Computer forsvundet fra forretning - hvem ~
Fra : Jebir

Dato : 15-12-07 15:19

Hejsa!

En forespørgsel;

Min bror har indleveret en computer til reparation i Fona. Da computeren
kommer tilbage fra værkstedet får min bror besked om at han kan komme og
hente den.
Men da han kommer ned til butikken er computeren væk - konklusionen på det
hele er, at den må være blevet stjålet fra "lageret" i butikken, da de ved
den er kommet fra værkstedet.
Sådan kan det gå - men her begynder det efter min mening at blive underligt.
Fona er hurtige til at tilbyde min bror en tilsvarende maskine - fair nok,
det manglede bare...
MEN de mener hans egen forsikring skal betale (en af de her
"specialforsikringer", som han tegnede da han købte computeren...) - jeg ved
ikke hvad den dækker osv, men vil bare høre om det overhovedet kan passe, at
hans egen forsikring skal ind over, når computeren er forsvundet fra
forretningen - og endda i en periode hvor den har været indleveret til
reparation?

Vh.
Mikkel

Fra : KN

Dato : 15-12-07 15:28

"Jebir" <mikkel@jebir.dk> wrote in message
> [...]
> fra forretningen - og endda i en periode hvor den har været indleveret til

Han kan vel være fuldstændig ligeglad med hvilken forsikring der betaler
skaden - bare han får sin computer igen (eller en magen til)

Knud

Fra : Jubii

Dato : 15-12-07 17:55

"KN" <kn.h@abc.dk> skrev i en meddelelse

> "Jebir" <mikkel@jebir.dk> wrote in message

> Han kan vel være fuldstændig ligeglad med hvilken forsikring der betaler
> skaden - bare han får sin computer igen (eller en magen til)
>
> Knud

Bortset fra der kan være en selvrisiko på hans specielle forsikring, så han
selv skal skyde penge ind for at få computeren. Men ellers er dit svar, og
lign svar, ikke i den ånd hvorefter svar i gruppen skal være, nemlig
kvalificerede. Der er kommet for mange ind i gruppen, der tror de bare kan
fyre et eller andet af eller gætter sig til et svar. Det folk her skulle
gøre er, at konsultere en lov eller 2 og tolke §§ efter bedste evne og så
komme med sin tolkning til spørgeren.

Fra : KN

Dato : 15-12-07 18:52

"Jubii" <gruntsaver@jubii.dk> wrote in message

> [...]
> skulle gøre er, at konsultere en lov eller 2 og tolke §§ efter bedste evne
> og så komme med sin tolkning til spørgeren.

Jubiii er du en jubelidiot?

Hvad bidrager du med i dit indlæg ud over ord (vrøvl)

Knud

Fra : Jubii

Dato : 15-12-07 19:11

> Jubiii er du en jubelidiot?
>
> Hvad bidrager du med i dit indlæg ud over ord (vrøvl)

Jeg kaster perler for svin, men svinene grynter bare videre!

> Knud

At du ikke er juridisk kyndig, men blot vrøvler er da helt klart for enhver,
grynter.

Fra : KN

Dato : 15-12-07 19:58

> Jeg kaster perler for svin, men svinene grynter bare videre!

> At du ikke er juridisk kyndig, men blot vrøvler er da helt klart for
> enhver, grynter.

Fortsæt bare - du illustrerer ganske godt selv hvor lidt du bidrager med.

Knud

Fra : Jubii

Dato : 15-12-07 21:50

> Fortsæt bare - du illustrerer ganske godt selv hvor lidt du bidrager med.

Naturligvis undgik det dig med betydelig lethed at overse mit notat om
selvresiko, grynter.
Og jeg henvender mig alene til dig og de andre gryntere, og ikke til
spørgeren. Og det er klart for enhver hvorfor. Men ikke for grynterne.

Fra : Holst

Dato : 15-12-07 15:32

Jebir wrote:

> [...]
> hans egen forsikring skal ind over, når computeren er forsvundet fra
> forretningen - og endda i en periode hvor den har været indleveret til

Som udgangspunkt kan han være ligeglad med, hvem der betaler, blot han
får en ny computer.

Umiddelbart vil jeg mene, at det må være Fonas egen forsikring, som
dækker udstyr, som er i deres varetægt. Jeg vil ikke mene, at hans egen
indboforsikring vil dække computeren, når den er i Fonas varetægt.

Men jeg vil da ikke afvise, at en sådan specialforsikring netop kan
dække et sådant tilfælde. Har han læst betingelserne for
specialforsikringen?

Fra : TDN

Dato : 15-12-07 15:48

"Jebir" <mikkel@jebir.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> fra forretningen - og endda i en periode hvor den har været indleveret til

Hvis man kan overføre det til biler, er det bilens egen forsikring der skal
dækkes skader opstået ved/på et autoværksted, har også prøvet at få stjålet
mine alufælge der lå til opbevaring hos et dækfirma og der var det min
kaskoforsikring der skulle dække.

Mvh
Thomas

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-12-07 17:14

"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> wrote in

> [...]
> få stjålet mine alufælge der lå til opbevaring hos et dækfirma og der
> var det min kaskoforsikring der skulle dække.

Bilforsikringer er vist på stort set alle måder specielle og kan ikke
sammenlignes med andre forsikringer.

Fra : Brian K

Dato : 17-12-07 00:06

"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> stjålet mine alufælge der lå til opbevaring hos et dækfirma og der var det

Jeg er ellers blevet gjort bekendt med (af min autoriserede værksted) at
deres forsikring overtager alle forpligtelser når bilen er overdraget til
dem (når den er bag deres indhegning). Også hvis deres mekaniker kører galt
under en prøve tur. Jeg fik lidt opfattelsen af at det var noget der stod i
loven (at værksteder skal have en sådan forsikring - bemærk at jeg skriver
at det er min opfattelse, ikke en påstand)

Min ven fik for 2 mdr siden indbrud i sin bil mens den var til service hos
peaugot Tåstrup - der blev stjålet en styrthjælm (til motorcykel) - de
betalte pænt og nydeligt en ny hjælm (værdi omkring 1600 kr) uden at spørge
til forsikring eller noget.

For mange år siden fik jer ridset min bil (hærværk) mens den stod uden for
min citroen forhandler (bilen var til service) - den blev uden problemer
lakeret og jeg fik en lånebil mens det stod på. Igen blev der ikke snakket
om forsikring eller noget.

mvh
brian

Fra : alexbo

Dato : 15-12-07 17:33

"Jebir" skrev

> men vil bare høre om det overhovedet kan passe, at hans egen forsikring
> skal ind over, når computeren er forsvundet fra forretningen - og endda i
> en periode hvor den har været indleveret til reparation?

Det kan sagtens passe, det er din brors og ikke Fona's computer der er
stjålet.

TDN har sammenlignet med en bil, og lige netop skader på uforsikrede biler
har giver flere grimme overraskelser til bilejere.
Hvis mekanikeren kører galt i en bil uden kasko får ejeren ingen erstatning
hvis det er et simpelt
uheld.
Kun hvis mekanikeren eller i dette tilfælde Fona har opført sig uansvarligt
er de erstatningspligtige.

Linket er til en tilsvarende sag ang. en cykel til rep. stjålet hos
cykelsmeden

http://www.forbrug.dk/faq/101/

mvh
Alex Christensen

Fra : Jesper Lund

Dato : 15-12-07 17:45

alexbo wrote:

> Det kan sagtens passe, det er din brors og ikke Fona's computer der er
> stjålet.
[klip]
> Linket er til en tilsvarende sag ang. en cykel til rep. stjålet hos
> cykelsmeden
>
> http://www.forbrug.dk/faq/101/

Spørgsmålet er om computeren er blevet stjålet eller blot bortkommet. I
førstnævnte tilfælde må der være tegn på indbrud i butikken og basis for
en politianmeldelse (hvilket forsikringsselskabet meget vel kan kræve).
Hvis computeren "blot" er bortkommet pga. rod hos butikken, tvivler jeg
på at den private indboforsikring vil dække. En almindelig
indboforsikring dækker tyveri, men normalt ikke ting som blot forsvinder.

--
Jesper Lund

Fra : N_B_DK

Dato : 16-12-07 23:42

"Jebir" <mikkel@jebir.dk> wrote in message
> Hejsa!
>
> En forespørgsel;
>
> Min bror har indleveret en computer til reparation i Fona.

Og det er sagen uvedkommende hvad der er tagnet af forsikring udover
reklamationsretten, du indleverer (eller din bror gjorde) et produkt der
skulle til service, derved overdrager du ansvaret til den pågældende
forretning, at de smider den væk/får den stjålet på deres lager, kan du være
kold overfor, præcis som hvis maskinen havde været brændt helt sammen, så er
det heller ikke din udvidede garanti der skal dække men
producenten/sælgeren.

At den er stjålet og de vil prøve at tørre den af på forsikringsselskabet er
kun for at de ikke selv skal punge ud for deres fejl.

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : Ukendt

Dato : 16-12-07 23:44

Hilsen Torben Bank Sørensen Vejle Hjemmeside og kirkegårde i og omkring
Vejle Amt - Polsterbo Danmarks fotograferede kirkegårde - Dk-gravsten
"Jebir" <mikkel@jebir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fra forretningen - og endda i en periode hvor den har været indleveret til

Den skal de da erstatte, du har vel en kvitering på at du har indleveret den
til rep. og indtil du har fået den igen, (og de har en kvitering på at du
har hentet den) har de ansvaret for den.
Jeg har oplevet det samme med en skærm, og de ringede at den var klar til
afhentning, så jeg kørte ned efter den, men de kunne ikke finde den, så jeg
fik en ny med.
Jeg spurgte hvad de så vil gøre for xxx havde ringet for 1 time siden og
fortalt jeg kunde hente den, og nu var den der ikke, manden ved kassen
ringede til foretningsføren, som kom, og måtte inrømme de havde ansvaret for
den, men den var i deres besidelse. og da de havde ringet til mig (som også
var aftalt ved indlevering) så måtte jeg have en ny.
hilsen Torben

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 19-12-07 19:12

"Torben" <torben (snabel) migselv.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg har oplevet det samme med en skærm, og de ringede at den var klar til
> afhentning, så jeg kørte ned efter den, men de kunne ikke finde den, så
> jeg fik en ny med.

Jeg har oplevet noget lignende med en computer. Tilfældigvis opdagede jeg at
forsikringen havde betalt for nogle dele der var slået i stykker fysisk -
hvilket de ikke var da jeg afleverede den, det var noget med forbindelsen
til skærmen der var kaput.

Da det skete for 3. gang, fik jeg pengene tilbage uden problemer.

Hmmm ... måske skulle jeg undersøge om forsikringen har betalt det ... hvem
forsikrer for Fona?

--
Per
CV sælges: ´91 Wilk 500, 7 meter lang, totalvægt 1200 kg, egenvægt 925 kg,

Fra : Jebir

Dato : 20-12-07 13:37

> [...]
> fra forretningen - og endda i en periode hvor den har været indleveret til

Lige en opfølgning på historien;
Min bror tog en snak med folkene i Fona, og refererede bl.a. til
http://www.forbrug.dk/faq/101/ da Fona har "tilstået" at der kan have stået
en dør åben til lageret i det tidsrum hvor computeren er forsvundet -
desuden medbragte han kvitteringen for indleveringen, og holdt på at så
længe han ikke havde fået udleveret computeren igen, kunne det kun være
Fonas forsikring der dækkede.
Butikken valgte at de liiiige skulle undersøge med både deres eget og min
brors forsikringsselskab.
Senere på dagen blev min bror ringet op, at han kunne komme og hente en ny
maskine - og at hans forsikring ikke skulle indblandes...

Mange tak for hjælpen :)

- Mikkel