Flæskepandekage med tyttebær syltetøj... H~
Fra : ----== HellBoy ==---~

Dato : 13-07-01 22:05

Opskriften stammer fra Sverige, og det er en art pandekage dej med stegte
røgede flæske tern...
"Opskriften hedder orginalt Flæskpannkake med lingonsylt, tror jeg"
Hvordan laver vi dette, vi har nemli' mistet opskriften.

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 14-07-01 04:39

"----== HellBoy ==----" <ULK_HellBoy@Mail.Dk> skrev i meddelandet...
> [...]
> "Opskriften hedder orginalt Flæskpannkake med lingonsylt, tror jeg"
> Hvordan laver vi dette, vi har nemli' mistet opskriften.

Fläskpannkakor, - receptet kommer från www.systembolaget.se ...

Tunna fläskpannkakor:
4 pers.

300 g skivat rimmat stekfläsk
2 stora ägg
3 dl vetemjöl
4 dl mjölk
2 dl vichyvatten
60 g smör

Gör så här...
1. Tärna fläsket smått och bryn lätt i stekpanna på medelgod värme.
2. Blanda vetemjöl och kall mjölk till en slät smet. Vispa ned ägg och
vichyvatten.
3. Lägg 1 msk fläsktärningar per pannkakslagg och grädda frasiga
pannkakor. Servera med rårörda lingon.

Rätten får sin smak av sältan från fläsket och de sötsyrliga lingonen.
Till de tunna fläskpannkakorna rekommenderar vi ett mörkt öl med
medelstor beska eller ett glas mjölk.

Hej då!

--
Mvh.
Peter W. Bosse

The last 2 days ;-((
Don't miss Copenhagen Jazz Festival 2001 from 6/7-15/7
www.jazzfestival.dk/
Hope to see you there... (det er mig med korte tarzanbukser, halvmåne,
gråt fuldskæg og solbriller).

Fra : -- kent --

Dato : 14-07-01 20:13

On Fri, 13 Jul 2001 23:04:41 +0200 in <news:dk.kultur.mad+drikke> ----==
HellBoy ==---- wrote:

> [...]
>"Opskriften hedder orginalt Flæskpannkake med lingonsylt, tror jeg"
>Hvordan laver vi dette, vi har nemli' mistet opskriften.

Ow, der findes opskrifter i hundredevis....

Det her er min opskrift (undskyld at jeg blander svensk og dansk...):

---
6 ägg
12 dl mjölk (eller 6 dl mjölk och 6 dl vatten)
12 dl vetemjöl
ett paket bacon
1 matsked socker
1 tesked salt

Blanda ägg, hälften av mjölken, saltet och sockret noga. Rör sedan i
vetemjölet och sist resten av mjölken. Var noga med att det inte blir
klumpar i smeten (jag använder en elektrisk visp). Låt smeten stå och
svälla i en halv till en timme.

Klipp eller skär baconskivorna i strimlor (på tvären) och blanda ner det i
smeten.

Grädda i gjutjärnsstekjärn med riktigt smör (inte margarin eller olivolja).
Fläskpannkakorna skall vara 6-7 mm tjocka. Rör runt i dem i stekjärnet med
en träsmörkniv så att smeten kommer ner till botten och det blir
genomstekt. Vänd fläskpannkakorna så att de blir stekta på båda sidor.

Servera med lingonsylt. Lingonsylten är viktig och kan inte bytas ut mot
någon annan slags sylt om man vill få rätt smak och rätt atmosfär.
---

Med ett normalt stekjärn (jag använder ett speciellt pannkaksjärn från
Skeppshult) så får man tre fläskpannkakor per ägg.

För att det skall bli rätt stekyta och rätt smak så skall man använda ett
stekjärn i gjutjärn (støbejern) och smör, INTE ett modernt
non-stick-stekjärn (Teflon/Silverstone eller liknande)!!!

Men husk at der findes i hundredevis med meget forskellige opskrifter på
"fläskpannkaka".