Coriolis iDefrag 1.6.4
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-12-07 18:27

så kom iDefrag i en Leopard kompatibel udgave....

Demo kan hentes her:
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/25411

Registrerede brugere kan logge ind via
http://www.coriolis-systems.com/iDefrag.php

Umiddelbart er den blevet noget hurtigere og har fået en del nye
features. Desuden kan den nye 1.6.4 nu også flytte og defragmentere
'anchored files', hvilket giver en bedre optimering af harddisken(es)
filstruktur. En anden væsentlig nyhed er, at den nu er istand til at
defragmentere og lægge filerne igen i 'file installation order', - så
man bevarer den enkelte fil på den plads som installeren har placeret
den på.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-12-07 19:58

> [...]
> defragmentere og lægge filerne igen i 'file installation order', - så
> man bevarer den enkelte fil på den plads som installeren har placeret

Defragmentering ? ... med mindre du har meget specifikke behov er der
ingen grund til at bøvle med defragmentering. Det lyder mere som en
løsning der leder efter et problem ...

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-12-07 02:41

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> [...]

Tak for oplysningen. Det nemmeste er sådan set bare at åbne iDefrag. Så
beder den selv om lov til at hente den nye version. Det tager få
sekunder. Så beder den om at få lov at genstarte iDefrag, og så er man
kørende.

> Defragmentering ? ... med mindre du har meget specifikke behov er der
> ingen grund til at bøvle med defragmentering. Det lyder mere som en
> løsning der leder efter et problem ...

Jeg er normalt også modstander af det. Af en eller anden grund købte jeg
alligevel iDefrag, da min tidligere computer var ved at være gammel og
langsom. Folkene bag iDefrag har faktisk en masse gode argumenter, så
jeg fik lyst til at prøve det. Vi har jo også vores Mac lidt for sjov og
til at eksperimentere med, har vi ikke? Jeg synes faktisk, det hjalp en
hel del på den gamle TiBook, som var opgraderet fra Mac OS X 10.2 over
10.3 og til 10.4 uden formatering, og som var godt fyldt op på
harddisken. Men ellers defragmenterer jeg nu ikke. Jeg er altid bange
for, at noget går galt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-12-07 13:28

Henrik Münster wrote:

> [...]
> beder den selv om lov til at hente den nye version. Det tager få
> sekunder. Så beder den om at få lov at genstarte iDefrag, og så er man

Nå ja, det gør den jo også, men det er nok min generelle aversion mod
autoupdates, der igen stikker sit 'grimme ansigt' frem.

> [...]
> 10.3 og til 10.4 uden formatering, og som var godt fyldt op på
> harddisken. Men ellers defragmenterer jeg nu ikke. Jeg er altid bange

Jeg kan også mærke tydelige ændringer efter at have kørt iDefrag. Jo
mere man 'roder' - installerer, afinstallerer og geninstallerer både dit
og dat, jo mere fragmentering vil der jo nødvendigvis også komme...

Og jo mere man 'roder', so større risiko er der også for, at der opstår
problemer og fejl i selve harddiskens filstruktur (B-tree errors). - det
kan iDefrag også være med til at holde nede, så man ikke skal bruge
diskWarrior så tit heller.

Jeg bruger heller ikke iDefrag så tit, som jeg brugte SpeedDisk på OS 9.
Pt. bruger jeg iDefrag ca. en gang om måneden og normalt kun i
indstillingen 'Quick Defrag' - altså uden fuld optimering, og 'full
Optimise' ca. hver tredie måned.

mvh. Erik Richard