bruge MacBook som externt drev ? ?
Fra : Erling Hansen

Dato : 08-12-07 10:57

CD-drevet på min kære gamle Clamshell har opgivet ævret. Er der en måde
hvorpå jeg kan forbinde den med min MacBook og derved bruge drevet som
en slags externt drev til Clamshell'en? Skal have installeret driver til
min ny printer.
Mvh
Erling

Fra : Jon

Dato : 08-12-07 11:38

Erling Hansen <preeh-dh@mail.dkspree> wrote:

> [...]
> hvorpå jeg kan forbinde den med min MacBook og derved bruge drevet som
> en slags externt drev til Clamshell'en? Skal have installeret driver til

Jeg tror det skal fungere med FireWire "Target Mode":
Steng MacBook helt ned, og start den igjen mens du holder tasten "T"
nede til du ser et stort FireWire-symbol på skjermen. Koble den så til
din Clamshell med en vanlig FireWire-kabel. Den interne disken i
MacBook'en skal da dukke opp som en ekstern HD for Clamshell-maskinen.
Jeg mener CD-drevet også skal det, dersom det står en plate i.
--
/Jon
echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Morten Lind

Dato : 08-12-07 16:08

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> [...]
> MacBook'en skal da dukke opp som en ekstern HD for Clamshell-maskinen.
> Jeg mener CD-drevet også skal det, dersom det står en plate i.

Er der FW i toiletbrættet? Ellers kan et krydset RJ45-kabel måske
bruges?

M.

Fra : Jon

Dato : 09-12-07 00:59

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Er der FW i toiletbrættet?

PÅ den grå, såkalte Special Edition var det det. Det var nok ikke på de
andre, muligens. I alle fall ikke de første versjoner.

> Ellers kan et krydset RJ45-kabel måske
> bruges?

Jo, men da må man opprette nettverk, og da tviler jeg på om man kan få
CD-drevet til å fungere så enkelt. Men verdt et forsøk.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 10-12-07 18:17

info@for-ogefternavn.dk (Morten Lind) wrote in

> Er der FW i toiletbrættet? Ellers kan et krydset RJ45-kabel måske
> bruges?

På Erlings clamshell er der åbenbart Firewire:

Subject: Re: finde master password ??
From: preeh-dh@mail.dkspree (Erling Hansen)
Date: Sat, 8 Dec 2007 23:32:42 +0100

: CD-drevet på Clamshell'en ikke virker mere, så jeg har i et godt
: stykke tid kørt med et eksternt firewire-drev, som har virket
: hidtil.

Erling, gør sådan, hvis der ikke er sat OF Password på clamshell'en:

Stil din Macbook og din clamshell op på et bord ved siden af hinanden.
Begge forbundet til deres power adapter.

Forbind maskinerne med dit Firewire kabel.

Tænd for din Macbook og sæt Tiger DVD'en i DVD drevet. Når DVD drevet
går igang, luk for Finder vinduet og sluk så for Macbooken.

Tænd så Macbooken igen mens du holder T-tasten nede - som Jon skriver -
indtil Firewire symbolet kommer frem på skærmen på Macbooken. Din
Macbook er nu i Target Mode, og forbundet til din clamshell med
Firewire kabelet.

Tænd så for clamshell'en mens du trykker på Option-tasten - osse kaldet
"alt" tasten. Den sidder nederst til venstre, mellem Ctrl og
Command/Æble testen.

Så skulle Startup Manager komme frem på skærmen på clamshell'en og vise
ikoner for bl.a de start diske din clamshell kan se. Det kan godt ta'
lidt tid inden DVD drevet med Tiger DVD'en i din Macbook dukker op.
Være tålmodig. Med den "krumme pil" nede til venstre kan du lave en re-
scan hvis det bli'r nødvendigt.

Når ikonet for Tiger DVD'en er kommet frem på skærmen trykker du på det
ikon med musemarkøren og derefter trykker du på højre-pilen nedenunder
for at starte din clamshell fra Tiger DVD'en.

Så skulle clamshell'en starte fra Tiger DVD'en og begynde at køre
installationen.

Når Installer'en er færdig med at starte går du i Installer menuen og
vælger Reset Password. I det vindue der så kommer frem vælger du disken
i clamshell'en og nedenunder den bruger du vil ændre password på.
Nedenunder brugeren skriver du det nye password og gentager det igen i
det nederste felt (og skriv det ned) og tryk på Save knappen.

Gentag proceduren for de brugere som du vil skifte password.

Nu skulle bruger passwords være ændret til de passwords som du skrev i
felterne. Du kan så afbryde Installer'en med Quit i manuen og vælge
Start og din clamshell skulle så starte fra den interne disk. Den
startup disk du valgte før gælder kun for den ene start.

Macbooke'en i Target Mode kan du bare slukke for ved afbryderen. Næste
gang starter den på normal vis. Husk at fjerne Firewire kablet.

--
"Well, opinions are like assholes. Everybody has one."