Weekend tur i london...
Fra : Jesper Brejner

Dato : 16-12-07 19:23

Hejsa..

Overvejer lidt en tur til london med kæresten. Så ville høre om nogen har
nogle hoteller at anbefale. Det vil nok dreje sig om en forlænget weekend..
Omkring 3 nætter havde jeg regnet med. Det skal være en hyggetur, så en vis
form for luksus må det da gerne indeholde, men selvfølgelig også til
rimelige priser. Ser frem til nogle gode forslag..

Med Venlig Hilsen
Jesper

Fra : Jebir

Dato : 16-12-07 23:19

> [...]
> hyggetur, så en vis form for luksus må det da gerne indeholde, men
> selvfølgelig også til rimelige priser. Ser frem til nogle gode

Hej hej

Har selv at været en tur derovre med kæresten de sidste 3-4 år i februar
måned.
Vi har hver gang valgt at sammensætte turen selv - det kan klart anbefales.
Vi har gjort således;
Vi er fløjet med Ryanair fra Esbjerg til Stansted (nu skriver du ikke hvor
du skal flyve fra/er fra, men det kan bedst betale sig her fra, hehe).
Hotel har vi booket på http://www.hotels.dk/ - og når du har fundet et hotel
der ser nogenlunde ud til at passe i pris osv, så tjek det på
http://www.tripadvisor.com/ - der kan du læse anmeldelser fra folk der har
besøgt stedet (faktisk en ganske god side, som jeg bruger meget)
Ud over dette kan jeg anbefale at tage afsted mandag til torsdag om muligt,
dels pga. weekendtravlhed, dels fordi det kan betale sig med mange hoteller
samt i undergrundsbanen.
Når I skal derover kan I bruge følgende sider;

Stansted Express; http://kortlink.dk/stanstedexpress/4m3d -> tickets
Har kan I købe billetter til Stansted Express hvis I rejser til Stansted
airport. Dette tog kører direkte fra selve lufthavnen til Liverpool Street
undergrundsstation i London, med enkelte stop på vejen ind til byen. I kan
bestille billetterne hjemmefra, og "trække" dem i en automat på stationen
for at undgå ventetid.
Toget kører så vidt jeg husker en gang i kvarteret, så der er ingen ventetid
der.

Transport for London; http://www.tfl.gov.uk/
Her kan I købe kort til undergrundsbanen, såkaldte travelcards, som gælder 3
dage. I kan med fordel spare knap 20£ pr. kort, og købe dem der hedder
"off-peak" - hvilket bare betyder at I kun kan bruge dem efter kl. 09.30 på
hverdage - men det burde heller ikke være et problem, da London helt klart
er mest spændende og levende om aftenen

De gange vi har været der har vi kunnet klare turen for ca. 4-5000,- +
"lommepenge", så det er ikke galt.

Hvis det er første tur til London kan jeg klart anbefale nogle ting;
- Shopping omkring Piccadilly Square - store butikker af alle slags, blandt
andet HMV (musik) og Waterstones (kæmpe boghandel, som er værd at besøge
udelukkende for "feelingen" og meget andet.
- Leicester Square om aftenen. Ligemeget hvilken aften summer Leicester
Square af liv - masser af restauranter, biografer mv. Rigtig fed stemning.
- British Museum. Englands "nationalmuseum" hvis man er til sådan noget -
husk at sætte det meste af en dag af :) Desuden Tower of London etc.
- En af de mange opsætninger af teaterstykker o.lign. der kører stort set
hver aften. Vi så et stykke på National Theatre - en stor oplevelse, og
herefter er der en god mulighed for en lækker gåtur langs Themsen. (Hvis I
vælger en tur i National Theatre skal I dog være opmærksomme på at spise
inden I tager derhen - det ligger i et område uden de store
restauranttilbud - i hvert fald da vi var der)

Husk desuden at tage jer tid til det I vil! London er KÆMPEstor, og vi har
i hvert fald haft glæde af at bestemme os for hvad vi gerne vil nå, allerede
inden afrejsen da man hurtigt kan blive afledt af de mange muligheder :)

Nå, det blev et længere svar - men håber du kunne bruge det til lidt!

Skriv endelig hvis der er flere spørgsmål :)

- Mikkel

Fra : Ulvir

Dato : 17-12-07 00:08

"Jebir" <mikkel@jebir.dk> skrev i meddelelsen

> Stansted Express; http://kortlink.dk/stanstedexpress/4m3d -> tickets
> Har kan I købe billetter til Stansted Express hvis I rejser til Stansted
> airport.

Spar en 50'er her- (mindst)

https://www.stanstedexpress.com/ryanair/Tickets.asp?SID={51F59ACE-CAE4-4659-8F45-00564D9BC45B}

Fra : Jørgen

Dato : 17-12-07 14:08

> Spar en 50'er her- (mindst)

Spar mindst 100 kr. ofte mere hvis i rejser fra Stansted .
http://www.easybus.co.uk/ Tager godt nok 80 minuter; men man bliver sat af
ved Baker Street Station, som ligger godt i forhold til de gode hotelområder
ved Padington og Bayswater.

Af hotel har vi lige boet på http://www.minahousehotel.co.uk/ som til
prisen knap 400 pr. dobbeltværelse var rigtig godt, og lå 100 meter fra
Padington undergrund. (som igen er to stop fra Baker Street) Morgenmaden dog
ikke værd at skrive hjem om.
Hotellet kan dog findes billigere ved at bruge diverse hotelsider. Vi brugte
http://www.hotelopia.co.uk

Hvis i alligevel tager toget, eller kommer fra en af de andre lufthavne, så
husk at benytte jer af de fabelagtige gode tilbud med 2for1 som man kan
bruge, bare man kan fremvise en gyldig togbillet. Læs mere her
http://www.daysoutguide.co.uk/

Fra : Bjarne

Dato : 17-12-07 02:07

Jesper Brejner skrev:
> [...]
> hyggetur, så en vis form for luksus må det da gerne indeholde, men
> selvfølgelig også til rimelige priser. Ser frem til nogle gode

Vi skal se Løvernes Konge for anden gang den 1. januar. Og glæder os.
Vi skal bo i ferielejlighed, men kan anbefale www.tripadvisor.com og .de
til hotelvurdering.

vh
Bjarne

Fra : Barney Gumble

Dato : 18-12-07 07:18

Bjarne skrev:

> Vi skal se Løvernes Konge for anden gang den 1. januar. Og glæder os.

Den kunne jeg også godt tænke mig at se igen. Var selv i London i sidste
weekend og se den, og selv om det var en virkelig flot musical, så blev
den desværre temmelig spoleret af et engelsk par med deres 2 børn (begge
i slutningen af børnehavealderen), som jeg var så ufattelig heldig at få
lov til at sidde ved siden af:

Allerede da jeg selv og min søster indfinder os i teatret starter
pinslerne. De 2 forældre har tydeligvis tvangsfodret de 2 børn med så
meget sodavand og slik inden forestillingen, at der er uanede mængder
energi der skal fyres af. Begge(!) børn bruger de sidste 15 minutter før
starten på at stå op og hamre deres sæde op og ned i hurtige bevægelser,
til stor irritation for alle der sad omkring. Ingen af forældrerne
finder dog den mindste anledning til at stoppe dette. På et tidspunkt da
faderen rimelig gennemtrængende kalder sønnens navn tror man det er for
at få sønnen til at stoppe, men det var blot for at tilbyde ham noget
mere slik.

Da musicalen går i gang tror man så, at man har hørt det sidste til
familien, men lige så snart den flotte scene i starten, hvor alle dyrene
kommer ind i teatret bagfra og ned gennem publikum, begynder, hiver
faderen selvfølgelig sin mobiltelefon frem og begynder at sidde og tage
billeder (selvom det sågar var blevet nævnt lige inden forestillingens
start, at det var strengt forbudt, hvilket da også burde være en 100 %
selvfølge når man er i teatret). En teatervagt kæmper sig dog ned gennem
elefanter og giraffer og får idioten til at tage sin lysende mobil ned i
lommen igen.

Så begynder moren ellers at hive diverse larmende slikposer frem og
under hele forestillingen blev der konstant raslet med disse poser
(moren havde i øvrigt en idé om, at hun altid skulle se HVAD det var hun
proppede i munden, så hver gang hun tog slik fra en pose (hvilket skete
meget ofte), så blev det holdt op imod lyset fra scenen, så hun kunne
identificere sukkerklumpen).

De to forældre kunne naturligvis heller ikke finde ud af at holde deres
kæft, så de sad under hele forestillingen og snakkede til de respektive
børn. "See, remember that from the film?" Arghhhhh. Jeg kan acceptere,
at nogen lige en enkelt gang helt diskret giver en kommentar til
sidemanden, men ellers mener jeg sgu, at man bør vente med sine samtaler
til pausen eller bagefter. At sidde og snakke hele tiden og højt under
en hel musical er sgu for groft!

Og nærmest uundgåeligt, ja så skulle børnene hele 2 gange på toilettet
alene under 1. akt. Det _er_ altså bare en dårlig idé med biletter midt
mellem 2 mellemgange og så i øvrigt når man sidder blandt de forreste og
dermed generer store dele af det bagvedsiddende publikum. 4 gange under
første akt skulle vi altså rejse os for denne vanvidsfamilie, som man i
forvejen intet havde til overs for pga. alt deres støj. "Sorry" sagde
moren hver gang hun skulle forbi en person: "Hold nu bare helt din kæft"
var hvad jeg tænkte på godt dansk.

I pausen, da familien var ude og tanke nye forsyninger kunne man høre
hvordan folk sad og var nærmest rystede over deres opførsel. Desværre
holdt jeg mig for god til at give moren en overhaling, men når jeg
tænker tilbage, så fortryder jeg lidt at jeg ikke fik sagt et eller
andet til dem.

I 2. akt var børnene efterhånden ved at være blevet trætte, så de blev
begge hevet op på skødet af forældrerne, som så sad og holdt liv i dem
ved at snakke videre til dem samtiddig med at der blev rusket godt i dem
under sangene (som for de flestes vedkommende er nogen der bare skal
nydes stille og roligt - allerhelst uden en hyperaktiv mor med sin pige
på skødet som sidemand!).

Da musicalen var slut, og en af skuespillerne står og fortæller om at
der denne dag blev samlet ind til fordel for Aids-forebyggelse i Afrika
(mener jeg det var), havde familien naturligvis heller ikke pli nok til
at holde sig i ro og lytte til det budskab der blev sendt fra scenen. I
stedet var de (som de eneste i teatret) i gang med at hive sig selv og
ungerne i overtøjet, så de kunne komme hurtigt ud af teatret.

Øv hvor er det træls at have givet 2 x 61 pund for nogle perfekte
billetter til en perfekt musical, når man så kommer til at sidde ved
siden af sådan en familie.

Så lad mig skrive det én gang til: 'Lion King' kunne jeg også godt tænke
mig at se igen!

Til gengæld fik vi ikke spoleret 2 andre musicals derovre, så et par
gode teater-oplvelser blev det da til...

BG

Fra : Per Thomsen

Dato : 18-12-07 10:39

> Øv hvor er det træls at have givet 2 x 61 pund for nogle perfekte
> billetter til en perfekt musical, når man så kommer til at sidde ved siden
> af sådan en familie.

Hvorfor fatter folk ikke at små børn ikke har glæde af teater for voksne.
Det er en pine for børn og omgivelser.

> Til gengæld fik vi ikke spoleret 2 andre musicals derovre, så et par gode
> teater-oplvelser blev det da til...

Det var da dejligt :)

Per

Fra : Holst

Dato : 18-12-07 11:01

Per Thomsen wrote:

> Hvorfor fatter folk ikke at små børn ikke har glæde af teater for voksne.
> Det er en pine for børn og omgivelser.

Jeg har altid troet, Løvernes Konge var for børn. Men det kan
selvfølgelig godt være, teaterforestillingen ikke er for børn.

Fra : Per Thomsen

Dato : 18-12-07 11:37

> Jeg har altid troet, Løvernes Konge var for børn. Men det kan selvfølgelig
> godt være, teaterforestillingen ikke er for børn.

Min erfaring (med mine egne børn) er, at de skal være på 3.-4. klasses
niveau før teater er interessant for dem. Medminder det er decideret
børneteater.

Per

Fra : Holst

Dato : 18-12-07 11:55

Per Thomsen wrote:

> Min erfaring (med mine egne børn) er, at de skal være på 3.-4. klasses
> niveau før teater er interessant for dem. Medminder det er decideret
> børneteater.

Nu kender jeg ikke Løvernes Konge som teater, men som tegnefilm er den
jo fin til børnehavebørn.

Men teater er jo mange ting, og forskellige forestillinger har
forskellige målgrupper. Jeg har set forestillinger, hvor jeg tror, at
mindst 95 % af den voksne befolkning også ville finde det uinteressant.
Ganske mange teaterforestillinger er helt sikkert ikke gode for børn.

Problemet med Løvernes Konge er måske, at man laver en tegnefilm, hvis
primære målgruppe vel er de 3-9-årige, om til en teaterforestilling,
hvor målgruppen så måske pludselig er rykket 4-5 år længere op. Gør man
ikke meget tydeligt opmærksom på det i materialet om forestillingen, så
kommer nogle forældre nemt til at gå forkert.

Fra : Per Thomsen

Dato : 18-12-07 14:01

> Nu kender jeg ikke Løvernes Konge som teater, men som tegnefilm er den jo
> fin til børnehavebørn.

Meget fin.

> [...]
> den voksne befolkning også ville finde det uinteressant. Ganske mange
> teaterforestillinger er helt sikkert ikke gode for børn.

Der kan jeg også kun give dig ret.

> [...]
> målgruppen så måske pludselig er rykket 4-5 år længere op. Gør man ikke
> meget tydeligt opmærksom på det i materialet om forestillingen, så kommer

Min erfaring med lignende stykker her i dk er, at man _gør_ opmærksom på
aldersgruppen. Hvordan man gør i London, ved jeg ikke.

Per

Fra : Barney Gumble

Dato : 19-12-07 04:25

Per Thomsen skrev:

> Min erfaring med lignende stykker her i dk er, at man _gør_ opmærksom på
> aldersgruppen. Hvordan man gør i London, ved jeg ikke.

I London er det vel den mest hypede (og med rigtig god grund) musical.
På visitlondon.com er den også placeret som nr. 1 over mest populære
musicals ( http://www.visitlondon.com/events/theatre/top-ten-musicals ).
Det burde ikke komme som en overraskelse for den engelske familie, at
dette var en forestilling rettet mod et voksent publikum.

BG

Fra : Bjarne

Dato : 19-12-07 15:23

Barney Gumble skrev:

> [...]
> Det burde ikke komme som en overraskelse for den engelske familie, at
> dette var en forestilling rettet mod et voksent publikum.

Det er noget sludder.
Børn er forskellige. Voksne er forskellige.
Nogle af dem er egnede til forestillingen, andre ikke.

Desuden fremgår det ret tydeligt af skildringen af oplevelsen, at der er
tale om en familie helt uden hæmninger og skrupler over for deres
medmennesker.
Dens slags findes også i Danmark eller Tyskland.

Hvis en hel familie opfører sig asocialt, er problemet umiddelbart, at
der ikke var personale, som smed dem ud.

Bjarne

Fra : Barney Gumble

Dato : 19-12-07 04:21

Holst skrev:

> Problemet med Løvernes Konge er måske, at man laver en tegnefilm, hvis
> primære målgruppe vel er de 3-9-årige, om til en teaterforestilling,
> hvor målgruppen så måske pludselig er rykket 4-5 år længere op.

Jeg vil nok mene at målgruppen er noget højere til musicalen.
Gennemsnitsalderen den lørdag aften jeg var inde og se den var nok
nærmere 40-50 år...

BG

Fra : Barney Gumble

Dato : 19-12-07 04:20

Holst skrev:

> Jeg har altid troet, Løvernes Konge var for børn.

Filmen kan bestemt godt ses af børn. Selv var jeg inde at se den i
biografen med min på det tidspunkt 3-årige lillesøster (filmen er fra
1994) og hun var helt opslugt af den dengang. Godt nok husker jeg,
hvordan hun var glad for at have sin 10 år ældre storebror med, da de
mere uhyggelige scener i filmen kom :)

Jeg genså så filmen for første gang her for et par uger siden (sådan
ligesom som optakt til at se musicalen). Og den (filmen) kan jo bestemt
også ses som voksen.

> Men det kan
> selvfølgelig godt være, teaterforestillingen ikke er for børn.

Nu er det jo retteligt en musical og ikke en teaterforestilling. Jeg vil
mene, at den som sådan godt KAN ses af helt små børn, men jeg kan
forestille mig, at de kan have svært ved at fange handlingen ordentligt,
eftersom det netop er en musical og ikke teater (med mindre de kender
handlingen godt fra selve filmen). Den helt store force ved
musicalversionen ligger, imo, i den helt uovertrufne scenografi, der
virkelig tager én med storm. Det er ganske enkelt uffatligt smukt at se
på og noget der simpelthen bare skal nydes. Jeg forstår 100 % hvorfor
Bjarne skal se den for 2. gang, og jeg misunder ham ;)

I øvrigt var det en rigtig god fornemmelse igen at kunne tage sin
lillesøster med til Løvernes Konge (her 13 år efter hun sad og klamrede
sig til mig i biografen under de uhyggelige scener i filmen). Denne gang
var der ingen problemer, selvom flere af scenerne i musicalen da også
kan virke meget stærke :)

Her er lige et link til lidt video fra musicalen. Det er selvfølgelig en
hån mod den, og jeg gentager det gerne, uffateligt flotte scenografi i
Lion King the musical, at se det i dårlig opløsning fra youtube, men
here goes:

http://www.youtube.com/watch?v=S0gw4PluZd8

Hvis man sidder til forestillingen og IKKE får gåsehud der hvor den
lille baby-Simba bliver hejst mod himlen til Elthon John teksten "It's
the circle of life", så har man simpelthen ikke fortjent at se resten af
musicalen

BG,
der med garanti skal se Broadway-udgaven, hvis jeg engang kommer til
'The Big Apple'...

Fra : Bjarne

Dato : 18-12-07 18:16

Per Thomsen skrev:

> Hvorfor fatter folk ikke at små børn ikke har glæde af teater for voksne.
> Det er en pine for børn og omgivelser.
Børn er meget forskellige.
Små børn kan glimrende fascineres af Lion King i teatret.
Det ville i hvertfald have passet mine børn også da de var mindre, det
er jeg sikker på.
Adfærdsvanskelige børn og voksne kan ødelægge alt alle steder.

Man burde klage efter sådan en oplevelse, så teatrets ledelse blev
opmærksom på, at man har et problem med opsynet.

Bjarne

Fra : Barney Gumble

Dato : 19-12-07 04:34

Bjarne skrev:

> [...]
> er jeg sikker på.
> Adfærdsvanskelige børn og voksne kan ødelægge alt alle steder.

Det værste var dog, at børnene et eller andet sted var ret uskyldige i
mit tilfælde. Det var specielt moren (som sad lige ved siden af mig) der
slet ikke havde forstået hvordan man opfører sig når man går til musical.

Der kan dog være forskel på de forskellige musicals. Til "We will rock
you" (som var en anden af de musicals vi så) forventes det næsten af
publikum, at de er "urolige" under forestillingen :)

> Man burde klage efter sådan en oplevelse, så teatrets ledelse blev
> opmærksom på, at man har et problem med opsynet.

Jeg synes faktisk teatervagterne gjorde det godt, da de kom ned og fik
faren til at fjerne sin lysende mobil, og det ville nok også være svært
for diverse teatervagter at gribe ind overfor al den snak og uro som
familien ellers producerede (det er jo en vurdering, og de skal jo
heller ikke selv være med til at skabe uro). Det bedste havde nok været,
at man selv havde sagt noget til familien i pausen, men jeg er desværre
bange for, at dette forældrepar var uden for pædagogisk rækkevide,
eftersom de ikke engang selv kunne se, at de var til gene for alle
omkring dem.

Håber du får en rigtig god, uforstyret, aften i teatret når du skal over
og se den igen...

BG

Fra : Bjarne

Dato : 19-12-07 15:24

Barney Gumble skrev:

> Håber du får en rigtig god, uforstyret, aften i teatret når du skal over
> og se den igen...

Tak

Bjarne