Overgangsordningen for nye EU-lande
Fra : Lou

Dato : 11-12-07 11:09

Jeg er bekendt med, at bl.a. Polen tiltræder Schengen-samarbejdet den 21.
december. Betyder det, at den såkaldte overgangsordning ikke længere vil
være gældende?

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/ophold/borgere_fra_eu_og_norden/statsborgere_nye_eu_lande/statsborgere_nye_eu_lande.htm
- eller http://tinyurl.com/3ahsxj, hvis din newsreader "knækker" linket.

Anledningen til spørgsmålet er en polsk statsborger, som ønsker at slå sig
permanent ned i Danmark. Vi kan ikke blive gift, da hendes skilsmisse i
Polen ikke er afsluttet og vi har ikke boet sammen i 1½ år. Da ingen af
disse to betingelser er opfyldt, har jeg nu fundet et job til hende i et
hjemmeservicefirma, som - i første omgang - vil ansætte hende (med kontrakt
og det hele) som afløser og med tiden flere og flere timer.

En forespørgsel hos Udlændingeservice skød imidlertid dette ned, da kravet
for at få arbejds- og opholdstilladelse er fuldtidsbeskæftigelse (min. 30
timer).

Hvad kan jeg forvente af ændringer og lettelser på dette område efter 21.
december?

Problemet er dybest set at få et CPR-ænummer, hvilket vil give adgang til
danskundervisning. At søge og få fuldtidsbeskæftigelse uden at kunne tale
dansk, er jo ikke nemt, så lige nu forekommer det mig, at det hele kører i
ring og at det ene udelukker det andet.

Fra : Lou

Dato : 11-12-07 11:52

On Tue, 11 Dec 2007 11:09:18 +0100, Lou wrote:

> Jeg er bekendt med, at bl.a. Polen tiltræder Schengen-samarbejdet den 21.
> december. Betyder det, at den såkaldte overgangsordning ikke længere vil
> være gældende?

Det svarer jeg lige selv på, idet jeg har ringet til Udlændingeservice. Her
er beskeden klar: Schengen-tiltrædelsen ændrer ikke noget, så
overgangsordningen vil fortsat være gældende efter 21. december, så kravet
om fuldtidsbeskæftigelse gælder fortsat efter denne dato.

Med fare for at bevæge mig over i noget mere politisk og holdningspræget,
vil jeg blot konstatere, at Dansk Folkeparti har fået sat en effektiv
stopper for enhver form for legal indvandring - i det mindste for borgere
fra de nye EU-lande.

Uden fuldtidsbeskæftigelse, ægteskab eller 1½ års amliv, intet CPR-nummer.
Uden CPR-nummer ingen danskundervisning. Uden danskundervisning, intet
fuldtidsjob. Uden fuldtidsjob, intet CPR-nummer. Uden CPR-nummer ingen
danskundervisning. Uden danskundervisning, intet fuldtidsjob. Uden
fuldtidsjob, intet CPR-nummer. Uden CPR-nummer ingen danskundervisning.
Uden danskundervisning, intet fuldtidsjob. Uden fuldtidsjob, intet
CPR-nummer. Uden CPR-nummer ingen danskundervisning. Uden
danskundervisning, intet fuldtidsjob. Uden fuldtidsjob, intet CPR-nummer.

Jeg fatter ikke hvorfor det skal være så svært/umuligt. Personen vil ikke
komme til at belaste det dajnske samfund på nogen måder og bidrager gerne
med arbejde, skattebetaling og andet samfundsnyttigt, men døren er bare
lukket.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 11-12-07 20:05

"Lou" <lou@strawman.com> skrev i en meddelelse
> Med fare for at bevæge mig over i noget mere politisk og holdningspræget,
> vil jeg blot konstatere, at Dansk Folkeparti har fået sat en effektiv
> stopper for enhver form for legal indvandring

Nej, lovlig indvandring er stadig lovligt..

> Uden CPR-nummer ingen danskundervisning.

Det giver ingen mening. Selvfølgelig kan man få danskundervisning uden
CPR-nummer. Jeg kender flere der har taget dansk-kurser selvom de er
udlændinge.

> Uden danskundervisning, intet
> fuldtidsjob.

Vrøvl, og ujuridisk

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.martinshjemmeside.dk/ - Lidt af hvert

Fra : Carsten Riis

Dato : 15-12-07 22:38

Lou skrev den 11-12-2007 11:52:
> [...]
> vil jeg blot konstatere, at Dansk Folkeparti har fået sat en effektiv
> stopper for enhver form for legal indvandring - i det mindste for borgere

beklager, men det er bare ikke rigtig!

Der er masser og masser af polske statsborgere her i Danmark, som har
arbejde og dermed kildeskattenummer (aka: cpr.nummer....men
kildeskattenummer er rent teknisk ikke det samme som cpr.nummer, men er
de samme cifre, som når kildeskattenummeret senere bliver "opgraderet"
til cpr.nummer)
Om de deltager i dansk-undervisning ved jeg ikke.

> Uden fuldtidsbeskæftigelse, ægteskab eller 1½ års amliv, intet CPR-nummer.
> Uden CPR-nummer ingen danskundervisning. Uden danskundervisning, intet
> fuldtidsjob. ....

snip: selvindbildt catch22, som ikke er i overensstemmelse med
virkeligheden.

> [...]
> komme til at belaste det dajnske samfund på nogen måder og bidrager gerne
> med arbejde, skattebetaling og andet samfundsnyttigt, men døren er bare

halllooooo, hvad med at din polske bekendte får sig et job hos en
forhåndsgodkendt arbejdsgiver.
Se listen her:
http://www.nyidanmark.dk/resources.ashx/Resources/Publikationer/Andet/2006/forhaandsgodkendelser.xls

[[[[[hehehehe, lidt sjovt at filen er indexeret i mappen fra 2006, men
opdateret i 2007]]]]]

Når jobbet er i hus, så kontakter du nærmeste skattecenter med

- Pas (eller det polske ID-kort)
- Arbejdskontrakt
- kopi Arbejdsgiverens forhåndsgodkendelse.

Læs hele beskrivelsen her:
http://www.herning.dk/sitecore/shell/Controls/Rich%20Text%20Editor/~/media/Dokumenter/Erhverv/Arbejdskraft/Skat%20pdf.ashx

og små 14 dage* senere kommer der en nydelig forskudsopgørelse dumpende
i ind af brevsprækken og arbejdsgiveren har endda modtaget skattekortet.

*: eller måske endda under ekspeditionen afhængig af lokal procedure.

Pga. arbejdsgiverens forhåndsgodkendelse kan din polske bekendt starte i
jobbet, men kan dog først modtage betaling, når skattekortet er modtaget
af arbejdsgiveren.

ta' det fra en som sidder med den type opgaver til dagligt

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Lou

Dato : 17-12-07 13:37

On Sat, 15 Dec 2007 22:38:08 +0100, Carsten Riis wrote:

> [...]
> til cpr.nummer)
> Om de deltager i dansk-undervisning ved jeg ikke.

Dette midlertidige CPR-nummer giver adgang til sprogundervisning og det er
DET der har været det vigtige for mig/os. I Viborg-området findes ingen
private sprogskoler eller andre udbydere, så jeg/vi er helt afhængig(e) af
det AF Jobcenter kan formidle. Jeg har tilbudt at betale selv for
undervisning på det lokale sprogcenter, men det blev afvist.

> snip: selvindbildt catch22, som ikke er i overensstemmelse med
> virkeligheden.

Sådan oplever jeg det bare i mit øjeblikkelige sortsyn. Kender ikke
udtrykket "catch22". Er lidt nysgerrig. Hvad ligger der bag?

> halllooooo, hvad med at din polske bekendte får sig et job hos en
> [...]

En oplagt mulighed, men listen er jo i praksis ubrugelig. Borgset fra de
firmanavne der begynder med "Viborg", hvordan kan jeg så se hvor de ligger?
Det er jo håbløst at slå dem alle sammen op på Krak opg ringe til dem fra
en ende af.

> Når jobbet er i hus, så kontakter du nærmeste skattecenter med
>
> - Pas (eller det polske ID-kort)
> - Arbejdskontrakt
> - kopi Arbejdsgiverens forhåndsgodkendelse.

Yep, hvis arbejdsgiveren er forhåndsgodkendt. Er det ikke tilfældet, skal
der udfyldes et ansøgningsskema (AR6), som er på 16 sider og totalt
uforståelig for hvide mennesker. Man er nødt til at hyre en advokat til at
hjælpe med udfyldelsen. Det skal dog ikke være en hindring, for jeg er
villig til at betale.

> Pga. arbejdsgiverens forhåndsgodkendelse kan din polske bekendt starte i
> jobbet, men kan dog først modtage betaling, når skattekortet er modtaget
> af arbejdsgiveren.

Igen hvis der er tale om en forhåndsgodkendt arbejdsgiver. nu har jeg i mit
ansigts fodsved støvet et job op, men hver gang jeg triumferende ringer til
Udlændingeservice, får jeg stukket nye krav i snuden (mindst 30 timer,
hovedbeskæftigelse, overenskomstdækket o.s.v. Disse problemer har jeg løst
een ad gangen og arbejder ihærdigt videre, men papirmængden og
bereaukratiet er nærmest uoverstigeligt og sagsbehandlingstiden urimeligt
lang.

> ta' det fra en som sidder med den type opgaver til dagligt

Under alle omstændigheder skal du have tak for dit svar, som holder sig til
emnet og er seriøst. En lise for sjælen at møde en i denne gruppe, som
tager spørgeren alvorligt og forsøger at sætte sig ind i problematikken.

Fra : Bruno Christensen

Dato : 17-12-07 16:49

http://da.wikipedia.org/wiki/Punkt_22

--
MVH
Bruno

Fra : Lou

Dato : 17-12-07 23:35

On Mon, 17 Dec 2007 16:48:32 +0100, Bruno Christensen wrote:

> http://da.wikipedia.org/wiki/Punkt_22

He-he, passer fint til min situation, bortset fra at Carsten Riis mener at
det er selvindbildt, hvilket det vel også er

Fra : Carsten Riis

Dato : 18-12-07 01:38

Lou skrev den 17-12-2007 13:37:

> [...]
> det AF Jobcenter kan formidle. Jeg har tilbudt at betale selv for
> undervisning på det lokale sprogcenter, men det blev afvist.

De regler kender jeg intet til!
så svaret må være: fisk!

> Sådan oplever jeg det bare i mit øjeblikkelige sortsyn. Kender ikke
> udtrykket "catch22". Er lidt nysgerrig. Hvad ligger der bag?

den fik du svar på.

Det var altså intet ondt ment med selvindbildt.
Nogen gange kan man nemlig ikke lade være med at fange sig selv i de
problemer man ser foran sig.....og vupti, så er man tankemæssigt virvlet
ind en nowin-situation. Og særlig når man taler med myndigheder.

Jeg kender det alt alt for godt. Fra begge sider af bordet.

> En oplagt mulighed, men listen er jo i praksis ubrugelig. Borgset fra de
> firmanavne der begynder med "Viborg", hvordan kan jeg så se hvor de ligger?

Kontakt de lokale fagforeninger. De kender de firmaer som har
overenskomst. Det minimerer listen en del.

Mon ikke HK eller 3F har en afdeling i Viborg og omegn?

> Det er jo håbløst at slå dem alle sammen op på Krak opg ringe til dem fra
> en ende af.

enig!

Listen var forså vidt også kun for at vise, at der findes masser af
muligheder for at starte i et job fra den ene dag til den anden og ad
den vej få sig et kildeskattenummer/CPRnummer.

> [...]
> uforståelig for hvide mennesker. Man er nødt til at hyre en advokat til at
> hjælpe med udfyldelsen. Det skal dog ikke være en hindring, for jeg er

nope.

Jeg er ganske hvid og nærmest arisk (ikke arrig ).

enig, at man godt kan være lidt skræmt over skemaets omfang, men lav en
udskrift og udfyld skemaet fra en ende af.
Det er altså ikke så slemt som det ser ud som.

> Igen hvis der er tale om en forhåndsgodkendt arbejdsgiver. nu har jeg i mit
> ansigts fodsved støvet et job op, men hver gang jeg triumferende ringer til
> Udlændingeservice,.....

mit tip: lad være med at ringe!
Du har ingen jordisk chance for senere at huske, hvad du har sagt; hvad
der er blevet sagt og de har forstået dig korrekt; om du har forstået
dem korrekt.

Altid på skrift mail eller brev, whatever.
Telefoniske samtaler har det med at gå i skuddermudder
Bare se på din oplevelse af situationen. Ikke at det er noget i vejen
med din oplevelse. Jeg - via min daglige erfaring - har bare på
fornemmelse af, at der foreligger en mis-kommunikation mellem dig og hos
alle dem.
Og I alle vil gøre det så godt og nemt for hinanden som muligt, og
alligevel går det galt.

> [...]
> een ad gangen og arbejder ihærdigt videre, men papirmængden og
> bereaukratiet er nærmest uoverstigeligt og sagsbehandlingstiden urimeligt

Nærmest lidt som Asterix i en af filmene

Send mig en mail med alle de oplysninger du har i forvejen incl.
kontaktoplysninger, så kan det være, at jeg kan guide dig igennem de
bureaukratiske knapså kringlede kroge.
fx hvad er det for virksomheder du har opsøgt og næsten fået job ved;
hvilke skriftlige svar har du modtaget fra udlændingeservice osv osv osv.

min mailadresse virker.

> [...]
> emnet og er seriøst. En lise for sjælen at møde en i denne gruppe, som
> tager spørgeren alvorligt og forsøger at sætte sig ind i problematikken.

Jamen, det er jo hvad jeg laver til daglig (og ja, jeg burde nok lære
at holde fyraften).

Fra : alexbo

Dato : 11-12-07 11:51

"Lou" skrev

> Jeg er bekendt med, at bl.a. Polen tiltræder Schengen-samarbejdet den 21.
> december. Betyder det, at den såkaldte overgangsordning ikke længere vil
> være gældende?

Der er mig bekendt ingen ændring i forhold til for 3 uger siden da du fik en
lang række svar på samme spørgsmål.
Jeg synes det blev gjort meget klart at Schengenaftalen er en aftale om at
undlade grænsekontrol mellem medlemslandene.

> Problemet er dybest set at få et CPR-ænummer, hvilket vil give adgang til
> danskundervisning.

Jeg har svært ved at forestille mig at man behøver et dansk CPRnr. for at
modtage danskundervisning i Polen.
Det sammen gælder Danmark, men man kan måske nok ikke få det betalt af
andre, men det forventes vel heller ikke.

mvh
Alex Christensen

Fra : Lou

Dato : 11-12-07 12:42

On Tue, 11 Dec 2007 11:50:36 +0100, alexbo wrote:

> "Lou" skrev

> Der er mig bekendt ingen ændring i forhold til for 3 uger siden da du fik en
> lang række svar på samme spørgsmål.

Hvorfor er tonen altid så negativ her? Ja, jeg fik en række mere eller
mindre brugbare svar og tak for dem. Det nye er, er det nu var lykkedes mig
at finde et arbejde til pigen. Desværre opfylder det ikke kravet om min. 30
timer. Jeg fandt denne follow-up relevant, men det gjorde du så ikke.

Ja, nu HAR jeg forstået det med Schengen, men forlang ikke at lægmand
straks kan gennemskue hele EU-lovgivningen. Jeg har forstået det klare svar
jeg har foået, men jeg har stadigvæk ikke forstået hvorfor det skal være
sådan.

Hvor må det dog være irriterende, at alle ikke er lige så kloge som en selv
og hvorfor møwer disse uvidende mennesker sig hele tiden ind i
jura-gruppen? Måske fordi den er tilgængelig i hierarkiet og fordi der - i
alle andre nyhedsgrupper - er tradition for at hjælpe andre. Det er kun
denne, hvor man som regel får afmålte og ofte flabede og nedladende svar på
sine spørgsmål.

Fra : Holst

Dato : 11-12-07 12:58

Lou wrote:

> [...]
> at finde et arbejde til pigen. Desværre opfylder det ikke kravet om min. 30
> timer. Jeg fandt denne follow-up relevant, men det gjorde du så ikke.

Men eftersom det jo åbenbart ikke opfylder kravet om min. 30 timer, så
ændrer det jo heller ikke ved forudsætningerne for dit spørgsmål. Derfor
vil det svar, du fik for 3 uger siden, stadig være korrekt.

At du så åbenbart føler, at der bliver tisset på din sukkermad, når
dette bliver konstateret, er der næppe alverdens at gøre ved.

> [...]
> denne, hvor man som regel får afmålte og ofte flabede og nedladende svar på

Så kan du jo henvende dig til en advokat, hvis du ikke kan lide lugten i
bageriet. Så vil du sikkert også få en mere professionel vejledning.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 11-12-07 13:03

> Så kan du jo henvende dig til en advokat, hvis du ikke kan lide lugten i
> bageriet. Så vil du sikkert også få en mere professionel vejledning.

Jeg undrer mig da lige så meget som Lou over den tone, der bliver lagt for
dagen i svarene i denne tråd.
Jeg synes den er uhørt vranten og det er ikke klædeligt for debatten som som
sådan.

/Per

Fra : Lou

Dato : 11-12-07 13:31

On Tue, 11 Dec 2007 12:57:48 +0100, Holst wrote:

> Så kan du jo henvende dig til en advokat, hvis du ikke kan lide lugten i
> bageriet. Så vil du sikkert også få en mere professionel vejledning.

Det har jeg faktisk allerede gjort. Svaret jeg fik var, at hvis ikke jeg/vi
opfyldte kravene om ægteskab eller 1½ års samliv, måtte jeg finde et
arbejde til hende. Det har jeg nu gjort, men advokaten nævnte bare ikke
noget om 30-timers reglen

Hvorfor kan man aldrig få et FYLDESTGØRENDE svar hos jurister og wannabees.
Man får - i bedste fald - svar på præcist det man spørger om, men hvad med
at tænke sig luidt ind i spørgerens (lægmandens) univers og tage pulsen.
Hvad er substansen og så så svare/rådgive ud fra dette?

På denne måde løber jeg jo fra instans til instans med halve vinde og få
hele tiden nye regler og begrænsninger stukket i næsen.

Men det er måske det det hele drejer sig om: At generere så mange
konsultationer som muligt, så taxameteret hele tiden holdes kørende?

Fra : Holst

Dato : 11-12-07 13:37

Lou wrote:

> Hvorfor kan man aldrig få et FYLDESTGØRENDE svar hos jurister og wannabees.

Det er vel en balancegang. Skal svaret være helt fyldstgørende, så kan
du jo lige så godt sætte dig ned og læse loven selv.

Advokaten har vel givet dig det svar, han følte, måtte være
fyldestgørende for dig i din nuværende situation. Han kan jo have taget
fejl, ligesom det kan være, du ikke har informeret ham tilstrækkeligt om
din til at kunne give ham et rimeligt grundlag at give dig svaret på.

> Men det er måske det det hele drejer sig om: At generere så mange
> konsultationer som muligt, så taxameteret hele tiden holdes kørende?

Ja, man kan jo aldrig vide

Fra : alexbo

Dato : 11-12-07 13:32

"Lou" skrev

> [...]
> 30
> timer. Jeg fandt denne follow-up relevant, men det gjorde du så ikke.

Jeg fandt det ikke relevant at du spurgte om Schengen een gang til.

> Ja, nu HAR jeg forstået det med Schengen,

Hvis du med "nu" mener i dag, så har mit svar da gavnet, men dit "HAR"
giver indtryk af det "HAR" du forstået for længe siden, så kan det undre du
spørger igen.

> jeg har foået, men jeg har stadigvæk ikke forstået hvorfor det skal være
> sådan.

Så synes jeg du skulle spørge om det du ikke har forstået i stedet for det
du har forstået, jeg vil tro at man kan få gode svar om EU-politik i
dk.politik

> Hvor må det dog være irriterende, at alle ikke er lige så kloge som en
> selv

Nej det bliver hurtigt en vane.

>Det er kun denne, hvor man som regel får afmålte og ofte flabede og
>nedladende svar på sine spørgsmål.

Når spørgejørgen står og stamper i gulvet, og man ikke kan nå ham, er det en
slags skriftlig ørefigen.

mvh
Alex Christensen