iMac højtaler
Fra : Michael Holm

Dato : 11-12-07 21:49

jeg har en hel del højtalere fra de gamle iMac'er (svane modelen/dem som
er som en halv bowling kugle med skærmen på en stang) - ville jo gerne
kunne bruge dem til noget andet, nogen der kender en adapter så man kan
slutte dem til et alm. jackstik, eller måske har et forslag til en lille
nem operation på dem?

--
Michael Holm - ichat: kiaikido [at] mac.com
http://toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-12-07 02:45

Michael Holm <spam@toitsu.dk> wrote:

> jeg har en hel del højtalere fra de gamle iMac'er (svane modelen/dem som
> er som en halv bowling kugle med skærmen på en stang) - ville jo gerne
> kunne bruge dem til noget andet

Her i juletiden er de skam helt pæne at pynte op med, hvis du har mange.
Man kan hænge dem som en slags sne- eller isbolde i døråbninger, fra en
trappeafsats, hvis der er åbent ved siden af, eller udendørs fra
tagrenden. Selv på juletræet kan de bruges som kugler. Kun fanasien
sætter grænsen. Er du fiks på fingrene, kan du måske sætte lys i dem.

<http://blog.makezine.com/archive/2006/10/ilights_imac_sp.html>

Bortset fra det, så tror jeg, det bliver svært at bruge dem til noget
andet. De er vist ret specielle. Jeg har ikke set nogen adaptere til
dem, så den kan spille musik andre steder.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-12-07 06:35

> [...]
> andet. De er vist ret specielle. Jeg har ikke set nogen adaptere til
> dem, så den kan spille musik andre steder.

Nej, jeg har heller ikke fundet nogen adaptere. Et af de mere åndsvage
exempler på Apple der insisterer på at lave deres egne løsninger. (ADC
er den anden store bommert)

/thomas

Fra : Michael Holm

Dato : 12-12-07 09:44

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> [...]

Det var da kreativt, jeg skal poste nogle billeder hvis jeg får den
igennem derhjemme

> Nej, jeg har heller ikke fundet nogen adaptere. Et af de mere åndsvage
> exempler på Apple der insisterer på at lave deres egne løsninger. (ADC
> er den anden store bommert)
>
> /thomas

Heldigvis har de skiftet kurs med sådan noget!
jeg har også sådan en DVI-ADC adapter så jeg kunne bruge en 15" skærm
fra Cuben til dengang en powerbook - adapteren er noget af en sag :)
<http://www.apple.com/lae/displays/adapter/>
Tilgengæld lyd det så rigtigt dengang Apple forklare om ADC

Nå der kan jo nå at komme flere bud, der må da være en der har fundet på
noget :)
Elllers prøver jeg at tage et sæt med ned i Brinch elektronik og hører
om de har et godt foreslag.

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-12-07 14:03

Michael Holm <spam@toitsu.dk> wrote:

> Det var da kreativt, jeg skal poste nogle billeder hvis jeg får den
> igennem derhjemme

Det lyder godt. Konens tamponer er også flotte som istapper. Jeg
forestiller mig at du hænger dem op en højttaler efterfulgt af to
tamponer og så fortsætter sådan i tagrenden hele vejen rundt om huset.
Det skal nok vække opsigt.

> Nå der kan jo nå at komme flere bud, der må da være en der har fundet på
> noget :)
> Elllers prøver jeg at tage et sæt med ned i Brinch elektronik og hører
> om de har et godt foreslag.

Problemet er jo nok, at højttalerne ikke er ret udbredte. De blev jo kun
leveret med bestemte Mac-modeller. Desuden er højttalere ikke så dyre,
så de repræsenterer ikke den store værdi. Lydmæssigt er de heller ikke
revolutionerende. Der er derfor ikke den store interesse for at finde
muligheder for at bruge dem anderledes. Det vil næppe have kommerciel
værdi for noget firma at lave en adapter. Jeg har prøvet at søge, og jeg
kan i hvert fald ikke finde nogen løsninger.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Michael Holm

Dato : 12-12-07 23:49

> [...]
> forestiller mig at du hænger dem op en højttaler efterfulgt af to
> tamponer og så fortsætter sådan i tagrenden hele vejen rundt om huset.

Det lyder som om det kunne blive en alternativ jul

> [...]
> værdi for noget firma at lave en adapter. Jeg har prøvet at søge, og jeg
> kan i hvert fald ikke finde nogen løsninger.

Jeg syntes nu der er meget god lyd i fandt lige apples side med

http://www.apple.com/lae/imac/

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 13-12-07 00:14

Michael Holm wrote:
> Jeg syntes nu der er meget god lyd i fandt lige apples side med
>
> http://www.apple.com/lae/imac/

*mmmmmmmh* det er altså bare den pæneste computer Apple har præsteret.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-12-07 00:50

Michael Holm <spam@toitsu.dk> wrote:

> Jeg syntes nu der er meget god lyd i fandt lige apples side med
>
> http://www.apple.com/lae/imac/

Nu har jeg godt nok aldrig nærlyttet på dem, selv om min mor faktisk har
dem. De lyder da sikkert glimrende, men omvendt er de vel heller ikke
noget særligt. I dag kan man jo få et sæt glimrende højttalere uden at
skulle betale alverden. Hvis et firma eller for dens sags skyld en
hacker skal finde en løsning, så højttalerne kan bruges i andre
sammenhænge, så skal der være et incitament. Der skal være penge at
spare eller væsentligt bedre lydkvalitet. Hvis et firma skal lave et
kommercielt produkt, skal der være et marked af en vis størrelse. Jeg
kan ikke se, at nogen af de tre forudsætninger er til stede. Derfor
tvivler jeg på, at der er blevet gjort nogen særlig indsats af nogen for
at finde en løsning. Jeg kan i hvert fald ikke finde noget på nettet.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten

Dato : 12-12-07 11:19

"Michael Holm"

> [...]
> kunne bruge dem til noget andet, nogen der kender en adapter så man kan
> slutte dem til et alm. jackstik, eller måske har et forslag til en lille

Så vidt jeg husker, så er der vist ingen forstærker i dem?

I hvert fald er det ikke noget problem at cutte stikket af og sætte noget
andet på, andet end at man skal kunne håndtere en loddekolbe eller kende én
der kan. Problemet er hvis der er forstærker i dem, så skal man lige finde
ud af hvad den skal have af spænding og polaritet - i fald, umiddelbart nok
heller ikke et problem. Eller... Hvis muligt ville jeg personligt nok
foretrække at skifte ledningen i fald man skulle falde over en anden løsning
senere og dermed kan gøre dem originale igen (læs længere nede). Ledninger
der ligner originale bør ikke være et problem at finde, men specielle stik
kan meget nemt være et problem.

Er der ikke forstærker i dem, skal du ikke regne med de kan spille ret højt.
De alm. udgange er typisk ikke beregnet til at drive andet end
hovedtelefoner (= meget lavt i højttalere). I så fald skal du lige have en
lille forstærker ind som mellemled. En 2 x 1-10 w afhængig af hvor meget
gang du vil have i den vil være passende, men til alm. brug og er du ikke af
typen der elsker højt lydtryk er 2x1 w nok. Forstærkeren kan man bygge selv
eller man kan købe et færdigt sæt højttalere og slagte dem for forstærkeren
(og afhængig af størrelse proppe dem i en kasse eller måske i kugle
højttalerne.

Synes dog på et tidspunkt at have set et firewire lydkort med lille
forstærker og stik til netop de højttalere.

Alternativt, sælg dem. Hvis prisen er rigtig kunne jeg da godt finde på at
købe dem og selv lave en lille forstærker til dem :)

Mvh
Morten

Fra : Michael Holm

Dato : 12-12-07 23:49

Morten <hifi_centret@yahoo.com> wrote:

> [...]
> andet på, andet end at man skal kunne håndtere en loddekolbe eller kende én

såvidt jeg kan se er der ikke forstærker idem, men det ligner jo et alm
jackstik med en kappe om - har det mon noget med strøm at gøre som Apple
skriver her:
-----
Speakers of the house
Both iMac models come with Apple Pro Speakers that handle 14 watts of
undistorted digital sound. And since the iMac also provides power to the
speakers, you don't need an additional power brick. The result? Reduced
cable clutter. Both models feature an internal speaker, internal digital
amplifier, Apple Pro Speaker jack,
-------
http://www.apple.com/lae/imac/