Henrik Eriksen skrev den 08-12-2007 21:19:
> Hej Gruppe.
>
> Til en af de virksomheder jeg ejer - lyder flot, men det er virkelig i
> småtingsafdelingen - har jeg lige indkøbt noget computerudstyr. Ikke noget
> voldsomt, men i ca. 10.000 kr's klassen.
>
> Det skal - skulle - bruges på årets sidste dage.
> Imidlertid er det ikke sikkert at vi skal bruge det, hvorfor vi i januar kan
> levere det tilbage og få pengene retur.
>
> Ikke noget problem der.
>
> Spørgsmålet er nu: Alt hvad vi indkøber til virksomheden, trækker vi
> naturligvis fra i skat. Dette udstyr inklusive.
> Men hvis vi leverer det tilbage og får beløbet refunderet i det nye år, skal
> vi så undlade at anføre det på selvangivelsen for i år (som om det slet ikke
> var købt)?
Nej!
For varerne ligger på dit lager. Du skal først trække det fra, når
varen indgår i driften hhv. bliver afskrevet. Først da kommer varen
over på resultatopgørelsen.
Indtil da fremgår varen kun af balancen.
> Eller skal det med i dette år som udgift, og i det nye år som en slags
> indtægt (i teoretisk forstand sælger vi jo tingene)?
>
> Egentlig ser jeg ikke noget problem, for pengene vil jo bare være der til
> næste års selvangivelse, og så skal der svares skat af dem dér.
>
> Hvad mener gruppen?
Rent bogføringsmæssigt (se lige bort fra moms og transport af varen):
køb af varen: varelager opskrives (værdi 10.000 kroner);
kreditorpostering oprettes (gæld: 10.000 kroner).
når varen leveres tilbage: varelager nedskrives (værdien fjernes);
kreditorpostering nedskrives (gælden forsvinder).
Hvis I betaler varen ved levering, så nedskriver I bare
kassebeholdningen istedet for at oprette gældsposten.
--
med venlig hilsen
www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til
for varigt vægttab.