Elgato EyeTV 610 - afløser/alternativ?
Fra : Ukendt

Dato : 14-12-07 01:46

Hejsa,

I 'htpc-gruppen', har jeg indrykket nedenstående og fået lidt - for
mig - foruroligende svar.

Jeg har pt. *ingen Mac-erfaring*, så jeg er helt grøn på dette område

Mit ønske er at finde en DVB-C tuner, der spiller sammen med Mac med
samme funktionalitet som en EyeTV 610 ...

Er der nogen af Jer Mac-kyndige, som har et godt bud, hvad jeg kan gøre,
hvis jeg vil bruge Mac Mini som mediecenter på en YouSee (kabel-tv)
installation?

Og her kommer så min oprindelige 'skriv':

"Efter at have investeret i et Panasonic Plasma TV og SC-PT580 lydsystem
og digitalt TV fra YouSee med en Sagem ICD 60, er jeg nu kommet til
næste fase: Et medie center, som jeg forestiller mig skal baseres på en
Mac Mini og anskaffelse af en EyeTV 610 med DVB-C tuner fra Elgato og
et CAM modul fra Viaccess til kortet fra YouSee...

Nu læser jeg i den Engelske udgave af Wikipedia
(http://en.wikipedia.org/wiki/Elgato#EyeTV_610 ) følgende:

"EyeTV 610
In November 2004 Elgato released EyeTV 610, the world's first digital TV
recorder for digital cable television, DVB-C) and PayTV on the Mac, for
the European/UK market. The product was apparently discontinued in
November 2007; however, there are apparently limited supplies still
available."

Og det giver jo anledning til lidt "bekymring" ... og jeg kan ikke finde
info om afløser/alternativ, men 610'eren er tilsyneladende fjernet fra
Elgatos hjemmeside.

Er der nogen i denne gruppe, der kan bekræfte Wikipedias oplysning og
hvis det er rigtigt, hvad afløseren eller alternativet måtte være, hvis
man vil have den funktionalitet, som EyeTV 610 tilbyder i samspil med en
Mac Mini?

Kort sagt: Hvilken DVB-C tuner skal man bruge sammen med en Mac Mini som
medie center enhed? Eller kan man forestille sig, at Apple har et
produkt på vej med indbygget DVB-C tuner?

Hvis denne forespørgsel ikke hører hjemme i denne gruppe beklager jeg og
tager med taknemmlighed imod en henvisning til den korekte gruppe -
pft."

--
Flemming Torp

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-12-07 07:29

Flemming Torp <fletopkanelbolle2rp.danmark> wrote:

> Hejsa,
>
> I 'htpc-gruppen', har jeg indrykket nedenstående og fået lidt - for
> mig - foruroligende svar.

som du måske kan læse af mit svar i htpc gruppen skal du ikke gå i panik
endu ...

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 14-12-07 09:31

"Thomas von Hassel" <thomas_lists@elements.dk> skrev i en meddelelse

> som du måske kan læse af mit svar i htpc gruppen skal du ikke gå i
> panik
> endu ...
>
> /thomas

Hej Thomas,

Jeg forsøger også at bevare "roen", og har sendt en forespørgsels-mail
til ElGato og et par Mac-forhandlere for at få deres version og -
forhåbentlig - en tilkendegivelse af, at produktet ikke er "dødt" ...
eller evt. info om et alternativ.

Men det er jo ikke sjovt at skulle købe en af de sidste enheder af en
"uddøende race" - og da mit kendskab til den fascinerende Mac-verden er
stort set nul - prøver jeg at spørge her, om der i gruppen skulle være
Mac-brugere, der kan pege på en - måske endda bedre - løsning på mit (og
måske andres) problem vedr. etablering af Mac Mini som mediecenter i en
YouSee-installation med behov for en DVB-C tuner ...

--
Flemming Torp

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-12-07 10:20

> [...]

> måske andres) problem vedr. etablering af Mac Mini som mediecenter i en
> YouSee-installation med behov for en DVB-C tuner ...

Jeg har ikke fundet andre. Jeg kører med sådan et setup ligenu. EyeTV
610, YouSee og en mac mini med et 32" sony fjernsyn. Virker glimragende,
dog ikke i øjeblikket da TDC åbenbart har rod med deres udstyr i vores
område + en kabelfejl. Med en kraftig nok maskine kan man enda se Canal+
HD ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 14-12-07 10:21

> [...]

> måske andres) problem vedr. etablering af Mac Mini som mediecenter i en
> YouSee-installation med behov for en DVB-C tuner ...

Så sent som i går var jeg til et arrangement, arrangeret af Apple og
Humac i SAS-hotellet ved hovedbanegården, hvor Apple-manden brugte tid
på at præsentere Elgato - jeg tror nok at han ville have undladt det,
hvis produktet var 'døende'.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-12-07 10:59

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
> Humac i SAS-hotellet ved hovedbanegården, hvor Apple-manden brugte tid
> på at præsentere Elgato - jeg tror nok at han ville have undladt det,

Nu har elgato en hel spand fuld af produkter og jeg tror ikke at han
viste 610'eren da den trods alt er lidt af et entusiast produkt. Det har
nok været EyeTV Hybrid + softwaren han har fremvist.

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 14-12-07 11:59

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> Nu har elgato en hel spand fuld af produkter og jeg tror ikke at han
> viste 610'eren da den trods alt er lidt af et entusiast produkt. Det har
> nok været EyeTV Hybrid + softwaren han har fremvist.

Det aner jeg ikke, og jeg har ikke selv et eyeTV. I stedet har jeg et
kort i min Windows-desktop - og kunne såmænd også sætte et kort i min
gamle G4/867, som jeg har haft en del problemer med på det seneste.

Nu er den igen sendt til reparation til Humac, der ikke fandt alle fejl
i første omgang. Strømforsyningen skal skiftes ud til en på 340W. Jeg
kan dog ikke se hvad den gamle er på:

<http://www.everymac.com/systems/apple/powermac_g4/stats/powermac_g4_867
_qs.html>

Men det jeg mente med hvad jeg skrev var at der nok fortsat ville ske
opgraderinger af softwaren til produktet, da de vel bruger fælles
software, alle produkterne.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-12-07 12:04

> [...]

> kort i min Windows-desktop - og kunne såmænd også sætte et kort i min
> gamle G4/867, som jeg har haft en del problemer med på det seneste.

Fidusen ved 610'eren er at den kører DVB-C, dvs. digitalt kabeltv. Dvs.
du får _alle_ kanaler i god digital kvalitet ikke bare DR1 og TV2 på
DVB-T. Derudover kan du efterhånden som de bliver åbnet tage HD kanaler
og få udnyttet alle de HD ready fjernsyn der står rundt omkring.

> Nu er den igen sendt til reparation til Humac, der ikke fandt alle fejl
> i første omgang. Strømforsyningen skal skiftes ud til en på 340W. Jeg
> kan dog ikke se hvad den gamle er på:

Er der forskring på den maskine .. ellers kan det da ikke btale sig ?

> [...]
>
> Men det jeg mente med hvad jeg skrev var at der nok fortsat ville ske
> opgraderinger af softwaren til produktet, da de vel bruger fælles

Jep, EyeTV 2.5.

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 14-12-07 12:19

> [...]

> DVB-T. Derudover kan du efterhånden som de bliver åbnet tage HD kanaler
> og få udnyttet alle de HD ready fjernsyn der står rundt omkring.

OK.

> Er der forskring på den maskine .. ellers kan det da ikke btale sig ?

Strømforsyningen koster 1088,90 kroner [sikken præcision!], så den
bliver skiftet ud.

I øvrigt er maskinen voldsomt opgraderet. Med ATA133 [og tre harddiske
på 2*160 G og 500 G], FW800 og en 3. parts CPU, 1,6 GHz
dobbeltprocessor. Og så naturligvis de to harddiske + DL DVD-brænder på
den gamle ATA66 controller. Den har dog desværre ikke kunnet blive
opgraderet fra USB 1.1 til 2.0.

Ordre om at fuldbyrde udskiftninger /er/ faxet til Humac, og maskinen er
den eneste jeg har, der er i stand til at køre alt fra Classic til
Leopard.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-12-07 13:20

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> I øvrigt er maskinen voldsomt opgraderet. Med ATA133 [og tre harddiske

Det er nok derfor strømforsyningen har mistet pusten.

Måske kan Morten bruge den aflagte strømforsyning?

Iøvrigt interessant at man kan få DVB-C ting - gad vide om det kan
erstatte sådan en settopbokx?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-12-07 14:00

> Det er nok derfor strømforsyningen har mistet pusten.
>
> Måske kan Morten bruge den aflagte strømforsyning?
>
> Iøvrigt interessant at man kan få DVB-C ting - gad vide om det kan
> erstatte sådan en settopbokx?

Det gør den hos mig. inkl. betaligskanaler m.m. Det eneste man ikke får
er tdc's programgiude og pay per view. Du kan også få dem til DVB-S
altså satellite fjernsyn.

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 14-12-07 19:39

> [...]
SNIP

> [...]
> får
> er tdc's programgiude og pay per view. Du kan også få dem til DVB-S

Betyder det, at man ikke får adgang til YouSee's udbud af film (via
Cinema)eller programguiden, hvis man erstatter deres digitale
kabel-TV-modtager (pt. en Sagem ICD 60) med en ElGato EyeTV 610 og
bruger en Mac Mini som mediecenter? Man bruger jo YouSee's programkort i
et Viaccess CAM sammen med EyeTV 610 - som jeg forstår det ... - eller
hur?

--
Flemming Torp

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-12-07 19:49

> [...]

> SNIP

> Betyder det, at man ikke får adgang til YouSee's udbud af film (via

nej, dvs. du kan godt bestille, men du skal selv gætte dig til den
rigtige kanal den så kommer på.

> eller programguiden,

nix, det er fordi YouSee bruger et proprietært system og ikke std. DVB
EPG.

> [...]
> bruger en Mac Mini som mediecenter? Man bruger jo YouSee's programkort i
> et Viaccess CAM sammen med EyeTV 610 - som jeg forstår det ... - eller

Jep, Viaaccess CAM og et smartcard stopper du i EyeTV'et.

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 15-12-07 13:11

> Det gør den hos mig. inkl. betaligskanaler m.m. Det eneste man ikke får
> er tdc's programgiude og pay per view. Du kan også få dem til DVB-S
> altså satellite fjernsyn.
>
> /thomas

Kan man uden videre sætte en DVB-C ting på TDC-kabelTV og få digitale

Flemming Rubini

Fra : Martin Bech

Dato : 15-12-07 18:32

In article <1i95z8x.11cyrmz15w9qquN%flemming@rubini.invalid>,
flemming@rubini.invalid (Flemming Rubini) wrote:

> Kan man uden videre sætte en DVB-C ting på TDC-kabelTV og få digitale

Jeg har godt nok Stofa, men alle kabelnet skal sende DR1, DR2 og TV2
ukodet. Så de tre kanaler kan du tage, men øvrige kanaler kræver kort og
CAM-modul.
--
Med venlig hilsen / Greetings

Martin Bech
Mail: post@FornavnEfternavn.dk / post@FirstnameLastname.dk

Fra : Flemming Rubini

Dato : 15-12-07 23:42

Martin Bech <post@FornavnEfternavn.dk> wrote:

> Jeg har godt nok Stofa, men alle kabelnet skal sende DR1, DR2 og TV2
> ukodet. Så de tre kanaler kan du tage, men øvrige kanaler kræver kort og
> CAM-modul.

Gnæk, gnæk, så har jeg endnu en grund til at gå på dimse jagt

Jeg havde ellers lige bestilt Sagem 60 på tilbud hos TDC.

Men reelt ser jeg mest DR2, og DR1 jeg vil bare gerne have lidt bedre
billedkvalitet.

Flemming Rubini

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-12-07 11:11

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> [...]
>
> Jeg havde ellers lige bestilt Sagem 60 på tilbud hos TDC.
>
> Men reelt ser jeg mest DR2, og DR1 jeg vil bare gerne have lidt bedre

Tjeck dit DVB-T signal. Det er gratis, dimsen der kræves for at
afspille det er meget billigere og bitraten er langt højere end hvad
TDC sender ud på DVB-C. Dertil kommer at programguiden ikke er det
proporitære system (openTV) som eks TDC bruger på DVB-C.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 16-12-07 12:21

> [...]
> TDC sender ud på DVB-C. Dertil kommer at programguiden ikke er det
> proporitære system (openTV) som eks TDC bruger på DVB-C.

Interessant.
Jeg er lige flyttet fra 4. til 1. sal. På 4. kunne jeg fange nogle
svenske ala Kanal København. Sidstnævnte er den eneste jeg kan fange nu.

--
(2100 Kbh. Ø)
Med venlig hilsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-12-07 19:09

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> Kan man uden videre sætte en DVB-C ting på TDC-kabelTV og få digitale

jep ... du skal bare have den rigtige model CAM modul + kort fra
udbyder. TDC bruger VIAaccess, Stofa bruger en anden type som jeg ikke
lige kan huske .. uden kort og CAM modul kan du tage DR1+2 og TV2 .. dem
er de forpligtet til at sende ukodet.

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 24-12-07 04:00

> Måske kan Morten bruge den aflagte strømforsyning?

Ja, hvis man kan smide den i en 733DA er jeg meget interesseret - den
originale koster nemlig 135 engelske pund.

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 24-12-07 07:12

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Ja, hvis man kan smide den i en 733DA er jeg meget interesseret - den
> originale koster nemlig 135 engelske pund.

Den kom ikke med retur fra Humac.

Der er i øvrigt stadig problemer med den. To af de harddiske der sidder
på ATA133-kortet kan ikke bruges til at boote fra, og en af dem kan man
ikke engang installere Leoparden på. De sidder begge på samme kabel; den
tredie harddisk på ATA133-kortet kan man nu efter første reparation igen
fuldt ud bruge - hd-kablet var defekt.

Så jeg sender nok maskinen retur til Humac. Sandsynligvis er der endnu
et hd-kabel der skal udskiftes.

Men den nye strømforsyning fungerer som den skal; igen booter maskinen
med et let tryk på start-knappen.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 24-12-07 07:59

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Den kom ikke med retur fra Humac.

Næeh - det regnede jeg heller ikke med. Den kan jo repareres og sælges
igen som ombytter.

Hvis jeg sender min ødelagte strrømforsyning med til England, når jeg
køber en ny, falder prisen fra 135 pund til 90 pund, så nogle penge er
der da i den

Sådan gør man iøvrigt rigtig mange steder i reservedelsverdenen.

> [...]
> ikke engang installere Leoparden på. De sidder begge på samme kabel; den
> tredie harddisk på ATA133-kortet kan man nu efter første reparation igen

Det var da irriterende.

> Så jeg sender nok maskinen retur til Humac. Sandsynligvis er der endnu
> et hd-kabel der skal udskiftes.
>
> Men den nye strømforsyning fungerer som den skal; igen booter maskinen
> med et let tryk på start-knappen.

Godt - fik du én med flere kræfter?

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 24-12-07 09:12

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Godt - fik du én med flere kræfter?

Det vil jeg tro - jeg ved kun at den nye er på 340 W, mens jeg ikke aner
hvad den gamle kunne trække ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk