde en umiddelbar løsning, hvis man ikke har et
> defragmenteringsprogram ala iDefrag eller Intech Speedtools Utilities.

Tak for advarslen - selv hvis risikoen er lille er det en god
undskyldning for at få taget noget backup

Mvh
Bruno

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-12-07 22:31

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Dette er bl.a. kommet frem fra brugere i Norge...

Kan du huske hvor? Jeg synes det lyder som nogen spændende fora du
følger - det vil jeg også gerne.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-12-07 00:33

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Kan du huske hvor? Jeg synes det lyder som nogen spændende fora du
> følger - det vil jeg også gerne.

no.it.os.mac.diverse (NIOMD)
comp.sys.mac.apps
comp.sys.mac.system

Den sidste har jeg dog ikke set det her problem beskrevet.

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Kiil

Dato : 19-12-07 02:30

Erik Richard Sørensen - NOSPAM@NOSPAM.dk on 19/12/07 00.33 wrote:

> no.it.os.mac.diverse (NIOMD)
> comp.sys.mac.apps
> comp.sys.mac.system
>
> Den sidste har jeg dog ikke set det her problem beskrevet.

Så vidt jeg kan se er det da dig der poster problemet i det norske forum
også?
--
/peter

The best things in life are postage paid, batteries included,
guaranteed forever and tax-free.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-12-07 10:27

Peter Kiil wrote:

> Så vidt jeg kan se er det da dig der poster problemet i det norske forum
> også?

At jeg måske er den første, der poster en problemstilling, er jo ikke
ensbetydende med, at andre ikke kan have problemer, der kan være
forårsaget af opdateringerne.

Og hvis du læser, hvad jeg skriver, så vil du se, at det ikke bare erpå
_ét_ system, det er galt, men faktisk på et fuldstændig clean 10.4.11,
hvor der ikke er installeret så meget som _et_ _eneste_ ekstraprogram
udover en speciel musedriver, - og den er endda først installeret bagefter!

Det, jeg så efterfølgende har bemærket, er, at det åbenbart kun er på
IntelMacs med brug af 2007-009Universal opdateringen, problemerne
kommer. - Alene i løbet af det sidste døgn har jeg fået godt 10 mails -
alle fra vores Nisus brugere, der bruger Intel iMacs og MacBook/MacBook
Pro - ALLE med præcis samme fejl - og ikke EN ENESTE G4 eller PPC
baseret G5!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-12-07 10:36

> At jeg måske er den første, der poster en problemstilling, er jo ikke
> ensbetydende med, at andre ikke kan have problemer, der kan være
> forårsaget af opdateringerne.

Men Macintouch siger følgende:

"Readers report, and we confirmed, a bug in Apple's new Security Update
2007-009, which modifies Apple's WebKit in both Tiger and Leopard and
causes various websites to crash with Safari and any other WebKit-based
browser following the update. "

Ikke et ord om dit problem, så det må være noget andet der går galt.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-12-07 13:37

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> browser following the update. "
>
> Ikke et ord om dit problem, så det må være noget andet der går galt.

Ud af de godt 10 mails, jeg har fået i det sidste døgns tid, er de 8
ang. Safari, Safari+Mail, og Safari+thunderbird, 2 er om Firefox og
Firefox+thunderbird, 1 om Safari+eudora og 1 udover mig omk. SeaMonkey.

Så det er altså ikke 'bare' Safari, der har problemer efter den
opdatering....

Desuden er det ualmindelig svært at få seaMonke til at crashe i
browserdelen. Det er sket en enkelt gang for mig i de n snart 2 år, jeg
har brugt den. Problemerne viser sig, som jeg har skrevet ved, at man
ikke kan få adgang til sine mailbokse ved at bruge mail/newsdelen.

Hvis du - og andre - nu læste grundproblemet i den tilsv. norkse tråd,
så vil du/I se, at problemerne først og fremmest er med mail, når/hvis
man vil logge ind til sin mail via en browser.

At MacIntouch såskriver, at der modificeres noget i webkit, kan jeg
hverken af- eller bekræfte, men jeg kan ihvertfald bekræfte, at både
iDefrag og QuickDefrag fra Intech Speedtools enten ændrer eller
reparerer nogle hardlinks og prebindings i systemet.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-12-07 22:35

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Yderligere tilføjelser. Problemet er nu også kommet op i apple forum
> discussion Groups....
>
> Se: http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=1297169

Æh, den tråd snakker kun om at Safari brager ned i tide og utide. Jeg
har lige opdateret XP versionen til aften og den startede også med at gå
i gulvet, men den har ikke gjort det siden.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-12-07 17:37

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> alle fra vores Nisus brugere, der bruger Intel iMacs og
> MacBook/MacBook Pro - ALLE med præcis samme fejl - og ikke EN ENESTE
> G4 eller PPC baseret G5!

Så kan de LÆRE ikke at købe nye maskiner :)

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-12-07 17:39

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Så det er altså ikke 'bare' Safari, der har problemer efter den
> opdatering....

Firefox, Thunderbird og Seamonkey bruger slet ikke WebKit - de har deres
eget system med til at lave sideudlægning.

Erik, med din mistro til både Microsoft og Apple undrer det mig såre du
ikke kører en Linuxvariant...
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"