Ny HD i MacBook?
Fra : Ukendt

Dato : 05-12-07 11:04

Hej,

Jeg overvejer at opgradere til Leopard, men ønsker ikke at slette
indholdet af min HD. Derfor tænkte jeg at det letteste ville være at
købe en ny SATA 150 disk og smide den i istedet. I samme omgang kunne
jeg smide en hurtigere 7200/8MB disk i. Mit spml går så på: Er alle
2.5" SATA 150 diske ok, eller har MacBook en øvre grænse for hvor stor
en disk den kan snakke med? Jeg mener jeg læste at den max kunne klare
160GB ?!?!

Thomas Schreiber
http://thsch.com

Fra : Lyrik

Dato : 05-12-07 11:24

Den 05.12.2007 kl. 11:04 skrev Thomas Schreiber <fornavnSnavelamacfly.dk>:

> [...]
> SATA 150 diske ok, eller har MacBook en øvre grænse for hvor stor en
> disk den kan snakke med? Jeg mener jeg læste at den max kunne klare
Du kan jo smide hvad som helst i hvad somhelst.
Men måske skulle du tænke lidt på hvorfor ingeniøren der har designet
maskinen gør som han gør?
Mang en "Brian" står uforstående overfor de lave omdrejningshastigheder på
bærbare harddiske.

For "Brian og Bimmer" de kører stærkt!!))

Men jo større og tungere disc og jo flere omdrejninger,-jo kortere
batteritid får du!

Det betyder jo kun noget hvis man har brug for batteritid, men det er
sundt at tænke over det.
For "Brian og Bimmer" bliver så dum-flove og uforstående over hvof' holder
mit batteri kun 1 time til halvanden??

--
Hilsen fra Jens "Lyrik" Bech.

Fra : Ukendt

Dato : 05-12-07 12:02

On 2007-12-05 11:24:09 +0100, Lyrik <lyrik@fupheaven.dk> said:

> Du kan jo smide hvad som helst i hvad somhelst.
> Men måske skulle du tænke lidt på hvorfor ingeniøren der har designet
> maskinen gør som han gør?

Det er der ingen tvivl om. Det ville være rart hvis du ikke påduttede
mig en bestemt måde at tænke på.

> [...]
> på bærbare harddiske.
>
> For "Brian og Bimmer" de kører stærkt!!))
>
> Men jo større og tungere disc og jo flere omdrejninger,-jo kortere

Det er ikke relevant, da jeg bruger MagSafe 90% af tiden. Jeg skal
bruge hastigheden.

Du taler af erfaring, Brian?

Thomas Schreiber
http://thsch.com

Fra : Per Rønne

Dato : 05-12-07 11:52

Thomas Schreiber <fornavnSnavelamacfly.dk> wrote:

> [...]
> 2.5" SATA 150 diske ok, eller har MacBook en øvre grænse for hvor stor
> en disk den kan snakke med? Jeg mener jeg læste at den max kunne klare

Du kan vist slet ikke få en 150 GB harddisk; i dag ligger de for 2,5"
diske på 80, 160 og 200 GB.

Ikke at forveksle med GiB.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 05-12-07 12:00

On 2007-12-05 11:52:21 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> Du kan vist slet ikke få en 150 GB harddisk; i dag ligger de for 2,5"
> diske på 80, 160 og 200 GB.

Nej, det har jeg heller ikke nævnt SATA 150 er noget helt andet.

> Ikke at forveksle med GiB.

Hvor står det nævnt?

Thomas Schreiber
http://thsch.com

Fra : Per Rønne

Dato : 05-12-07 12:30

Thomas Schreiber <fornavnSnavelamacfly.dk> wrote:

> Nej, det har jeg heller ikke nævnt SATA 150 er noget helt andet.

> Hvor står det nævnt?

Der er masser der ikke er klare over forskellen, og de 150 GB kunne jo
godt have været en 160 GB, som giver knap 150 GiB.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lyrik

Dato : 05-12-07 13:55

Den 05.12.2007 kl. 12:30 skrev "Per Rønne" <per@RQNNE.invalid>:

> Der er masser der ikke er klare over forskellen, og de 150 GB kunne jo
> godt have været en 160 GB, som giver knap 150 GiB.
.....Som heller ikke forstod den hypermoderne og sublime future-tankegang
bag Thomas Schreibers indlæg.))
SATA 150 er 1. SATA-norm med en transferrate på 150 megabyte/sek. også
kaldet SATA 1.5 Gigabit. Der fås nu også SATA 3 Gigabit.som gver 300
megabyte i sekundet (lad være med at omregne Gigabittallene, de siger ikke
så meget))

--
Hilsen fra Jens "Lyrik" Bech.

Fra : Ukendt

Dato : 05-12-07 14:08

On 2007-12-05 12:30:21 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:
> Der er masser der ikke er klare over forskellen, og de 150 GB kunne jo
> godt have været en 160 GB, som giver knap 150 GiB.

Måske skader det ikke at læse hvad folk skriver, og så lige læser det
igennem igen for at være sikker på at man svarer på det der bliver
spurgt om

Thomas Schreiber
http://thsch.com

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-12-07 14:40

Per Rønne wrote:

> Du kan vist slet ikke få en 150 GB harddisk; i dag ligger de for 2,5"
> diske på 80, 160 og 200 GB.

Jeg tror nu, Thomas mener SATA-150 og ikke 150gb.

2.5" diske fås i dag i 40gb, 60gb, 80gb, 120gb, 160gb, 200gb, 250gb,
320gb og 500gb - og jeg har set, at der er en 750gb på trapperne - svjh.
fra Seagate...

> Ikke at forveksle med GiB.

mvh. Erik Richard

Fra : Franz Berliner

Dato : 05-12-07 21:55

> 2.5" diske fås i dag i 40gb, 60gb, 80gb, 120gb, 160gb, 200gb, 250gb,
> 320gb og 500gb - og jeg har set, at der er en 750gb på trapperne - svjh.
> fra Seagate...

Hvor køber man 500GB 2.5 diske? Jeg har ikke kunnet finde nogen
forhandlere - men jeg har muligvis ikke kigget godt nok efter.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-12-07 23:00

Franz Berliner wrote:

> Hvor køber man 500GB 2.5 diske? Jeg har ikke kunnet finde nogen
> forhandlere - men jeg har muligvis ikke kigget godt nok efter.

Jeg véd ikke, om de er kommet til Danmark endnu. Jeg fik både
beskrivelse og omtale i en mail fra Otherworld Computing. Det eneste,
jeg kan huske om den, er, at det er en 4200rpm/8mb cache. - Og jeg har
ingen anelse om pris....

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-12-07 01:09

Franz Berliner <stuff@nospamkampp.dk> wrote:

> Hvor køber man 500GB 2.5 diske? Jeg har ikke kunnet finde nogen
> forhandlere - men jeg har muligvis ikke kigget godt nok efter.

I eriks virtuelle verden...

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-12-07 10:58

> Hvor køber man 500GB 2.5 diske? Jeg har ikke kunnet finde nogen
> forhandlere - men jeg har muligvis ikke kigget godt nok efter.

Det gør man heller ikke. 320 er øjeblikketligt max.

/thomas

Fra : Franz Berliner

Dato : 06-12-07 11:26

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> Det gør man heller ikke. 320 er øjeblikketligt max.

Det var også min opfattelse. Men hvis der skulle være kommet en 500GB
disk ville jeg da gerne have sådan én i den bærbare

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-12-07 11:37

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> Det var også min opfattelse. Men hvis der skulle være kommet en 500GB
> disk ville jeg da gerne have sådan én i den bærbare

ja, det er meget smart med meget plads, men med mindre man virkelig har
brug for det så vil jeg holde mig på f.eks. 160 eller deromkring. Data
density bliver jo absurd høj når man skal pakke så meget data ind på så
lidt plads ... dvs. risikoen for fejl bliver højere ...

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 06-12-07 11:45

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> density bliver jo absurd høj når man skal pakke så meget data ind på så
> lidt plads ... dvs. risikoen for fejl bliver højere ...

Ikke kun det, men risikoen for at man slår disken i en laptop ihjel ved
tab, slag eller lignende er alt andet lige større end ved en ekstern
disk eller en stationær pc. Jo mere data man 'slæber rundt på', jo mere
irriterende må det altså være, hvis disken dør.

Personligt vil jeg _meget_ hellere have større SSD diske på markedet (og
i min laptop :P )

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Franz Berliner

Dato : 06-12-07 12:38

> [...]
> disk eller en stationær pc. Jo mere data man 'slæber rundt på', jo mere
> irriterende må det altså være, hvis disken dør.

Det er rigtigt. Men nu fandt jeg ud af at jeg alligevel slæber rundt på
en helt masse ting. I stedet for også at slæbe rundt på en ekstern HD er
det da meget lækkert at kunne have det hele på den bærbare. Det gør også
backup meget nemmere at det ikke er 2 seperate diske der skal backes op.

Man tilslutter selvfølgelig sin eksterne timemachine disk når man er
hjemme ellerpå kontoret og så har man jo et par backups, hvis uheldet
skulle være ude.

... men jeg har nu heller ikke noget imod at der kom lidt større SDD
diske frem.
--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 06-12-07 13:07

Franz Berliner wrote:

> [...]
> det da meget lækkert at kunne have det hele på den bærbare. Det gør også
> backup meget nemmere at det ikke er 2 seperate diske der skal backes op.

Det mindsker selvfølgelig kompleksiteten af backup og nogle arbejdsgange
med at lokalisere data, men det må altså (stadig) være fåtallet, der har
et arbejde som _skal_ udføres på en laptop og involverer > 200GB data.

Jeg forbinder i hvert fald datamængder i den størrelsesorden med video-
eller lydredigering, hvilket jeg igen forbinder med en stationær pc ;)

> .. men jeg har nu heller ikke noget imod at der kom lidt større SDD
> diske frem.

*mmmh*

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Franz Berliner

Dato : 06-12-07 13:19

> Jeg forbinder i hvert fald datamængder i den størrelsesorden med video-
> eller lydredigering, hvilket jeg igen forbinder med en stationær pc ;)

Det er helt rigtigt forbundet - altså det med video og lydredigering.
Til gengæld er jeg ikke helt enig i at det skal være på en stationær. En
bærbar med Ableton Live, et stort lydbibliotek og en stak AU
instrumenter er et ret potent værktøj

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 06-12-07 15:36

Franz Berliner wrote:

> [...]
> Til gengæld er jeg ikke helt enig i at det skal være på en stationær. En
> bærbar med Ableton Live, et stort lydbibliotek og en stak AU

Arh ja, nu kender jeg ikke Ableton Live, men er det ikke både til
studie- og live-brug?

I hvert fald glemte jeg de kære dj's - et glimrende eksempel på et job
der kræver store datamængder og en laptops mobilitet. Hvis jeg havde
7000,- for meget (til Live Scratch), ville jeg nok også have den slags
bekymringer ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Franz Berliner

Dato : 07-12-07 09:38

> Arh ja, nu kender jeg ikke Ableton Live, men er det ikke både til
> studie- og live-brug?

Jo, man kan både bruge det som en avanceret samler og det kan beatsync'e
samles og hele sange. Der udover er det også en komplet DAW. Prøv det,
prøv det - du kan hente en demoversion hos www.ableton.com.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Franz Berliner

Dato : 07-12-07 10:22

> [...]

> Jo, man kan både bruge det som en avanceret samler og det kan beatsync'e
> samles og hele sange. Der udover er det også en komplet DAW. Prøv det,

Der skulle selvfølgelig have stået "samples" og ikke "samles".

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 08-12-07 10:09

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> Det gør man heller ikke. 320 er øjeblikketligt max.

Og en ekstern 3,5" disk på 1 TB sat i en fw-kabinet er nok en del
billigere ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Franz Berliner

Dato : 09-12-07 08:21

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Og en ekstern 3,5" disk på 1 TB sat i en fw-kabinet er nok en del
> billigere ...

... men også lidt vanskeligere at få til at køre tre timer på batteri og
veje ingenting

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 09-12-07 10:21

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> .. men også lidt vanskeligere at få til at køre tre timer på batteri og
> veje ingenting

En fw-harddisk er forsynet med en ekstern strømforsyning. I realiteten
er det sjældent man har brug for mere plads end 160 GB på en intern
harddisk på en laptop, når man har maskinen med til et møde på op til
3-4 timers længde.

Og har man endelig det, så kan man lige så godt tage en strømforsyning
med. 160 GB - det er hvad jeg bruger på Leopard + Windows XP, og så er
der endda 62 GB til overs.

Store harddiske er til backup, medmindre man har helt særlige behov.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Franz Berliner

Dato : 09-12-07 11:13

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> I realiteten
> er det sjældent man har brug for mere plads end 160 GB på en intern
> harddisk på en laptop

Den lader vi lige stå i et par år

Jeg husker at nogle mente nogenlunde det samme da vi kørte med 6GB diske
og OS9. Ting ændringer sig og man får brug for mere plads. Jeg kunne
godt bruge en 500GB HD i min bærbare i dag, så hvis det var muligt at
købe sådan én ville jeg da gerne vide det.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 09-12-07 11:50

> [...]

> godt bruge en 500GB HD i min bærbare i dag, så hvis det var muligt at
> købe sådan én ville jeg da gerne vide det.

Og om føje år er det såmænd også ganske almindeligt.

<http://www.engadget.com/2007/08/21/toshibas-320gb-2-5-inch-hard-drive-a
-worlds-best-for-laptops/>

320 G skulle være det største man kan få i dag, i 2007. Ifølge
Wikipoedia.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-12-07 14:31

> [...]

> -worlds-best-for-laptops/>
>
> 320 G skulle være det største man kan få i dag, i 2007. Ifølge

Det er utroligt, så hurtigt tiden går. Da jeg købte min MacBook i
februar, var 160 GB vist det største. Og der var ikke engang mange
modeller. Seagate lavede f.eks. ikke en SATA-udgave, der kunne bruges i
MacBook. Så kom 200 GB udgaverne, 250 GB og nu 320 GB. Samtidig bliver
de mindre hurtigere. De største størrelser er gerne på 4200 rpm i
starten, men senere kommer udgaver på 5400 rpm og måske 7200 rpm.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 24-12-07 06:53

> [...]

> godt bruge en 500GB HD i min bærbare i dag, så hvis det var muligt at
> købe sådan én ville jeg da gerne vide det.

Hæ, hæ - ja, i 1998 var 4GB i en iMac helt vildt stort - i 2001 var 60GB
temmelig meget - i 2008 er 500GB næsten for lidt

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 24-12-07 07:25

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Hæ, hæ - ja, i 1998 var 4GB i en iMac helt vildt stort - i 2001 var 60GB
> temmelig meget - i 2008 er 500GB næsten for lidt

Ja, men erfaringsmæssigt er det der fylder op på en harddisk
/programmerne/, ikke data.

Medmindre man optager ballet og opera /en masse/ fra fjernsynet ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-12-07 14:57

Morten Lind wrote:

> Hæ, hæ - ja, i 1998 var 4GB i en iMac helt vildt stort - i 2001 var 60GB
> temmelig meget - i 2008 er 500GB næsten for lidt

Eller da man blev dømt fuldstændig fra forstanden ved at købe en
PowerBook med den enorme kapacitet of _80_megabyte_.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-12-07 00:24

stuff@NOSPAMkampp.dk (Franz Berliner) writes:

> .. men også lidt vanskeligere at få til at køre tre timer på batteri og
> veje ingenting

Måske hvis man fylder det med helium?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Per Rønne

Dato : 10-12-07 08:22

> Måske hvis man fylder det med helium?

Han kan da bare flytte til en rumstation, så kan han da få vægten ned på
0 kg .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 05-12-07 11:54

Lyrik <lyrik@fupheaven.dk> writes:
> [...]
>sundt at tænke over det.
>For "Brian og Bimmer" bliver så dum-flove og uforstående over hvof'

Og hvad er så svaret på spørgsmålet?

Ja undskyld, men den slags halvnedladende og småarrogante indlæg er bare
så pissetrælse. Navnlig når de kommer som den allerførste reaktion på et
helt konkret og seriøst spørgsmål.
Og til Thomas: Jeg kender ikke svaret men er interesseret i at kende det,
da jeg også overvejer at smide en større disk i min MacBook.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 05-12-07 17:54

Frank Løkkegaard <fl@net.dialog.dk> wrote:

> Ja undskyld, men den slags halvnedladende og småarrogante indlæg er bare
> så pissetrælse.

Enig. Uvidenhed har mange ansigter

Har selv skiftet den oprindelige Toshiba 60 Gb/4200 rpm ud med en
Seagate Momentus 100 GB/ 7200 rpm på min 12" 867 MHz Alubook.
Med stor tilfredshed.

/Preben
--
The crazy ones, who think they can change the world
- are often the ones who do.

Fra : Lyrik

Dato : 05-12-07 19:04

Den 05.12.2007 kl. 17:54 skrev "Preben Bødker Nielsen" <0906-spam@os.dk>:

> [...]
>
> Har selv skiftet den oprindelige Toshiba 60 Gb/4200 rpm ud med en
> Seagate Momentus 100 GB/ 7200 rpm på min 12" 867 MHz Alubook.

"Trælse!" er det ikke sådan en landlig dialægt fra vesterhavskysten? Og
med hensyn til uvidenhedens ansigt, så gå ud og kig dig i spejlet!
Jeg er pissetræt af al den pædagogiske korrekthed og nænsomhed man skal
bruge for at omgås folk i dag!
Der var ingen fornærmelse i mit indlæg, kun humor.
Hvis i trænger til at blive trådt over tæerne så gå ud på marken og fald
på knæ for en ko!
Hold dog op med at være så nærtagende!

Vi er vikinger og vi sidder til bords og knalder afgnavne ben i hovedet på
hinanden!)) Sådan skal det være!
Vi er ikke anglomaner der tager slips på inden de taler til hinanden. Vi
er vikinger for fanden!
Slap af! Eller <PLONK> Hvis der overhovedet er et Macprogram der kan det?
Jeg har ikke fundet noget.
Det må være uvidenheden der slår igennem!?

--
Hilsen fra Jens "Lyrik" Bech

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 05-12-07 19:27

Lyrik <lyrik@sletheaven.dk> wrote:

> Slap af! Eller <PLONK> Hvis der overhovedet er et Macprogram der kan det?
> Jeg har ikke fundet noget.
> Det må være uvidenheden der slår igennem!?

MacSOUP (som Preben bruger) kan godt...

Fra : Palle Jensen

Dato : 05-12-07 19:50

On 2007-12-05 19:03:57 +0100, Lyrik <lyrik@sletheaven.dk> said:

> Eller <PLONK> Hvis der overhovedet er et Macprogram der kan det?

Unison kan.

--
Venlig hilsen / Best regards
Palle Jensen

Fra : Franz Berliner

Dato : 05-12-07 13:07

> [...]

> 2.5" SATA 150 diske ok, eller har MacBook en øvre grænse for hvor stor
> en disk den kan snakke med? Jeg mener jeg læste at den max kunne klare

Hejsa

Jeg har gennem et par måneder kørt med en 250GB 5400RPM Hitachi disk i
min Macbook (Core2, 2ghz, sort model). Det fungerer fint. Eller det vil
sige, den første disk stod af efter et par uger, hvorefter jeg smed en
ny i, som så har kørt fint siden.

Der burde ikke være nogle problemer med at sætte en 200 GB 7200 RPM disk
i. Kunne være spændende at høre om det går så galt med bateritiden som
alle påstår.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 05-12-07 13:21

Franz Berliner wrote:
> Der burde ikke være nogle problemer med at sætte en 200 GB 7200 RPM disk
> i. Kunne være spændende at høre om det går så galt med bateritiden som
> alle påstår.

Det afhænger jo fuldstændig af, hvilken disk man vælger. Hvis disken
bruger den sammen mængde watt som en ditto 5400 RPM disk, vil den
formentlig bruge mindre strøm, da den er hurtigere til at læse samme
mængde data.

Hvis disken kun bruger en lidt flere watt end en 5400 RPM disk, burde
den altså i teorien ikke bruge mere strøm. Om man kan opstille en
funktion for det, tør jeg ikke sige, men det burde ikke være umuligt at
regne ud, hvordan en 7200 RPM disk vil påvirke ens batteriforbrug.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Ukendt

Dato : 05-12-07 14:03

On 2007-12-05 13:06:39 +0100, stuff@NOSPAMkampp.dk (Franz Berliner) said:

> [...]
>
> Der burde ikke være nogle problemer med at sætte en 200 GB 7200 RPM disk
> i. Kunne være spændende at høre om det går så galt med bateritiden som

Tak for svaret. Jeg vil, som Esben, prøve at smide en 200GB 7200/16MB
whupass disk i Skal nok vende tilbage med erfaringer.

Thomas Schreiber
http://thsch.com

Fra : Esben

Dato : 05-12-07 13:58

> [...]

> 2.5" SATA 150 diske ok, eller har MacBook en øvre grænse for hvor stor
> en disk den kan snakke med? Jeg mener jeg læste at den max kunne klare

Kan anbefale at købe en med 7200 rpm med 16 MB cache, men ved ikke lige
hvor du kan få den (tilsyneladende ikke på edbpriser.dk)

Har sådan en fætter i min MBP: Seagate ST9200420AS 200 GB

185.99 GiB formatteret

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Ukendt

Dato : 05-12-07 14:01

On 2007-12-05 13:58:16 +0100, esha@nospamget2net.dk (Esben) said:

> [...]
> hvor du kan få den (tilsyneladende ikke på edbpriser.dk)
>
> Har sådan en fætter i min MBP: Seagate ST9200420AS 200 GB

Det lyder godt, tak for svaret

Thomas Schreiber
http://thsch.com

Fra : Morten

Dato : 05-12-07 14:32

"Thomas Schreiber"

> Jeg mener jeg læste at den max kunne klare 160GB ?!?!

Ja og det er jo bestemt ikke nogen garanti ;)

Hvis det var ét eller andet sted fra Apple offenliggjort på et tidspunkt
hvor 160 GB var maxstørrelsen er det højst sandsynligt årsagen.
Kameraproducenter skriver ofte også sådan noget sludder alene basseret på
hvad der var tilgængeligt på tidspunktet og ikke hvad den tekniske grænse er
i interfacet/softwaren. Formentlig fordi hvis de skriver at der understøttes
diske op til 64 TB eller hvad grænsen lige PT er, så kimes de ned af noobs
der vil vide hvor man får 64 TB 2,5" diske ;)

Man undres så over hvorfor de ikke bare skriver at i skrivende stund kan man
få diske med max. x GB...

Mvh
Morten

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-12-07 14:34

Hej Thomas

Thomas Schreiber wrote:
> [...]
> SATA 150 diske ok, eller har MacBook en øvre grænse for hvor stor en
> disk den kan snakke med? Jeg mener jeg læste at den max kunne klare

Mig bekendt er der ingen øvre grænse for diskstr.. Men der er forskel på
kvaliteten af de små diske. fx. vil jeg undgå Seagates Momentus og
Fujitsu diske. Der er _for_ mange fejl.

De bedste 2.5" diske er i prioriteret orden
WesternDigital Scorpio
Hitachi TravelStar
Samsung 2,5"

Støjniveauet på de tre ovenfor nævnte er stort set det samme. TravelStar
afgiver ret meget varme i 7200rpm udgaven. Her er Samsungs faktisk den
'koldeste'

I 5400rpm/8mb cache versionerne er Scorpio langt den mest stille og den
disk, der absolut afgiver mindst varme. - Jeg har selv en 100gb Scorpio
i et ekstern FW kabinet. Når den arbejder og har gjort det i et par
timer, er den vel ikke varmere end omk. 35º.

Og - få så fat i et 2,5" FW kabinet til din nuværende disk, så har du
samtidig et ekstra system + mere lagerplads. - FW er stadig det bedste
at boote fra fremfor USB. Jeg har set 2,5" FW SATA kabinetter hos
Zitech, og jeg mener også SHG har sådanne...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-12-07 14:39

> fx. vil jeg undgå Seagates Momentus og
> Fujitsu diske. Der er _for_ mange fejl.

Ud fra hvilket grundlag ? Det er min erfaring at Seagate's 2.5" diske er
ganske udmærkede mht. fejlrater.

/thomas

Fra : Per Jensen

Dato : 05-12-07 17:33

Thomas von Hassel skrev:

> Ud fra hvilket grundlag ? Det er min erfaring at Seagate's 2.5" diske er
> ganske udmærkede mht. fejlrater.
>
> /thomas

F.eks. denne her sag, den er godt nok kedelig:

http://www.version2.dk/artikel/4838?rss

Jeg har en del personer i min omgangskreds, samt en IT admin der har
kasseret mange af de diske, af denne type.

// Per.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-12-07 19:49

Per Jensen <per@fjernmigzapro.dk> wrote:

> F.eks. denne her sag, den er godt nok kedelig:
>
> http://www.version2.dk/artikel/4838?rss
>
> Jeg har en del personer i min omgangskreds, samt en IT admin der har
> kasseret mange af de diske, af denne type.

Dette lød til at være en specifik serier af diske, ikke et generelt
problem med Seagates 2.5" diske ...

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-12-07 18:03

> [...]
> 2.5" SATA 150 diske ok, eller har MacBook en øvre grænse for hvor stor
> en disk den kan snakke med? Jeg mener jeg læste at den max kunne klare

Det passer ikke.

Du skal sørge for at disken ikke har SSC aktiveret. Det har en række
Seagate diske som default

Fra : Esben

Dato : 05-12-07 18:52

> Det passer ikke.
>
> Du skal sørge for at disken ikke har SSC aktiveret. Det har en række
> Seagate diske som default

Hvordan ser man det? Og hvordan ændrer man det?

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-12-07 01:07

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Hvordan ser man det? Og hvordan ændrer man det?

fra en PC med Segates dertilhørende tool. STA-1 controlere og SSC gå
ikke i spænd.

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 05-12-07 18:25

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:
>Det passer ikke.
>
> Du skal sørge for at disken ikke har SSC aktiveret. Det har en række
>Seagate diske som default

Er der en øvre grænse?

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-12-07 01:08

Frank Løkkegaard <fl@net.dialog.dk> wrote:

> Er der en øvre grænse?

Sikkert.. tjeck Intels specs for IHC7 controleren.

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 05-12-07 18:27

0906-spam@os.dk (Preben Bødker Nielsen) writes:
>Enig. Uvidenhed har mange ansigter

Det tør siges - minder mig om det gamle spørgsmål som min matematiklærer i
sin tid stillede når det endnu engang var bevist at det ikke var mit
bedste fag: Jamen er der da slet ingen huller i din udvidenhed?

>Har selv skiftet den oprindelige Toshiba 60 Gb/4200 rpm ud med en
>Seagate Momentus 100 GB/ 7200 rpm på min 12" 867 MHz Alubook.
>Med stor tilfredshed.

Noteret - den indbyggde på 60 gb er ikke tilstrækkelig
Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 05-12-07 19:28

Lyrik <lyrik@sletheaven.dk> on onsdag 5. december 2007 at 19:03 +0100
wrote:
> [...]
>med hensyn til uvidenhedens ansigt, så gå ud og kig dig i spejlet!
>Jeg er pissetræt af al den pædagogiske korrekthed og nænsomhed man skal

Åhhh, der hvor jeg kommer fra, kaldes det nu bare almindelig høflighed -
det er noget mange opfatter som udtryk for god opdragelse…

>Der var ingen fornærmelse i mit indlæg, kun humor.

Jamen dog, jamen dog - pas nu på blodtrykket.
Der er jo et enkelt lille problem med humor - den skal afsendes så den
forstås, eller dur det jo ikke. Og her træder en god gammel
kommunikationsregel i kraft: Det er afsenderens ansvar at budskabet
forstås.

Og til din din orientering, så opfatter de fleste vist ordet træls som
noget der bruges på Århus-egnen…

Jeg tror forresten ikke der er nogen der har skrevet noget om fornærmelse
- de ord jeg brugte var halvnedladende og småarrogant - og det står jeg
gerne ved!

> [...]
>på
>hinanden!)) Sådan skal det være!
>Vi er ikke anglomaner der tager slips på inden de taler til hinanden. Vi

Tjaaaaa, hvis det at være viking er at have mistet enhver form for pli og
almindelig god opdragelse, så er jeg egentlig ret glad for ikke at være
viking.
- og i øvrigt, så tal for dig selv! Jeg er i hvert fald ikke en del af dit
"vi"

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 06-12-07 01:39

Toms hardware kan være et godt stoppested inden køb af hardware, f.eks.
benchmark-sammenligninger:

<http://www.tomshardware.com/2007/11/15/travelstar_7k200_and_5k250_beat_
the_band/page9.html>

I konklusionen lyder det videre:

"Things are a bit different in the 7,200 RPM high-end. Hitachi did what
it wanted and took the crown for providing the fastest mechanical
notebook hard drive available today. Its access times are equal to those
of Seagate's Momentus 7200.2, but the Travelstar 7K200 delivers clearly
faster transfer rates. Yet it doesn't consume a lot of power: it shines
with power requirements that are at least 30% below those of the aged
Travelstar 7K100, and still more efficient than the Momentus 7200.2. The
only drive that comes close is Fujitsu's MHW2160BJ, but it has a maximum
capacity of 160 GB."

<http://www.tomshardware.com/2007/11/15/travelstar_7k200_and_5k250_beat_
the_band/page10.html>

~ Jørgen

Fra : Ukendt

Dato : 06-12-07 08:32

On 2007-12-06 01:39:05 +0100, tietze@mail.dk (Jørgen Tietze) said:

> Toms hardware kan være et godt stoppested inden køb af hardware, f.eks.
> benchmark-sammenligninger:
>
> <http://www.tomshardware.com/2007/11/15/travelstar_7k200_and_5k250_beat_
> the_band/page9.html>

Læste samme igår. Jeg satser på en 7K200 disk.

Thomas Schreiber
http://thsch.com

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 09-12-07 11:36

spam@rqnne.dk (Per Rønne) on søndag 9. december 2007 at 10:21 +0100 wrote:
> [...]
>
>Og har man endelig det, så kan man lige så godt tage en strømforsyning
>med. 160 GB - det er hvad jeg bruger på Leopard + Windows XP, og så er

Det afhænger nu nok lidt af hvilket erhverv man har - i min branche er
grundreglen at man aldrig kan få hverken plads eller ram nok

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Per Rønne

Dato : 09-12-07 12:41

Frank Løkkegaard <fl@net.dialog.dk> wrote:

> Det afhænger nu nok lidt af hvilket erhverv man har - i min branche er
> grundreglen at man aldrig kan få hverken plads eller ram nok

Ja. når jeg optager en opera fra fjernsynet bliver det også hurtigt til
20G på harddisken ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-12-07 00:26

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Ja. når jeg optager en opera fra fjernsynet bliver det også hurtigt til
> 20G på harddisken ...

Det må da være hele Ringen så. Hvordan får du det til at fylde så meget?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Per Rønne

Dato : 10-12-07 08:22

> Det må da være hele Ringen så.

Min købe-Ring [Levine fra Metropolitan, tilnærmelsesvist med Richard
Wagners oprindelige scenografi] fylder:

Das Rheingold. 1 DVD. 10G.
Die Walküre. 2 DVD. 20 G.
Siegfried. 2 DVD. 20 G.
Götterdämmerung. 2 DVD. 20 G.

Det må da vist give noget i retning af 70 G, muligvis lidt mindre hvis
der for enkelte DVDere skulle være tale om Single Layer. Her ville der
dog højst kunne spares 15 G, så cyklus'en kunne alligevel ikke være på
en enkelt Blue Ray-skive ...

> Hvordan får du det til at fylde så meget?

Man optager naturligvis i højkvalitet, og nedsætter så kvaliteten for at
få den til at passe med DVDerne, når de brændes. En Händel-opera på fire
timer kommer altså let til at fylde 20 G, men kan så 'køres ned' på en
enkelt DL DVD.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-12-07 08:59

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Das Rheingold. 1 DVD. 10G.

Der kan ikke være 10 Gb på én DVD, så vidt jeg ved.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Per Rønne

Dato : 10-12-07 09:35

> Der kan ikke være 10 Gb på én DVD, så vidt jeg ved.

Jov, i runde tal. Officielt hedder det dog 9.5 G.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-12-07 09:11

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Ja, men erfaringsmæssigt er det der fylder op på en harddisk
> /programmerne/, ikke data.

Mnjah. Efter lyd og billeder er blevet digitaliserbare, er de kommet
derhen hvor de er nemmest at håndtere - på en harddisk.

Efter jeg anskaffede en harddiskrecorder i sommers, har det vendt op og
ned på fjernsynsvanerne her i huset. Tingene ligger jo bare på
apparatet, uden man skal finde bånd eller dvd'er.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Per Rønne

Dato : 24-12-07 09:42

> [...]
> ned på fjernsynsvanerne her i huset. Tingene ligger jo bare på
> apparatet, uden man skal finde bånd eller dvd'er.

Tjae, jeg fik lige købt en samling CDere i Fona på Strøget i går. Bachs
/Gesamtwerk/ for 699,95 kroner. 160 CDere i en kasse, svarende til 4,38
kroner per CD.

Kvaliteten er faktisk god, hvis jeg skal dømme efter Juleoratoriet [i
virkeligheden seks kantater, der skal opføres de sidste seks søndage før
jul]. Ja, jeg har naturligvis ikke haft tid til at høre alle 160 CDere
endnu - og ville aldrig drømme om at lægge dem ind på en harddisk.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-12-07 09:54

> [...]

> jul]. Ja, jeg har naturligvis ikke haft tid til at høre alle 160 CDere
> endnu - og ville aldrig drømme om at lægge dem ind på en harddisk.

Om du har 16 bit 44.1 kHz ukomprimeret på en CD eller på en harddisk er
vel hip som hap. Går lyden digitalt fra PC til stereoanlæg, får du det
ikke meget bedre.

Bach er udmærket, men 160 CD'ere er nok lige i overkanten. Fylder de
ikke en krig?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Per Rønne

Dato : 24-12-07 11:12

> Om du har 16 bit 44.1 kHz ukomprimeret på en CD eller på en harddisk er
> vel hip som hap. Går lyden digitalt fra PC til stereoanlæg, får du det
> ikke meget bedre.

Jeg tænkte nu mest på det antal store harddiske det vil kræve.

> Bach er udmærket, men 160 CD'ere er nok lige i overkanten. Fylder de
> ikke en krig?

De står i en kasse der er 43 cm bred. Og den kasse kan stå på en ikke
særlig høj hylde på en bogreol.

Den enkelte CD er så placeret i et papirs-hylster som de gamle hylstre
til LPere. Systemet svarer altså til de gamle LP-kassetter; ikke noget
med plastic-box til CDerne ...

CDerne er så i denne 43 cm brede boks placeret i seks mindre enheder,
for at holde orden på dem.

Og jeg har set at alle fire passioner er med, også Lukas- og
Markuspassionerne, som ellers gik tabt under 2. verdenskrig. Og på 2-3
CDere hver. Så det er åbenbart lykkedes at rekonstruere dem fuldt ud.

Teksten kendtes, og Bach kunne jo godt finde på at genbruge sin musik -
og andres noder, for den sags skyld.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-12-07 12:49

> Jeg tænkte nu mest på det antal store harddiske det vil kræve.

Kan een ikke gøre det? Jeg får det ikke til mere end en 120 Gb i det
hele. Det er jo et hjørne af en moderne harddisk.

Desuden hvis lydkvaliteten betyder noget skal man op på noget der
sampler højere end 44.1 kHz, men er man midaldrende kan man alligevel
ikke høre over 20 kHz.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Per Rønne

Dato : 24-12-07 13:03

> Kan een ikke gøre det? Jeg får det ikke til mere end en 120 Gb i det
> hele. Det er jo et hjørne af en moderne harddisk.

Du mener, flytte hele sin audio og video-samling, musik, opera og
ballet, over på en stor harddisk knyttet til sin MacMini server, men
fjernbetjenings-sensorer placeret over hele huset, og med forbindelse
til det 'normale' lyd og videoanlæg ?

Jeg tror alene at Wagners Ring [som jeg har tre udgaver af på DVD]
fylder 40 G på DVDerne.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-12-07 17:51

> [...]
> ballet, over på en stor harddisk knyttet til sin MacMini server, men
> fjernbetjenings-sensorer placeret over hele huset, og med forbindelse

Sådan en dims pr rum <http://www.slimdevices.com/pi_squeezebox.html>.
Hostingen kan finde sted på et vilkårligt POIX OS.

Lyden ganske fin fra den analoge udgang men kan blive endnu bedre med
en ekstern DAC.

Fra : Per Rønne

Dato : 25-12-07 11:17

> Sådan en dims pr rum <http://www.slimdevices.com/pi_squeezebox.html>.

Jeg har allerede forsynet hvert rum med højttalere, der er forbundet med
min forstærker. Men jeg skal altså fysisk trykke på nogle knapper, for
at få lyden hen, hvor jeg vil have den.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-12-07 13:49

> [...]

> til det 'normale' lyd og videoanlæg ?
>
> Jeg tror alene at Wagners Ring [som jeg har tre udgaver af på DVD]

Jeg har kun snakket om lyd, ikke film. og jeg tænkte bare på dem du
hører tit. Det tager ikke mange sekunder at tabe en CD gennem iTunes.

Se, det hørte du fx slet ikke :)
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Per Rønne

Dato : 25-12-07 11:17

> Jeg har kun snakket om lyd, ikke film. og jeg tænkte bare på dem du
> hører tit. Det tager ikke mange sekunder at tabe en CD gennem iTunes.

"Tabe"? Jeg har en 500 CDere og LPere, jeg i hvert fald skulle køre ind
på iTunes, + en 150 DVDere med opera og ballt + måske 50 DVDere med
film. Det er et stort arbejde.

Dertil kommer at min audio og videoanlæg ikke er sådan ligetil at sætte
på mit netværk; der er jo ingen ethernetport på min forstærker, men
derimod CD, LP, DVD etc porte en masse.

Og så har jeg naturligvis et system, så jeg let kan finde de relevante
ting frem.

> Se, det hørte du fx slet ikke :)

Hvorfor dog kommentere noget, der er korrekt?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-12-07 15:14

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Eller da man blev dømt fuldstændig fra forstanden ved at købe en
> PowerBook med den enorme kapacitet of _80_megabyte_.

Det ville du da også blive i dag hvis du gjorde det, når man
sammenligner med hvad en større disk koster.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"