Er min MBP med mat eller blank skærm
Fra : Vittrup

Dato : 11-12-07 20:56

Jeg har hjembragt en MacBook Pro men har endnu ikke åbnet kassen, for jeg er
blevet i tvivl om den er med blank eller mat skærm.

Ved nogen hvordan jeg kan se det uden at åbne - jeg vil jo gerne have
mulighed for at få den byttet...

Søren

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-12-07 21:07

Vittrup <FJERNvittrup@audio-link.dk> wrote:

> [...]
> blevet i tvivl om den er med blank eller mat skærm.
>
> Ved nogen hvordan jeg kan se det uden at åbne - jeg vil jo gerne have

Vedkommende der har solgt til maskinen må da vide hvordan den er
konfigureret ?

Jeg _mener_ det står i specs listen sammen med serienummeret .. hvis der
ikke står noget er den nok uden.

/thomas

Fra : Jonas Delfs

Dato : 11-12-07 23:04

Thomas von Hassel skrev:

> Vedkommende der har solgt til maskinen må da vide hvordan den er
> konfigureret ?
>
> Jeg _mener_ det står i specs listen sammen med serienummeret .. hvis der
> ikke står noget er den nok uden.

Uden skærm?:/

mvh. Jonas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-12-07 23:26

Jonas Delfs <jonas@FJERNdelfs.dk> wrote:

> [...]
> står i specs listen sammen med serienummeret .. hvis der > ikke står noget

glossy ...

/thomas

Fra : Vittrup

Dato : 12-12-07 00:07

Maskinen var lagervare, og jeg glemte at specificere om det skulle være
glossy eller mat og kan ikke se på kassen om den er det ene eller andet.

Jeg håbede nogen herinde kendte koderne fra kassen, men spørger bare i
morgen hvor jeg købte den. Men tak for hjælpen alligevel!

Søren

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-12-07 00:27

> [...]

> Jeg håbede nogen herinde kendte koderne fra kassen, men spørger bare i
> morgen hvor jeg købte den. Men tak for hjælpen alligevel!

eh, ja, det står på specs linien på kassen ... hvis den er glossy ...

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-12-07 00:27

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> eh, ja, det står på specs linien på kassen ... hvis den er glossy ...

Bortset fra det så er glossy BTO så lagervarer har som regel _ikke_
glossy skærm ...

/thomas

Fra : Vittrup

Dato : 12-12-07 20:53

> Bortset fra det så er glossy BTO så lagervarer har som regel _ikke_
> glossy skærm ...
>
> /thomas

Nej det er rigtigt. Jeg har været inde med den og og har bestilt en "Glossy"

Søren
www.audiocompagniet.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-12-07 21:39

> Nej det er rigtigt. Jeg har været inde med den og og har bestilt en "Glossy"

Hvorfor dog det? Kan du lide at den ser billig ud og en iøvrigt
ringere skærm?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-12-07 22:30

> Hvorfor dog det? Kan du lide at den ser billig ud og en iøvrigt
> ringere skærm?

som dertil er komplet ubrugelig i et rum med vinduer ... og glem
udendørs m.m. det regner ...

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-12-07 23:26

> som dertil er komplet ubrugelig i et rum med vinduer ... og glem
> udendørs m.m. det regner ...

Det vil jeg altså ikke give jer ret i. Jeg har været vældig glad for min
MacBook. Den blanke skærm giver et flot skarpt skærmbillede, og skrift
står vældig godt. Jeg synes, den er langt bedre end skærmen på f.eks. en
iBook. Det er rigtig, at der kan komme reflekser i den. Det kan der også
på en mat skærm. På en blank skærm er de bare skarpt afgrænsede og ses
tydeligere. På en mat skærm er de udtværede og fylder nemt hele skærmen.
Hvis der falder sollys ind gennem et vindue på skærmen, så er en mat
skærm da lige så ubrugelig. Det har jeg tit været ude for i toget. Det
samme gælder udendørs. Det er da aldrig nogen fornøjelse at bruge en
computer udendørs, hvis det er lyst.
For mig er det altså hip som hap. Jeg kan bruge begge
skærmtyper. Men vi har selvfølgelig forskellige præferencer. Jeg vil
også tro, at der findes gode og dårlige skærme af begge typer, så det er
ikke kun overfladen, det kommer an på. Sammenligner man to skærme af
forskellig type, er det jo ikke sikkert, det er overfladens skyld, hvis
den ene er bedre end den anden.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-12-07 23:39

> [...]
> ikke kun overfladen, det kommer an på. Sammenligner man to skærme af
> forskellig type, er det jo ikke sikkert, det er overfladens skyld, hvis

Nu er jeg nok lidt forudindtaget i forhold til brug i grafiske miljøer,
og der står en glossy skærm ringere end en mat :)

Jeg så faktisk der var kommet mat film til at klistre på f.eks. de nye
iMac's, men jeg har ikke set dem "in action" endnu ..

/thomas

Fra : Vittrup

Dato : 13-12-07 00:26

"Thomas von Hassel" <thomas_lists@elements.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg så faktisk der var kommet mat film til at klistre på f.eks. de nye
> iMac's, men jeg har ikke set dem "in action" endnu ..

Jeg er glad for jeres tilbagemeldinger - jeg mente bare, at jeg ville få et
lidt "skarpere" billede med den glossy skærm. Er der nogen "her" som kender
den nyere MacBook Pro med Glossy og som direkte vil fraråde den....? Den
skal ikke kun bruges til grafisk arbejde - dog nogle billeder hist og her
til web, men ellers til div kontorarbejde, mail, web og sådan...

Søren

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-12-07 02:14

> [...]
> skal ikke kun bruges til grafisk arbejde - dog nogle billeder hist og her
> til web, men ellers til div kontorarbejde, mail, web og sådan...

Glossy er ikke skarpere. tværtimod

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-12-07 00:21

> [...]
> skærm da lige så ubrugelig. Det har jeg tit været ude for i toget. Det
> samme gælder udendørs. Det er da aldrig nogen fornøjelse at bruge en

Ibook skærmen har aldrig været god. Du skal sammenligne glossy
versionen af en MBP med non glossy versionen af samme. Glossy'en er i
sammenligning noget crap. mht Non-glossy er der tale om den nok bedste
skærm på en bærbar til dato.

Du skal også passe på med at sammenlige en 3 år gammel skærm med en ny
skærm. lampen bag LCD'en bliver svagere og svagere år for år. Vi har
en række iBook med skærme der er mildt sagt elendige. I forhold til
dem er glossy skærmen på eks en ny MB selvfølgelig at betragte som en
forbedring

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-12-07 01:30

> Ibook skærmen har aldrig været god.

Det kan du bilde mig ind. Da min kone fik en iBook var jeg godt nok glad
for, at jeg året før ofrede kr. 30.000,- på en TiBook. Jeg er ikke
imponeret af iBook, men bevares, så var den vel meget god til prisen.
Min kone har da brugt sin med stor fornøjelse.

> Du skal sammenligne glossy versionen af en MBP med non glossy versionen af
> samme. Glossy'en er i sammenligning noget crap. mht Non-glossy er der tale
> om den nok bedste skærm på en bærbar til dato.

Hvis du lige sender en, vil jeg gerne foretage sammenligningen
Jeg synes nu også, skærmen er rigtig god på min gamle TiBook 1 GHz. Jeg
ved ikke, hvad der gør det. Den har et meget behageligt lys og nogle
behagelige farver. Og så skifter den ikke farve i så høj grad, når man
ser den lidt fra oven eller nedefra. Det er iBook slem til.

> Du skal også passe på med at sammenlige en 3 år gammel skærm med en ny
> skærm.

3 år gamle skærme? Tror du, vi har sådan noget gammelt skidt?

> [...]
> en række iBook med skærme der er mildt sagt elendige. I forhold til
> dem er glossy skærmen på eks en ny MB selvfølgelig at betragte som en

Nu kom jeg jo fra en TiBook, så jeg syntes såmænd ikke, skærmen allround
var en forbedring. Den var bare anderledes. Og så er blanke ting jo
altid pæne Når man lige har pudset den, ser den så ren og fin ud.
Min kone sammenligner jo med en iBook, og hun synes, bogstaverne er lidt
for små på MacBook. Den har jo højere opløsning, og min kone er vant til
en 14" iBook. Bogstaverne er til gengæld langt skarpere på MacBook, men
det efterlyser almindelige brugere efter min erfaring ikke. Skærme hos
sekretærer og den slags står ofte på de mest tossede opløsninger, får så
bliver bogstaverne dejligt store. At de også er uskarpe og forvrængede,
er de ligeglade med.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich Ottosen

Dato : 13-12-07 23:50

> Hvis du lige sender en, vil jeg gerne foretage sammenligningen

Det ville være en rigtig god idé. For så kan jeg vel få lov at kigge dig
over skulderen?

Da vi begge købte vores MB omkring januar 07 var der ikke noget valg i
forretningen (forretningerne).
Jeg var selv mest interesseret i en mat skærm, som vi (begge) kender fra
tiBook. Men glossy skærmen blev jo så rosende omtalt, bl.a. med at den
var meget bedre at se film på og meget andet. Så jeg stillede mig
tilfreds med det. Jeg synes nu heller ikke den er så ringe endda. Slet
ikke ringe.
Men jeg savner dét, som du selv gør opmærksom på et andet sted, nemlig
at indgangsvinklen er meget mere snæver end på den matte tiBook -skærm.
Indgangsvinklen? Ja, altså den vinkel, hvor et sæt øjne skal være
placeret for at de de rette farver og den rigtige kontrast. Matskærmen
på tiBook er meget mere tolerant. Og det savner jeg faktisk i mange
situationer.
Men i det daglige med dokumenter i sort/hvid, synes jeg glossy skærmen
virker perfekt. Ved billedbehandling i farver skal man dæleme have sit
hoved, sine øjne og skærmen sat i den helt ritige vinkel.

--
v.h.,
Mich.

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-12-07 00:44

Mich Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:

> Det ville være en rigtig god idé. For så kan jeg vel få lov at kigge dig
> over skulderen?

Du er altid velkommen til en café au lait og en Mac-snak. Bare du går
udenfor og ryger Jeg har bare aldrig set en MacBook Pro med blank
skærm. Det er da muligt, det er en bedre skærm end MacBooks.

> Da vi begge købte vores MB omkring januar 07 var der ikke noget valg i
> forretningen (forretningerne).

Nej, Merlin og Fona tager kun standardmodeller hjem. Der er i øvrigt
ikke noget valg med MacBook. Det er kun MacBook Pro, der fås i begge
udgaver.

> [...]
> var meget bedre at se film på og meget andet. Så jeg stillede mig
> tilfreds med det. Jeg synes nu heller ikke den er så ringe endda. Slet

For mig er det lidt hip som hap. Jeg synes nu nok, der var en del
utilfredse meldinger på nettet allerede dengang. Mange mente, at det var
"dumme" forbrugere, der kun så på de umiddelbare kvaliteter, som ville
have de blanke skærme. Det var noget med, at når en række computere står
side om side i en forretning, så tager de blanke skærme sig umiddelbart
bedst ud. Kunderne vælger derfor dem, og derfor har de fleste
pc-fabrikanter valgt at sætte blanke skærme i.

> [...]
> virker perfekt. Ved billedbehandling i farver skal man dæleme have sit
> hoved, sine øjne og skærmen sat i den helt ritige vinkel.

Men det er ingenting i forhold til en iBook. Jeg var så skuffet, da min
kone fik sin, men det var jo så heldigvis hendes. MacBook kan jeg
sagtens leve med. Jo-jo, bare det ikke bliver for længe ad gangen
--
Henrik Münster
Esbjerg