nyanlagt græsplæne ødelægges af orme der k~
Fra : Nicolai Mølgaard-And~

Dato : 15-12-07 20:30

Hej i gruppen.

Har nogen af jer en løsning på problemet, eller er det bare noget man skal
acceptere, og heldigvis noget som er mindre synligt i spiringsperioden. Kun
noget om sommeren der kan mærkes når man går hen over plænen. Der er nogen
områder på plænen der er mindre angrebet, men ingen steder hvor den slipper
helt.

Det ser nu i vintertiden noget mere træls ud, og jeg ville gerne kunne
eliminere problemet.

Med venlig hilsen
Nicolai Mølgaard-Andersen
Tilst

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-12-07 21:26

On Sat, 15 Dec 2007 20:30:14 +0100, "Nicolai Mølgaard-Andersen"
<spoilerkit@mail.tele.dk> wrote:

>Har nogen af jer en løsning på problemet, eller er det bare noget man skal
>acceptere, og heldigvis noget som er mindre synligt i spiringsperioden. Kun

Du skal ikke bare acceptere ormene, du skal være _glad_ for dem. Der er
typisk mere luft i en jord hvor der er godt med orme. Bl.a.

> [...]
>helt.
>
>Det ser nu i vintertiden noget mere træls ud, og jeg ville gerne kunne

Jeg ville rive plænen sent på efteråret med en løvrive og så evt. tromle
den let.
Ormene må dog have godt med plantedele at leve af, de spiser ikke
levende plantedele. Dvs. hvis du bruger græsklipper med bioklip vil det
helt sikkert give flere orme. Begynder du at samle græsset sammen,
begrænser du også ormenes muligheder for at få mad, og så vil problemet
nok gå lidt i sig selv igen.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Nicolai Mølgaard-And~

Dato : 15-12-07 21:39

Hej Mads.

Tak for hurtigt svar, jeg tror nok det må accepteres med at rive den oftere
med en løvrive, måske forære mig selv en tromle der kan fyldes med vand i
julegave. Resten af familien ville nok glo lidt der lå så stor pakke til mig
under juletræet.

Med venlig hilsen og en glædelig jul
Nicolai Mølgaard-Andersen
Tilst.

Fra : BA

Dato : 15-12-07 22:35

Nogle bruger endda en maskine, der laver huller i græsplænen med
vilje/lufter den. Ormebæen gøder også lidt.

VH BA

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 17-12-07 14:51

Nicolai Mølgaard-Andersen wrote:

> Tak for hurtigt svar, jeg tror nok det må accepteres med at rive den
> oftere med en løvrive, måske forære mig selv en tromle der kan fyldes
> med vand i julegave.

Pas på med at tromle for ivrigt da det kan ødelægge vækstbetingelserne for
græsplænen
Fx
http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/graesplaenen/4156.html

> Resten af familien ville nok glo lidt der lå så
> stor pakke til mig under juletræet.

:)

- Peter

--