/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
finde master password ??
Fra : Erling Hansen


Dato : 08-12-07 11:59

Nu fik jeg løst det ene problem: barnebarnet kom op med et eksternt
drev.....og så opstår det næste: Jeg kan ikke huske passwordet til min
clamshell, og det password jeg har skrevet ned i 'den lille sorte bog'
fungerer ikke. Æv !
Et eller andet sted inde på Clamshell'en må mit password ligge - men at
finde frem til det? Help.
Mvh
Erling

 
 
Jon (08-12-2007)
Kommentar
Fra : Jon


Dato : 08-12-07 12:06

Erling Hansen <preeh-dh@mail.dkspree> wrote:

> Nu fik jeg løst det ene problem: barnebarnet kom op med et eksternt
> drev.....og så opstår det næste: Jeg kan ikke huske passwordet til min
> clamshell, og det password jeg har skrevet ned i 'den lille sorte bog'
> fungerer ikke. Æv !
> Et eller andet sted inde på Clamshell'en må mit password ligge - men at
> finde frem til det? Help.
> Mvh
> Erling

Jeg forutsetter her at din Clamshell kjører en variant av Mac OS X.

Kan du starte fra den eksterne CD-ROM? I så fall: Start fra en relevant
Panther eller Tiger-CD (Clamshell kan ikke kjøre Leopard). Velg deretter
"Reset Password". Jeg tror det er på litt ulike steder for de to
systemvariantene, men sannsynligvis i en meny på toppen av skjermen,
f.eks. Verktøy (Utilities) eller lignende.
--
/Jon
For contact info, run the following in Terminal:
echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Jens (08-12-2007)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 08-12-07 12:14

Erling Hansen <preeh-dh@mail.dkspree> wrote:

> Nu fik jeg løst det ene problem: barnebarnet kom op med et eksternt
> drev.....og så opstår det næste: Jeg kan ikke huske passwordet til min
> clamshell, og det password jeg har skrevet ned i 'den lille sorte bog'
> fungerer ikke. Æv !
> Et eller andet sted inde på Clamshell'en må mit password ligge - men at
> finde frem til det? Help.

Hvis den kører Mac OS X: Start op fra en systemCD/DVD og reset password.

Erling Hansen (08-12-2007)
Kommentar
Fra : Erling Hansen


Dato : 08-12-07 13:18

Jens <spam@spam.invalid> wrote:

> Erling Hansen <preeh-dh@mail.dkspree> wrote:
>
> > Nu fik jeg løst det ene problem: barnebarnet kom op med et eksternt
> > drev.....og så opstår det næste: Jeg kan ikke huske passwordet til min
> > clamshell, og det password jeg har skrevet ned i 'den lille sorte bog'
> > fungerer ikke. Æv !
> > Et eller andet sted inde på Clamshell'en må mit password ligge - men at
> > finde frem til det? Help.
>
> Hvis den kører Mac OS X: Start op fra en systemCD/DVD og reset password.

Se, nu har jeg så prøvet det, men jeg er ikke ret god til at finde ud af
det. I starten af opstarten fra OS X-DVD'en kommer den sgu bare og
spørger igen om det gamle password, og så er jeg lige vidt !
Nå, nu tror jeg jeg vil lade den hvile et par timers tid og så gå ind og
tage en weekend-middagslur. Så kan det være de grå virker lidt bedre.
Men tak for gode råd.
Mvh
Erling

Michael Holm (08-12-2007)
Kommentar
Fra : Michael Holm


Dato : 08-12-07 16:00

Erling Hansen <preeh-dh@mail.dkspree> wrote:

> Jens <spam@spam.invalid> wrote:
>
> > Erling Hansen <preeh-dh@mail.dkspree> wrote:
> >
> > > Nu fik jeg løst det ene problem: barnebarnet kom op med et eksternt
> > > drev.....og så opstår det næste: Jeg kan ikke huske passwordet til min
> > > clamshell, og det password jeg har skrevet ned i 'den lille sorte bog'
> > > fungerer ikke. Æv !
> > > Et eller andet sted inde på Clamshell'en må mit password ligge - men at
> > > finde frem til det? Help.
> >
> > Hvis den kører Mac OS X: Start op fra en systemCD/DVD og reset password.
>
> Se, nu har jeg så prøvet det, men jeg er ikke ret god til at finde ud af
> det. I starten af opstarten fra OS X-DVD'en kommer den sgu bare og
> spørger igen om det gamle password, og så er jeg lige vidt !
> Nå, nu tror jeg jeg vil lade den hvile et par timers tid og så gå ind og
> tage en weekend-middagslur. Så kan det være de grå virker lidt bedre.
> Men tak for gode råd.
> Mvh
> Erling

sæt dvd i og genstart mens du holder c tasten nede så spørger den ikke
om dit password :)
--
Michael Holm - ichat: kiaikido [at] mac.com
http://toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Morten Lind (08-12-2007)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 08-12-07 16:12

Michael Holm <spam@toitsu.dk> wrote:

> Erling Hansen <preeh-dh@mail.dkspree> wrote:
>
> > Jens <spam@spam.invalid> wrote:
> >
> > > Erling Hansen <preeh-dh@mail.dkspree> wrote:
> > >
> > > > Nu fik jeg løst det ene problem: barnebarnet kom op med et eksternt
> > > > drev.....og så opstår det næste: Jeg kan ikke huske passwordet til min
> > > > clamshell, og det password jeg har skrevet ned i 'den lille sorte bog'
> > > > fungerer ikke. Æv !
> > > > Et eller andet sted inde på Clamshell'en må mit password ligge - men at
> > > > finde frem til det? Help.
> > >
> > > Hvis den kører Mac OS X: Start op fra en systemCD/DVD og reset password.
> >
> > Se, nu har jeg så prøvet det, men jeg er ikke ret god til at finde ud af
> > det. I starten af opstarten fra OS X-DVD'en kommer den sgu bare og
> > spørger igen om det gamle password, og så er jeg lige vidt !
> > Nå, nu tror jeg jeg vil lade den hvile et par timers tid og så gå ind og
> > tage en weekend-middagslur. Så kan det være de grå virker lidt bedre.
> > Men tak for gode råd.
> > Mvh
> > Erling
>
> sæt dvd i og genstart mens du holder c tasten nede så spørger den ikke
> om dit password :)

........og inden den installerer går du op i æblemenuen og vælger
diskværktøj, hvorfra du nulstiller adgangskoden.

M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

Per Rønne (09-12-2007)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 09-12-07 10:51

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Michael Holm <spam@toitsu.dk> wrote:

> > sæt dvd i og genstart mens du holder c tasten nede så spørger den ikke
> > om dit password :)
>
> .......og inden den installerer går du op i æblemenuen og vælger
> diskværktøj, hvorfra du nulstiller adgangskoden.

Ah, man vælger vel 'Genindstil løsen', eller hvordan de nu har oversat
'Reset password' ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Morten Lind (09-12-2007)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 09-12-07 11:50

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> > .......og inden den installerer går du op i æblemenuen og vælger
> > diskværktøj, hvorfra du nulstiller adgangskoden.
>
> Ah, man vælger vel 'Genindstil løsen', eller hvordan de nu har oversat
> 'Reset password' ...

Jeg tror, at oversætterne ikke er så gode til tysk og gammeldansk som du
og jeg, så "reset password" er naturligvis oversat korrekt til "nulstil
adgangskode"

M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

Per Rønne (09-12-2007)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 09-12-07 12:21

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:
>
> > > .......og inden den installerer går du op i æblemenuen og vælger
> > > diskværktøj, hvorfra du nulstiller adgangskoden.
> >
> > Ah, man vælger vel 'Genindstil løsen', eller hvordan de nu har oversat
> > 'Reset password' ...
>
> Jeg tror, at oversætterne ikke er så gode til tysk og gammeldansk som du
> og jeg, så "reset password" er naturligvis oversat korrekt til "nulstil
> adgangskode"

'Password' hedder 'løsen' på dansk - har du aldrig været spejder ?

Er der i øvrigt tale om en nulstillingen? Man får da lov til selv at
vælge nut løsen.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Morten Lind (09-12-2007)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 09-12-07 12:45

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:
>
> > Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:
> >
> > > > .......og inden den installerer går du op i æblemenuen og vælger
> > > > diskværktøj, hvorfra du nulstiller adgangskoden.
> > >
> > > Ah, man vælger vel 'Genindstil løsen', eller hvordan de nu har oversat
> > > 'Reset password' ...
> >
> > Jeg tror, at oversætterne ikke er så gode til tysk og gammeldansk som du
> > og jeg, så "reset password" er naturligvis oversat korrekt til "nulstil
> > adgangskode"
>
> 'Password' hedder 'løsen' på dansk - har du aldrig været spejder ?

Hmm....i gamle dage og på tysk, ja - nej, jeg måtte ikke være søspejder,
før jeg havde aflagt livredderprøven, og da jeg som tolvårig havde
aflagt den, gad jeg ikke være spejder - der var jo ingen piger

Men midt i tredserne frekventerede jeg da en katolsk drengestudiekreds,
der med lidt god vilje kunne opfattes spejderagtigt.

Og så har jeg som alle rigtige, raske drenge pløjet Baden-Powells
instruktionsbog igennem, så kom ikke hér at blive væk

> Er der i øvrigt tale om en nulstillingen? Man får da lov til selv at
> vælge nut løsen.

Aner det ikke - har aldrig prøvet, jeg låner ikke min egen pc ud til
børn eller andre mennesker

M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

Per Rønne (09-12-2007)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 09-12-07 13:41

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:
>
> > Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> > Er der i øvrigt tale om en nulstillingen? Man får da lov til selv at
> > vælge nut løsen.
>
> Aner det ikke - har aldrig prøvet, jeg låner ikke min egen pc ud til
> børn eller andre mennesker

Men godt din mac ?

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Morten Lind (09-12-2007)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 09-12-07 13:56

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> > Aner det ikke - har aldrig prøvet, jeg låner ikke min egen pc ud til
> > børn eller andre mennesker
>
> Men godt din mac ?

Nåeh - troede da egentlig, at en Mac også var en pc(?).

M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

Per Rønne (09-12-2007)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 09-12-07 14:03

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:
>
> > > Aner det ikke - har aldrig prøvet, jeg låner ikke min egen pc ud til
> > > børn eller andre mennesker
> >
> > Men godt din mac ?
>
> Nåeh - troede da egentlig, at en Mac også var en pc(?).

Ikke i normal sprogbrug ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Henrik Münster (09-12-2007)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 09-12-07 14:34

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:
>
> > Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:
> >
> > > > Aner det ikke - har aldrig prøvet, jeg låner ikke min egen pc ud til
> > > > børn eller andre mennesker
> > >
> > > Men godt din mac ?
> >
> > Nåeh - troede da egentlig, at en Mac også var en pc(?).
>
> Ikke i normal sprogbrug ...

Siger han, der vil kalde adgangskode for løsen
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark

Preben Bødker Nielse~ (09-12-2007)
Kommentar
Fra : Preben Bødker Nielse~


Dato : 09-12-07 23:46

Henrik Münster <news@muenster.dk> wrote:

> Siger han, der vil kalde adgangskode for løsen

LOL

/Preben
--
The crazy ones, who think they can change the world
- are often the ones who do.

Thorbjørn Ravn Ander~ (10-12-2007)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 10-12-07 00:28

news@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> > Ikke i normal sprogbrug ...
>
> Siger han, der vil kalde adgangskode for løsen

Per er en enmandsudgave af det Franske Akademi med et drys Arnold
Schwartzenegger. Tror jeg nok.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Per Rønne (10-12-2007)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 10-12-07 08:22

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:

> news@muenster.dk (Henrik Münster) writes:
>
> > > Ikke i normal sprogbrug ...
> >
> > Siger han, der vil kalde adgangskode for løsen
>
> Per er en enmandsudgave af det Franske Akademi med et drys Arnold
> Schwartzenegger. Tror jeg nok.

På datalogistudiet talte vi nu også om 'løsener'.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Thorbjørn Ravn Ander~ (10-12-2007)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 10-12-07 08:57

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> På datalogistudiet talte vi nu også om 'løsener'.

Nu er KU også kendt for deres fordanskninger hvor jeg formoder at du
har læst i den periode hvor de har været mest udbredt.

Dejligt der er nogen der holder skansen mod invasionen af engelske
låneord - frygter for hvad det koster at sende en mægler.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Per Rønne (10-12-2007)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 10-12-07 09:35

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:

> per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:
>
> > På datalogistudiet talte vi nu også om 'løsener'.
>
> Nu er KU også kendt for deres fordanskninger hvor jeg formoder at du
> har læst i den periode hvor de har været mest udbredt.

Ja, Peter Naurs regelsæt var stadig gældende. Engelsksprogede termer var
kun lovlige i anførselstegn, der var regler for margenernes størrelser -
og han havde stadig sin skabelon for at se om besvarede opgaver
overholdt reglerne. Var besvarelserne efter pålægning af skabelonen
ulæselig, gav det naturligvis et 00 .

> Dejligt der er nogen der holder skansen mod invasionen af engelske
> låneord - frygter for hvad det koster at sende en mægler.

'Adgangskode' er nu så et dårligt valgt dansk udtryk, når vi nu har det
gode gamle 'løsen' ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Preben Bødker Nielse~ (09-12-2007)
Kommentar
Fra : Preben Bødker Nielse~


Dato : 09-12-07 11:57

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:
>
> > Michael Holm <spam@toitsu.dk> wrote:
>
> > > sæt dvd i og genstart mens du holder c tasten nede så spørger den ikke
> > > om dit password :)
> >
> > .......og inden den installerer går du op i æblemenuen og vælger
> > diskværktøj, hvorfra du nulstiller adgangskoden.
>
> Ah, man vælger vel 'Genindstil løsen', eller hvordan de nu har oversat
> 'Reset password' ...

En korrekt oversættelse til dansk er dog:
"Nulstil adgangskode"
Helt uden universitetsgrad i engelsk

/Preben
--
The crazy ones, who think they can change the world
- are often the ones who do.

Per Rønne (09-12-2007)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 09-12-07 12:21

Preben Bødker Nielsen <0906-spam@os.dk> wrote:

> Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:
>
> > Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:
> >
> > > Michael Holm <spam@toitsu.dk> wrote:
> >
> > > > sæt dvd i og genstart mens du holder c tasten nede så spørger den ikke
> > > > om dit password :)
> > >
> > > .......og inden den installerer går du op i æblemenuen og vælger
> > > diskværktøj, hvorfra du nulstiller adgangskoden.
> >
> > Ah, man vælger vel 'Genindstil løsen', eller hvordan de nu har oversat
> > 'Reset password' ...
>
> En korrekt oversættelse til dansk er dog:
> "Nulstil adgangskode"
> Helt uden universitetsgrad i engelsk

Ja, der er jo nogle der har ment at 'løsen' virker for spejder- og
soldateragtigt.

Sikker de samme som fik 'loop' oversat til 'sløjfe'; på et drengefag som
datalogi blev det naturligvis hurtigt til 'løkke' ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Erling Hansen (08-12-2007)
Kommentar
Fra : Erling Hansen


Dato : 08-12-07 17:56

Erling Hansen <preeh-dh@mail.dkspree> wrote:

> Nu fik jeg løst det ene problem: barnebarnet kom op med et eksternt
> drev.....og så opstår det næste: Jeg kan ikke huske passwordet til min
> clamshell, og det password jeg har skrevet ned i 'den lille sorte bog'
> fungerer ikke. Æv !
> Et eller andet sted inde på Clamshell'en må mit password ligge - men at
> finde frem til det? Help.
> Mvh
> Erling

Nej, nu opgiver jeg. Jeg har prøvet det ene og det andet, men der er
ikke noget sted, hvor den vil begynde uden at kræve adgangskontrol.
Så foreløbig må jeg klare mig uden. Sagen var bare, at min kone har det
bedre med at bruge Clamshell'en end min MacBook - og så kan vi altså
ikke få printet hendes breve ud.
Så nu prøver jeg enten at brænde en CD med noget der skal printes ud,
eller måske overføre via firewire til MacBook.
Tak for jeres hjælp.
Mvh
Erling

Peter Kiil (08-12-2007)
Kommentar
Fra : Peter Kiil


Dato : 08-12-07 19:10

Erling Hansen - preeh-dh@mail.dkspree on 08/12/07 17.55 wrote:

> Nej, nu opgiver jeg. Jeg har prøvet det ene og det andet, men der er
> ikke noget sted, hvor den vil begynde uden at kræve adgangskontrol.
> Så foreløbig må jeg klare mig uden. Sagen var bare, at min kone har det
> bedre med at bruge Clamshell'en end min MacBook - og så kan vi altså
> ikke få printet hendes breve ud.
> Så nu prøver jeg enten at brænde en CD med noget der skal printes ud,
> eller måske overføre via firewire til MacBook.
> Tak for jeres hjælp.
> Mvh
> Erling

Hej Erling,

Det lyder ikke som om maskinen starter fra din CD. Det er nok der det går
galt. Sæt CD'en i maskinen, genstart, og hold 'C' tasten nede under opstart.
Hvilken CD bruger du?

--
/peter

The best things in life are postage paid, batteries included,
guaranteed forever and tax-free.


Larsen (08-12-2007)
Kommentar
Fra : Larsen


Dato : 08-12-07 22:58

On Sat, 08 Dec 2007 19:10:29 +0100, Peter Kiil <peter@kiil.net> wrote:

>Erling Hansen - preeh-dh@mail.dkspree on 08/12/07 17.55 wrote:
>
>> Nej, nu opgiver jeg. Jeg har prøvet det ene og det andet, men der er
>> ikke noget sted, hvor den vil begynde uden at kræve adgangskontrol.


Hej hvis du er i nærheden af 9500 området hjælper jeg gerne on-site

Axel Hammerschmidt (08-12-2007)
Kommentar
Fra : Axel Hammerschmidt


Dato : 08-12-07 23:05

Larsen <somewhere@nowhere.dk> wrote:

> On Sat, 08 Dec 2007 19:10:29 +0100, Peter Kiil <peter@kiil.net> wrote:
>
> >Erling Hansen - preeh-dh@mail.dkspree on 08/12/07 17.55 wrote:
> >
> >> Nej, nu opgiver jeg. Jeg har prøvet det ene og det andet, men der er
> >> ikke noget sted, hvor den vil begynde uden at kræve adgangskontrol.
>
>
> Hej hvis du er i nærheden af 9500 området hjælper jeg gerne on-site

OP bor vist i Korsør. Jeg er i Slagelse.


--

"Any girl can be glamorous. All you have to do is stand still and look
stupid."

Erling Hansen (08-12-2007)
Kommentar
Fra : Erling Hansen


Dato : 08-12-07 23:38

Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:

> Larsen <somewhere@nowhere.dk> wrote:
>
> > On Sat, 08 Dec 2007 19:10:29 +0100, Peter Kiil <peter@kiil.net> wrote:
> >
> > >Erling Hansen - preeh-dh@mail.dkspree on 08/12/07 17.55 wrote:
> > >
> > >> Nej, nu opgiver jeg. Jeg har prøvet det ene og det andet, men der er
> > >> ikke noget sted, hvor den vil begynde uden at kræve adgangskontrol.
> >
> >
> > Hej hvis du er i nærheden af 9500 området hjælper jeg gerne on-site
>
> OP bor vist i Korsør. Jeg er i Slagelse.

JA, jeg bor i Korsør. Hvis du ku' finde ud af at give 'dyret' et nyt
password o.s.v. ville jeg sør'me blive glad. Jeg ved godt, at
Clamshell'erne er gamle o.s.v., men de har charmen og udseendet med sig.
Mvh
Erling

Larsen (09-12-2007)
Kommentar
Fra : Larsen


Dato : 09-12-07 11:01

On Sat, 8 Dec 2007 23:38:20 +0100, preeh-dh@mail.dkspree (Erling
Hansen) wrote:
..
>
>JA, jeg bor i Korsør. Hvis du ku' finde ud af at give 'dyret' et nyt
>password o.s.v. ville jeg sør'me blive glad. Jeg ved godt, at
>Clamshell'erne er gamle o.s.v., men de har charmen og udseendet med sig.
>Mvh
>Erling

Hej Erling

Der er lige et bette nummer for langt til Korsør..kanp 300km

Erling Hansen (09-12-2007)
Kommentar
Fra : Erling Hansen


Dato : 09-12-07 17:45

Larsen <somewhere@nowhere.dk> wrote:

> On Sat, 8 Dec 2007 23:38:20 +0100, preeh-dh@mail.dkspree (Erling
> Hansen) wrote:
> .
> >
> >JA, jeg bor i Korsør. Hvis du ku' finde ud af at give 'dyret' et nyt
> >password o.s.v. ville jeg sør'me blive glad. Jeg ved godt, at
> >Clamshell'erne er gamle o.s.v., men de har charmen og udseendet med sig.
> >Mvh
> >Erling
>
> Hej Erling
>
> Der er lige et bette nummer for langt til Korsør..kanp 300km

Det har du helt ret i.... men tak for tilbudet.
Mvh
Erling

Erling Hansen (08-12-2007)
Kommentar
Fra : Erling Hansen


Dato : 08-12-07 23:33

Peter Kiil <peter@kiil.net> wrote:

> Erling Hansen - preeh-dh@mail.dkspree on 08/12/07 17.55 wrote:
>
> > Nej, nu opgiver jeg. Jeg har prøvet det ene og det andet, men der er
> > ikke noget sted, hvor den vil begynde uden at kræve adgangskontrol.
> > Så foreløbig må jeg klare mig uden. Sagen var bare, at min kone har det
> > bedre med at bruge Clamshell'en end min MacBook - og så kan vi altså
> > ikke få printet hendes breve ud.
> > Så nu prøver jeg enten at brænde en CD med noget der skal printes ud,
> > eller måske overføre via firewire til MacBook.
> > Tak for jeres hjælp.
> > Mvh
> > Erling
>
> Hej Erling,
>
> Det lyder ikke som om maskinen starter fra din CD. Det er nok der det går
> galt. Sæt CD'en i maskinen, genstart, og hold 'C' tasten nede under opstart.
> Hvilken CD bruger du?

CD'en er den statsautoriserede Tiger-DVD, men problemet er nok, at
CD-drevet på Clamshell'en ikke virker mere, så jeg har i et godt stykke
tid kørt med et eksternt firewire-drev, som har virket hidtil. Problemet
er, at computeren har været lånt ud til barnebarnet, og han har været
inde og 'pille' uden at kunne huske hvad han døbte den i stedet. Og så
er den altså 'overbeskyttet' .... IMHO
Venlig hilsen
Erling Hansen

Michael Holm (08-12-2007)
Kommentar
Fra : Michael Holm


Dato : 08-12-07 23:40

Erling Hansen <preeh-dh@mail.dkspree> wrote:

> Peter Kiil <peter@kiil.net> wrote:
>
> > Erling Hansen - preeh-dh@mail.dkspree on 08/12/07 17.55 wrote:
> >
> > > Nej, nu opgiver jeg. Jeg har prøvet det ene og det andet, men der er
> > > ikke noget sted, hvor den vil begynde uden at kræve adgangskontrol.
> > > Så foreløbig må jeg klare mig uden. Sagen var bare, at min kone har det
> > > bedre med at bruge Clamshell'en end min MacBook - og så kan vi altså
> > > ikke få printet hendes breve ud.
> > > Så nu prøver jeg enten at brænde en CD med noget der skal printes ud,
> > > eller måske overføre via firewire til MacBook.
> > > Tak for jeres hjælp.
> > > Mvh
> > > Erling
> >
> > Hej Erling,
> >
> > Det lyder ikke som om maskinen starter fra din CD. Det er nok der det går
> > galt. Sæt CD'en i maskinen, genstart, og hold 'C' tasten nede under opstart.
> > Hvilken CD bruger du?
>
> CD'en er den statsautoriserede Tiger-DVD, men problemet er nok, at
> CD-drevet på Clamshell'en ikke virker mere, så jeg har i et godt stykke
> tid kørt med et eksternt firewire-drev, som har virket hidtil. Problemet
> er, at computeren har været lånt ud til barnebarnet, og han har været
> inde og 'pille' uden at kunne huske hvad han døbte den i stedet. Og så
> er den altså 'overbeskyttet' .... IMHO
> Venlig hilsen
> Erling Hansen

det er ikke fordi det kun er et CD drev og derfor ikke kan læse DVD'er,
har du prøvet med original cd'en der fulgte med computeren?
--
Michael Holm - ichat: kiaikido [at] mac.com
http://toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Axel Hammerschmidt (09-12-2007)
Kommentar
Fra : Axel Hammerschmidt


Dato : 09-12-07 02:37

Erling Hansen <preeh-dh@mail.dkspree> wrote:

> Peter Kiil <peter@kiil.net> wrote:

<snip>

> > Hvilken CD bruger du?
>
> CD'en er den statsautoriserede Tiger-DVD, men...

Jeg kender desværre ikke Tiger. Min viden standser ved Panther.

> problemet er nok, at CD-drevet på Clamshell'en ikke virker mere, så jeg
> har i et godt stykke tid kørt med et eksternt firewire-drev, som har
> virket hidtil.

Når clamshell starter op er der så ikke to felter du skal udfylde;
brugernavn og password?

Hvordan har du fået Tiger fra en DVD på den? Er den opgraderet, eller
var det en helt ny installation? Har clamshell Firewire eller har du
brugt XPostFacto?

PS. Hvorfor ser denne første side mærkelig ud (både med FF på OS X
10.3.9 og med IE6 i Xp Pro)?

<http://lowendmac.com/misc/06/0710.html>

Ellers er der flere nyttige link når man starter herfra

<http://lowendmac.com/misc/06/0914.html>

F.eks

<http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=304129>

og

<http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=58583>


--

"Any girl can be glamorous. All you have to do is stand still and look
stupid."

Morten Reippuert Knu~ (09-12-2007)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 09-12-07 07:58

Erling Hansen <preeh-dh@mail.dkspree> wrote:
>
> CD'en er den statsautoriserede Tiger-DVD, men problemet er nok, at
> CD-drevet på Clamshell'en ikke virker mere, så jeg har i et godt stykke
> tid kørt med et eksternt firewire-drev, som har virket hidtil. Problemet
> er, at computeren har været lånt ud til barnebarnet, og han har været
> inde og 'pille' uden at kunne huske hvad han døbte den i stedet. Og så
> er den altså 'overbeskyttet' .... IMHO
> Venlig hilsen
> Erling Hansen

Kender du shortname for bruger med administrator rettigheder?

i givet fald kan du tage den op i singele user mode (ævle+S)

/sbin/fsck -yf
/sbin/mount -uw /

Næste trin skal du gøre meget hurtigt så den ikke når at starte
logginwindows.app

sh /etc/rc
passwd "shortname_for_admin_bruger"

Er du ikke hurtig nok på fingrene kan du slette alle brugere på
computeren og få den til at køre Setup Assistent, også denne løsning
kræver du får den op i singleuser mode:

/sbin/fsck -yf
/sbin/mount -uw /
rm /var/db/.AppleSetupdone
rm -R /var/db/netinfo
sync
reboot

NB. vær opmærksom på at tastaturlayoutet i single user mode er
amerikansk.

Var det ikke en ide om den lille pode fremover ikke får admin
rettigheder?

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

Merlin Works CR-3/2.5 & Campagnolo Chorus 2007.

Erling Hansen (09-12-2007)
Kommentar
Fra : Erling Hansen


Dato : 09-12-07 10:01

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

>
> Var det ikke en ide om den lille pode fremover ikke får admin
> rettigheder?

Han får ikke lov at låne igen. Jeg har givet ham en 'arkitektlampe' og
den er han også gladere for.
mvh
Erling

Morten Reippuert Knu~ (09-12-2007)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 09-12-07 12:00

Erling Hansen <preeh-dh@mail.dkspree> wrote:
> Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:
>
>>
>> Var det ikke en ide om den lille pode fremover ikke får admin
>> rettigheder?
>
> Han får ikke lov at låne igen. Jeg har givet ham en 'arkitektlampe' og
> den er han også gladere for.
> mvh
> Erling

sørg nu for han ikke har admin rettigheder på den.

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

Merlin Works CR-3/2.5 & Campagnolo Chorus 2007.

Per Rønne (09-12-2007)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 09-12-07 10:51

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> Kender du shortname for bruger med administrator rettigheder?

Mon 'root' er aktiveret? I modsat fald kan han jo aktivere root med en
kendt password - og så kan han tildele alle brugere han måtte ønske det,
et nyt løsen ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Morten Reippuert Knu~ (09-12-2007)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 09-12-07 12:00

Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:
> Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:
>
>> Kender du shortname for bruger med administrator rettigheder?
>
> Mon 'root' er aktiveret? I modsat fald kan han jo aktivere root med en
> kendt password - og så kan han tildele alle brugere han måtte ønske det,
> et nyt løsen ...

Det er det næppe. Som jeg har forstået er Erlings problem er at han
ikke kender password til en konto med admin rettgheder.

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

Merlin Works CR-3/2.5 & Campagnolo Chorus 2007.

Per Rønne (09-12-2007)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 09-12-07 12:41

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:
> > Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:
> >
> >> Kender du shortname for bruger med administrator rettigheder?
> >
> > Mon 'root' er aktiveret? I modsat fald kan han jo aktivere root med en
> > kendt password - og så kan han tildele alle brugere han måtte ønske det,
> > et nyt løsen ...
>
> Det er det næppe. Som jeg har forstået er Erlings problem er at han
> ikke kender password til en konto med admin rettgheder.

Jeg synes efterhånden at jeg er stødt ind i rigtigt mange, der ikke kan
huske deres løsener. Som regel fordi de har forlæst sig på
edb-sikkerhed, og valgt løsener helt vildt u-mnemoteknisk.

Hvad med at vælge navnet på en obskur konge, i et rige der ikke længere
eksisterer? Jeg nævner bare et eksempel, som de færreste vil kunne gætte
sig til.

Den merovingiske kong Childeric II, fra 600-tallets Frankerrige.

<http://en.wikipedia.org/wiki/Childeric_II>

Man kan naturligvis også vælge aztekiske kejsere, eller en inkakejser.
Og alle mulige andre. Eller en obskur gud - bare man kan genfinde navnet
....
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

David Blangstrup (10-12-2007)
Kommentar
Fra : David Blangstrup


Dato : 10-12-07 15:33

On 2007-12-09 12:41:06 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:
>
>> Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:
>>> Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:
>>>
>>>> Kender du shortname for bruger med administrator rettigheder?
>>>
>>> Mon 'root' er aktiveret? I modsat fald kan han jo aktivere root med en
>>> kendt password - og så kan han tildele alle brugere han måtte ønske det,
>>> et nyt løsen ...
>>
>> Det er det næppe. Som jeg har forstået er Erlings problem er at han
>> ikke kender password til en konto med admin rettgheder.
>
> Jeg synes efterhånden at jeg er stødt ind i rigtigt mange, der ikke kan
> huske deres løsener. Som regel fordi de har forlæst sig på
> edb-sikkerhed, og valgt løsener helt vildt u-mnemoteknisk.
>
> Hvad med at vælge navnet på en obskur konge, i et rige der ikke længere
> eksisterer? Jeg nævner bare et eksempel, som de færreste vil kunne gætte
> sig til.
>
> Den merovingiske kong Childeric II, fra 600-tallets Frankerrige.
>
> <http://en.wikipedia.org/wiki/Childeric_II>
>
> Man kan naturligvis også vælge aztekiske kejsere, eller en inkakejser.
> Og alle mulige andre. Eller en obskur gud - bare man kan genfinde navnet
> ...

Rip-rap-Rasmussen?

--
Læs min blog
http://david.blangstrup.info


Per Rønne (10-12-2007)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 10-12-07 16:44

David Blangstrup <no@no.no> wrote:

> On 2007-12-09 12:41:06 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:
>
> > Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:
> >
> >> Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:
> >>> Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:
> >>>
> >>>> Kender du shortname for bruger med administrator rettigheder?
> >>>
> >>> Mon 'root' er aktiveret? I modsat fald kan han jo aktivere root med en
> >>> kendt password - og så kan han tildele alle brugere han måtte ønske det,
> >>> et nyt løsen ...
> >>
> >> Det er det næppe. Som jeg har forstået er Erlings problem er at han
> >> ikke kender password til en konto med admin rettgheder.
> >
> > Jeg synes efterhånden at jeg er stødt ind i rigtigt mange, der ikke kan
> > huske deres løsener. Som regel fordi de har forlæst sig på
> > edb-sikkerhed, og valgt løsener helt vildt u-mnemoteknisk.
> >
> > Hvad med at vælge navnet på en obskur konge, i et rige der ikke længere
> > eksisterer? Jeg nævner bare et eksempel, som de færreste vil kunne gætte
> > sig til.
> >
> > Den merovingiske kong Childeric II, fra 600-tallets Frankerrige.
> >
> > <http://en.wikipedia.org/wiki/Childeric_II>
> >
> > Man kan naturligvis også vælge aztekiske kejsere, eller en inkakejser.
> > Og alle mulige andre. Eller en obskur gud - bare man kan genfinde navnet
> > ...
>
> Rip-rap-Rasmussen?

Bare noget der kan huskes. I modsætning til eksempelvis:

aA67gT58,

med forskel på store og små bogstaver. Som nogle synes at foretrække ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Axel Hammerschmidt (09-12-2007)
Kommentar
Fra : Axel Hammerschmidt


Dato : 09-12-07 12:48

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote in
news:4eus25-vn3.ln1@wm.reippuert.dk:

> Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:
>> Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:
>>
>>> Kender du shortname for bruger med administrator rettigheder?
>>
>> Mon 'root' er aktiveret? I modsat fald kan han jo aktivere root
>> med en kendt password - og så kan han tildele alle brugere han
>> måtte ønske det, et nyt løsen ...
>
> Det er det næppe. Som jeg har forstået er Erlings problem er at
> han ikke kender password til en konto med admin rettgheder.

Eller, det er "Open Firmware Password" der er sat. Hvad gør han så?

Men den med "root" er da værd at prøve - hvis det ikke er "Open
Firmware Password" der er sat.


--
"Well, opinions are like assholes. Everybody has one."

Morten Reippuert Knu~ (09-12-2007)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 09-12-07 13:07

Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:
> Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote in
> news:4eus25-vn3.ln1@wm.reippuert.dk:
>
>> Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:
>>> Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:
>>>
>>>> Kender du shortname for bruger med administrator rettigheder?
>>>
>>> Mon 'root' er aktiveret? I modsat fald kan han jo aktivere root
>>> med en kendt password - og så kan han tildele alle brugere han
>>> måtte ønske det, et nyt løsen ...
>>
>> Det er det næppe. Som jeg har forstået er Erlings problem er at
>> han ikke kender password til en konto med admin rettgheder.
>
> Eller, det er "Open Firmware Password" der er sat. Hvad gør han så?

ude med barretiet og reset PMU.

> Men den med "root" er da værd at prøve - hvis det ikke er "Open
> Firmware Password" der er sat.

Jeg er ret sikker på at root ikke er enablet og at Erling såfremt det
aligevel var tilfældet ikke kender root's password.

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

Merlin Works CR-3/2.5 & Campagnolo Chorus 2007.

Axel Hammerschmidt (09-12-2007)
Kommentar
Fra : Axel Hammerschmidt


Dato : 09-12-07 13:51

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote in
news:ac2t25-004.ln1@wm.reippuert.dk:

> Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:

<snip>

>> Eller, det er "Open Firmware Password" der er sat. Hvad gør han
>> så?
>
> ude med barretiet og reset PMU.

Erling har slet ikke nævnt noget om et kontonavn - kun manglende
password.


--
"Well, opinions are like assholes. Everybody has one."

Per Rønne (09-12-2007)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 09-12-07 14:03

Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:

> Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote in
> news:ac2t25-004.ln1@wm.reippuert.dk:
>
> > Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:
>
> <snip>
>
> >> Eller, det er "Open Firmware Password" der er sat. Hvad gør han
> >> så?
> >
> > ude med barretiet og reset PMU.
>
> Erling har slet ikke nævnt noget om et kontonavn - kun manglende
> password.

Sådan noget tyder på at kun én konto findes på maskinen. Den må vel så
nødvendigvis være administrator
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Axel Hammerschmidt (09-12-2007)
Kommentar
Fra : Axel Hammerschmidt


Dato : 09-12-07 18:26

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote in
news:1i8uxcc.1pnugjm1waqjgwN%per@RQNNE.invalid:

> Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:
>
>> Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote in
>> news:ac2t25-004.ln1@wm.reippuert.dk:
>>
>> > Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:
>>
>> <snip>
>>
>> >> Eller, det er "Open Firmware Password" der er sat. Hvad gør
>> >> han så?
>> >
>> > ude med barretiet og reset PMU.
>>
>> Erling har slet ikke nævnt noget om et kontonavn - kun manglende
>> password.
>
> Sådan noget tyder på at kun én konto findes på maskinen. Den må
> vel så nødvendigvis være administrator

Nej. Enten kommer der ikke noget logon billede under OS X eller osse,
hvis der kommer et logon billede, så er det både short-name og
password. Erling nævner kun, at der skal indtastes et password og det
tyder på at "Open Firmware Password" er blevet aktiveret.

I så fald er det ud med batteriet og reset PMU.

Jeg har iøvrigt afprøvet at boote fra Target Mode. Jeg købte et
Firewire kabel i Fona, hæv DVD drevet ud af min Pismo, forbandt den
til min kones aluminium PB G4 med kablet og fulgte instruktionerne i
de tidligere givne link (Lowendmac og Apple) og ændrede startup
disken på Pismoen til G4erens DVD drev med Panther Disc 1, og Pismoen
bootede noget så pænt ind i installationen. Det er jo rart at vide,
når man har en så gammel maskine.

Så Erling, hvis det ikke er "Open Firmware Password" der er sat kan
vi prøve på din clamshell, hvis du ønsker det. Du kan kontakte mig
via e-mail. Adressen virker.


--
"Well, opinions are like assholes. Everybody has one."

Morten Reippuert Knu~ (09-12-2007)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 09-12-07 20:02

Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:

> Nej. Enten kommer der ikke noget logon billede under OS X eller osse,
> hvis der kommer et logon billede, så er det både short-name og
> password. Erling nævner kun, at der skal indtastes et password og det
> tyder på at "Open Firmware Password" er blevet aktiveret.

Nej, open firmware password på UMA 1.5 kan kun sikre dig imod at der
vælges et alternativt bootdevice. Dvs at det næppe er tilfældet...

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

Merlin Works CR-3/2.5 & Campagnolo Chorus 2007.

Per Rønne (09-12-2007)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 09-12-07 20:36

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:
>
> > Nej. Enten kommer der ikke noget logon billede under OS X eller osse,
> > hvis der kommer et logon billede, så er det både short-name og
> > password. Erling nævner kun, at der skal indtastes et password og det
> > tyder på at "Open Firmware Password" er blevet aktiveret.
>
> Nej, open firmware password på UMA 1.5 kan kun sikre dig imod at der
> vælges et alternativt bootdevice. Dvs at det næppe er tilfældet...

Og uden at have forsøgt, så har jeg vanskeligt ved at forestille mig at
Leoparden eller noget andet OS skulle acceptere at en system ikke har en
administrator-konto. Det strider mod al sund fornuft.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Morten Reippuert Knu~ (09-12-2007)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 09-12-07 21:27

Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:
> Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:
>
>> Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:
>>
>> > Nej. Enten kommer der ikke noget logon billede under OS X eller osse,
>> > hvis der kommer et logon billede, så er det både short-name og
>> > password. Erling nævner kun, at der skal indtastes et password og det
>> > tyder på at "Open Firmware Password" er blevet aktiveret.
>>
>> Nej, open firmware password på UMA 1.5 kan kun sikre dig imod at der
>> vælges et alternativt bootdevice. Dvs at det næppe er tilfældet...
>
> Og uden at have forsøgt, så har jeg vanskeligt ved at forestille mig at
> Leoparden eller noget andet OS skulle acceptere at en system ikke har en
> administrator-konto. Det strider mod al sund fornuft.

Jeg ved ikke hvad der er så svært at forstå. Erlings "problem
installation" har utvivlsomt en admin konto. Problemet er blot at han
ikke kender passwordet til den og at det optiske drev er stået af, så
han ikke kan boote fra et installation medie og nulstille en
eksistrende admin kontos password. Skriverier om OF password og root
konti hjælper ham ikke.

Dine og Alex's poster har utvivlsomt forvirret ham allerede. Mit
oprindelige indlæg beskriver to måder han kan løse problemet på:

1) angive et nyt password tile en allerede eksisterende admin konto.

2) nuke eksisterende konti (ikke brugermapper) og oprette en ny konto
med admin rettighed.

begge kræver at han starter i single user mode. Begge muligheder er
detaljeret beskrevet.

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

Merlin Works CR-3/2.5 & Campagnolo Chorus 2007.

Axel Hammerschmidt (09-12-2007)
Kommentar
Fra : Axel Hammerschmidt


Dato : 09-12-07 23:28

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote in
news:vkvt25-pp5.ln1@wm.reippuert.dk:

<snip>

> Dine og Alex's poster har utvivlsomt forvirret ham allerede. Mit
> oprindelige indlæg beskriver to måder han kan løse problemet på:
>
> 1) angive et nyt password tile en allerede eksisterende admin
> konto.
>
> 2) nuke eksisterende konti (ikke brugermapper) og oprette en ny
> konto med admin rettighed.
>
> begge kræver at han starter i single user mode. Begge muligheder
> er detaljeret beskrevet.

Jeg kan lige se det for mig, når Erling sidder og skriver "-" og "/"
med "rappe fingre" på et dansk tastatur med US layout

Men ved at kigge trådene igennem en gang til kan jeg se, at Erling har
en Macbook med DVD drev og et Firewire kabel. Så bør han kunne boote
clamshellen fra DVD drevet på Macbooken i Target Mode, med mindre der
er sat OF password på computeren.

Det jeg ikke kan hitte ud af er om det password Erling bliver afkrævet
når han booter sin kones clamshell er OF password eller om der kommer
en logon billede med bruger navn og password.


--
"Well, opinions are like assholes. Everybody has one."

Morten Reippuert Knu~ (10-12-2007)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 10-12-07 00:06

Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:
> Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote in
> news:vkvt25-pp5.ln1@wm.reippuert.dk:
>
> <snip>
>
>> Dine og Alex's poster har utvivlsomt forvirret ham allerede. Mit
>> oprindelige indlæg beskriver to måder han kan løse problemet på:
>>
>> 1) angive et nyt password tile en allerede eksisterende admin
>> konto.
>>
>> 2) nuke eksisterende konti (ikke brugermapper) og oprette en ny
>> konto med admin rettighed.
>>
>> begge kræver at han starter i single user mode. Begge muligheder
>> er detaljeret beskrevet.
>
> Jeg kan lige se det for mig, når Erling sidder og skriver "-" og "/"
> med "rappe fingre" på et dansk tastatur med US layout

han skal bare lade være med at taste return før han er sikker på at
han har skrevet korrekt.

> Men ved at kigge trådene igennem en gang til kan jeg se, at Erling har
> en Macbook med DVD drev og et Firewire kabel. Så bør han kunne boote
> clamshellen fra DVD drevet på Macbooken i Target Mode, med mindre der
> er sat OF password på computeren.

1. generation af ibog som erlings har ikke firwire.

> Det jeg ikke kan hitte ud af er om det password Erling bliver afkrævet
> når han booter sin kones clamshell er OF password eller om der kommer
> en logon billede med bruger navn og password.

Den logger automatisk ind. Han skal bruge et admin passw med
tilhørenørende brugernavn for at installere en printerdirver.


--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

Merlin Works CR-3/2.5 & Campagnolo Chorus 2007.

Axel Hammerschmidt (10-12-2007)
Kommentar
Fra : Axel Hammerschmidt


Dato : 10-12-07 04:43

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote in
news:ru8u25-9d6.ln1@wm.reippuert.dk:

<snip>

> 1. generation af ibog som erlings har ikke firwire.

Message-ID: <1i8thys.1nkqqm214i3spsN%preeh-dh@mail.dkspree>

OK. Du fixer det så. Jeg gider ikke mere...


--
"Well, opinions are like assholes. Everybody has one."

Morten Reippuert Knu~ (09-12-2007)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 09-12-07 14:49

Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:
> Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote in
> news:ac2t25-004.ln1@wm.reippuert.dk:
>
>> Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:
>
> <snip>
>
>>> Eller, det er "Open Firmware Password" der er sat. Hvad gør han
>>> så?
>>
>> ude med barretiet og reset PMU.
>
> Erling har slet ikke nævnt noget om et kontonavn - kun manglende
> password.

netop... OF på UMA 1.5 gør dig ikke i stand til at sætte et
harddisk password. Kun at du skal indtaste et password for at vælge et
alternativ boot device.

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

Merlin Works CR-3/2.5 & Campagnolo Chorus 2007.

Erling Hansen (09-12-2007)
Kommentar
Fra : Erling Hansen


Dato : 09-12-07 17:51

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:
> > Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote in
> > news:ac2t25-004.ln1@wm.reippuert.dk:
> >
> >> Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:
> >
> > <snip>
> >
> >>> Eller, det er "Open Firmware Password" der er sat. Hvad gør han
> >>> så?
> >>
> >> ude med barretiet og reset PMU.
> >
> > Erling har slet ikke nævnt noget om et kontonavn - kun manglende
> > password.
>
> netop... OF på UMA 1.5 gør dig ikke i stand til at sætte et
> harddisk password. Kun at du skal indtaste et password for at vælge et
> alternativ boot device.

Jeg h a v d e nedskrevet kontonavn og password i min lille sorte bog -
men de virker ikke mere - og jeg har ikke fantasi nok til at gætte hvad
barnebarnet har skrevet i stedet. Og han husker ikke noget.

mvh
Erling

Per Rønne (09-12-2007)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 09-12-07 20:36

Erling Hansen <preeh-dh@mail.dkspree> wrote:

> Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:
>
> > Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:
> > > Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote in
> > > news:ac2t25-004.ln1@wm.reippuert.dk:
> > >
> > >> Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:
> > >
> > > <snip>
> > >
> > >>> Eller, det er "Open Firmware Password" der er sat. Hvad gør han
> > >>> så?
> > >>
> > >> ude med barretiet og reset PMU.
> > >
> > > Erling har slet ikke nævnt noget om et kontonavn - kun manglende
> > > password.
> >
> > netop... OF på UMA 1.5 gør dig ikke i stand til at sætte et
> > harddisk password. Kun at du skal indtaste et password for at vælge et
> > alternativ boot device.
>
> Jeg h a v d e nedskrevet kontonavn og password i min lille sorte bog -
> men de virker ikke mere - og jeg har ikke fantasi nok til at gætte hvad
> barnebarnet har skrevet i stedet. Og han husker ikke noget.

Så ved du forhåbentlig for fremtiden, at du skal sørge for at have en
bagdør. Som drengen ikke kender.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

David Blangstrup (10-12-2007)
Kommentar
Fra : David Blangstrup


Dato : 10-12-07 15:37

On 2007-12-09 17:51:28 +0100, preeh-dh@mail.dkspree (Erling Hansen) said:

> Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:
>
>> Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:
>>> Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote in
>>> news:ac2t25-004.ln1@wm.reippuert.dk:
>>>
>>>> Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:
>>>
>>> <snip>
>>>
>>>>> Eller, det er "Open Firmware Password" der er sat. Hvad gør han
>>>>> så?
>>>>
>>>> ude med barretiet og reset PMU.
>>>
>>> Erling har slet ikke nævnt noget om et kontonavn - kun manglende
>>> password.
>>
>> netop... OF på UMA 1.5 gør dig ikke i stand til at sætte et
>> harddisk password. Kun at du skal indtaste et password for at vælge et
>> alternativ boot device.
>
> Jeg h a v d e nedskrevet kontonavn og password i min lille sorte bog -
> men de virker ikke mere - og jeg har ikke fantasi nok til at gætte hvad
> barnebarnet har skrevet i stedet. Og han husker ikke noget.
>
> mvh
> Erling

Selvfølgelig gør han det. Det er der et sted, han er jo ung, ikke
sandt? Det skal bare lempes ud af ham. Jeg tror det er noget nemmere
end at følge denne supernørdede tråd. ;)
- David
--
Læs min blog
http://david.blangstrup.info


Per Rønne (09-12-2007)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 09-12-07 10:51

Erling Hansen <preeh-dh@mail.dkspree> wrote:

> Sagen var bare, at min kone har det bedre med at bruge Clamshell'en end
> min MacBook - og så kan vi altså ikke få printet hendes breve ud.

Clamshell? Er det det her:

<http://en.wikipedia.org/wiki/Clamshell>

Hvorfor ikke bare give hende en MacOS X konto?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Henrik Münster (09-12-2007)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 09-12-07 13:19

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Erling Hansen <preeh-dh@mail.dkspree> wrote:
>
> > Sagen var bare, at min kone har det bedre med at bruge Clamshell'en end
> > min MacBook - og så kan vi altså ikke få printet hendes breve ud.
>
> Clamshell? Er det det her:
>
> <http://en.wikipedia.org/wiki/Clamshell>
>
> Hvorfor ikke bare give hende en MacOS X konto?

Det er den her:

<http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Clamshell_iBook_G3.jpg>
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark

Per Rønne (09-12-2007)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 09-12-07 14:03

Henrik Münster <news@muenster.dk> wrote:

> Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:
>
> > Erling Hansen <preeh-dh@mail.dkspree> wrote:
> >
> > > Sagen var bare, at min kone har det bedre med at bruge Clamshell'en end
> > > min MacBook - og så kan vi altså ikke få printet hendes breve ud.
> >
> > Clamshell? Er det det her:
> >
> > <http://en.wikipedia.org/wiki/Clamshell>
> >
> > Hvorfor ikke bare give hende en MacOS X konto?
>
> Det er den her:
>
> <http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Clamshell_iBook_G3.jpg>

OK. Ser den ikke lidt 'new look' agtig ud?

<http://da.wikipedia.org/wiki/New_Look>

<http://www.topfoto.co.uk/gallery/Dior/default.htm>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Erling Hansen (09-12-2007)
Kommentar
Fra : Erling Hansen


Dato : 09-12-07 17:55

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Henrik Münster <news@muenster.dk> wrote:
>
> > Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:
> >
> > > Erling Hansen <preeh-dh@mail.dkspree> wrote:
> > >
> > > > Sagen var bare, at min kone har det bedre med at bruge Clamshell'en end
> > > > min MacBook - og så kan vi altså ikke få printet hendes breve ud.
> > >
> > > Clamshell? Er det det her:
> > >
> > > <http://en.wikipedia.org/wiki/Clamshell>
> > >
> > > Hvorfor ikke bare give hende en MacOS X konto?
> >
> > Det er den her:
> >
> > <http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Clamshell_iBook_G3.jpg>
>
> OK. Ser den ikke lidt 'new look' agtig ud?
>
> <http://da.wikipedia.org/wiki/New_Look>
>
> <http://www.topfoto.co.uk/gallery/Dior/default.htm>

Jeg har den, og jeg kan li' den, hvad enten den er new look eller hvad -
faktisk den kønneste computer ..... men jeg kan ikke give hende noget
som helst så længe jeg ikke kan installere driveren til min ny printer -
og dertil kræves kontonavn og password.
erling

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408936
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste