Skillevæg og skorsten
Fra : tp

Dato : 16-12-07 17:43

Skal have lavet et rum hvoraf en muret skorsten kommer til at være det ene
hjørne. Skorsten er 60x60 med en isokern i midten. Når der bliver brændt
hårdt i brændeovnen nedenunder, bliver murstenene smålune.

MÅ jeg sætte en væg hen til / hen over, når det er en gipsvæg. Må jeg bruge
skillerumslægter eller skal jeg bruge stållægter?

og hvis jeg vælger ikke at dække skorsten til, men lade den være "fri", hvad
er så den kønneste måde at få gipsen til at slutte der henne? jeg kunne jo
pudse den, så den flugter med gips, men jeg ville forvente at det arbejder
lidt og dermed ville revne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-12-07 18:13

tp wrote:
> MÅ jeg sætte en væg hen til / hen over, når det er en gipsvæg. Må
> jeg bruge skillerumslægter eller skal jeg bruge stållægter?

Det allerbedste ville være at spørge en skorstensfejer. Han er manden, der
skal godkende konstruktionen bagefter.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Anders Majland

Dato : 16-12-07 23:01

> [...]
> hvad er så den kønneste måde at få gipsen til at slutte der henne? jeg
> kunne jo pudse den, så den flugter med gips, men jeg ville forvente at det

Du må ikke dække den til - men du må gerne lade en skillevæg støde op til
skorstenen. I bygningsreglementet står hvilke afstande der skal overholdes
og afaik er det 10cm fra skorsten til træ (Kraftige bærende bjælker tæller
ikke - de må gerne ligge lige op ad skorstenen)

Så da vi lavede førstesal i 2003/2004 blev det med 3 skillevægge op mod en
skorsten. Skorstenen hælder desuden ~5-10grader. Vi brugte træ til
skillevæggen (regler på 45x90) og dem lod vi følge skorstenen med de her
10cm afstand. Og så bare gibsplader skåret efter skorstenens ujævnheder. Det
holder fint.

I 2 værelser er skorstenen så i et hjørne mens den i stuen er midt i en
væg - Der har vi trukket vægene tilbage så skorstenen er fremhævet ~5cm.

Og der var ikke problemer med hverken godkendelse af byggeansøgningen hos
kommunen eller med skorstensfejeren.

Jeg kan godt smide et par billeder online hvis det er tågesnak herover

/A

Fra : tp

Dato : 17-12-07 08:12

> [...]
> og afaik er det 10cm fra skorsten til træ (Kraftige bærende bjælker tæller
> ikke - de må gerne ligge lige op ad skorstenen)

Kigger jeg straks efter..

> [...]
> skillevæggen (regler på 45x90) og dem lod vi følge skorstenen med de her
> 10cm afstand. Og så bare gibsplader skåret efter skorstenens ujævnheder.

uh, det er da vist ikke god praksis at lade sådan nogle gipsplader "hænge",
nå men du siger det holder? Måtte der heller ikke her gå noget gips helt
hen til skorstenen?

> Jeg kan godt smide et par billeder online hvis det er tågesnak herover

Gerne
skodskod@yahoo.com

Fra : Anders Majland

Dato : 17-12-07 12:08

Og så bare gibsplader skåret efter skorstenens ujævnheder.

> uh, det er da vist ikke god praksis at lade sådan nogle gipsplader
> "hænge", nå men du siger det holder?

Det er "kun" 10cm der hænger og der er 10mm spånplade / 13mm gibs. Og som
sagt er har det jo nu siddet der knapt 3år uden revnedannelse. Glasvæv'en er
kun på gipsen. Skorstenen bare pudset op og malet (trængte den meget til).
Der var en del løbesod, men vi fik også en foring i (isodor) og har malet
med en spærringsgrunder så der har ikke været udtræk.

> Måtte der heller ikke her gå noget gips helt hen til skorstenen?

Jo kanten af en plade tæller ikke med - Så det var helt fint med spånplade
og gips

> Gerne

Jeg troede at jeg havde billeder af vægene inden de blev beklædt med gips -
men kan ikke lige finde dem. Men jeg tog lige et par billeder og har smidt
dem her: http://majland.org/blog/?p=18

Mvh
Anders Majland

Fra : Anders Majland

Dato : 17-12-07 13:16

> Jeg troede at jeg havde billeder af vægene inden de blev beklædt med
> gips - men kan ikke lige finde dem. Men jeg tog lige et par billeder og
> har smidt dem her: http://majland.org/blog/?p=18

Opdateret 13:15 med et par ekstra billeder

Fra : tp

Dato : 17-12-07 17:05

> Opdateret 13:15 med et par ekstra billeder

takker!

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-12-07 21:34

Anders Majland wrote:

> [...]
> til skillevæggen (regler på 45x90) og dem lod vi følge skorstenen med
> de her 10cm afstand. Og så bare gibsplader skåret efter skorstenens

Ville det ikke være bedre at sætte en stållægte ind mod skorstenen, så
pladerne har noget at lande på?

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Anders Majland

Dato : 18-12-07 08:02

> Ville det ikke være bedre at sætte en stållægte ind mod skorstenen, så
> pladerne har noget at lande på?

Sikkert, men vi havde ikke lige nogen, vores vægge er ikke standard tykkelse
(95mm mellem pladerne) og det andet holder nu også ganske fint.

På de lodrette flader har vi en spånplade bag gipsen- også ved skorstenen
(så er det nemt at hænge noget op), mens vi kun har et lag gips på de skrå
flader (Der var i forvejen et stort arbejde at skære dem uden om hanebånd og
stolper og belastningen er jo også mindre end på de lodrette som man nemmere
støder imod)

/A