Vikingerne går til angreb...
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-12-07 22:45

Så går vikingerne i krig igen....

Denne gang er det norske Opera, der hiver M$ i retten...
mvh. Erik Richard

Set i no.it.os.mac.diverse

Opera drar Microsoft til europakommisjonen for å få slutt på bundling av
IE med Windows.
http://www.dagbladet.no/dinside/2007/12/13/521104.html

Akkurat dette skjønner jeg ikke helt. Microsoft må jo – akkurat som
Apple – få lov til å levere med en browser til operativsystemet? Det er
jo ikke forbudt å installere andre browsere hos folket på den andre
siden, heller?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-12-07 23:23

> [...]
> mvh. Erik Richard
>
> Set i no.it.os.mac.diverse
>
> Opera drar Microsoft til europakommisjonen for å få slutt på bundling av

De er skøre de ... nordmænd ... så længe der ikke er tvang. Hvad andet
skal man så ikke have lov til at bundle med ... mail program ? ... fil
browser ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-12-07 01:18

Thomas von Hassel wrote:

> De er skøre de ... nordmænd ...

Hov, hov! - Det er citatfusk.!

> så længe der ikke er tvang. Hvad andet
> skal man så ikke have lov til at bundle med ... mail program ? ... fil
> browser ?

Problemet er bare, at du ikke kan afinstallere hverken MSIE eller MSOE,
uden at du samtidig ødelægger systemet og starter windows first run...

mvh. Erik richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-12-07 10:33

> Hov, hov! - Det er citatfusk.!

> Problemet er bare, at du ikke kan afinstallere hverken MSIE eller MSOE,
> uden at du samtidig ødelægger systemet og starter windows first run...

who cares ... du kan installere Firefox og sætte den som deafult og
aldrig røre MSIE mere.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-12-07 18:52

Thomas von Hassel wrote:

> who cares ... du kan installere Firefox og sætte den som deafult og
> aldrig røre MSIE mere.

Det er muligt, du er ligeglad, men jeg kender adskillige windows brugere
og 'dobbelt-brugere' af både Mac og Win, der er så trætte af MSIE, at de
overvejer kun at bruge Mac.

Og du kan ikke sætte windows op, så den ikke på et eller andet tidspunkt
vil åbne og forlange konfigurering af MSIE. - forsøger du fx. at gå ind
på en MSIE-only webside, vil MSIE starte af sig selv, - uanset hvor
meget eller hvor lidt, du har sat en anden browser som default.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-12-07 19:09

> [...]
> på en MSIE-only webside, vil MSIE starte af sig selv, - uanset hvor
> meget eller hvor lidt, du har sat en anden browser som default.

Med en anden browser ? ... det vil jeg gerne se et exempel på ...

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-12-07 23:53

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> who cares ... du kan installere Firefox og sætte den som deafult og
> aldrig røre MSIE mere.

Det gør først og fremmest de andre software-firmaer. Det er dem, der
mange gange har klaget over, at Microsoft sælger programmer sammen med
styresystemet. Hvis der er en fungerende mediafspiller med Windows, hvor
stor en chance har så f.eks. Real for at få udbredt deres produkt? Det
samme gælder browser og alt muligt andet.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-12-07 23:57

> [...]
> stor en chance har så f.eks. Real for at få udbredt deres produkt? Det
> samme gælder browser og alt muligt andet.

Jeg kan godt se deres argumenter, men det er også et spm. hvor grænsen
mellem OS og Programmer går. Hvad ville du sige til at Apple ikke måtte
bundle f.eks. iLife med deres maskiner mere ? Derudover, hvis Real laver
et godt produkt så skal de nok få kunder. (det gør de så ikke, men de
har stadig kunder, go figure)

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-12-07 00:18

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> bundle f.eks. iLife med deres maskiner mere ? Derudover, hvis Real laver
> et godt produkt så skal de nok få kunder. (det gør de så ikke, men de

Du kan stadig fravælge iLife, uden at det går ud over systemets ydelse.
Det kan du ikke med IE.

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-12-07 01:05

> [...]

> bundle f.eks. iLife med deres maskiner mere ? Derudover, hvis Real laver
> et godt produkt så skal de nok få kunder. (det gør de så ikke, men de

Det er såmænd ikke fordi, jeg siger noget specielt til det. Jeg nævnte
blot et af de argumenter, der har været brugt. Der har også været meget
diskussion af, om Apple bør bundle alle de programmer med styresystemet.
Det er en svær balancegang. Apple vil jo gerne gøre oplevelsen af
computeren så god som muligt for de fleste mennesker. De fleste vil bare
gerne kunne starte deres nye computer og straks gå på nettet, hente
e-mail osv. På den anden side er Apple afhængig af udviklerne. Hvis
Apple leverer programmer med, gør de sig uvenner med udviklerne, der
føler at konkurrencen er urimelig. Hvis udviklerne giver op og
forsvinder fra Mac-siden, vil det ikke være godt for Apple.
Nu følger der en masse med Mac OS X. De fleste brugere bruger
bare de programmer, der følger med. Ser jeg rundt blandt normale
mennesker, der jo bruger Windows, så aner de ikke, hvad f.eks. Firefox
er. Vi sidder også tit her i gruppen og spørger uforstående folk,
hvorfor de dog ikke bare bruger Adressebog eller Mail i stedet for at
vælge nogle "underlige" alternative programmer. I virkeligheden er vi på
den måde ikke bedre end de, der undrende spørger mig, hvorfor jeg dog
ikke bare bruger Windows og PowerPoint. Så er jeg jo ude over alle de
problemer med kompatibilitet.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-12-07 02:51

> [...]
>
> Problemet er bare, at du ikke kan afinstallere hverken MSIE eller MSOE,
> uden at du samtidig ødelægger systemet og starter windows first run...

Prøv at fjerne webkit fra Mac OS X. Jeg vil gerne love dig et endog
meget holder op med at fungere.

Tilsvarende, prøv at fjerne Dock.app eller Finder.app fra Mac OS X.

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-12-07 12:49

> Prøv at fjerne webkit fra Mac OS X. Jeg vil gerne love dig et endog
> meget holder op med at fungere.
>
> Tilsvarende, prøv at fjerne Dock.app eller Finder.app fra Mac OS X.

Jeg synes nu alligevel, der er en forskel. Teknisk set er det
applikationer (programmer), men i praksis er det ikke, hvad der opfattes
som programmer. Det ville jo svare til at fjerne Stifinder fra Windows.
De fleste opfatter det som en del af systemet, og det er heller ikke et
område, hvor der normalt er konkurrerende produkter (OK, jeg ved godt,
at der er nogle enkelte). Desuden ville det jo ikke være en fungerende
computer, folk købte, og det er jo netop det, vi har fået arbejdet os
henimid. Ellers ender vi jo tilbage i de gamle DOS-dage, hvor computeren
sådan set ingenting kunne, før man havde købt programmer til den.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-12-07 15:25

Henrik Münster wrote:

> [...]
> henimid. Ellers ender vi jo tilbage i de gamle DOS-dage, hvor computeren
> sådan set ingenting kunne, før man havde købt programmer til den.

Øh? - Du kan altså på ingen måde sammenligne Stifinder med en
webbrowser. Det er da fuldstændig tåbeligt at se det på den måde. - En
Stifinder er til internt brug på computeren, mens en webbrowser er til
brug for noget, der primært foregår _uden_ for computeren - sagt meget
firkantet.

Menbortset fra det, så har jeg da levet rimeligt godt uden at bruge
Stifinder på de windows maskiner, jeg har brugt. - faktisk har jeg stort
set kun brugt den, hvis jeg skulle fjerne programstumper, som en
uninstaller ikke har slettet...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-12-07 15:31

rErik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> [...]
> Stifinder på de windows maskiner, jeg har brugt. - faktisk har jeg stort
> set kun brugt den, hvis jeg skulle fjerne programstumper, som en

hvad bruger du så normalt ... dos promt ?

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-12-07 16:01

Jeg ved ikke, hvem af os, du svarer, men jeg siger jo det samme som dig.
Det er Morten Reippuert, der siger, at hvis man fjerner Dock.app eller
Finder.app, så vil Man OS X ikke fungere så godt. Teknisk set er det jo
applikationer, men i praksis er de jo en del af styresystemet og, som du
siger, til internt brug på computeren.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-12-07 16:22

Thomas von Hassel wrote:

> hvad bruger du så normalt ... dos promt ?

Enten det eller Norton Commander fra Norton2000 ....

mvh. Erik richard

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 16-12-07 16:59

Erik Richard Sørensen skrev:

> Enten det eller Norton Commander fra Norton2000 ....

Er det ikke en ret besværlig måde at starte et program op på?

Hvis programmet ikke ligger i path'en skal du først navigere hen til det
for at kunne åbne det.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-12-07 17:12

Frank E. N. Stein wrote:

> Er det ikke en ret besværlig måde at starte et program op på?
>
> Hvis programmet ikke ligger i path'en skal du først navigere hen til det
> for at kunne åbne det.

Mig bekendt snakker vi ikke om at starte programmer. Og hvad angår
programstart, så åbner jeg dem direkte fra 'Start' menuen...

mvh. Erik Richard

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 16-12-07 17:30

> Mig bekendt snakker vi ikke om at starte programmer.

Mig bekendt snakker vi om at bruge Explorer (eller på dansk: Stifinder).

> Og hvad angår
> programstart, så åbner jeg dem direkte fra 'Start' menuen...

Prøv og læg mærke til hvad der sker med start-menuen når du afslutter
Explorer.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-12-07 17:59

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Prøv og læg mærke til hvad der sker med start-menuen når du afslutter
> Explorer.

Du må ikke drille...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-12-07 17:58

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Mig bekendt snakker vi ikke om at starte programmer. Og hvad angår
> programstart, så åbner jeg dem direkte fra 'Start' menuen...

dvs du bruger msie til at starte dine applikationer med.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-12-07 16:34

> hvad bruger du så normalt ... dos promt ?

éxplorer... han er bare ikke klar over det.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-12-07 16:33

> [...]

> Stifinder er til internt brug på computeren, mens en webbrowser er til
> brug for noget, der primært foregår _uden_ for computeren - sagt meget

Hvorfor det? Det er velsagtens ikke mere tåbeligt end at bruge samme
applikation til webbrowseing og email? Hvis Applikationen er
velfungerende som såvel filemanager som webbrowser kan jeg ikke se et
problem i det.

Hvilken filemager har du så brugt?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-12-07 18:03

> Jeg synes nu alligevel, der er en forskel. Teknisk set er det
> applikationer (programmer), men i praksis er det ikke, hvad der opfattes
> som programmer. Det ville jo svare til at fjerne Stifinder fra Windows.

Netop. Uden MSIE er windows mere eller mindre ubrugelig, lige som Mac
OS X Client er ubrugelige Finder, Dock eller Webkit.

Sålænge det er muligt at anvende en alternativ browser kan jeg ikke
hidse mig op over windows insisterer på at have MSIE installeret.

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-12-07 19:38

> Sålænge det er muligt at anvende en alternativ browser kan jeg ikke
> hidse mig op over windows insisterer på at have MSIE installeret.

Nej, vi som brugere kan være ligeglade. Det er software-firmaerne, der
beklager sig. De føler, det er unfair konkurrence, når man tvinges til
at bruge de programmer, der følger med. Jeg ved godt, at man KAN
installere alternativer, men hvor mange gør lige det? Bruger de fleste
Mac-brugere ikke også Safari, Mail, Adressebog osv? Jeg gør i hvert
fald. Jeg kan da godt se, at det ikke er så sjovt for de firmaer, der
lever af at lave alternative programmer.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Bruno

Dato : 15-12-07 22:33

Thomas von Hassel wrote:

> De er skøre de ... nordmænd ... så længe der ikke er tvang. Hvad andet
> skal man så ikke have lov til at bundle med ... mail program ? ... fil
> browser ?

Jamen, der er jo tvang!

Problemet er ikke at der bundles, det som er problemet er at en
virksomhed med en dominerende stilling på markedet gør det.

Forestil dig Carlsberg begyndte at medlevere gratis ølglas med alle
deres forskellige øl, så ville det pludseligt blive meget svært at sælge
ølglas. Hvorimod at gjorde Thy Bryghus, eller hvad de nu hedder, det
samme så ville det ikke betyde noget nævneværdigt for ølglas markedet.

Her er en lille historie om hvordan Microsoft "håndterede" Netscape i
sin tid:

http://news.bbc.co.uk/1/hi/in_depth/business/2000/microsoft/635689.stm

Senere hen er Microsoft blevet dømt til at betale $750 mill til Netscape.

Mvh
Bruno

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-12-07 23:26

Bruno wrote:

> Jamen, der er jo tvang!

Just präcis!

> Problemet er ikke at der bundles, det som er problemet er at en
> virksomhed med en dominerende stilling på markedet gør det.

Nej, problemet er, at du slet ikke som alm. bruger kan undgå at
installere MSIE/OE. Du skal kende din Windows installer 110% til bunds
for at kunne vælge til/fra under custom setup.

Gider du ikke bruge Safari, - så er det bare at zippe programmet og
smide den ikke-zippede original ud, - og det er så det. - Men du har så
stadig den zippede liggende, som du kan pakke ud, når/hvis du får lyst.
- Det kan man heller ikke i windows. Forsøger man, starter Windows first
Run og geninstallerer bare IE igen.

> [...]
> ølglas. Hvorimod at gjorde Thy Bryghus, eller hvad de nu hedder, det
> samme så ville det ikke betyde noget nævneværdigt for ølglas markedet.

Bortset fra, det svjv. stadig hedder thisted Bryghus, så er det såmænd
rigtig nok.

> [...]
>
> http://news.bbc.co.uk/1/hi/in_depth/business/2000/microsoft/635689.stm
>
> Senere hen er Microsoft blevet dømt til at betale $750 mill til Netscape.

Og mig bekendt har M$ endnu ikke betalt så meget com én eneste cent, -
ligesom de jo heller ikke har betalt én eneste Euro af de kæmpebøder, de
gennem de sidste 3 år er blevet idømt her i Europa....

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-12-07 23:32

> Gider du ikke bruge Safari, - så er det bare at zippe programmet og
> smide den ikke-zippede original ud, - og det er så det.

Gu er det ej, Safari.app er bare et "interface" til webkit som er en del
af systemet og som bruges i Safari, Mail.app, iTunes music store, Help
systemet etc etc

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-12-07 00:02

Thomas von Hassel wrote:

> Gu er det ej, Safari.app er bare et "interface" til webkit som er en del
> af systemet og som bruges i Safari, Mail.app, iTunes music store, Help
> systemet etc etc

Prøv så lige at højreklikke på Safari.app og se, hvad der ligger i
'Content' -> 'Resources'.

Du kan også fravælge Safari og/eller Mail i 'Comstomize' allerede i
installeren, og du vil stadig kunne bruge både system, Mail.app, iTunes
og QuickTime. Og du kan stadig koble dig på iTunes Store, hvis du vil det.

Det er endda yderligere meget let at checke ved at hente og installere
RCDefaultApp. Hvis du zipper og bagefter sletter Safari og/eller Mail,
dukker simpelthen ingen af dem op i listen i RCD. og du kan yderligere
se det på fx. HTML filer, der plejer at have et Safari ikon. er Safari
væk, er ikonerne blevet til std. HTML ikoner, der åbner i den browser,
du ellers har installeret...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-12-07 00:12

> Prøv så lige at højreklikke på Safari.app og se, hvad der ligger i
> 'Content' -> 'Resources'.

din pointe ?

WebKit ligger i /System/Library/Frameworks/WebKit.framework

> Du kan også fravælge Safari og/eller Mail i 'Comstomize' allerede i
> installeren, og du vil stadig kunne bruge både system, Mail.app, iTunes
> og QuickTime. Og du kan stadig koble dig på iTunes Store, hvis du vil det.

ja, fordi du ikke kan fravælge WebKit ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-12-07 01:12

Thomas von Hassel wrote:

> din pointe ?
>
> WebKit ligger i /System/Library/Frameworks/WebKit.framework

At Safari bliver deaktiveret fuldstændig.

> ja, fordi du ikke kan fravælge WebKit ...

Da jeg gjorde det, var der _intet_ Safari på en tiger 10.4.10 - heller
ikke i 'frameworks'!

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-12-07 10:58

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> At Safari bliver deaktiveret fuldstændig.

> Da jeg gjorde det, var der _intet_ Safari på en tiger 10.4.10 - heller
> ikke i 'frameworks'!

Virkede itunes, mail, help osv? Kunne Textedit vise og generere html?

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-12-07 00:46

> Gu er det ej, Safari.app er bare et "interface" til webkit som er en del
> af systemet og som bruges i Safari, Mail.app, iTunes music store, Help
> systemet etc etc

Men webkit er da ikke lukket for andre udviklere, er det?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-12-07 00:52

> Men webkit er da ikke lukket for andre udviklere, er det?

Nej, der er en opensource gren af webkit. Men det er ikke helt pointen
her.

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 15-12-07 23:46

Erik Richard Sørensen wrote:

> Just präcis!

Hvordan skelner I mellem at blive 'tvunget' til at installere MSIE under
Windows og Safari under OS X?

> Nej, problemet er, at du slet ikke som alm. bruger kan undgå at
> installere MSIE/OE. Du skal kende din Windows installer 110% til bunds
> for at kunne vælge til/fra under custom setup.

Kan du undgå at installere Safari?

> [...]
> stadig den zippede liggende, som du kan pakke ud, når/hvis du får lyst.
> - Det kan man heller ikke i windows. Forsøger man, starter Windows first

Er det nu også helt så simpelt? Jeg vil være ærlig - jeg kender ikke
helt den tekniske sammenhæng, men da Safari beta 3 blev lanceret,
oplevede mange problemer med OS X generelt fordi betaen også opdaterede
WebKit. Safari må altså være mere end selve applikationen, og koblingen
mellem OS X og Safari, kunne måske tænkes at være lige så stor som
mellem Windows og IE?!

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-12-07 00:11

Peter Farsinsen wrote:

> Hvordan skelner I mellem at blive 'tvunget' til at installere MSIE under
> Windows og Safari under OS X?

Du kan fravælge safari i 'customized install', - det kan du ikke med IE,
medmindre du 110% véd hvilke DLL og .init filer, du alligevel skal tilvælge.

> Kan du undgå at installere Safari?

Ja, under brugerdefineret installation af systemet.

> [...]
> WebKit. Safari må altså være mere end selve applikationen, og koblingen
> mellem OS X og Safari, kunne måske tænkes at være lige så stor som

Det er den ikke. Jeg kører fint med både en tiger og en Leopard
installation UDEN Safari og Mail, og indtil nu har jeg ikke bemærket, at
jeg ikke kan få adgang til noget fx. hos Apple...

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-12-07 10:33

> Du kan fravælge safari i 'customized install', - det kan du ikke med IE,
> medmindre du 110% véd hvilke DLL og .init filer, du alligevel skal tilvælge.

Nej, det kan du ikke.

Iøvrigt der er ikke meget fidus i at zippe safari uden også at fjerne
webkit. Uden webkit vil jer gerne ,ove dig at din Mac OS X 10.5 og
formegenlig også 10.4 vil opføre sig spøjst.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-12-07 12:01

thomas_lists@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:

> who cares ... du kan installere Firefox og sætte den som deafult og
> aldrig røre MSIE mere.

Er helt sikker på at Erik gerne vil køre Windows Update manuelt (det vil
jeg også) og den virker kun i IE.

Så han slipper ikke.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-12-07 19:09

> Er helt sikker på at Erik gerne vil køre Windows Update manuelt (det vil
> jeg også) og den virker kun i IE.
>
> Så han slipper ikke.

Det er så en undtagelse ... men du kan faktisk hente dine hotfixes
manuelt hvis du har tid og lyst til det ..

/thomas

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-12-07 10:55

> Det er så en undtagelse ... men du kan faktisk hente dine hotfixes
> manuelt hvis du har tid og lyst til det ..

Jvf ERS.s aversion imod apples softwareupdate bør han selvfølgelig
også hente opdateringer til windows manuelt.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-12-07 19:07

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Er helt sikker på at Erik gerne vil køre Windows Update manuelt (det vil
> jeg også) og den virker kun i IE.
>
> Så han slipper ikke.

Det er bl.a. en af grundene. - Men gad vide, om UserAgent Switcher kan
klare det trick, så jeg fx. kan bruge SeaMonkey, som også vil blive min
foretrukne, når XPPro kommer op at køre...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-12-07 19:12

> Det er bl.a. en af grundene. - Men gad vide, om UserAgent Switcher kan
> klare det trick, så jeg fx. kan bruge SeaMonkey, som også vil blive min
> foretrukne, når XPPro kommer op at køre...

nix, da windows update bruger en skovlfuld ActiveX komponenter som
garanteret ikke vil køre i SeaMonkey.

/thomas

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 15-12-07 20:13

http://windowsupdate.62nds.com/whyuse.php

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-12-07 22:51

Frank E. N. Stein wrote:

> http://windowsupdate.62nds.com/whyuse.php

Slet ikke så tosset... så gælder det bare om at få installeret WinxP Pro
_UDEN_ MSIE/MSOE, - og det kan godt blive et problem.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-12-07 23:08

> Slet ikke så tosset... så gælder det bare om at få installeret WinxP Pro
> _UDEN_ MSIE/MSOE, - og det kan godt blive et problem.

Det er nok bare mig der har for lidt imod MS ... men jeg kan ikke se
hvad problemet er ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-12-07 23:51

Thomas von Hassel wrote:

> Det er nok bare mig der har for lidt imod MS ... men jeg kan ikke se
> hvad problemet er ...

1. Windows kan ikke bruges fuldt ud, uden at mindst IE er installeret.
2. Programmerne er elendige at bruge for svagtseende, da de ikke fuldt
ud kan konfigureres af brugeren.
3. Både IE og OE er så hullet som en gammel sok, hvor bunden er slidt
ud! - du kan 'stoppe huller' og 'stoppe huller', men hver gang, kommer
der bare et nyt 'hul' ved siden af det stoppede.
4. Begge suger virus til sig værre end trækpapir!

mvh. Erik Richrd

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-12-07 23:55

> [...]
> der bare et nyt 'hul' ved siden af det stoppede.
> 4. Begge suger virus til sig værre end trækpapir!

Jamn .. det har jo ikke noget med IE at gøre enkeltstående, sådan er
windows bare. Om du så fjerne IE eller ej stiller dig ikke ret meget
bedre ...

/thomas

Fra : Carl Drud

Dato : 16-12-07 09:14

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> 3. Både IE og OE er så hullet som en gammel sok, hvor bunden er slidt
> ud! - du kan 'stoppe huller' og 'stoppe huller', men hver gang, kommer
> der bare et nyt 'hul' ved siden af det stoppede.

Årh det er vel ikke værre end Quicktime

--
Carl

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-12-07 10:47

> 1. Windows kan ikke bruges fuldt ud, uden at mindst IE er installeret.

Du tænker på at hverken filemanager eller application launcher duer
uden MSIE i windows; det er for såvist korrekt. Fjern Dock.app og
Finder.app fra en OS X installation og prøv at få lidt arbejde fra
hånmden. Hvis du dertil fjerner webkit vil du opleve at meget holder
op med at virke.

> 2. Programmerne er elendige at bruge for svagtseende, da de ikke fuldt
> ud kan konfigureres af brugeren.

MSIE er da glimrende mht navigation og muligheden for at forstørre.

Dernæst er det ikke alle brugere der der er svagtsenende. Du forventer
at alle andre brugere har behov der er identiske med dine behov. Hvis
mine behov eks var atsyrret af at jeg vil kunne anvednde stort set
alle services på world wide web og se stor set alle former for
streaming film er MSIE på windows et bedre valg end en hvilken som
helst browser på mac OS X.

> [...]
> der bare et nyt 'hul' ved siden af det stoppede.
> 4. Begge suger virus til sig værre end trækpapir!

Dem skal du bare lade være med at bruge på internettet. (Alternativt
kan du tænke dig om før du klikker samt sidde bag en nat og firewall)

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-12-07 21:13

> [...]

> klare det trick, så jeg fx. kan bruge SeaMonkey, som også vil blive
> min foretrukne, når XPPro kommer op at køre...

Nej.

Du kan lige så godt lade være med at fedte med det - Windows Update
_KRÆVER_ IE.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-12-07 21:13

thomas_lists@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:

> Det er så en undtagelse ... men du kan faktisk hente dine hotfixes
> manuelt hvis du har tid og lyst til det ..

Det vil jeg fradråde på det kraftigste.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-12-07 21:30

> Det vil jeg fradråde på det kraftigste.

det vil jeg også .. men sådan er folk så forskellige ...

/=thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-12-07 23:03

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Det vil jeg fradråde på det kraftigste.

Medmindre, man véd præcis i hvilken rækkefølge, de skal hentes og
installeres... Man kan ikke regne med, at de står i rækkefølge på MS's
download site....

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-12-07 10:56

> [...]
>
> Medmindre, man véd præcis i hvilken rækkefølge, de skal hentes og
> installeres... Man kan ikke regne med, at de står i rækkefølge på MS's

Åh jo, du skal blot læse kb artiklerne der hører til fixes og
opdateringer.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-12-07 21:20

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> writes:

> http://windowsupdate.62nds.com/whyuse.php

Og det bruger du?

Jeg vil endnu engang på det kraftigste understrege at jeg vil fraråde
Erik at pille ved IE og tilråde ham på det kraftigste at bruge Windows
Update til at opdatere.

Både Firefox og Safari (der er ganske brugbar) tilbyder at sætte sig som
standardbrowser, og det er godt nok til mit brug. IE starter så når det
virkelig er påkrævet (den kan også embeddes i programmer).

Det er min erfaring at alle forsøg på at pille ved IE betyder at NOGET
holder op med at virke, eller man får sære fejl, eller noget helt
tredie. Lad være! Lad være! Lad være!

Med mindre selvfølgelig man ikke har sjovere ting at få tiden til at gå
med end at reinstallere XP...
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-12-07 23:15

> [...]
>
> Det er min erfaring at alle forsøg på at pille ved IE betyder at NOGET
> holder op med at virke, eller man får sære fejl, eller noget helt

Bare rolig, Thorbjørn. Jeg *HAR* prøvet at fjerne MSIE på en Win98sr2
med det resultat, at systemet blev komplet ubrugeligt. - Det var lige 2
timers ekstra arbejde at få geninstalleret....

> Med mindre selvfølgelig man ikke har sjovere ting at få tiden til at gå
> med end at reinstallere XP...

Enten det, eller at konfigurere XP allerrede fra starten inden
installering, så den ikke installerer IE/OE. Og selv her skal man
alligevel ind og konfigurere opsætningen i den del, der indeholder IE,
hvor nogle bestemte DLL og .init filer alligevel skal installeres....

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-12-07 23:32

> [...]
> alligevel ind og konfigurere opsætningen i den del, der indeholder IE,
> hvor nogle bestemte DLL og .init filer alligevel skal installeres....

G'damn du har for meget tid som du ikke ved hvad du skal bruge til hva'
?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-12-07 23:55

Thomas von Hassel wrote:

> G'damn du har for meget tid som du ikke ved hvad du skal bruge til
> hva' ?

Nej, havde jeg haft det, så havde jeg fra starten konfigureret Windows
installeren lige fra grunden....

mvh. Erik Richard

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 15-12-07 22:47

> Og det bruger du?

Næh, jeg lader Windows hente opdateringer selv.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 15-12-07 22:59

Frank E. N. Stein wrote:

> Næh, jeg lader Windows hente opdateringer selv.

Præcis. Netop det synes jeg er en vigtig pointe i denne diskussion. Man
BEHØVER ikke bruge MSIE for at holde XP/Vista opdateret.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-12-07 23:36

Peter Farsinsen wrote:

> Præcis. Netop det synes jeg er en vigtig pointe i denne diskussion. Man
> BEHØVER ikke bruge MSIE for at holde XP/Vista opdateret.

Og lige netop windows bruger IE til at hente opdateringerne med.......

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 15-12-07 23:41

Erik Richard Sørensen wrote:

> Og lige netop windows bruger IE til at hente opdateringerne med.......

Så når man har slået automatisk opdatering til, er det altså MSIE der
gør arbejdet i baggrunden? Hvad er problemet med det? Du ser jo ikke IE
og du behøver heller ikke at åbne programmet for at holde din
installation opdateret.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-12-07 23:46

> [...]
> gør arbejdet i baggrunden? Hvad er problemet med det? Du ser jo ikke IE
> og du behøver heller ikke at åbne programmet for at holde din

Du ved jo godt at IE er roden til alt ondt ......

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 15-12-07 23:49

Thomas von Hassel wrote:

> Du ved jo godt at IE er roden til alt ondt ......

Ha ha nej, men jeg vil virkelig gerne have Erik til at forklare
_hvorfor_ han er af den opfattelse, i stedet for bare at gentage, at han
er det :)

Jeg kan skam sagtens finde ud af ikke at bruge IE.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-12-07 00:02

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Medmindre, man véd præcis i hvilken rækkefølge, de skal hentes og
> installeres... Man kan ikke regne med, at de står i rækkefølge på
> MS's download site....

Og hvilke man skal installere og hvorfor og med hvilket sprog, og så
videre.

Erik, al respekt så tror jeg lige her er det bedst at lade Microsoft
håndtere det der fedteri.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-12-07 00:47

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Og hvilke man skal installere og hvorfor og med hvilket sprog, og så
> videre.

...Også det, ja...

> Erik, al respekt så tror jeg lige her er det bedst at lade Microsoft
> håndtere det der fedteri.

Hm, måske i starten... Havde jeg nu valgt windows 98 eller 2000, så
kunne jeg gøre det (næsten) med bind for øjnene.

Jeg véd, men kammerat, der er betatester for M$, har gjort det, og på
den måde fået XP mediacenter pro og nu også Vista Premium Mediacenter
til at køre rimeligt stabil, - så det kan altså lade sig gøre at undgå
både IE, OE og i lige så høj grad WMP...

mvh. Eri kRichard

Fra : Franz Berliner

Dato : 17-12-07 11:00

> - så det kan altså lade sig gøre at undgå både IE, OE og i lige så
> høj grad WMP...

Undskyld hvis jeg spørger dumt... men hvad er fidusen ved at undgå
nævnte programer?

For mit vedkommende er hele fidusen ved at bruge en PC ind imellem at
gøre de ting der ikke fungerer så godt på en Mac (læs: bruge Outlook mod
exchange server, se websites der ikke fungerer i andet end IE og se/høre
DRM beskyttet Windows Media materiale og bruge en håndfuld programmer
der ikke findes til Mac).

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-12-07 00:03

> Næh, jeg lader Windows hente opdateringer selv.

Hæhæ, så du anbefaler noget du ikke bruger selv. Uha, du kunne få nogen
sjove supportopgaver der, da...

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-12-07 00:09

> [...]
> alligevel ind og konfigurere opsætningen i den del, der indeholder IE,
> hvor nogle bestemte DLL og .init filer alligevel skal installeres....

Erik, laver du ovenstående rutinemæssigt på dine Windowsinstallationer,
så må jeg indrømme at det undrer mig mere at det faktisk VIRKER ind
imellem.

Jeg har selv en del sære ting lagt ind og pusler med og har lagt MANGE
programmer ind som jeg har afinstalleret, og det hænger sgu stadig
sammen selv efter en del temmelig kraftig tampen. Det kan altså lade
sig gøre, bare man ikke piller ved Microsofts egne ting :)
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-12-07 00:12

> [...]

> Gu er det ej, Safari.app er bare et "interface" til webkit som er en del
> af systemet og som bruges i Safari, Mail.app, iTunes music store, Help

Ikke under XP da, er det ikke det vi snakker om?

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-12-07 00:14

> Ikke under XP da, er det ikke det vi snakker om?

nej :) ... jeg snakker om Safari/WebKit under Mac OS 10.x

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 16-12-07 00:24

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Ikke under XP da, er det ikke det vi snakker om?

Det handler vist i virkeligheden om, hvorvidt det er muligt at
installere en funktionel version af hhv. Windows og OS X uden samtidig
at installere den engine systemernes standard-browser baserer sig på.

Sekundært, handler det om, hvorvidt man kan lade være med at klikke på
de ikoner der åbner systemernes standard-browsere ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-12-07 01:26

Peter Farsinsen wrote:

> [...]
>
> Sekundært, handler det om, hvorvidt man kan lade være med at klikke på
> de ikoner der åbner systemernes standard-browsere ;)

Ja til begge dele. så man på den måde ikke tvinges til at bruge en
bestemt browser og/eller mailklient.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-12-07 10:35

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Ja til begge dele. så man på den måde ikke tvinges til at bruge en
> bestemt browser og/eller mailklient.

Du er ikke tvunget, På min windows PC hjemme bruger jeg hverken MSIE
eller MSOE.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-12-07 00:14

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> 4. Begge suger virus til sig værre end trækpapir!

Gad vide om ikke Ubuntu i nyeste version har nogen interessante ting for
synshandicappede?

Det kører ihvertfald ganske ok.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-12-07 10:49

> Gad vide om ikke Ubuntu i nyeste version har nogen interessante ting for
> synshandicappede?
>
> Det kører ihvertfald ganske ok.

Når det da ikke lige frem finder ud af at en0 ikke længere skal hedde
en0 men en2.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-12-07 00:33

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Jeg vil undgå så mange huller som overhovedet muligt. Er IE/OE ikke
> installeret, er der ikke nær så mange sikkerhedshuller i windows.

Hvis DET er kriteriet, skal du vist bruge NT 4.0.

Erik, jeg vil endnu engang indtrængende opfordre dig til at lade være
med at pille med den slags - du får bare bøvl ud af det, og så har du en
masse harme du skal have lukket ud...[1]

Desuden er en lille NAT-router foran kombineret med anti-virus check af
al indgående trafik og mail, nok effektivt nok til selv dig.

[1] Jeg vil gå så langt som til at spå det...
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-12-07 01:34

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Jeg har diskuteret emenet 'Ubuntu og synshandicappede' med vores
> særdeles Mac venlige hjælpemiddelkonsulent i Dansk Blindesamfund. så
> det er hans erfaringer med Ubuntu, jeg her må støtte mig til... Han
> har dog fået at vide, at der er noget - både forstørrelse og
> talesyntese - på vej til Ubuntu, men også, at det nok først vil være
> rigtig brugbar en gang i løbet af 2009.

Udfra

https://wiki.ubuntu.com/Accessibility/doc/LanguagesAndSpeechSynthesis

kan jeg se at svensk og norsk kan klares af eSpeak (som jeg ikke
kender). Hvis eSpeak også understøtter dansk, er det nok bare en
forglemmelse at det ikke står på listen også.

Det ser ud til at trykker man F5 ved opstart fra live-cd'en får man
valget mellem

* None
* Lesser Visual Impairment
* Moderate Visual Impairment
* Blindness
* Minor Motor Difficulties

det kunne da være spændende at se hvor godt det er...

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-12-07 14:49

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> Når det da ikke lige frem finder ud af at en0 ikke længere skal hedde
> en0 men en2.

Æh, det forstod jeg ikke meget af. Hvad er det med handicapvenligheden
under Ubuntu du ikke er tilfreds med?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-12-07 15:00

> Æh, det forstod jeg ikke meget af. Hvad er det med handicapvenligheden
> under Ubuntu du ikke er tilfreds med?

Intet, det var en irriterende sidebemærkning angående en ubuntu
installation hjemme, der i nattens mulm og mørker besluttede sig for
at flytte netkortet til et andet /dev.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-12-07 15:42

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Menbortset fra det, så har jeg da levet rimeligt godt uden at bruge
> Stifinder på de windows maskiner, jeg har brugt. - faktisk har jeg

Under XP opfører stifinder sig som et "view" til almindelig
vinduesvisning.

Lad være!

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-12-07 01:05

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> - Jeg piller ikke, før jeg kender XP lige så godt som 98 og 2000, så
> du kan godt sove uden mareridt..-)

Det kan godt tage sin tid :) Det er et stort system.

Jeg vil gerne høre dine erfaringer med hensyn til brugbarhed for
handicappede. Det er altid spændende at få en anden vinkel på det velkendte.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"