|
| Bilreparation efter salg Fra : Preben G. Hansen |
Dato : 05-12-07 18:55 |
|
Hej
Jeg bestilte tid til et serviceeftersyn hos min bilforhandler. Efter jeg
bestilte eftersynet blev jeg indblandet i et uheld, som krævede en større
mekanisk opretning af bilen på samme forhandlers pladeværksted.
Serviceeftersynet var da ikke foretaget.
Da jeg i forvejen havde overvejet at skifte bilen ud, benyttede jeg
lejligheden til, af samme forhandler, at købe en ny bil, og forhandleren
overtag den gamle, skadede bil.
Jeg tænkte desværre ikke på at afbestille serviceeftersynet.
Nu er jeg blevet kontaktet af salgsmedarbejderen hos forhandleren om, at der
ligger en regning på serviceeftersynet på den gamle bil, som er foretaget
efter at jeg havde overdraget den.
Kan jeg blive pålagt at betale denne regning helt eller delvist, da arbejdet
jo principielt ikke er foretaget på en bil, jeg ejer?
Preben
| |
per christoffersen (05-12-2007)
| Kommentar Fra : per christoffersen |
Dato : 05-12-07 20:44 |
|
"Preben G. Hansen" <prebengh_FJERN_DETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4756e819$0$90276$14726298@news.sunsite.dk...
> Kan jeg blive pålagt at betale denne regning helt eller delvist, da
> arbejdet jo principielt ikke er foretaget på en bil, jeg ejer?
Man hæfter for ydelser man har bestilt og fået udført, - uanset om man ejer
(i dette tilfælde) bilen eller ej. Det er ikke så meget den vinkel der er
interessant.
Det interessante punkt er nok snarere, hvad der ligger i den aftale, du har
indgået med værkstedet, Er det underforstået/aftalt i den, at bilen
overtages til den aftalte pris, fordi du skal stå for serviceeftersynet,
eller er det netop til den aftalte pris, fordi serviceeftersynet ikke
længere er din hovedpine.
Det er sikkert ikke lige til at hitte rede i medmindre det fremgår klart af
aftalen.
Når aftaler er uklare og kan fortolkes på flere måder, findes der regler for
hvordan den situation skal klares. I Aftaleloven står feks. at ved
forbrugeraftaler (aftaler mellem en forretning og en forbruger) skal der
vælges den tolkning, der stiller forbrugeren bedst. Det fremgår også af
loven, at det er forretningens ansvar at formulere aftalen klart nok.
Det er nok der du skal sætte ind, og simpelthen meddele firmaet, at du ikke
kan acceptere regningen, fordi det er åbenlyst at ansvaret for eftersynet må
være overgået til forhandleren ved slaget.
Det burde i mine øjne være rimelig indlysende, at hvis man sælger en bil til
en forhandler, så betyder det samtidig også at en aftale om et
serviceeftersyn hos den samme forhandler ikke længere er gældende. Det burde
forhandleren i det mindste have øje for, - han er jo fuldstændig klar over
forløbet i bilens skadeshistorie.
Det forekommer også direkte urimeligt, at du skal betale salgsprisen for
serviceeftersynet, - på den måde tjener forhandleren jo på at udføre arbejde
for sig selv, og det må nærmest betragtes som en reduktion i købsprisen. Og
en sådan bør da fremgå af købsaftalen.
/Per
| |
Preben G. Hansen (05-12-2007)
| Kommentar Fra : Preben G. Hansen |
Dato : 05-12-07 21:45 |
|
Der blev talt om, at bilen ikke havde været til eftersyn ved 120.000 km, som
den netop var ved at passere.
Desværre gjorde jeg ikke opmærksom på, at jeg havde bestilt eftersyn, det er
der "humlen" ligger.
Preben
"per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk> skrev i en meddelelse
news:4756ff9e$0$2094$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Preben G. Hansen" <prebengh_FJERN_DETTE@hotmail.com> skrev i en
> meddelelse news:4756e819$0$90276$14726298@news.sunsite.dk...
>> Kan jeg blive pålagt at betale denne regning helt eller delvist, da
>> arbejdet jo principielt ikke er foretaget på en bil, jeg ejer?
>
> Man hæfter for ydelser man har bestilt og fået udført, - uanset om man
> ejer (i dette tilfælde) bilen eller ej. Det er ikke så meget den vinkel
> der er interessant.
>
> Det interessante punkt er nok snarere, hvad der ligger i den aftale, du
> har indgået med værkstedet, Er det underforstået/aftalt i den, at bilen
> overtages til den aftalte pris, fordi du skal stå for serviceeftersynet,
> eller er det netop til den aftalte pris, fordi serviceeftersynet ikke
> længere er din hovedpine.
>
> Det er sikkert ikke lige til at hitte rede i medmindre det fremgår klart
> af aftalen.
>
> Når aftaler er uklare og kan fortolkes på flere måder, findes der regler
> for hvordan den situation skal klares. I Aftaleloven står feks. at ved
> forbrugeraftaler (aftaler mellem en forretning og en forbruger) skal der
> vælges den tolkning, der stiller forbrugeren bedst. Det fremgår også af
> loven, at det er forretningens ansvar at formulere aftalen klart nok.
> Det er nok der du skal sætte ind, og simpelthen meddele firmaet, at du
> ikke kan acceptere regningen, fordi det er åbenlyst at ansvaret for
> eftersynet må være overgået til forhandleren ved slaget.
>
> Det burde i mine øjne være rimelig indlysende, at hvis man sælger en bil
> til en forhandler, så betyder det samtidig også at en aftale om et
> serviceeftersyn hos den samme forhandler ikke længere er gældende. Det
> burde forhandleren i det mindste have øje for, - han er jo fuldstændig
> klar over forløbet i bilens skadeshistorie.
> Det forekommer også direkte urimeligt, at du skal betale salgsprisen for
> serviceeftersynet, - på den måde tjener forhandleren jo på at udføre
> arbejde for sig selv, og det må nærmest betragtes som en reduktion i
> købsprisen. Og en sådan bør da fremgå af købsaftalen.
>
> /Per
>
>
| |
SR (05-12-2007)
| Kommentar Fra : SR |
Dato : 05-12-07 21:18 |
|
Hvad er der lavet og hvilken pris har det været tag selv bord?
"Preben G. Hansen" <prebengh_FJERN_DETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4756e819$0$90276$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej
>
> Jeg bestilte tid til et serviceeftersyn hos min bilforhandler. Efter jeg
> bestilte eftersynet blev jeg indblandet i et uheld, som krævede en større
> mekanisk opretning af bilen på samme forhandlers pladeværksted.
> Serviceeftersynet var da ikke foretaget.
> Da jeg i forvejen havde overvejet at skifte bilen ud, benyttede jeg
> lejligheden til, af samme forhandler, at købe en ny bil, og forhandleren
> overtag den gamle, skadede bil.
> Jeg tænkte desværre ikke på at afbestille serviceeftersynet.
> Nu er jeg blevet kontaktet af salgsmedarbejderen hos forhandleren om, at
> der ligger en regning på serviceeftersynet på den gamle bil, som er
> foretaget efter at jeg havde overdraget den.
>
> Kan jeg blive pålagt at betale denne regning helt eller delvist, da
> arbejdet jo principielt ikke er foretaget på en bil, jeg ejer?
>
> Preben
>
| |
Preben G. Hansen (05-12-2007)
| Kommentar Fra : Preben G. Hansen |
Dato : 05-12-07 21:43 |
|
Jeg kender ikke regningens størrelse endnu, jeg får mere at vide i morgen,
torsdag. Formålet med dette spørgsmål er mere at vide, hvorledes jeg er
stillet.
Preben
"SR" <stig.rasmussen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:4757076a$1$2084$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hvad er der lavet og hvilken pris har det været tag selv bord?
> "Preben G. Hansen" <prebengh_FJERN_DETTE@hotmail.com> skrev i en
> meddelelse news:4756e819$0$90276$14726298@news.sunsite.dk...
>> Hej
>>
>> Jeg bestilte tid til et serviceeftersyn hos min bilforhandler. Efter jeg
>> bestilte eftersynet blev jeg indblandet i et uheld, som krævede en større
>> mekanisk opretning af bilen på samme forhandlers pladeværksted.
>> Serviceeftersynet var da ikke foretaget.
>> Da jeg i forvejen havde overvejet at skifte bilen ud, benyttede jeg
>> lejligheden til, af samme forhandler, at købe en ny bil, og forhandleren
>> overtag den gamle, skadede bil.
>> Jeg tænkte desværre ikke på at afbestille serviceeftersynet.
>> Nu er jeg blevet kontaktet af salgsmedarbejderen hos forhandleren om, at
>> der ligger en regning på serviceeftersynet på den gamle bil, som er
>> foretaget efter at jeg havde overdraget den.
>>
>> Kan jeg blive pålagt at betale denne regning helt eller delvist, da
>> arbejdet jo principielt ikke er foretaget på en bil, jeg ejer?
>>
>> Preben
>>
>
>
| |
|
|