træer/buske/hæk i skel??
Fra : MCdonal

Dato : 06-12-07 08:38

Hej

Dejligt emne....

Vi har en række træer der er plantet med en afstand på 50cm og de står 25cm
inde hos naboen.

Bag ved disse træer ca 90 cm fra skel, står naboens trådhegn, ca 180 - 200cm
højt.

Mit spørgsmål er så: er træerne et fælles levende hegn??

Naboen kan ikke passe dem pga af hans ejet trådhegn, så dem har jeg passet
siden de blev plantet for 8 år siden af forrige ejer.

De træer der er gået ud har jeg fjernet, og dette er naboen utilfreds med.
Naboen er en Granplantage!

Npgen der kan komme med lidt godt info )

Fra : urlex

Dato : 06-12-07 02:04

On 6 Dec., 09:38, "MCdonal" <oz1...@FJERNhotmail.com> wrote:
> [...]
> Naboen er en Granplantage!
>
> Npgen der kan komme med lidt godt info )

Du kan til din kommune skrive en klage til "Hegnssynet" under Teknisk
Forvaltning sekretariatet. Hegnssyn foretages 3-4 gange årligt og er
gratis !

Fra : urlex

Dato : 06-12-07 02:14

> [...]
> Naboen er en Granplantage!
>
> Npgen der kan komme med lidt godt info )

http://www.hegnsloven.dk/formular det koster 1.125 kr og den der
ikke får ret skal betale !

Fra : Preben Andersen

Dato : 06-12-07 17:00

"MCdonal" <oz1hdl@FJERNhotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> 25cm inde hos naboen.
> Mit spørgsmål er så: er træerne et fælles levende hegn??

Fælleshegn er hegn, hvor der til hegnet er afgivet jord fra begge
ejendomme (www.hegnsloven.dk), så det du beskriver ovenfor, er ikke et
fælleshegn.

> [...]
> passet siden de blev plantet for 8 år siden af forrige ejer.
>
> De træer der er gået ud har jeg fjernet, og dette er naboen utilfreds

Det tror jeg ikke du har ret til, medmindre de udgør en fare for din
ejendom.

mvh/Preben

Fra : Rea721

Dato : 06-12-07 20:55

"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i en
meddelelse

> [...]
> beskriver ovenfor, er ikke et fælleshegn.

> Det tror jeg ikke du har ret til, medmindre de udgør en

Øhh hvorfor mener du på den ene side at det ikke er et fælles hegn og på den
anden side at han ikke må fjerne døde buske der står på hans egen grund??

--
Rea721 AKA Leon Andrea. Hvis en troende kræver, at jeg som ikke-troende
skal overholde hans tabuer i den offentlige sfære, så beder han ikke om min

Fra : BigMac

Dato : 06-12-07 22:31

"Rea721" <skod3@721.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Øhh hvorfor mener du på den ene side at det ikke er et fælles hegn og på
> den anden side at han ikke må fjerne døde buske der står på hans egen

fordi de står 25cm inde hos naboen!

Fra : Rea721

Dato : 06-12-07 23:01

"BigMac" <mail@MCautoFJERN.dk> skrev i en meddelelse

> fordi de står 25cm inde hos naboen!

Og så er de alligevel fælles eller ??

Fra : Preben Andersen

Dato : 07-12-07 12:33

"Rea721" <skod3@721.dk> skrev i en meddelelse

> Og så er de alligevel fælles eller ??

Er det med vilje, at du misforstår alt, eller kan du bare ikke læse
indenad?

mvh/Preben

Fra : Rea721

Dato : 07-12-07 18:50

> Er det med vilje, at du misforstår alt, eller kan du bare
> ikke læse indenad?

Jeg misforstår intet med vilje.

Jeg forstår ikke hvordan man kan ha et levende hegn, der ikke er et fælles
hegn, som man ikke selv kan disponere over, selv om det også står på naboens
grund.

Hvis du kan forklare er jeg lutter øre.

Fra : Preben Andersen

Dato : 07-12-07 19:18

"Rea721" <skod3@721.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg misforstår intet med vilje.

Det er jeg glad for

> Jeg forstår ikke hvordan man kan ha et levende hegn, der ikke er et
> fælles hegn, som man ikke selv kan disponere over, selv om det også
> står på naboens grund.
>
> Hvis du kan forklare er jeg lutter øre.

Jeg prøver:

Ifølge hegnsloven (www.hegnsloven.dk), §1 og §9, skal fælleshegn rejses,
så skellinien er midt i hegnet, og begge ejendomme skal afgive jord til
hegnet. Så et hegn, der står 25 cm. inde på naboens grund, er pr.
definition ikke et fælleshegn. Hegnet hører i stedet til kategorien
"egne hegn". Det betyder, at naboen ikke må røre hegnet uden tilladelse.
Hegnet skal selvfølgelig opfylde kravene i §2 og med hensyn til højde på
hegnet, gælder reglerne for fælleshegn, §10 stk. 6, (1,80 meter). Hertil
kan for egne hegns vedkommende lægges afstanden til skellet, i dette
tilfælde et tillæg på 25 cm., så den tilladte højde ialt bliver 2,05
meter.
Ved hegn mellem ejendomme, som bruges til landbrug, havebrug eller
gartneribrug, gælder særlige regler for højde og vedligeholdelse, § 18.

Bedre kan jeg vist ikke forklare det

mvh/Preben

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-12-07 19:40

Preben Andersen skrev:

> [...]
> definition ikke et fælleshegn. Hegnet hører i stedet til kategorien
> "egne hegn". Det betyder, at naboen ikke må røre hegnet uden tilladelse.

Jeg klargør lige (fordi der jo er to naboer):

Hegnet står på B's grund, og A må som udgangspunkt ikke pille ved
det. A er spørgeren.

--
Bertel

Fra : Preben Andersen

Dato : 08-12-07 09:13

> Jeg klargør lige (fordi der jo er to naboer):
>
> Hegnet står på B's grund, og A må som udgangspunkt ikke pille ved
> det. A er spørgeren.

Sådan har jeg også opfattet det.
mvh/Preben

Fra : Rea721

Dato : 07-12-07 20:58

> Bedre kan jeg vist ikke forklare det

Det var også godt nok, med Bertel's tydliggørelse.

Jeg opfattede det som værende A's hegn (træer) jfr:

"Vi har en række træer der er plantet med en afstand på 50cm og de står 25cm
inde hos naboen."

Men i og for sig er sagen vel lidt mere speget end som så.
Hvis A (tidligerer ejer) planter træer inde på en andens mand's
grund...hvem's træer er det så?
Og hvem har ret til at fjerne dem igen??

Fra : Preben Andersen

Dato : 07-12-07 12:31

> [...]

> Øhh hvorfor mener du på den ene side at det ikke er et fælles hegn og
> på den anden side at han ikke må fjerne døde buske der står på hans

Læser du, at træerne står på hans grund? Jeg læser det som om de står
25cm. inde på naboens grund.
mvh/Preben

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-12-07 01:03

Preben Andersen skrev:

> Det tror jeg ikke du har ret til, medmindre de udgør en fare for din
> ejendom.

Kan det ikke lade sig gøre at han får udvidede rettigheder til at
disponere når det er ham der passer hegnet? Han spørger vel ikke
naboen før hver lille,visne kvist skal skæres væk?

--
Bertel

Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 07-12-07 09:07

> Kan det ikke lade sig gøre at han får udvidede rettigheder til at
> disponere når det er ham der passer hegnet? Han spørger vel ikke
> naboen før hver lille,visne kvist skal skæres væk?

Så vidt jeg ved, må hegn/hæk være 180 cm i skel, eller tilsvarende højere
det antal cm man trækker hegn/hæk ind på sin egen grund.

Jeg kunne derfor mene at naboens hegn ikke må være mere end 205 cm da han
har trukket det 25 cm ind på sin grund. Jeg ved så ikke om man kan
sidestille sådan en række træer med levende hegn?

Anders Hyltoft

Fjern "FJERNDETTE" ved svar på email. Eller lad være, men så får jeg den
ikke

Fra : Preben Andersen

Dato : 07-12-07 12:39

> Kan det ikke lade sig gøre at han får udvidede rettigheder til at
> disponere når det er ham der passer hegnet? Han spørger vel ikke
> naboen før hver lille,visne kvist skal skæres væk?

Jo det er jeg da sikker på, hvis naboen giver ham den ret. Så vidt jeg
kan se, er naboen utilfreds med nedskæringen, så det kunne jo tyde på,
at naboen ikke vil give ham ret til at disponere. Måske har naboen slet
ikke bedt ham om at passe hegnet.

mvh/Preben

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-12-07 13:30

Preben Andersen skrev:

> Jo det er jeg da sikker på, hvis naboen giver ham den ret.

Der er ingen tvivl hvis naboen har givet ham retten eksplicit.

Mit spørgsmål går på om naboens passivitet (jeg forudsætter at
han ellers ikke har brokket sig over pasningen) kan bevirke at
han mister retten til at gøre indsigelser over 'rimelige' indgreb
ved hegnet.

Ja, det forudsætter jeg også.

--
Bertel

Fra : Preben Andersen

Dato : 07-12-07 18:28

> [...]
> han ellers ikke har brokket sig over pasningen) kan bevirke at
> han mister retten til at gøre indsigelser over 'rimelige' indgreb

Jeg ved ikke, om man kan "vinde hævd" på at passe hegnet. Det kan
sikkert også være svært at bevise, at man har passet træerne gennem en
årrække.

mvh/Preben

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-12-07 19:44

Preben Andersen skrev:

> Jeg ved ikke, om man kan "vinde hævd" på at passe hegnet. Det kan
> sikkert også være svært at bevise, at man har passet træerne gennem en
> årrække.

Vel ikke sværere end det er for naboen at bevise hvem der har
fældet træerne?

Angående hævd siger Danske Lov i
FEMTE BOG.
5. CAPITEL.

   Om Hævd:
   1. [...]
   2. Mand kand saa vel paa Brug som paa Ejendom fange Hævd.

--
Bertel

Fra : Stig Johansen

Dato : 08-12-07 07:39

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
>
> Om Hævd:
> 1. [...]
> 2. Mand kand saa vel paa Brug som paa Ejendom fange Hævd.

Jeg har kigget lidt på <http://www.hegnsloven.dk/>
Under 'retspraksis'.
Jeg er helt ør i hovedet, men det ser ud som om der har været afgørelser
hvor hegn placeret 'tæt' på skel _tjener_ som fælles hegn.
Hvis jeg forstår det ret, så kan det måske være en analog til 'at vinde
hævd'.

Stig Johansen

Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 07-12-07 19:39

SNIP

> Npgen der kan komme med lidt godt info )

Det er ikke et fælles hegn når han har det på sin grund, du kan vel forlange
dem skåret ned til 205 cm i højden og så ellers med sindsro trimme alt der
rager over på din side af skel væk.