Postkasse i lejebolig
Fra : Mort1s1

Dato : 15-12-07 14:58

Min svigermor, i et rækkehus, kommunal ældrebolig som dog på det seneste er
solgt til et privat boligselskab.
Nu er der fra Post Danmark kommet en skrivelse om at postkasserne skal
flyttes ud i skellet, det kan man nok ikke gøre noget ved, men - hvem har
ansvaret for at postkassen bliver flyttet - EJER eller LEJER?

Mvh
Mort1s1

Fra : KN

Dato : 15-12-07 15:02

"Mort1s1" <wema@mail.dk> wrote in message
> [...]
> flyttes ud i skellet, det kan man nok ikke gøre noget ved, men - hvem har
> ansvaret for at postkassen bliver flyttet - EJER eller LEJER?

Ejer - postkassen er normalt en 'bygningsdel' og ikke lejers private
ejendom.

Knud

Fra : Ditte H

Dato : 15-12-07 16:14

Mort1s1 skrev:
> [...]
> flyttes ud i skellet, det kan man nok ikke gøre noget ved, men - hvem
> har ansvaret for at postkassen bliver flyttet - EJER eller LEJER?

Hej

Jeg mener at have hørt, at folk over en vis alder, har ret til at få
posten leveret ved døren.

Måske andre kender den regel?

Hilsen Ditte

Fra : Snuden

Dato : 15-12-07 16:30

On Sat, 15 Dec 2007 16:14:23 +0100, Ditte H <nope@nono.no> wrote:

>Hej
>
>Jeg mener at have hørt, at folk over en vis alder, har ret til at få
>posten leveret ved døren.
>

>Måske andre kender den regel?

Fandt nedenstående i en PDF-fil på postdanmark.dk (søgte efter
"postkasser" på sitets forside)

Dispensation m.v.
Bevægelseshæmmede, og handicappede, der ikke er i stand til selv at
tømme deres brevkasse, og som ikke har anden mulighed for at få
brevkassen tømt, f.eks. ved hjælp af familie og hjemmehjælpere, kan
få midlertidig dispensation fra kravet om opstilling af en brevkasse,
så posten afleveres direkte til boligen. En eventuel nedtaget
brevkasse genopstilles ved fraflytning.

Nærmere oplysning om betingelserne for midlertidig dispensation, der
er aftalt med De samvirkende invalideorganisationer, fås ved
henvendelse til det lokale posthus.

Pensionister der er fyldt 65 år, og som bor i etageejendomme, der er
opført ifølge byggetilladelse udstedt før 1. januar 1974, har krav på,
at Post Danmark omdeler forsendelser til den pågældende direkte til
boligen. Anmodning om aflevering af forsendelserne direkte til boligen
skal rettes til det lokale posthus. Det er en forudsætning for
aflevering af forsendelserne til den pågældendes bolig, at der er
etableret afleveringsmulighed i form af brevindkast eller brevkasse
ved boligen
--
Snuden

Fra : Kurt Lund

Dato : 15-12-07 23:28

Ditte H wrote:

> Jeg mener at have hørt, at folk over en vis alder, har ret til at få
> posten leveret ved døren.
>
> Måske andre kender den regel?

Et hurtigt kig på Postdanmarks hjemmeside afslører at:

Kurt lund

Fra : Mort1s1

Dato : 16-12-07 08:58

Min svigermor kan nok få hentet sin post - men spørgsmålet er:
Hvem er ansvarlig for at postkassen bliver flyttet og et tillægsspørgsmål,
Hvem skal betale, Ejer eller lejer?

Mort1s1

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 16-12-07 10:51

On Sun, 16 Dec 2007 08:58:01 +0100, "Mort1s1" <wema@mail.dk> wrote:

>Min svigermor kan nok få hentet sin post - men spørgsmålet er:
>Hvem er ansvarlig for at postkassen bliver flyttet og et tillægsspørgsmål,
Det er jo nok den der ønsker at modtage sin post der skal sørge for at
postkassen er på plads ?

Men da det åbentbart er et rækkehus (i en større bebyggelse ejet af
samme selskab) kunne man forestille sig at boligselskabet ønskede en
enes udsende række af postkasser og derfor har en åbentbar interesse i
at stå for opsætningen.
Så kontakt boligselskabet.

>Hvem skal betale, Ejer eller lejer?
I sidste ende er det lejerene der kommer til at betale, direkte eller
indirekte.

/Hans