Kopiere mellem Windows og Mac
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 09-12-07 21:49

Jeg skal lave undervisningsmaterialer, der inkluderer screenshots fra
Windowsprogramer. Dem kører jeg jo altså nu under Bootcamp med VMware
Fusion.

Ved at tænke sig lidt om opdager man, at Windowstasturets særlige taster
også findes på Apple-tastaturet (det udvidede). Dog virker Enter på det
numeriske tastatur ikke. Man skal bruge Enter inde ved bogstavdelen.

Print screen ligger på sin plads: F13.

Men screenshottene skal jeg naturligvis bruge ovre på Mac-delen, hvor
jeg arbejder videre med dem i Photoshop mv.

Print screen er bare ikke så raffineret, som den tilsvarende funktion
altid har været på Mac. Der bliver ikke dannet en fil. Fotografiet
bliver gemt i hukommelsen ("Udklipsholder").

Man kan kopiere tekst hen over platformene. Men ikke grafik. Derfor er
man altså stadig nødt til at sætte screenshots fra Windows ind i et
dokument, der kan flyttes over til Mac.

Eller er der bedre forslag?

--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-12-07 22:01

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>
> Man kan kopiere tekst hen over platformene. Men ikke grafik. Derfor er
> man altså stadig nødt til at sætte screenshots fra Windows ind i et

hvorfor ikke bare tage en screenshot via finder af dit VMware vindue ?

/thomas

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 09-12-07 22:27

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> hvorfor ikke bare tage en screenshot via finder af dit VMware vindue ?

Ja, selvfølgelig. Tak.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 09-12-07 22:06

Ove Steen Smidt skrev:
> [...]
> også findes på Apple-tastaturet (det udvidede). Dog virker Enter på det
> numeriske tastatur ikke. Man skal bruge Enter inde ved bogstavdelen.

I hvilket program dog?

> [...]
>
> Man kan kopiere tekst hen over platformene. Men ikke grafik. Derfor er
> man altså stadig nødt til at sætte screenshots fra Windows ind i et

Der findes mange screenshot-programmer til Windows. En del af dem er
gratis og velfungerende, som fx denne:
http://www.snapfiles.com/get/mwsnap.html

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 09-12-07 22:27

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> I hvilket program dog?

Jeg har lige prøvet det en gang til i Word på Windows. Den yderste
Enter-tast på numerisk tastatur virker hverken til Nyt afsnit eller til
OK.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 09-12-07 22:52

Ove Steen Smidt skrev:

> Jeg har lige prøvet det en gang til i Word på Windows. Den yderste
> Enter-tast på numerisk tastatur virker hverken til Nyt afsnit eller til
> OK.

Det må være et lokalt problem. Det fungerer fint hos mig.

Fra : Per Rønne

Dato : 10-12-07 08:22

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Det må være et lokalt problem. Det fungerer fint hos mig.

Også hos mig.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 16-12-07 08:57

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Jeg har lige prøvet det en gang til i Word på Windows. Den yderste
> Enter-tast på numerisk tastatur virker hverken til Nyt afsnit eller til
> OK.

Caps Lock(eller hvad den hedder, dén, der låser bogstaverne til store -
ovenover venstre løft) må ikke være låst.

M.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 16-12-07 19:29

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Caps Lock(eller hvad den hedder, dén, der låser bogstaverne til store -
> ovenover venstre løft) må ikke være låst.
>
> M.

Det ser ikke ud til at have noget med sagen at gøre.

Fra : Morten Lind

Dato : 17-12-07 03:50

Fra : Per Rønne

Dato : 10-12-07 08:22

> [...]

> Man kan kopiere tekst hen over platformene. Men ikke grafik. Derfor er
> man altså stadig nødt til at sætte screenshots fra Windows ind i et

Parallels ...

<http://www.parallels.com>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 10-12-07 16:31

Per Rønne skrev:

> Parallels ...

Det er ikke et bedre forslag.

Fra : Per Rønne

Dato : 10-12-07 17:14

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Det er ikke et bedre forslag.

Det gør det muligt at bruge MacOS X' indbyggede faciliteter til at tage
et kopi af en del af skærmen, og putte det ned i en fil.

Det udelukker i øvrigt ikke at man 'normalt' booter op i Windows fra
BootCamp partitionen, som også Parallels kan gøre brug af.

Jeg bruger selv Parallels for at få adgang til forskellige ordbøger, der
ellers ikke kan bruges fra Mac. Havde der ikke været fejl i Apples BIOS
[en fejl der er under rettelse], havde også jeg brugt BootCamp, normalt
med boot fra Parallels.

BootCamp kan lejlighedsvis være at foretrække.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 10-12-07 18:51

Per Rønne skrev:

> Det gør det muligt at bruge MacOS X' indbyggede faciliteter til at tage
> et kopi af en del af skærmen, og putte det ned i en fil.

Det er også muligt med Vmware.

Fra : Per Rønne

Dato : 10-12-07 19:14

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Det er også muligt med Vmware.

Som jeg så ikke kender.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 10-12-07 20:23

Per Rønne skrev:

> Som jeg så ikke kender.

Så er det underligt at du kan komme med et bud på et bedre produkt.

Fra : Per Rønne

Dato : 11-12-07 08:39

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Så er det underligt at du kan komme med et bud på et bedre produkt.

Havde du nu læst mit indlæg i kontekst [altså i den subtråd, der fremkom
i], så var alternativet BootCamp med særskilt boot.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 11-12-07 20:55

Per Rønne skrev:

> Havde du nu læst mit indlæg i kontekst [altså i den subtråd, der fremkom
> i], så var alternativet BootCamp med særskilt boot.

Du må nok hellere læse det en gang til så: "Dem kører jeg jo altså nu
under Bootcamp med VMware Fusion."