Indkøb til virksomhed, trække fra i skat, ~
Fra : Henrik Eriksen

Dato : 08-12-07 21:19

Hej Gruppe.

Til en af de virksomheder jeg ejer - lyder flot, men det er virkelig i
småtingsafdelingen - har jeg lige indkøbt noget computerudstyr. Ikke noget
voldsomt, men i ca. 10.000 kr's klassen.

Det skal - skulle - bruges på årets sidste dage.
Imidlertid er det ikke sikkert at vi skal bruge det, hvorfor vi i januar kan
levere det tilbage og få pengene retur.

Ikke noget problem der.

Spørgsmålet er nu: Alt hvad vi indkøber til virksomheden, trækker vi
naturligvis fra i skat. Dette udstyr inklusive.
Men hvis vi leverer det tilbage og får beløbet refunderet i det nye år, skal
vi så undlade at anføre det på selvangivelsen for i år (som om det slet ikke
var købt)?
Eller skal det med i dette år som udgift, og i det nye år som en slags
indtægt (i teoretisk forstand sælger vi jo tingene)?

Egentlig ser jeg ikke noget problem, for pengene vil jo bare være der til
næste års selvangivelse, og så skal der svares skat af dem dér.

Hvad mener gruppen?

Venligst Henrik E.

Fra : alexbo

Dato : 08-12-07 23:14

"Henrik Eriksen" skrev

> [...]
> voldsomt, men i ca. 10.000 kr's klassen.

>Men hvis vi leverer det tilbage og får beløbet refunderet i det nye år,

Jeg mener at du dels skal huske afskrivningsgrænsen på 11.600 kr, om din
10.000 kr's klasse kommer derover.
Dels skal du bogføre det som køb i år, hvad du gør næste år må tiden vise.

Du kan overveje hvad du ville gøre hvis det var modsat, eller hvad sælger
gør.
Du kan overveje om han undlader at bogføre salget, fordi varen måske kommer
retur.

mvh
Alex Christensen

Fra : Carsten Riis

Dato : 09-12-07 11:35

Henrik Eriksen skrev den 08-12-2007 21:19:
> [...]
> vi så undlade at anføre det på selvangivelsen for i år (som om det slet ikke

Nej!

For varerne ligger på dit lager. Du skal først trække det fra, når
varen indgår i driften hhv. bliver afskrevet. Først da kommer varen
over på resultatopgørelsen.

Indtil da fremgår varen kun af balancen.

> [...]
>
> Egentlig ser jeg ikke noget problem, for pengene vil jo bare være der til
> næste års selvangivelse, og så skal der svares skat af dem dér.

Rent bogføringsmæssigt (se lige bort fra moms og transport af varen):

køb af varen: varelager opskrives (værdi 10.000 kroner);
kreditorpostering oprettes (gæld: 10.000 kroner).

når varen leveres tilbage: varelager nedskrives (værdien fjernes);
kreditorpostering nedskrives (gælden forsvinder).

Hvis I betaler varen ved levering, så nedskriver I bare
kassebeholdningen istedet for at oprette gældsposten.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 09-12-07 12:10

Carsten Riis wrote:

> [...]
>
> når varen leveres tilbage: varelager nedskrives (værdien fjernes);
> kreditorpostering nedskrives (gælden forsvinder).

Gælder det også når der er tale om inventar eller produktionsudstyr som
kan straksafskrives, altså ikke en vare i firmaets forstand?

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Carsten Riis

Dato : 09-12-07 17:31

Erik Olsen DK skrev den 09-12-2007 12:10:

> Gælder det også når der er tale om inventar eller produktionsudstyr som
> kan straksafskrives, altså ikke en vare i firmaets forstand?

kodeordet er: straks_afskrives_.

såfremt varen har en værdi efter afskrivningen dvs. afskrevet til
værdien 0 kroner, men alligevel indbringer indtægter på fx 10.000 kroner
jamen, så er det en indtægt for virksomheden og bogføres under
genvundne afskrivninger.

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 09-12-07 18:04

Carsten Riis wrote:

> [...]
> værdien 0 kroner, men alligevel indbringer indtægter på fx 10.000
> kroner jamen, så er det en indtægt for virksomheden og bogføres under

Du misforstår.

Inventar eller produktionsudstyr bogføres som aktiv med en værdi som
svarer til den nedskrevne værdi. Hvis det straksafskrives, er den
nedskrevne værdi 0.

Er det korrekt?

Fra : Carsten Riis

Dato : 09-12-07 23:24

Erik Olsen DK skrev den 09-12-2007 18:04:

> Du misforstår.
>
> Inventar eller produktionsudstyr bogføres som aktiv med en værdi som
> svarer til den nedskrevne værdi. Hvis det straksafskrives, er den
> nedskrevne værdi 0.

Ja! netop!

Og såfremt det straksafskrevne inventar alligevel bringer indtægter, så
er indtægten ikke en almindelig omsætning for virksomheden, men en
genvunden afskrivning, hvilket også er en indtægt.

> Er det korrekt?

Hvorfor spørger du til noget, som du påstår, at jeg misforstår?

For den oprindelige spørger er (straks)afskrivninger dog ikke relevant
overhovedet, da varen/inventaret beholder sin værdi henover årsskiftet!
Endda samme værdi som leverandøren vurderede varen til på salgstidspunktet.

Fra : Henrik Eriksen

Dato : 11-12-07 18:41

Tak for svarene.

/Henrik E.