Dansk stavekontrol i Leopard
Fra : Henrik Münster

Dato : 11-12-07 01:17

Det er rigtig dejligt, at der er kommet dansk stavekontrol i Leopard.
Det har jeg savnet, og jeg synes, den fungerer meget bedre end
CocoAspell.
Jeg undrer mig bare nogle gange over, de ord, den foreslår. Man
skulle tro, de har ladet en flok aber indtaste ordene. Og vel at mærke
ikke dansktalende aber. Ordbogen kender f.eks. ikke et almindeligt ord
som nerveafklemning. Til gengæld foreslår den, at der skal stå:
"nerveafklewmning". Jamen, hvad er det for et sprog? Det kan da ikke
engang være hollandsk. Det kan måske være en form for jysk, men det er
vist ikke autoriseret retsskrivning.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 11-12-07 09:40

> Det er rigtig dejligt, at der er kommet dansk stavekontrol i Leopard.

Øh, nåh, nu har jeg lige installeret/opdateret cocoaSpell med seneste
ordliste etc.
Og det er helt omsonst?

Flemming Rubini

Fra : Per Rønne

Dato : 11-12-07 14:10

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> Øh, nåh, nu har jeg lige installeret/opdateret cocoaSpell med seneste
> ordliste etc.
> Og det er helt omsonst?

Det vil jeg tro ... mon ikke der er tale om samme ordbog?
Geninstalleret?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Flemming Rubini

Dato : 11-12-07 15:45

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Geninstalleret?

Ja, da min iBook er blevet noget ustabil (fryser ofte ved sleep, nogle
io-kald der fryser), så jeg måtte geninstallere cocoaSpell.

Flemming Rubini

Fra : Per Rønne

Dato : 11-12-07 16:29

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> Ja, da min iBook er blevet noget ustabil (fryser ofte ved sleep, nogle
> io-kald der fryser), så jeg måtte geninstallere cocoaSpell.

Ja, jeg ville da have overvejet at reinstallere Leoparden.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Flemming Rubini

Dato : 11-12-07 16:45

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Ja, jeg ville da have overvejet at reinstallere Leoparden.

Er selvfølgelig prøvet. Men jeg skal nok ud i noget reformatering. Jeg
mangler lige en god idé til en billig ekstern +120 Gb harddisk så jeg
kan lave backup først.

Flemming Rubini

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 11-12-07 16:58

Flemming Rubini wrote:
> Er selvfølgelig prøvet. Men jeg skal nok ud i noget reformatering. Jeg
> mangler lige en god idé til en billig ekstern +120 Gb harddisk så jeg
> kan lave backup først.

Jeg har gode erfaringer med MyBook fra Western Digital. De fås både
urimeligt dyre (og store) og rimelig billige...

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Flemming Rubini

Dato : 15-12-07 10:09

> MyBook fra Western Digital.

Går de på vågeblus?

De er godt nok billige: 760 kr. for 500 Gb, USB.

WDG og WDH er der nogen forskel?

<http://edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?Sort=Wanted&Gallery=false
&Page=1&ID=16&Parent=2&Lastdays=&Soegeord=%22my+book%22&Producent=&Line=
&Model=&Accessory=&AccessoryTo=&Review=&Max=&Rating=&Type=&Value=&Bundle
=&x=47&y=12>

Flemming Rubini

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 15-12-07 10:35

Flemming Rubini wrote:

> Går de på vågeblus?

Ja.

> De er godt nok billige: 760 kr. for 500 Gb, USB.

Ja.

> WDG og WDH er der nogen forskel?

Absolut ingen idé.

> [...]
> &Page=1&ID=16&Parent=2&Lastdays=&Soegeord=%22my+book%22&Producent=&Line=
> &Model=&Accessory=&AccessoryTo=&Review=&Max=&Rating=&Type=&Value=&Bundle

Studio Edition er designet til Mac, men udover at de leveres
præformateret med HFS+, ved jeg ikke, hvad fordelen/forskellen er i
forhold til de andre versioner.

Jeg har selv en MyBook Premium 320GB, som virker helt fint med Mac.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-12-07 23:20

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> Går de på vågeblus?
>
> De er godt nok billige: 760 kr. for 500 Gb, USB.

Det er vel også de, der kun har USB. Så snart man vil have FireWire, så
stiger prisen. Personligt kan jeg godt lidt FireWire, som på mange måder
er mere integreret med Mac. En Mac kan f.eks. bootes som et eksternt
FireWire-drev, og man har også kunne boote en Mac fra et FireWire-drev
længere. Det er måske bare en følelsessag. USB 2 er vel stort set lige
så godt. Apple har jo kastet handsken i ringen og er gået over til det
på iPod og AirPort Extreme.

> WDG og WDH er der nogen forskel?

Jeg har kigget lidt på Western Digitals udmærkede hjemmeside, og det er
ikke helt let at finde rundt i de mange modeller. Så vidt jeg kan se,
står G for gammel model, mens de nye modeller hedder noget med H. H
kommer jo lige efter G alfabetet
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 15-12-07 23:55

> [...]
> længere. Det er måske bare en følelsessag. USB 2 er vel stort set lige
> så godt. Apple har jo kastet handsken i ringen og er gået over til det

God pointe. Ved et tilfælde var der lige en sjat plads på den eksterne
jeg koblede til iBook'en, og det viste sig at være et held at den havde
Firwire, for Time Machine (første gangs brug) skulle krævede det.

You've Got algoRythm! WD+N søføli'

Flemming Rubini

Fra : Per Rønne

Dato : 11-12-07 18:20

> [...]

> Er selvfølgelig prøvet. Men jeg skal nok ud i noget reformatering. Jeg
> mangler lige en god idé til en billig ekstern +120 Gb harddisk så jeg

Jeg 'plejer' at købe en 3.5" boks fra Zitech:

<http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=155978>

- og dertil en PATA harddisk som jeg i dag gerne sætter til 500 GB.

Den angivne boks er temmelig lydløs.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Flemming Rubini

Dato : 15-12-07 10:05

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> PATA

Tak.
Jeg bemærkede at en Maxtor Onetouch III som selvbyg koster det samme.
Gad vide hvad forskellen er...

Flemming Rubini

Fra : Per Rønne

Dato : 15-12-07 10:31

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> Tak.
> Jeg bemærkede at en Maxtor Onetouch III som selvbyg koster det samme.
> Gad vide hvad forskellen er...

Og når jeg vælger PATA er det fordi SATA-boksene koster 500 kroner, hvor
PATA-diskene koster 300. Førstnævnte til usb, sidstnævnte tager også
fw400 med ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Michael Horn

Dato : 13-12-07 20:57

> [...]

> Er selvfølgelig prøvet. Men jeg skal nok ud i noget reformatering. Jeg
> mangler lige en god idé til en billig ekstern +120 Gb harddisk så jeg

Har en 200Gb usb 6 mdr gl hvis det var noget ?

Michael Horn

Fra : Flemming Rubini

Dato : 15-12-07 03:11

Michael Horn <brmhorn@skalfjernesgmail.com> wrote:

> Har en 200Gb usb 6 mdr gl hvis det var noget ?

Tak, jeg fandt lige en sjat plads som Time Machine tog sig af, da jeg
koblede den til. Og vupti (joke) havde jeg backuppet og reinstalleret.
Hvilket tilsyneladende ikke kunnet have ladet sig gøre uden firewire.

Har du en henvisning til din disk på edbpriser og en pris? Jeg mangler
en disk til konens USB maskine.

Flemming Rubini

Fra : Flemming Rubini

Dato : 15-12-07 03:11

Michael Horn <brmhorn@skalfjernesgmail.com> wrote:

> Har en 200Gb usb 6 mdr gl hvis det var noget ?

Tak, har du et link til edbpriser? Og hvad skal den koste?

Flemming Rubini

Fra : Michael Horn

Dato : 15-12-07 13:48

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> Tak, har du et link til edbpriser? Og hvad skal den koste?

Hej
Huset er en vipower købt d 23/7/07:

HD: Købt 15/3/07

Der er både kvitteringer og garanti på begge, hvad med 500?

Michael Horn

Fra : Flemming Rubini

Dato : 15-12-07 14:41

> [...]

> http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=170572
>
> Der er både kvitteringer og garanti på begge, hvad med 500?

Ved du om Windows XP Pro kan boote fra den?

--
DK-2100
Med venlig hilsen

Fra : Per Rønne

Dato : 15-12-07 14:54

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> Ved du om Windows XP Pro kan boote fra den?

Jeg mener ikke at XP Pro kan boote fra en ekstern disk, hvadenten der er
tale om fw eller usb. Eksempelvis kan jeg ikke gennem BootCamp
installere XP Pro på et eksternt fw-drev ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Michael Horn

Dato : 15-12-07 15:28

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> Ved du om Windows XP Pro kan boote fra den?

Jeg ved ikke om windows understøtter usb-boot - det tror jeg ikke de
gør, men man kunne evt tage disken ud og sætte den i kabinettet ?

Men hvis du mener iforbm fx Parallel, så funker det fint !

Michael Horn

Fra : Flemming Rubini

Dato : 15-12-07 15:56

> [...]

> http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=170572
>
> Der er både kvitteringer og garanti på begge, hvad med 500?

Tak for tilbudet.

Hvis den er stille, og du betaler portoen, så ok.

Flemming Rubini

Fra : Michael Horn

Dato : 15-12-07 19:54

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> Tak for tilbudet.
>
> Hvis den er stille, og du betaler portoen, så ok.

Den er stille, der er ingen blæser i kabinettet!

Portoen,er på din side, men jeg skal nok gå på posthuset og emballere
forsvarligt.. Pakkepost er kr 70,- (vægt 1100g + emballage)

Skriv mig en mail, så sender jeg et konto nr.

Michael Horn

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-12-07 02:45

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> Ja, da min iBook er blevet noget ustabil (fryser ofte ved sleep, nogle
> io-kald der fryser), så jeg måtte geninstallere cocoaSpell.

Det er sjovt. Jeg fik aldrig CocoAspell til at virke på min MacBook. Jeg
havde ellers brugt det et par år, men da jeg fik min MacBook virkede det
ikke. Det var under Tiger. Jeg prøvede alt muligt og ledte efter gode
råd på nettet. Jeg fandt aldrig noget om, at der var problemer f.eks.
med Intel-Macs. Jeg opgav derfor at bruge CocoAspell, så for mig var det
en ekstra stor lettelse, at der var dansk stavekontrol med Leopard. Jeg
havde klaret mig uden i over et halvt år. Ikke fordi jeg ellers er så
afhængig af stavekontrol, men den fanger nogle gange nogen stavefejl,
man selv har overset i korrekturen
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-12-07 15:38

flemming@rubini.invalid (Flemming Rubini) writes:

> Ved du om Windows XP Pro kan boote fra den?

XP kan ikke lide hvis ens systemdisk er på en USB-disk.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"