Sygedagpenge/operationstvang?
Fra : Sten Bo

Dato : 11-12-07 14:46

Dårlig ryg.

Min kone er netop efter uendelig ventetid, Fr.borg amt der ikke skanner før
man vil operere, (mistænkt diskusprolaps) nu frit sygehusvalg, blevet mr
skannet på Hamlet og har fået konstateret sammenfald i de nederste
ryghvirvler og alvorligt rodtryk på en af nerverne til højre ben - med
udposninger på flere diskos til følge . Der er desuden for smalt inde i
rygmarven i 2 ryghvivler ,7 mm Ø hvor man mener der bør være mindst 9 for
tilfredsstillende "forbindelse" til benene.

Hamlet er meget tøvende i operationstilbud. 2 forskellige samtaler og læger
(vi bad om en mere). Det kan nemt blive værre, men i skulle i så fald gå på
en udvidelse i rygmarvskanalen på de to hvirvler, og en stivgørelser af
ryggen fra L5 ned til halebenet. Ryggen skal altså skrues sammen. succesrate
60% 35 uændret og 5% værre. Optræningstid 3+3 mdr. og - 12 mdr. til man
kender det endelige resultat. Men dette blev betegnet som en meget stor
ting - og et eller andet sted falder chancerne vel jo mere der røres ved.
Rygsmerterne kunne selv i bedste fald ikke forventes helt afhjulpet.

Hverdagen er elendig, kan ikke arbejde, og ikke klare hjemmet. - men det
her er skræmmende.

Nu har sagsbehandlere meddelt pr telefon at sygedagpengene er udløbet og at
man ikke yder kontanthjælp/sygedagpenge med mindre der opereres indledes
behandling, og nu er der så kommet et brev om at man ikke kan yde
kontanthjælp da vi har 2 (gamle 93 og 94) biler og en campingvogn. (gammel
combicamp) . Den ene bil bruges af vores ikke herboende datter, men står i
vores navn.

Min kone er 58. Og ryglidelsen er blevet gradvis værre over årene men helt
slem over de sidste 3. Mistænkt diskosprolaps, tålmodig arbejdsgiver, 3
arbejdsprøvninger, 3 rygskoler og genoptræninger via amtet 2 x 6 md osv.
osv. Men ingen røntgen eller skanninger før her til sidst hvor der kom
billeder på så at sige. Min kone er meget spagfærdig og autoritetstro.

Hun ville meget gerne ha være ud på arbejdsmarkedet igen trives ikke solo i
hjemmet - men det her ser ikke for lyst ud.

Kan man det. Tvinge folk til en i vores og åbenbart også Hamlet øjne
risikabel langvarig operation.. Ja det var da hurra, indtil vi hørte hvad de
sagde.

Og så, på den anden led. Tiden der er gået.

Kan man klage over det. Det her er fuldstændig tåbeligt. Havde de skannet
for 3 år siden, havde man allerede dengang haft en rigtig diagnose. Jeg ved
ikke om konsekvenserne behandlingen ville ha været anderledes, sandsynligvis
tror jeg - men nu er der da åbnet for en opration. Men konen blir jo ikke
yngre, og er faktisk efterhånden temmelig muskelsvækket pga. mangel på
aktivitet. Chancen for at komme igang igen på arbejdsmarkedet er da også
væsentligt reduseret.

Hamlet, lægen fra Rigshospitalet indledte med, at man hos dem altid startede
med at skanne så man kunne skille skidt og kanel, få syn for sagen hvis det
var muligt. En udtalelse til egen læges fortrydelse. Sådan siger man ikke
til patienterne. Svækker tilliden. Hvem var det?

Men altså Kan man lukke for sygedagpengene/nu kontanthjælpen. Hvis ikke...
Og kan der klages over tidsrammen.

Fra : JYH

Dato : 11-12-07 15:00

Sten Bo wrote:
> Dårlig ryg.
>
> Nu har sagsbehandlere meddelt pr telefon at sygedagpengene er udløbet
> og at man ikke yder kontanthjælp/sygedagpenge med mindre der opereres
> indledes behandling,

Der skal altså "bare" indledes en behandling, ikke nødvendigvis en operation,
som jeg læser det.

Hvis din hustru er medlem af en fagforening, så prøv at undersøge,
om de ikke har en socialrådgiver, som I kan få råd af.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 11-12-07 15:24

"Sten Bo" <fjerngoss@stofanet.dk> writes:

> [...]
> combicamp) . Den ene bil bruges af vores ikke herboende datter, men står i

Sygedagpengene kan forlænges, hvis det vurderes at hun kan komme på
arbejdsmarkedet inden for overskuelig fremtid, som så vidt jeg husker
er et år.

Hvad kontanthjælp angår, kan de kræve at I lever værdien af biler og
combicamp op, inden de vil yde kontanthjælp. I må have en formue -
både i kontanter og unødige værdier - på hver 10.000 kroner. Og
unødige værdier kan være mange ting og forskellige kommuner tolker
reglerne forskelligt. Det kan være en bil, men det kan også være et
hus. I Århus kommune snakkede de endda om at vores hund kunne være et
problem.

Men som en anden allerede har sag: Kontakt fagforeningen, hvis hun har
en.

Mvh Trine

--
Kom til Biersted og fæld dit juletræ sammen med familien
Besøg også vores store butik fyldt med juleting, Gjøltrolde og stentøj

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 11-12-07 19:58

> [...]
> reglerne forskelligt. Det kan være en bil, men det kan også være et
> hus. I Århus kommune snakkede de endda om at vores hund kunne være et

Fordi hunden er penge værd?
Der er vel ingen "helle" for værdier der (også) har affektionsværdi?

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.martinshjemmeside.dk/ - Lidt af hvert

Fra : Ukendt

Dato : 15-12-07 10:32

> "Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> skrev i en meddelelse
>
> Fordi hunden er penge værd?
> Der er vel ingen "helle" for værdier der (også) har affektionsværdi?

Nu ved vi jo ikke hvor stor hunden er, men hvis man ikke er så
kræsen så strækker den måske til en uge på middagbordet.

MVH Claus

Fra : Holst

Dato : 15-12-07 10:37

Claus wrote:

> Nu ved vi jo ikke hvor stor hunden er, men hvis man ikke er så
> kræsen så strækker den måske til en uge på middagbordet.

Hvis det ikke bare er et tilfældigt gadekryds, vil man sikkert få mad på
bordet i længere tid ved at sælge den.

Fra : Ann

Dato : 11-12-07 11:34

On 11 Dec., 14:46, "Sten Bo" <fjerng...@stofanet.dk> wrote:
> [...]
> til patienterne. Svækker tilliden. Hvem var det?
>
> Men altså Kan man lukke for sygedagpengene/nu kontanthjælpen. Hvis ikke...

Hej Steen Bo

Det bør fremgå af den ressourceprofil der er udarbejdet hvad kommunen
forestiller sig din kone kan klare og hvilken ressourcer der skal
forbedres og hvordan det skal foregå.

Det bør i øvrigt også fremgå af det brev i har fået hvorfor hun ikke
længere kan få sygedagpenge og hvorfor der er givet afslag på
kontanthjælp (er det fordi du tjener for meget eller er det
formuegrænsen).

Det skal også fremgå af brevet, at I kan klage over afgørelsen inden 4
uger efter modtagelsen af brevet. Send en klage til kommunen. De skal
så revurdere deres afgørelse og hvis de ikke kan give medhold sendes
sagen til behandling i det lokale beskæftigelsesankenævn. OBS
ventetid på behandling af en klage her er lang måske mere end 6 mdr.
men I har jo intet at tabe.

Mange hilsner

Ann

Du kan læse lidt lovstof mv. her:

Lov om sygedagpenge - LOV nr 563 af 09/06/2006 Gældende:

Kapitel 9
Forlængelse af sygedagpengeperioden
§ 27. Kommunen træffer afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden
for personer, der er omfattet af varighedsbegrænsningen i § 24, når
1) det på det foreliggende grundlag anses for overvejende sandsynligt,
at der kan iværksættes en revalidering, herunder virksomhedspraktik,
der kan føre til, at den sygemeldte kan vende tilbage til det ordinære
arbejdsmarked,
2) det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller
andre afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge den
sygemeldtes arbejdsevne, således at sygedagpengeperioden forlænges i
op til 26 uger,
3) den sygemeldte er under eller venter på lægebehandling og den
pågældende efter en lægelig vurdering skønnes at ville kunne genoptage
erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 52 uger regnet fra
varighedsbegrænsningens indtræden,
4) den sygemeldte har en livstruende sygdom, hvor de lægelige
behandlingsmuligheder anses for udtømte,
5) der er rejst sag om ret til erstatning efter lov om
arbejdsskadesikring eller lov om sikring mod følger af arbejdsskade
eller
6) der er påbegyndt en sag om førtidspension.
Stk. 2. Ved forlængelse af sygedagpengeperioden efter stk. 1, nr. 3,
ses der bort fra den periode, hvor den sygemeldte venter på behandling
på et offentligt sygehus.
§ 28. Før udbetalingen af sygedagpenge kan ophøre på grund af
varighedsbegrænsningen, jf. §§ 24 og 27, skal kommunen anvende
arbejdsevnemetoden i form af beskrivelse, udvikling og vurdering af en
persons arbejdsevne med henblik på at undersøge, om den sygemeldte er
berettiget til revalidering, visitation til fleksjob eller
førtidspension.
§ 29. Kommunen kan forlænge sygedagpengeperioden for personer, der er
omfattet af § 25, når det efter en lægelig vurdering skønnes, at den
sygemeldte inden højst 26 uger vil kunne stå til rådighed for
arbejdsmarkedet eller genoptage beskæftigelse.

Afgørelser fra Den Sociale Ankestyrelse:

http://www.dsa.dk/afgoerelser/principafgoerelser/default.asp?mode=vis&id=4164&words=stop+af+sygedagpenge&valg=

http://www.dsa.dk/afgoerelser/principafgoerelser/default.asp?mode=vis&id=4133&words=ressourceprofil&valg=

Du kan i øvrigt søge efter afgørelser her:
http://www.dsa.dk/afgoerelser/principafgoerelser/

Ved klage over lægebehandling - se her:

http://www.pkn.dk/

Fra : Sten Bo

Dato : 12-12-07 16:22

"Ann" <ecj@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Du kan i øvrigt søge efter afgørelser her:

Tak for et grundigt svar. Vi tygger os i gennem.

Der har været lavet handlingsplaner - der de sidste 3 gange gået på et ikke
rygbelastende flexjob. ganske få timer Men det findes ikke i kommunen.
Sidste gang nogle mdr. siden efter en ny undersøgelse og udtalelse fra
Hørsholm sygehus der omtalte tilstanden som værre end tidligere, udtalte
sagsbehandleren, at man godt var klar over at min kone ikke kunne klare et
fysisk manuelt arbejde (Man er butiksassistent) men, at det var godt, at
hun stadig havde sit gode hoved - og at man/de så måtte finde noget til det.
Stadig håb, ikke gi op.

Derpå blev flexjobbet aflyst i systemet - ikke til rådighed. Trods
erklæringen fra lægen på Hørsholm. Og hun ændrede min kone til at være
"rask" stadig på sygedagpenge og til rådighed for et 38 timers job. Og
velkommen til at anke, så kunne tiden da gå med det. Sådan faldt ordene.

Stor undren og vildrede, hvad mener man med det. Hun ankede ikke og det er
måske en fejl.

Egen læge og vores utilfredshed med ventetider i Fr.borg amt. Journalen var
væk, faldet ud af systemet af 2 perioder i Hørsholm og udsigt i igen 2 mdrs.
ventetid på en overlæge der. .. Fik vi så endelig øje på det fri
sygehusvalg - og mulighed for en ordentlig skanning. Hvor tidsrammen så har
været ca. 1 md. til vi endelig ved hvad der er galt.

Jo der har skam være lavet handlingsplaner. Rygskoler, arbejdsprøvninger og
2 gange 6 mdr. genoptræning på specialskole i Hillerød. Med efterfølgende
konklusioner - og man har ignoreret resultaterne.

Der er i dag aftalt nyt møde med forvaltningen.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 12-12-07 16:33

"Sten Bo" <fjerngoss@stofanet.dk> writes:

> Der har været lavet handlingsplaner - der de sidste 3 gange gået på et ikke
> rygbelastende flexjob. ganske få timer Men det findes ikke i kommunen.

Det er irrelevant, om der findes fleksjobs i kommunen med den
relevante profil. Hvis kommunen vurderer at din kone har ret til et
fleksjob, så skal hun godkendes og evt. have ledighedsydelse indtil de
kan finde et relevant fleksjob til hende. De må ikke give afslag, bare
fordi de ikke lige kan finde et job der passer.

> Jo der har skam være lavet handlingsplaner. Rygskoler, arbejdsprøvninger og
> 2 gange 6 mdr. genoptræning på specialskole i Hillerød. Med efterfølgende
> konklusioner - og man har ignoreret resultaterne.

Ja, det er ganske frygteligt. På ingen måde sjovt og bare så
demoraliserende...

Men igen - få fat på fagforeningen!

Mvh Trine

PS. Det er god etikette at fjerne alt det man ikke svarer på. Det
bliver meget mere overskueligt at læse. :)

Fra : Erik

Dato : 11-12-07 21:08

> Dårlig ryg.

. Den ene bil bruges af vores ikke herboende datter, men står i
> vores navn.

Den detalje skal du nok ikke råbe for højt om til myndighederne!!

Erik

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-12-07 22:52

Erik skrev:

> Den detalje skal du nok ikke råbe for højt om til myndighederne!!

De er ligeglade. Det er forsikringsselskabet der vil brokke sig
hvis bilen er forsikret i forældrenes navn.

--
Bertel

Fra : joke

Dato : 11-12-07 23:29

> De er ligeglade. Det er forsikringsselskabet der vil brokke sig
> hvis bilen er forsikret i forældrenes navn.

Tja men mon ikke myndighederne vil videre bringe den oplysning da det
betegnes som forsikringssvindel.

Hilsen

Johnny

Fra : Henning Wangerin

Dato : 11-12-07 23:44

On Tue, 11 Dec 2007 23:28:46 +0100, joke wrote:

> "Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
> Tja men mon ikke myndighederne vil videre bringe den oplysning da det
> betegnes som forsikringssvindel.

Den kan da sagtens stå med Sten som ejer og datteren som bruger, og være
forsikret af datteren, så det er ikke nødvendivid et problem.

Fra : Peter

Dato : 12-12-07 00:53

"Henning Wangerin" <news_via_pan+041124@hpc.dk> skrev i en meddelelse
> On Tue, 11 Dec 2007 23:28:46 +0100, joke wrote:

> Den kan da sagtens stå med Sten som ejer og datteren som bruger, og være
> forsikret af datteren, så det er ikke nødvendivid et problem.

Den må da gerne være forsikret af forældrene, bare datteren står som bruger.
Forsikringsselskaberne er ligeglad med HVEM der betaler policen, bare det er
den rigtige bruger, der er oplyst som bruger.

Peter

Fra : Sten Bo

Dato : 12-12-07 15:30

"Erik" <e@nejnej.> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> . Den ene bil bruges af vores ikke herboende datter, men står i
>
> Den detalje skal du nok ikke råbe for højt om til myndighederne!!

Hej foreløbig tak til alle for svar. Vi tygger på det.

Det gik nu mest på om de kan forlange at man gennemfører en risikabel
operation. En anden u-mulighed er pensionering IKKE nævnt af dem eller os,
og leve stadig dårligere. Vi og systemet har først fået en klar diagnose i
sidste uge. Der er nu slet ikke tvivl om skavankerne. Og vi var henrykte, nu
kan der gøres noget, til man Hamlet, syntes at risikoen ikke stod mål med
indsatsen.

Angående synspunktet på bilen . Hvorfor i alverden det? Det er da fuldt
legalt og datteren er over 30 og registreret af forsikringen som bruger.
Ordningen skyldes andre årsager.
Bilen kan IKKE sælges til den lokale mærkeforhandler hvor vi engang har
forsøgt os.
Det har været smalhans længe. Jeg er førtids lille tjenestemand.

Vi har 2 hunde. En på 2 der af mig diabetes, bruges til lange motionsture -
og en på 14. en undulat og 3 fisk i et akvarium. kan være man skal spise det
først.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 12-12-07 15:52

> [...]

> kan der gøres noget, til man Hamlet, syntes at risikoen ikke stod mål med

I forbindelse med sygedagpenge, kan kommunen faktisk kræve at man
modtager nødvendig behandling. Det skal naturligvis være noget en læge
vurderer er nødvendigt. Om dette tilfælde går der ind under, ved jeg
ikke.

Lov om sygedagpenge § 21. Retten til sygedagpenge bortfalder
1) så længe den sygemeldte mod lægens opfordring afviser at lade sig
indlægge på sygehus eller at modtage nødvendig lægebehandling eller
mod lægens eller kommunens opfordring afviser at deltage i
hensigtsmæssig optræning for at genvinde arbejdsevnen.

Om det samme gælder for kontanthjælpen ved jeg ikke. Men bed om en
skriftlig afgørelse fra kommunen, det har I ret til. Og ank den, hvis
I ikke er tilfredse med begrundelsen.

At slås med kommunen i sådan en sag er ualmindelig hårdt, men de tager
fejl af og til. Så man skal ikke bare uden videre finde sig i hvad som
helst de siger.

Mvh Trine

Fra : Padre

Dato : 12-12-07 03:05

On 11 Dec., 23:28, "joke" <jkp6670HADERS...@hotmail.com> wrote:

> Tja men mon ikke myndighederne vil videre bringe den oplysning da det
> betegnes som forsikringssvindel.

Næppe. Den tid jeg var i det offentlige var det fast politik, at man
ikke "sladrede". Alle andre, jeg har talt med, som har oplevet
pronblemet, fortæller om samme oplevelse. Der kan selvfølgelig være
sket en holdningsændring, men jeg tvivler.

--
padre

Fra : Ann

Dato : 12-12-07 09:41

Hej Steen Bo

Fandt denne afgørelse, hvoraf det fremgår at man ikke kan tvinge folk
til behandling hvor der er risiko for førlighed

http://www.dsa.dk/afgoerelser/principafgoerelser/default.asp?mode=vis&id=3336&words=operation&valg=

En mulighed kunne jo være at din kone selv søger førtidspension

"Bekendtgørelse af lov om social pension - LBK nr 484 af 29/05/2007
Gældende:

§ 17. Kommunalbestyrelsen skal behandle en henvendelse om
førtidspension i forhold til alle de muligheder, der findes for at yde
hjælp efter den sociale lovgivning, jf. § 5 i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område. Personer, som ønsker, at
kommunalbestyrelsen alene tager stilling til spørgsmålet om
førtidspension, kan dog anmode herom. I sådanne tilfælde træffer
kommunalbestyrelsen afgørelse om, at sagen på det foreliggende
dokumentationsgrundlag overgår til behandling efter reglerne om
førtidspension.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan påbegynde en sag eller træffe
afgørelse om tilkendelse af førtidspension til en person, der ikke
selv har rettet henvendelse herom.

§ 20. Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om tilkendelse af
førtidspension, når det efter en samlet faglig vurdering af de
foreliggende oplysninger må anses for dokumenteret, at en person ikke
kan blive selvforsørgende, jf. § 16. Kommunalbestyrelsen kan samtidig
beslutte, at en sag skal genoptages til vurdering på et senere fastsat
tidspunkt.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om afslag på
førtidspension, når det efter en samlet faglig vurdering af de
foreliggende oplysninger må anses for dokumenteret, at en person ved
konkret angivne arbejdsfunktioner enten umiddelbart eller ved en
nærmere angivet indsats, jf. § 16, kan blive selvforsørgende.
Stk. 3. Inden der træffes afgørelse om førtidspension, skal den
person, som afgørelsen vedrører, have tilbud om i et møde at udtale
sig over for den eller de personer, der skal træffe afgørelsen.

Såfremt din kone skulle få afslag på førtidspension skal det fremgå af
afgørelsen hvad de så mener dine kone klare.

HUSK at klage over de afgørelser I får såfremt I ikke enige.

De bedste ønsker og tanker

Ann

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 12-12-07 17:50

Ann <ecj@ofir.dk> writes:

> Fandt denne afgørelse, hvoraf det fremgår at man ikke kan tvinge folk
> til behandling hvor der er risiko for førlighed
>
> http://www.dsa.dk/afgoerelser/principafgoerelser/default.asp?mode=vis&id=3336&words=operation&valg=

Jeg savner lidt en definition af hvornår en operation kan medføre
risiko for liv eller førlighed. Kommunen mener ikke at operationen kan
medføre risiko for liv eller førlighed, ankestyrelsen mener åbenbart
at den kan.

Men der er jo altid en risiko ved en operation, nogle ganske, ganske
få kan ikke tåle narkosen og vågner ikke op igen. Men det betyder vel
ikke, at man kan nægte alle operationer med den begrundelse?

Mvh Trine

Fra : Peter Elmkvist Snabe

Dato : 25-12-07 20:10

Prøv evt. at spørge http://www.friaar.dk/