Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
brug af halogen indendørs
Fra : m0rt3n

Dato : 14-12-07 17:19

jeg skal tage nogle portrætfotos i morgen af nogle børn. Der er jo ikke
meget lys i øjeblikket. Jeg har en 500W halogenlampe. Jeg synes den giver et
godt lys i rummet, hvis den peger mod en væg eller i loftet. Nogen som har
erfaringer med sådan en? Jeg tænker på de billeder vi lige så med neonrør i
idrætshal. Det duede jo ikke.

Hvad skal jeg tage de der børn med? eos 400, 85 mm, 1.8. Jeg tænker 400 iso,
2.2 og 1/200. Forslag?

Mvh m0rt3n

Fra : Leif Langgaard

Dato : 14-12-07 17:42

"m0rt3n" <jnsn@R_E_M_O_V_E_mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> neonrør i idrætshal. Det duede jo ikke.
>
> Hvad skal jeg tage de der børn med? eos 400, 85 mm, 1.8. Jeg tænker 400

Hej

2,2 og 1/200 er en perfekt kombination, du skal bare være 100% sikker på at
lyset passer til netop 2,2 og 1/200.

Jeg ville nok bruge f 4 eller 5,6 hvis der er lys nok til det!

Stil ungen op, mål lyset i ansigtet på den, stil kameraet på det måleren
viser, og tag så et skud og se resultatet på dit display.

Det er nok ok at gå op i ISO 400, da du nok ikke skal lave plakater. Du kan
bløde lyset op ved at have en stor lys plade der reflekterer lyset fra
lampen retur til skyggesiden af ansigterne.

Langgaard

Fra : Karsten Jensen

Dato : 15-12-07 12:32

On Fri, 14 Dec 2007 17:42:02 +0100, "Leif Langgaard"
<langgaard@klarupnet.dx> wrote:

>Det er nok ok at gå op i ISO 400, da du nok ikke skal lave plakater. Du kan
>bløde lyset op ved at have en stor lys plade der reflekterer lyset fra
>lampen retur til skyggesiden af ansigterne.

Ville det ikke være bedre med mere skarphed og en lavere blænde? Og
hvis lampen er p 500w kunne man så ikke med fordel bruge 100 i ISO?

Og blødt lys fra siden lyder meget fornuftigt.

Fra : Leif Langgaard

Dato : 15-12-07 14:01

"Karsten Jensen" <k-j_absolute_no_spamming@direkte.org> skrev i en
meddelelse news:ine7m3t27k30951ganm8vldguhqdbel4ch@4ax.com...

> Ville det ikke være bedre med mere skarphed og en lavere blænde?

Mener du større dybdeskarphed?

> Og hvis lampen er p 500w kunne man så ikke med fordel bruge 100 i ISO?

500w taber meget af pusten hvis det skal en tur i loft/væg, derfor er da ok
med ISO 400, men bedre med ISO 100, hvis der er lys nok og der skal laves
store billeder.

> Og blødt lys fra siden lyder meget fornuftigt.

Ja, en plade "flamingo" (polystyren) fra byggemarkedet er god til formålet,
og ganske billig. Der kan også fås refleksskærme specielt til formålet.

Langgaard

Fra : Karsten Jensen

Dato : 16-12-07 22:31

On Sat, 15 Dec 2007 14:01:07 +0100, "Leif Langgaard"

ja