Skriftlige data knyttet til grafikfiler
Fra : Michael Clasen

Dato : 11-12-07 11:52

Jeg har scannet en del ældre fotos og vil nu gerne knytte dem sammen med
beskrivelser af hvem, der har taget dem, hvor, hvornår, hvem de forestiller
osv. osv.
Jeg har gemt grafikfilerne i jpg-formatet og prøver forgæves at knytte
kommentater til dem i Windows Stifinder (XP). Jeg højreklikker på dem og går
til Egenskaber. Under fanen Dokumentinfo er der plads til at tilføje ord
under kategorierne: Titel, Emne, Forfatter(?), Nøgleord og Kommentarer.
Efter at have skrevet det ønskede gemmer jeg det, men næste gang jeg åbner
for Egenskaber>Dokumentinfo er mine indtastninger forsvundet. Hvad kan det
skyldes? Er der andre der har været ude for noget lignende? Eller er der
andre måder, man lettere kan knytte foto og tekst uløseligt sammen?

--
Michael Clasen
post(snabela)mclasen.dk

Fra : Hugh Watkins

Dato : 11-12-07 14:26

Michael Clasen wrote:
> [...]
> skyldes? Er der andre der har været ude for noget lignende? Eller er der
> andre måder, man lettere kan knytte foto og tekst uløseligt sammen?

you can make a web page in html for use at home alone
or a MS word document

or upload the pictures to a web site
eg
http://www.flickr.com/photos/hughw36/sets/72157602208069623/

the title of each picture was chosen by a cousin in Australia who sent
them to me by email after scanning a family album from Wales

I lost them but found them again in a cache on an old computer
so now safelt backed up out of house

On your own machine you can use Picassa a freebie from google
or the Bridge from Adobe - expensive

On this intel Mac I have iPhoto but I chose not to use it
just collecting each days snapshots in a folder yyyymmdd

other users of this group have recommmended PaperPort - a paperless
office adminstration system - good for keeping scanned documents in
order too

good luck

Hugh W
--
For genealogy and help with family and local history in Bristol and

http://snaps4.blogspot.com/ photographs and walks

GENEALOGE http://hughw36.blogspot.com/ MAIN BLOG

Fra : Michael Clasen

Dato : 11-12-07 15:46

Hej Hugh,
tak for gode råd, men det besvarer stadig ikke spørgsmålet: Hvorfor kan jeg
ikke bare skrive og bevare data via Egenskaber>Dokumentinfo? Jeg må vel gøre
noget galt. Muligheden fandtes vel ikke, hvis den ikke skulle kunne bruges?
Jeg forstår ikke, hvad du mener, jeg skulle kunne bruge Picasa til. Det er
et fint program til at holde orden på tingene, men kan jeg tilføje data til
mine grafikfuler?
Michael Clasen
post(snabela)mclasen.dk
http://www.mclasen.dk

Fra : Ukendt

Dato : 11-12-07 16:48

Ved ikke hvorfor du ikke kan skrive info i XP, men jeg ved du kan sætte
informationer ind i billederne med Irfanview.
Mvh Finn

Fra : Hugh Watkins

Dato : 11-12-07 20:41

Michael Clasen wrote:

> [...]
> et fint program til at holde orden på tingene, men kan jeg tilføje data til

if you open each jpg in IrfanView
you can edit the xif info

your approach means when your computer dies
as all hard disks do

you will lose all the attached data

ask on a windows groups for windows help please

Hugh W

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 11-12-07 17:26

Scripsit Michael Clasen:

> Jeg har gemt grafikfilerne i jpg-formatet og prøver forgæves at
> knytte kommentater til dem i Windows Stifinder (XP).

Det er ikke noget godt sted at gemme dine tekstbeskrivelser. De bliver
gemt i XP-filsystemet, ikke i billederne, og de vil forsvinde, hvis du
sender billederne eller flytter dem bort fra systemet.

> er der andre måder, man lettere kan knytte foto og tekst uløseligt
> sammen?

Jeg kender ingen rigtig lette metoder, men beskrivelserne skal ind i
selve billedfilen.

Jeg anvender et gammelt freewareprogram, Exifer til tekstbeskrivelser

http://www.exifer.friedemann.info/

Så lægger jeg også GPS-koder ind i billedfilerne. Dertil bruger jeg en
anden freeware, Panorado Flyer:

http://www.panorado.com/en/PanoradoFlyer.htm

Lars Erik Bryld

Fra : Toke Nørby

Dato : 11-12-07 18:15

"Michael Clasen" <post@mclasen.dk> wrote:

> [...]
>skyldes? Er der andre der har været ude for noget lignende? Eller er der
>andre måder, man lettere kan knytte foto og tekst uløseligt sammen?

Jeg har ingen problemer med at gemme oplysninger på din beskrevne
måde, uanset om jeg trykker på "Anvend" før jeg siger OK eller ej -
blot til orientering. Jeg bruger også XP.
--
Mvh Toke

http://www.norbyhus.dk/

Fra : Bent Nielsen

Dato : 13-12-07 23:53

> [...]
> lignende? Eller er der andre måder, man lettere kan knytte foto og tekst

Hej Michael

Tag et kig på irfanview, der kan du gemme dine data som beskrivelse (
comment ) men bedst af alt kan du gemme som IPTC data, som er en
international standard, som bruges af pressebureauer, så derfor kan man vel
håbe at den bibeholdes lidt endnu. Programmet er gratis og efter min mening
noget af det bedste freewareprogram man kan få. Du kan hente det her
http://www.irfanview.net

mvh

Bent Nielsen