Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billedbehandling med digiizer
Fra : Jan Strægaard

Dato : 08-12-07 09:20

Er der nogen af jer, som har erfaring med billedbehandling med et
digitizer board?

Jeg har hørt, at det skulle være meget lettere at bruge en pen end en
mus. Jeg har overvejet at købe en Wacom, der har en arbejdsflade i A5
format Er det for småt?

Det skal bruges sammen med Photoshop Elements.

Mvh
Jan Strægaard

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 08-12-07 10:01

Jan Strægaard wrote:

> Jeg har overvejet at købe en Wacom, der har en arbejdsflade i A5
> format Er det for småt?
>
> Det skal bruges sammen med Photoshop Elements.

Hej Jan, dit indlæg handler om indkøb, derfor hører det hjemme i
indkøbs-gruppen - så slet dit indlæg og genpost det i

XFUT

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter T.

Dato : 08-12-07 10:09

Niels Riis Ebbesen udviste en mindre rettidig omhu og skrev:

> Hej Jan, dit indlæg handler om indkøb,

Det hører reelt set til i dk.edb.grafik.

--
Peter T.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 08-12-07 11:24

Peter T. wrote:

> Det hører reelt set til i dk.edb.grafik.

Ja... news.dk.edb.grafik er en oplagt mulighed, for ret beset så er en
digiziser et tegne/maleværktøj, og blandt rigtige fotografer er der bred
enighed om, at det ikke længre er et ægte fotografi, når der er tegnet og
malet på billedet...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-07 13:11

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev i meddelelsen

> [...]
> enighed om, at det ikke længre er et ægte fotografi, når der er tegnet og

Det er da pisse ligegyldigt om der er tegnet, malet eller kradset i
fotografiet - bare det er i den sidste ende er flot som fotografen nu ønsker
det !

De der holdninger med, at det skal være åhh så ægte og taget af
´rigtige´fotografer er noget romantisk middel-alder bavl. Følg dog med tiden
!

Fra : Per O.

Dato : 09-12-07 01:10

KLIP (noget af NRE's sædvanlige ævl)

>Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Det er så maksimum straffen for ikke at holde sit killfilter opdateret.
Netbetjenten kommer susende op på skærmen .. jeg havde ellers lykkeligt
glemt eksistensen af NRE .. øv .. nu skal jeg til fortrænge hans eksistens
igen igen ...

/Per O.

Fra : Jakob Sønder

Dato : 10-12-07 13:16

Niels Riis Ebbesen wrote:

> blandt rigtige fotografer er der bred
> enighed om, at det ikke længre er et ægte fotografi, når der er tegnet
> og malet på billedet...

Det er vel efterhånden kun de mest puritanske "kunst" fotografer, og de
aller billigste/dårligste stock-foto fotografer der ikke redigerer deres
billeder. Sådan har det i øvrigt altid været også før den digitale
tidsalder.
Hvis jeg ikke fik redigeret billeder af 20 årige bebumsede,
tømmermændsplagede modeller før jeg afleverede til mit bureau, ville jeg
hurtigt være arbejdsløs.

mvh Jakob

Fra : Jakob Sønder

Dato : 10-12-07 13:24

Jakob Sønder wrote:

> [...]
> Hvis jeg ikke fik redigeret billeder af 20 årige bebumsede,
> tømmermændsplagede modeller før jeg afleverede til mit bureau, ville jeg

Ups... ser lige at du netop beskæftiger dig med stock fotografi. Det var
absolut ikke ment som en fornærmelse den slags fotografering, bare en
konstatering af at det med redigering eller ej, afhænger af hvad man
vil/skal opnå.

Jakob

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 10-12-07 14:01

Jakob Sønder wrote:

> [...]
> Hvis jeg ikke fik redigeret billeder af 20 årige bebumsede,
> tømmermændsplagede modeller før jeg afleverede til mit bureau, ville jeg

Hmm... efter min mening, så er der meget stor forskel på at lave en
kompetent billedbehandling, og så at male og tegne på et fotografi.

Jeg har f.eks. ikke noget imod, at man kloner et par bumser væk, men når
det ender i en så overdreven brug af Noise Ninja som medfører, at
modellerne får en hud som glat marcipan, så mener jeg, at det er en
uacceptabel form for billedmaipulation.

- og du må godt kalde det "puritansk"...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-07 10:20

"Niels Riis Ebbesen" skrev i meddelelsen...
> Hej Jan, dit indlæg handler om indkøb, derfor hører det hjemme i
> indkøbs-gruppen - så slet dit indlæg og genpost det i

Mr. Politimand: Du er galt på den. Indlægget handler om vore erfaringer med
en digitizer. Ikke om pris, sted at købe eller lignende.

Tag nu at køre en tur ud på landevejen til dine frænder. I er jo mange der
hjælper rigspolitiet med at genere trafikken. Så får du heller ikke
skrivekrampe af dine FUT'er.

/Nick

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 08-12-07 11:16

Nick wrote:

> Mr. Politimand: Du er galt på den. Indlægget handler om vore erfaringer
> med en digitizer. Ikke om pris, sted at købe eller lignende.

Hej nick klaphat, jeg vil ikke afvise, at Jan Strægaard efterlyste nogle
erfaringer omkring digitizere, og den del af hans indlæg havde også været
on-topic i denne gruppe, hvis det ikke lige var fordi, at han slutter af
med at gøre indlægget til en indkøbsovervejelse...

XFUT

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter T.

Dato : 08-12-07 11:41

Niels Riis Ebbesen udviste en rettidig omhu og skrev:

> hvis det ikke lige var fordi, at
> han slutter af med at gøre indlægget til en indkøbsovervejelse...

Der må være en bagatelgrænse. I mit hoved spørger han efter erfaringer med
et tegnebrædt kontra mus. Du gør det til en indkøbsovervejelse. Så det er
der indtil videre to meninger om.

--
Peter T.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 08-12-07 11:57

Peter T. wrote:

> Der må være en bagatelgrænse. I mit hoved spørger han efter erfaringer med
> et tegnebrædt kontra mus. Du gør det til en indkøbsovervejelse. Så det er
> der indtil videre to meninger om.

Erfaringerne har vist, at det er umuligt at håndtere en bagatelgrænse.

Problemet er nemlig, at når grundsubstandsen i et spørgsmål er baseret på
en indkøbsovervejelse, så der meget stor sansynlighed for, at tråden
kører over i ren indkøbssnak.

Det er jo nærliggende at inddrage de mulighedder som forskellige typer
digiziser giver, og når der snakkes om forskellige produkter, så ruller
bolden, for så er det også relevant at diskutere hvad de koster. Og når
tråden er nået dertil, så er det komplet umuligt at få den flyttet til
indkøbsgruppen..

XFUT

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Robert Piil

Dato : 08-12-07 12:20

Niels Riis Ebbesen skrev:
> [...]
> bolden, for så er det også relevant at diskutere hvad de koster. Og når
> tråden er nået dertil, så er det komplet umuligt at få den flyttet til

Med den argumentation burde du poste alle dine henstillinger i
dk.admin.netikette, så ville vi alle være glade.

Robert Piil

Fra : Kim S

Dato : 08-12-07 13:47

"Robert Piil" <piil@nospam.dk> skrev i meddelelsen

> Med den argumentation burde du poste alle dine henstillinger i
> dk.admin.netikette, så ville vi alle være glade.

Hellere bruge 20 indlæg på at diskutere et indlægs relevans,
end 1 indlæg på at svare på det der spørges om...

Mvh, Kim

Fra : Peter T.

Dato : 08-12-07 17:43

> Erfaringerne har vist, at det er umuligt at håndtere en bagatelgrænse.

Det er muligvis rigtigt. Men vil du være med til, at gøre et forsøg, hvor
du holder pause med dine (til tider korrekte) henstillinger og lade andre
brugere af gruppen finde bagatelgrænsen?
Jeg er ikke i tvivl om, at oprettelsen af indkøbsgruppen er det rigtige.
Men af og til sker det jo, at emnet kan dække flere grupper altefter
hvordan emnet anskues.

Ps. Jeg bryder konsekvent din ellers korrekte xfut, da jeg har erfaret, at
du sjældent følger op på trådene i netikettegruppen.

--
Peter T.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 08-12-07 23:44

Peter T. wrote:

> Det er muligvis rigtigt. Men vil du være med til, at gøre et forsøg, hvor
> du holder pause med dine (til tider korrekte) henstillinger og lade andre
> brugere af gruppen finde bagatelgrænsen?

Jeg har jo prøvet at pausere i en længre periode, og resultatet var, at
der var to fotogrupper med indkøbssnak.

Og Jan Strægaards spørgsmål om anvendelighedden af en digitizer
tegneplade, har som præmisse, at han overvejer at indkøbe en sådan, og
derfor vil han gerne have nogle gode råd. Det vi sige, at trådens
udgangspunkt er en indkøbsovervejelse, og netop derfor er denne tråd
meget langt fra den bagatelgrænse som du fabler om.

> Jeg er ikke i tvivl om, at oprettelsen af indkøbsgruppen er det rigtige.
> Men af og til sker det jo, at emnet kan dække flere grupper altefter
> hvordan emnet anskues.

Jeg kan kun sige, at så længe news:dk.fritid.foto.indkoeb eksisterer, så
må det være rimmelig, at henvise al indkøbssnak til den gruppe.

Hvis folk gerne vil have indkøbssnak i news:dk.fritid.foto - så skal de
bare gå i news.dk.admin med et OTD, hvor de beder Styregruppen om at få
nedlagt news:dk.fritid.foto.indkoeb

For det er squ noget fis, hvis det er behag og udstyrssnobberi, som afgør
om folk bliver henvist til news:dk.fritid.foto.indkoeb - eller om de får
lov til at køre indkøbssnakken i news:dk.fritid.foto - det har ihvertfald
været sådan, at spørgsmål om indkøb af digicams ret konsekvent bliver
henvist til indkøbsgruppen, men når snakken har handlet om indkøb af
DSLR-udstyr så er der set igennem fingre med, at den foregik i fotogruppen.

> Ps. Jeg bryder konsekvent din ellers korrekte xfut, da jeg har erfaret, at
> du sjældent følger op på trådene i netikettegruppen.

Når jeg påpeger at et givent indlæg er off-topic, så medfører det med
usviglig sikkerhed en hel stibe Re'er, hvor tumberne og klaphattene lige
skal skabe sig, og dem gider jeg naturligvis ikke spilde tid på at besvare.

XFUT

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Leif Langgaard

Dato : 08-12-07 10:51

> Hej Jan, dit indlæg handler om indkøb, derfor hører det hjemme i
> indkøbs-gruppen - så slet dit indlæg og genpost det i

Igen et uhældigt indlæg, stop det dog. Hvem gør du det for, hvem får glæde
af disse mindre smarte indlæg?

Tag du hellere cyklen og tag ud og øv nogle højresving med lastbilerne.

Langgaard

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-07 10:14

"Jan Strægaard" <noreply@straegaard.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Jeg har overvejet at købe en Wacom, der har en arbejdsflade i A5 format Er

Den er genial, har du først prøvet den, kan den være svær at undvære...

Een af fordele er, at den er trykfølsom, så du fx vha. at trykket kan
regulere hvor bred din pensel skal være.
Jeg tror ikke du skal købe den større end a5 - du skal tænke på at hele
tegnepladen svarer til din skærm. Det bliver til nogle ret store
armbevægelser, hvis du har stor plade.

Hilsen Palle

Fra : JH

Dato : 08-12-07 11:44

Jeg har en i 30X30 cm, som virker rigtig fint. Jeg synes det er meget
lettere at bruge et stort tegneareal end et lille. Får dog brugt den alt for
sjældent.
JH

Fra : Ole Steen Bornak

Dato : 08-12-07 13:41

> [...]
>
>Een af fordele er, at den er
>trykfølsom, så du fx vha. at trykket kan
>regulere hvor bred din pensel skal være.

Jeg kan kun tilsluttemig Palles indlæg, jeg har selv en Wacom,
billigste model i A5, den fungerer fint ved brug af eksv. Photo
Shop.
M v h
Ole Steen

Fra : Jan Boegh

Dato : 08-12-07 16:43

Jan Strægaard skrev i 475a5392$0$2112$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk
dette:
> Er der nogen af jer, som har erfaring med billedbehandling med et
> digitizer board?

Jeg har ind imellem døjet lidt med noget seneskedehindebetændelse pga. af
for meget musebrug og benytter i den situation min digitizer. Og til nogle
få funktioner synes jeg den er fin og giver mig mulighed for at arbejde med
en god præcision, men totalt set er den for mig gevaldig langsom at arbejde
med. Så hvor jeg egentligt troede jeg ville komme til at benytte den meget,
så er den altså blevet en krykke, der kun tages frem, når skroget hyler pga.
af for mange års arbejde med musen.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html

Fra : Bjarne

Dato : 10-12-07 10:45

> [...]
> det for småt?
>
> Det skal bruges sammen med Photoshop Elements.

Det er super med en Wacom, har selv en A4, dog kan den til tider blive lidt
stor synes jeg, men man kan indstille størrelsen efter behov. Ovenikøbet kan
den defineres til to størrelser på en og samme gang. Det er smart.

Men stor det er den. Jeg tror en A5 er meget passende. Dog er A4'eren meget
flexibel i indstillinger, men den er måske lidt dyr at købe for at bare
ændre størrelsen

mvh
Bjarne