Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvordan fungerer TTL
Fra : Robert Piil

Dato : 07-12-07 13:22

Jeg har længe undret mig over, hvordan kameraet styrer lysmåling med
flash. Specielt når man benytter Omnibouncer, eller retter flashen mod
loft eller væg. Derfor er jeg ved at prøve at forstå hvordan TTL
fungerer. Så jeg vil gerne have et check på om jeg har forstået korrekt.
Desværre er min manual (Nikon D40) ikke til megen hjælp. Den nævner kun
hvad TTL står for.

Er det korrekt forstået at
- lysmålingen foregår når lukkeren er åbnet, og flashenudladningen slås
fra, i det øjeblik, motivet er korrekt belyst?
Det vil selvfølgelig forklare at det egentlig er ligegyldigt i hvilken
retning flashen peger, forudsat selvfølgelig at den stadig kan levere
tilstrækkeligt lys på motivet, men jeg har lidt problemer med at fatte
det skulle kunne gøres hurtigt nok.

- ved brug af flash, bestemmer lukketiden kun i hvor stor grad det
eksisterende lys benyttes til eksponeringen. Flashen er alligevel
hurtigere end lukketiden. Så må man kunne styre balancen mellem flash-
og eksisterende ved fx at benytte en langsom lukketid.

Er der nogen der har nogen gode praktisk orienterede links - gerne på
engelsk.

Fra : Leif Langgaard

Dato : 07-12-07 13:39

"Robert Piil" <piil@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Er det korrekt forstået at
> - lysmålingen foregår når lukkeren er åbnet, og flashenudladningen slås
> fra, i det øjeblik, motivet er korrekt belyst?

Ja!

> [...]
> retning flashen peger, forudsat selvfølgelig at den stadig kan levere
> tilstrækkeligt lys på motivet, men jeg har lidt problemer med at fatte det

Sådan er det bare, jeg forstår heller ikke at det kan gå så hurtigt, men det
virker, og det er jo hovedsagen!

Også korrekt forstået!

Langgaard

Fra : Jacob Ask

Dato : 07-12-07 14:04

......Snip lidt snak om ttl....

> Er der nogen der har nogen gode praktisk orienterede links - gerne på
> engelsk.

du kan se en del om det her: http://photonotes.org/articles/eos-flash/#ttl

Mvh
Jacob Ask

Fra : Mogens Hansen

Dato : 07-12-07 15:31

"Robert Piil" <piil@nospam.dk> wrote in message
> [...]

[8<8<8<]
> Er det korrekt forstået at
> - lysmålingen foregår når lukkeren er åbnet, og flashenudladningen slås
> fra, i det øjeblik, motivet er korrekt belyst?

Nej.
Sådan fungerede de i "gamle" dage.
Det var oprindeligt Olympus OM2 som i 1974 havde et system som målte på
mængden af lys der bliv reflekteret fra filmplanet under selve
eksponeringen.
Gennem en længere årrække kopiede de fleste producenter den måde at virke
på.
http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/olympusom1n2/om2/htmls/index2.htm

I dag virker flash-målingen ved at der udsendes et pre-flash glimt lige inde
spejlet løftes.
Faktisk laves der 2 målinger: een hvor flashen ikke lyser og een hvor der
udsendes en lille del af flashens kapacitet. Ved at trække de 2 målinger fra
hinanden ved man hvormeget flashen bidrager med. Den differens målingen kan
så analyseres mere eller mindre avanceret, ved at dele det ind i mange
områder som kan vægtes forskelligt, og koble det sammen med autofokus
information.

Ud fra den viden kan man vægte det eksisterende og flash-lyset i forhold til
hinanden - det kunne man ikke med det gamle TTL system som i OM2.

> Det vil selvfølgelig forklare at det egentlig er ligegyldigt i hvilken
> retning flashen peger, forudsat selvfølgelig at den stadig kan levere
> tilstrækkeligt lys på motivet,

Jeps

> men jeg har lidt problemer med at fatte det skulle kunne gøres hurtigt
> nok.

Det kan gøres hurtigt nok.

> [...]
> hurtigere end lukketiden. Så må man kunne styre balancen mellem flash- og
> eksisterende ved fx at benytte en langsom lukketid.

Jeps - under forudsætning af flash udladningen er konstant.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Robert Piil

Dato : 07-12-07 16:05

Mogens Hansen skrev:
> [...]
> så analyseres mere eller mindre avanceret, ved at dele det ind i mange
> områder som kan vægtes forskelligt, og koble det sammen med autofokus

Ok. Har forskellen i den oprindelige måde at gøre det på og denne nogen
praktisk betydning for hvordan man bruger flashen?
I begge tilfælde er det vel en måling der først sker når der trykkes på
udløseren.

Jeg går ud fra autofokusinformation her er afstanden til fokuspunktet?

> Ud fra den viden kan man vægte det eksisterende og flash-lyset i forhold til
> hinanden - det kunne man ikke med det gamle TTL system som i OM2.

Dvs. den funktion jeg har i kameraet til at lave flash compensation?

> Jeps - under forudsætning af flash udladningen er konstant.

Hm.. og det er den vel faktisk ikke når jeg bruger TTL-automatikken, men
der kan jeg så bruge flash compensation i stedet.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 07-12-07 16:47

"Robert Piil" <piil@nospam.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Ok. Har forskellen i den oprindelige måde at gøre det på og denne nogen
> praktisk betydning for hvordan man bruger flashen?

Ja, det har den praktiske betydning af man har 2 eksponerings
kompenseringer: een for det eksisterende lys og een for flash-lyset.
På OM2 havde man kun een samlet kompensation - så balancen mellem
eksisterende lys og flash blev som den blev.

> I begge tilfælde er det vel en måling der først sker når der trykkes på
> udløseren.

Ja

> Jeg går ud fra autofokusinformation her er afstanden til fokuspunktet?

Ja - bl.a.
Det kunne også være at det område hvor det aktive fokuspunkt ligger bliver
vægtet højere, så f.eks. et ansigt tæt på ikke bliver overbelyst.
I princippet kan producenter lave vilkårligt avancerede algoritmer for at
beregne eksponeringen - også på måder som er vanskelligt forudsigelige (i
forhold til f.eks. centervægtet måling).

[8<8<8<]

Præcis

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Robert Piil

Dato : 07-12-07 17:08

Mogens Hansen skrev:

> [8<8<8<]
>
> Præcis

Mange tak for svarene og tålmodigheden - også til de andre der svarede.

Fra : Brian Lund

Dato : 07-12-07 17:31

> Er det korrekt forstået at
> - lysmålingen foregår når lukkeren er åbnet, og flashenudladningen slås
> fra, i det øjeblik, motivet er korrekt belyst?

Nej! På trods af hvad Leif skriver... ;)

På alle de nye kameraer sker der det at flashen først skyder en pre-flash,
den kan du også se i søgeren, dén bruges til at vurdere hvor kraftig blitzen
skal være til at eksponere billedet korrekt.
Kort efter klapper spejlet op og lukkeren åbnes, så kommer det andet blitz
glimt - som så altså kommer med på billedet.

Det hele går så stærkt at man ikke, eller ihvertfald næsten ikke kan se at
der faktisk er to blitz-glimt!

> [...]
> retning flashen peger, forudsat selvfølgelig at den stadig kan levere
> tilstrækkeligt lys på motivet, men jeg har lidt problemer med at fatte det

Pre-flash er forklaringen! ;)

> [...]
> hurtigere end lukketiden. Så må man kunne styre balancen mellem flash- og
> eksisterende ved fx at benytte en langsom lukketid.

Netop! - Bla. derfor kører jeg altid mit kamera på "M" når jeg bruger blitz,
så bestemmer jeg helt selv hvor meget af det naturlige lys der skal bruges.

Husk både ISO, blænde og lukkertid har betydning for det eksisterende lys
men kun ISO og blænde har betydning for hvor kraftigt blitzen skal lyse.

Brian

Fra : Leif Langgaard

Dato : 07-12-07 18:01

"Brian Lund" <geronimo@-ABCDE-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Kort efter klapper spejlet op og lukkeren åbnes, så kommer det andet blitz
> glimt - som så altså kommer med på billedet.

Hej

Er det ikke det der kaldes E-TTL ?

Langgaard

Fra : Thomas Corell

Dato : 07-12-07 18:08

Leif Langgaard wrote:
> "Brian Lund" <geronimo@-ABCDE-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> Er det ikke det der kaldes E-TTL ?

http://photonotes.org/cgi-bin/entry.pl?id=ETTL :
"(Canon) Evaluative through-the-lens flash metering, an EOS-specific
flash metering technology."

Så det er noget Canon'sk.

--
Don't waste space

Fra : Mogens Hansen

Dato : 07-12-07 18:41

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> wrote in message

[8<8<8<]
> Er det ikke det der kaldes E-TTL ?

Jo, hvis det er Canon - eller iTTL på Nikon D40.

Egentlig hed den flash-styring som Olympus OM 2 kom med TTL OTF (Through The
Lens - Of The Film).

Nikon D40 undstøtter ikke gammeldags TTL flash-styring som Nikon F3, men
iTTL - heldigvis (selvom det visse steder i manualen omtales som TTL).

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Robert Piil

Dato : 07-12-07 19:25

Mogens Hansen skrev:

> Nikon D40 undstøtter ikke gammeldags TTL flash-styring som Nikon F3, men
> iTTL - heldigvis (selvom det visse steder i manualen omtales som TTL).

....og samme manual er desværre noget overfladisk synes jeg. Det er som
om de tror man er idiot, hvis man køber et entry level DSLR, og så
tænker at det ikke kan betale sig at forklare det grundigt, da det
sikkert går hen over hovedet på idioten i den anden ende alligevel.

Fra : jakob

Dato : 08-12-07 23:55

> Nikon D40 undstøtter ikke gammeldags TTL flash-styring som Nikon F3, men
> iTTL - heldigvis (selvom det visse steder i manualen omtales som TTL).

Hej Mogens

Følger interesseret med fra sidelinien da jeg tit har tænkt over hvordan
jeg kan få noget mere kreativ kontrol over det med flash. Kan du ikke
forklare hvilke muligheder iTTL flash giver istedet for gammeldagt ttl ?

Når man nu både har flash compesation, og generel exponerings
kompensation, hvilken skal man så benytte for at ændre på den
overordnede exponering af et flashbillede ?

venlig hilsen

Jakob

Fra : Mogens Hansen

Dato : 09-12-07 00:15

"jakob" <none@none.invalid> wrote in message

[8<8<8<]
> Følger interesseret med fra sidelinien da jeg tit har tænkt over hvordan
> jeg kan få noget mere kreativ kontrol over det med flash. Kan du ikke
> forklare hvilke muligheder iTTL flash giver istedet for gammeldagt ttl ?

Man kan med moderne TLL flash simpelt styre forholdet mellem eksisterende
lys og flash lys.
Det kunne man ikke med gammeldags TTL, plus man med DSLR hurtig kan se
virkningen - det er langt bedre/nemmere.

> Når man nu både har flash compesation, og generel exponerings
> kompensation, hvilken skal man så benytte for at ændre på den
> overordnede exponering af et flashbillede ?

http://www.popphoto.com/assets/download/821200311318.pdf
forklarer det bedre end jeg er i stand til.

Men se også
http://www.strobist.blogspot.com/
http://www.dg28.com/
http://www.kentbovin.com/artikel%20flash.htm
som har meget interessant information om anvendelse af batteriflash.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : jakob

Dato : 09-12-07 07:58

> http://www.popphoto.com/assets/download/821200311318.pdf
> forklarer det bedre end jeg er i stand til.

Takker Mogens :0)

Venlig hilsen

Jakob