Hjælp, hjælp, hjælp!
Fra : Katharina

Dato : 11-12-07 18:20

Midt i arbejdet erstattedes skærmbilledet pludselig af billedet af
slukke knappen med besked på flere sprog om at noget er gået galt og at
man skal trygge på knappen for at slukke mac´en (PowerBook G4, 1,33 MHz,
2GB Ram, 10.4.11). Det er første gang i alle de år det er sket. Hvad
værre er, at mac´en nu ikke lader sig starte, ikke en gang fra
installations DVD´en. Den lader sig kun starte som FireWire disk og jeg
har forsøgt at klare problemet med diskværktøjet fra en anden Mac, men
der opstår en fejl der afbryder processen. Med TechTool sker der kun det
at PowerBook´en fryser. Foruroligende er også, at når jeg fra den anden
Mac ser på indholdet af PB´en ser jeg kun mappen >Library< og
>Programmer<. Hverken mappen >system< eller >brugere< ses.
Er der nogen her der ved hvordan jeg får gang i maskinen igen? Jeg vil
være overordentlig taknemmelig for hjælp!!!
Hilsen Per

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 12-12-07 21:34

Katharina <114@andersen.cc> wrote:

> [...]
> Er der nogen her der ved hvordan jeg får gang i maskinen igen? Jeg vil
> være overordentlig taknemmelig for hjælp!!!

Det kunne evt. være dårlig RAM. Har du ikke en DVD/CD med hardware test
på?

Fra : Katharina

Dato : 13-12-07 10:44

> Det kunne evt. være dårlig RAM. Har du ikke en DVD/CD med hardware test
> på?

Jeg er ikke kommet på idéen, at RAM´en kunne være i stykker kun at den
måske var løs, hvad den ikke var.
I mellem tiden har jeg haft gang i DiskWarrior og den har fået så meget
orden i sagerne at mapperne >system< og >bruger< igen er synlige og
tilgængelige når jeg starter PB´en som FireWire drev. Og upstarten går
nu bedre, dvs. den bryder ikke sammen, men kommer alligevel ikke helt i
gang. Man ser den grå begyndelses skærm (uden æble) og mus pilen som kan
bevæges. Længere kommer den ikke. Jeg tror DiskWarrior har smidt nogle
dårlige filer væk. Kan det være grunde til at startup stopper, at der
mangler filer? Kan det måske løses ved at aktualisere systemet med
installations DVD´en?