iPod ikke for Panther?
Fra : iSteen

Dato : 17-12-07 23:32

Sad lige og kiggede på en iPod, og faldt over følgende:

Requirements Mac • USB 2.0 port • Mac OS X v10.4.8 or later

Der er sikkert stadig folk som jeg, der er bagefter med styresystemet -
jeg bruger fx Panther (OSX - 10.3)

Disse håbløse menneskere er tilsyneladende faldet af i
udviklingssvinget...

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-12-07 00:18

iSteen <isteen@gmail.com> wrote:

> [...]
> jeg bruger fx Panther (OSX - 10.3)
>
> Disse håbløse menneskere er tilsyneladende faldet af i

Velkommen til en rivende udvikling. Men forventer du at Apple skal
understøtte forældede styresystemer for enhver pris ? 10.3.9 er fra
April 2005. Det koster kroner hver gang der skal testes og udvikles.

/thomas

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 18-12-07 06:27

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> understøtte forældede styresystemer for enhver pris ? 10.3.9 er fra
> April 2005. Det koster kroner hver gang der skal testes og udvikles.

Jeg kan nu godt følge Steen lidt. Man tisser på trofaste Macbrugere som
måske ikke har haft behov eller mulighed for opgradering, men sige ja
tak til Windåse-brugere der kører et endnu ældre XP-home !!!

H. Madsen

Fra : iSteen

Dato : 18-12-07 13:51

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> Men forventer du at Apple skal
> understøtte forældede styresystemer for enhver pris ? 10.3.9 er fra
> April 2005. Det koster kroner hver gang der skal testes og udvikles.

Tja, det gør jeg egentligt nok.
Hvilket ramaskrig ville lyde, hvis MS ikke længere uderstøttede XP?
Det er lidt ris til egen røv, for Apple taber nok nogle kunder hen ad
den vej.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-12-07 14:04

iSteen <isteen@gmail.com> wrote:

> Tja, det gør jeg egentligt nok.

hvor meget mere vil du betale for din iPod ?

> Hvilket ramaskrig ville lyde, hvis MS ikke længere uderstøttede XP?
> Det er lidt ris til egen røv, for Apple taber nok nogle kunder hen ad
> den vej.

10.3 for apple er hvad Win2000 er for MS ... det er 2 revisioner bagud.

/thomas

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 18-12-07 21:25

iSteen <isteen@gmail.com> wrote:

> Sad lige og kiggede på en iPod, og faldt over følgende:
>

> Requirements Mac • USB 2.0 port • Mac OS X v10.4.8 or later

USB 2.0 passer vist ikke. Det stod også som krav, da jeg købte min iPod
Nano (ikke den nye "Video-Nano", men den foregående mere elegante
model). Den virker fint med USB 1.1.

Kravet til Mac OS X kender jeg ikke, men mon ikke snarere det er iTunes,
der er krav til. Det kunne tænkes, at det vil virke, hvis du har en
opdateret iTunes, men jeg tør selvfølgelig ikke love noget

Min iTunes i Tiger er version 7.5.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : iSteen

Dato : 18-12-07 23:37

Thorkil Olesen <slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk> wrote:

> [...]
> der er krav til. Det kunne tænkes, at det vil virke, hvis du har en
> opdateret iTunes, men jeg tør selvfølgelig ikke love noget

Jeg bruger også iTunes 7.5 - og min lille iPod Shuffle har aldrig
beklaget sig over, at jeg er gammeldags

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-12-07 23:47

slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk (Thorkil Olesen) writes:

> USB 2.0 passer vist ikke. Det stod også som krav, da jeg købte min iPod
> Nano (ikke den nye "Video-Nano", men den foregående mere elegante
> model). Den virker fint med USB 1.1.

USB 1.1 kan maksimalt overføre 1 Mb/s, hvilket vil sige at det vil tage
16000 minutter at fylde en 16 Gb disk. Sårn en 3-4 timer. Så kan man
jo overveje om det er et _KRAV_ eller ej ...
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-12-07 01:19

> USB 1.1 kan maksimalt overføre 1 Mb/s, hvilket vil sige at det vil tage
> 16000 minutter at fylde en 16 Gb disk. Sårn en 3-4 timer. Så kan man
> jo overveje om det er et _KRAV_ eller ej ...

Det gør man jo heller ikke hver dag. Den ene gang, det sker, overlever
man nok at lade computeren tygge på det, mens man er i bad eller for den
sags skyld sidder og arbejder ved computeren. Vi har da stadig en
TiBook, og det går fint en gang imellem at overføre en enkelt plade, vi
har købt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 20-12-07 00:06

> USB 1.1 kan maksimalt overføre 1 Mb/s, hvilket vil sige at det vil tage
> 16000 minutter at fylde en 16 Gb disk. Sårn en 3-4 timer. Så kan man
> jo overveje om det er et _KRAV_ eller ej ...

Er det ikke 12 Mb/s? Det er vist også det, du regner med...

Sådan som jeg bruger min iPod, så er den længere tid om at lade op end
om at synkronisere, og så længe den lader op skal den alligevel sidde i
USB-porten.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-12-07 01:56

news@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> [...]
> sags skyld sidder og arbejder ved computeren. Vi har da stadig en
> TiBook, og det går fint en gang imellem at overføre en enkelt plade, vi

Afhænger jo af hvordan man bruger sin iPod.

Jeg kan godt lide den blander lidt frisk musik på, de nyeste podcasts
(fx fortæller Birthe Rønn-Hornbech godt) og så yngelens yndlingsfilm.
Det løber op altsammen.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-12-07 08:44

> [...]
>
> Jeg kan godt lide den blander lidt frisk musik på, de nyeste podcasts
> (fx fortæller Birthe Rønn-Hornbech godt) og så yngelens yndlingsfilm.

Nå ja OK. Så avanceret er jeg ikke. For mig er en iPod bare til musik.
Jeg kan godt se, at så kan en gammel USB-port godt være generende. Jeg
synes nu alligevel godt, man kan affinde sig med den. Man må bare
planlægge lidt bedre og lade computeren tygge sig gennem tingene, mens
man laver noget andet. Det er jo ikke alle, der bare vil købe ny
computer hele tiden, for det er jo løsningen: At købe en nyere Mac. Og
det kan man da bare gøre, hvis man ikke kan undvære USB 2.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-12-07 09:00

> Nå ja OK. Så avanceret er jeg ikke. For mig er en iPod bare til musik.

Det afhænger af hvad og hvornår. Jeg vil gerne høre musik på mit
arbejde, og snakkeprogrammer i bilen (2x20 minutter hver dag giver
immervæk noget). Yngelen elsker at se film når vi kører, og der skal
man jo være på forkant - det tager lidt tid at få en DVD omformet til
formålet.

Videora iPod Converter er hurtig og effektiv under Windows til den slags.

> [...]
> computer hele tiden, for det er jo løsningen: At købe en nyere Mac. Og
> det kan man da bare gøre, hvis man ikke kan undvære USB 2.

Eller også må du nøjes med en gammel iPod-model der kun har firewire.
Da det er billigere at købe en sådan, end en ny Mac, er det nok det du
vil :)

Er du fastansat nu, eller skal du stadig drage land og rige rundt og
lave forefaldende arbejde? Det er jo ikke altid lige fikst med en
bærbar fremme.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-12-07 17:06

> Eller også må du nøjes med en gammel iPod-model der kun har firewire.
> Da det er billigere at købe en sådan, end en ny Mac, er det nok det du
> vil :)

Problemet er bare, at iPod'er ofte kun lever et par år. Som bærbart
apparat fører de ofte et hårdt liv med risiko for slag, fald, vand og
meget andet. Desuden bliver batteriet slidt, og det er dyrt og/eller
besværligt at skifte.

> Er du fastansat nu, eller skal du stadig drage land og rige rundt og
> lave forefaldende arbejde? Det er jo ikke altid lige fikst med en
> bærbar fremme.

Jeg har sådan set været fastansat længe. I denne omgang har jeg været i
Esbjerg siden 1998. Jeg blev afdelingslæge i 2000, og det er jo en fast
ansættelse. Jeg var ganske vist i Herlev i 2005, men det var mere for at
prøve noget nyt. Det er ofte ganske lærerigt, og det er en del af
grundidéen i lægeuddannelsen. Desuden har det hidtil været krav for at
kunne blive overlæge, at man har arbejdet som speciallæge mindst to
steder.
I starten af 2006 kom jeg tilbage til Esbjerg, og 1. maj i år,
blev vi overlæger begge to, så nu må man sige, at vi er fastansatte. Til
gengæld har vi begge en del rejseri. Dels er vi ikke helt sjældent på
kurser og den slags. Dels bor mine forældre og mange af vores venner i
København (selv århusianerne er flyttet derover). Derfor er vi en del på
farten og har brug for bærbare computere.
Der er i øvrigt lægemangel for tiden, så det er faktisk ikke
nødvendigt at drage land og rige rundt for at lave forefaldende arbejde.
Vi kan nærmest vælge og vrage. Der er dog nogle især ældre læger, der
frasiger sig den faste ansættelse og lever af at være vikarer i korte
perioder rundt om. Så slipper man for det administrative bøvl i en fast
stilling. Ofte er timelønnen desuden en del højere, så man kan arbejde
en periode og derefter holde fri en periode. Man har så heller ikke
samme sikkerhed i ansættelse. Sygedagpenge, løn under barsel og den
slags kniber det vist også lidt med.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-12-07 01:06

slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk (Thorkil Olesen) writes:

> Er det ikke 12 Mb/s? Det er vist også det, du regner med...

Nøp. Det er nok 12 Mbit/s du har hittet frem der. I praksis er det
cirka 1 Mb/s max.

> Sådan som jeg bruger min iPod, så er den længere tid om at lade op end
> om at synkronisere, og så længe den lader op skal den alligevel sidde i
> USB-porten.

Har for nyligt købt en kinadimmer med iPodstik, strøm fra cigartænder og
så en FM-sender. Så lader den op i bilen - det er fikst. At kvaliteten
så er elendig, går nok indtil jeg finder ud af om jeg skal skifte
radioen eller få en tilsvarende sender i ordentlig kvalitet. Jeg er
nok mest til at få det lige i måsen på radioen.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-12-07 13:23

> [...]
> radioen eller få en tilsvarende sender i ordentlig kvalitet. Jeg er
> nok mest til at få det lige i måsen på radioen.

Prøv Griffins iTrip Auto ..:

<http://www.griffintechnology.com/products/itripauto>

/thomas