Er lus en sygdom?
Fra : Jan Eliasen

Dato : 06-12-07 23:47

Hejsa

Jeg er så vildt heldig at sidde i forældrebestyrelsen i min ene drengs
børnehave.

Børnehaven har for nyligt haft nogle børn med lus, og i den
forbindelse har børnehaven ringet til forældrene på børnene med lus,
så snart lusene blev opdaget for at få forældrene til at hente disse
børn.

Nogle forældre synes det er det rigtige at gøre. Andre mener ikke det
er i orden, da de ikke kan forlade deres arbejdsplads af den årsag.

Men findes der jura omkring det? Så vidt jeg ved, er det ikke tilladt
at have et sygt barn i institutioner. Så hvis mit dreng får feber,
skoldkopper eller hvad ved jeg, så skal børnehaven ringe, og jeg skal
sørge for at få ham væk derfra så hurtigt som muligt af smittehensyn.

Lus smitter også...

Men kan lus sidestilles med sygdom? Kan forældre nægte at hente deres
barn? Er det bare et spørgsmål om, hvad børnehaven har i sit eget
"regelsæt", eller hvad?

Nogen tanker?

På forhånd tak.

--
eliasen, representing himself and not the company he works for.

Private blog: http://blog.eliasen.dk

Private email: jan@eliasen.dk

Fra : reno

Dato : 07-12-07 11:33

Jeg mener at de skal entes, ellersbiver alle de andre børn smittet,
mvh. reno

Fra : Anders

Dato : 07-12-07 14:44

"reno" <leomastek@mail.tele1.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg mener at de skal entes, ellersbiver alle de andre børn smittet,
> mvh. reno

Hej Reno, det er fint nok hvad du mener, men spørgeren leder efter jura på
området.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 07-12-07 15:04

"Jan Eliasen" <eliasen@nospam.nospam> skrev i en meddelelse

> Men kan lus sidestilles med sygdom? Kan forældre nægte at hente deres
> barn? Er det bare et spørgsmål om, hvad børnehaven har i sit eget
> "regelsæt", eller hvad?

Der findes heller ikke nogen lov, som siger at man ikke må aflevere et sygt
barn i børnehaven. Det er en regel står i børnehavens regler, fuldstændigt
lige som jeres regel om at man ikke vil have børn med lus i børnehaven.

Fra : S. Hansen

Dato : 07-12-07 15:06

On Thu, 06 Dec 2007 23:46:33 +0100, Jan Eliasen
<eliasen@nospam.nospam> wrote:

> [...]
>
>Men kan lus sidestilles med sygdom? Kan forældre nægte at hente deres
>barn? Er det bare et spørgsmål om, hvad børnehaven har i sit eget

Iflg. netdokteren er det en ufarlig men smitsom sygdom.

http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/lus.htm

OT
Personligt vil jeg mene at børnene ikke skal ringes hjem ved
konstatering af lus, men modtagelse af barnet skal nægtes ved anden
dagen hvis sygdommen ikke er i behandling.

Desværre glemmer mange forældre at når et barn har en smitsom sygdom
er det til alles bedste at et barn holdes væk fra andre børn, dette
vil i sidste ende komme alle til gavn. (Ikke mindst barnet)

Steen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-12-07 15:30

S. Hansen skrev:

> Personligt vil jeg mene at børnene ikke skal ringes hjem ved
> konstatering af lus, men modtagelse af barnet skal nægtes ved anden
> dagen hvis sygdommen ikke er i behandling.

I den skole jeg arbejdede på, var der aldrig tale om at børn med
lus ikke kunne komme i skole. Der blev snakket om det i klassen,
og der blev givet nogle generelle retningslinjer (f.eks. at man
ikke måtte bytte huer), men ellers var det ikke det store
problem.

De forældre der tager problemet alvorligt, kan hurtigt stoppe et
angreb. Dem der ikke gør, er også dem der vil sende ungerne i
institution selv om det ikke er tilladt.

--
Bertel

Fra : S. Hansen

Dato : 07-12-07 15:45

On Fri, 07 Dec 2007 15:30:25 +0100, Bertel Lund Hansen
<unospamo@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
>angreb. Dem der ikke gør, er også dem der vil sende ungerne i
>institution selv om det ikke er tilladt.

Men det er frygtligt irriterende konstant at skulle "rense" sine børn
for lus, fordi enkelte forældre ikke tager problemet alvorligt, Det er
et fåtal der ikke tager det alvorligt, men også dette fåtal der er
skyld i at lus fortsat er et evigt tilbagevendend problem, derfor
skulle børn nægtes modtagelse når de ikke er i behandling.

Og så er vi vist så OT at vi hellere må stoppe

Steen

Fra : Jan Eliasen

Dato : 08-12-07 00:35

> [...]

>Men kan lus sidestilles med sygdom? Kan forældre nægte at hente deres
>barn? Er det bare et spørgsmål om, hvad børnehaven har i sit eget
Tak for jeres feedback. Jeg synes at kunne nå frem til, at det alene
er et spørgsmål om, hvad vi i bestyrelsen synes. Hvis vi synes at
børnehaven skal ringe efter forældrene, så er det sådan det er.