1 genstand
Fra : @

Dato : 05-12-07 04:47

Et det lovligt at restauranter, værtshuse o.lign., sælger 2 cl 40%-alkohol
som 1 genstand, og ikke ca. 4 cl som egentlig svarer til en 'rigtig'
genstand?

Fra : Allan F

Dato : 05-12-07 05:33

<@> skrev i en meddelelse
> Et det lovligt at restauranter, værtshuse o.lign., sælger 2 cl 40%-alkohol
> som 1 genstand, og ikke ca. 4 cl som egentlig svarer til en 'rigtig'
> genstand?

Hvis der står på vinkortet, at en genstand er 2 cl, så får du hvad du
betaler for.

Allan F

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 05-12-07 08:57

Allan F skrev:

> Hvis der står på vinkortet, at en genstand er 2 cl, så får du hvad du
> betaler for.

Så er det altså også i orden med 400grams bøffer på et kvart kilo bare
der står at den vejer et kvart kilo?

Fra : Allan F

Dato : 06-12-07 03:14

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> skrev i en meddelelse

> Så er det altså også i orden med 400grams bøffer på et kvart kilo bare der
> står at den vejer et kvart kilo?

Ja, selvfølgelig - hvis der står i menukortet at deres 400 grams bøffer
vejer 250 gram. Tænker du på før eller efter de bliver stegt? Du kan jo lade
være med at købe, hvis du har fået oplysningen. Hvis det derimod er 250 gram
råt kød, der reklameres som 400 gram, så er det ikke rigtigt.

Allan F

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 06-12-07 06:34

Allan F skrev:

> Ja, selvfølgelig - hvis der står i menukortet at deres 400 grams bøffer
> vejer 250 gram.

Jeg skrev et kvart kilo.

> Tænker du på før eller efter de bliver stegt? Du kan jo lade
> være med at købe, hvis du har fået oplysningen. Hvis det derimod er 250 gram
> råt kød, der reklameres som 400 gram, så er det ikke rigtigt.

En genstand på 2cl er heller ikke rigtigt.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 06-12-07 16:24

Frank E. N. Stein skrev:

> Jeg skrev et kvart kilo.

> En genstand på 2cl er heller ikke rigtigt.

Det kunne jo tænkes at kg enheden er lidt mere universel end genstand?
Restaurationsbranchen har en målestok, misbrugsforskere en anden.
Jeg vil tro at alkoholdrikke med lavere alkoholindhold, eksempelvis
Pisang Ambon, Cointreau og andre hedvine sælges i genstande af 2 cl.
Altså en enhed der primært knytter sig til volumen.
Ligeledes er det med mil, spiseskefuld m.m. hvor forskellige størrelser
anvendes.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 06-12-07 17:20

Jonas Kofod skrev:

> Det kunne jo tænkes at kg enheden er lidt mere universel end genstand?

Jeg er sikker på at spørgsmålet drejede sig om dansk lovgivning og ikke
om universel lovgivning.

> Restaurationsbranchen har en målestok, misbrugsforskere en anden.

Hvor har du fra at restaurationsbranchen har en anden målestok?

Fra : Jonas Kofod

Dato : 06-12-07 17:39

Frank E. N. Stein skrev:

> Jeg er sikker på at spørgsmålet drejede sig om dansk lovgivning og ikke
> om universel lovgivning.

Nå er du det.
Hvis en målestok ikke er universel, så er det jo ikke konsekvent og ens
hvorledes den bruges. Hvis loven afspejler dette tillades de forskellige
praksis der er og begrænser derfor ikke brugen af forskellige
definitioner ved at forbyde alle pånær én.

> Hvor har du fra at restaurationsbranchen har en anden målestok?

Den restauration hvor spørgeren har gjort sin observation har en
målestok, de misbrugforskere der er referet til i andet indlæg har en anden.
Er vi ude i noget "i Skotland er der to får med mindst én sort side
hver" her?

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 06-12-07 19:02

Jonas Kofod skrev:

> Nå er du det.
> Hvis en målestok ikke er universel, så er det jo ikke konsekvent og ens
> hvorledes den bruges.

For mig at se må det være alt rigeligt at den bruges ens i Danmark.

> [...]
>
> Den restauration hvor spørgeren har gjort sin observation har en
> målestok, de misbrugforskere der er referet til i andet indlæg har en

Det er ikke bare misbrugsforskere der angiver en genstand som værende
12cl. Prøv at søg på "genstand alkohol" og se om du kan finde nogen
resultater der angiver en genstand som værende andet end 12g alkohol.

> Er vi ude i noget "i Skotland er der to får med mindst én sort side
> hver" her?

Nej, vi er ude i noget med falsk varebetegnelse.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 06-12-07 20:27

Frank E. N. Stein skrev:

> For mig at se må det være alt rigeligt at den bruges ens i Danmark.

Meningen med ordet "universel" har altså ikke noget nationalt eller
geopolitisk sigte. Jeg skrev ikke universet.

> Det er ikke bare misbrugsforskere der angiver en genstand som værende
> 12cl. Prøv at søg på "genstand alkohol" og se om du kan finde nogen
> resultater der angiver en genstand som værende andet end 12g alkohol.

Jamen der er sikkert mange der bruger den. Men tvinger det andre til at
tilslutte sig dette?

> Nej, vi er ude i noget med falsk varebetegnelse.

Kommer an på om "genstand" er en entydig standard der ikke må anvendes
på anden måde en den du og andre foreskriver.
Der er så vidt jeg ved ikke nogen lov der forbyder anvendelsen af andre
definitioner for "genstand". Mht. varebetegnelse tror jeg heller ikke
definitionen er "monopoliseret" af misbrugsforskere m.m. til at andre
anvendelser kan komme i strid med god markedsføringsskik. Især ikke når
standardens betydning er klart angivet i forbindelse med varebetegnelsen.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 06-12-07 21:46

Jonas Kofod skrev:

> Meningen med ordet "universel" har altså ikke noget nationalt eller
> geopolitisk sigte. Jeg skrev ikke universet.

Så er du uenig i at det må være nok at den bruges ens i Danmark?

> Jamen der er sikkert mange der bruger den. Men tvinger det andre til at
> tilslutte sig dette?

Rød er mig bekendt ikke defineret i nogen lov. Alligevel kan du klage
hvis du får leveret en grøn bluse i stedet for en rød bluse.

> Kommer an på om "genstand" er en entydig standard der ikke må anvendes
> på anden måde en den du og andre foreskriver.

Må anvendes? Hvor mange måleenheder må kun benyttes på een bestemt måde?
Hvad forventer du at få når du køber et pund kød?
Er det i orden at du kun får 250gram kød hvis det er sted på kødpakken
er angivet at et pund er 250gram?
Er det i orden hvis du kun får 0,453592338kg?
Eller 0,3732417216kg?
Eller forventer du rent faktisk at få et halvt kilo kød?

> [...]
> anvendelser kan komme i strid med god markedsføringsskik. Især ikke når
> standardens betydning er klart angivet i forbindelse med varebetegnelsen.

Jamen for hulen da, det har stadigvæk ikke noget med misbrugsforskere at
gøre. En genstand er en måleenhed der er ganske klart defineret.

Fra : Claus E. Petersen

Dato : 07-12-07 06:51

Frank E. N. Stein skrev:

> [...]
>
> Jamen for hulen da, det har stadigvæk ikke noget med misbrugsforskere at
> gøre. En genstand er en måleenhed der er ganske klart defineret.

Det er da ikke så længe siden at jeg læste at kampagnen "21 genstande om
ugen" var forfejlet da den tog udgangspunkt i britiske "genstande", der
havde et lavere alkohol indhold end danske "genstande".
Så jeg ved ikke om man kan tale om en klar definition.
Så længe en "genstand" ikke er præciseret juridisk, kan enhver
resturation vel i princippet definere en genstand som de har lyst til,
da der ikke er en lov der bestemmer hvad folk har krav på når de køber en.
Hvis f.eks. resturationsloven fastlog at én genstand svarer til 12 gram
alkohol, så ville der ikke være den fjerneste tvivl om resturationens
forpligtigelser hvis de skilter med salg af genstande.
Som det er nu kan en genstand åbenbart være både 2 og 4 cl indeholdene
et ikke nærmere defineret kvantum alkohol.

- cep

Fra : Per Christoffersen

Dato : 07-12-07 08:41

"Claus E. Petersen" <snurrberget@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> vel i princippet definere en genstand som de har lyst til, da der ikke er
> en lov der bestemmer hvad folk har krav på når de køber en.

Det kommer an på hvad du mener med præcist juridisk defineret. Selvom det
ikke er nedfældet i en lov, så kan det godt ahve en tydelig definition som
sælger må holde sig til.

Et hotel kan heller ikke sælge gavekort til et weekendophold, som kun må
bruges mellem tirsdag og torsdag (uagtet at der ikke findes en lovdefinition
på weekend).

> Som det er nu kan en genstand åbenbart være både 2 og 4 cl indeholdene et
> ikke nærmere defineret kvantum alkohol.

Måske, - det kan ikke lige konkluderes ud fra det der er fremlagt i denne
diskussion.

/Per

Fra : A R:nen

Dato : 07-12-07 11:05

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> writes:

> Det kommer an på hvad du mener med præcist juridisk defineret. Selvom det
> ikke er nedfældet i en lov, så kan det godt ahve en tydelig definition som
> sælger må holde sig til.

I restaurationsbranchen i Danmark er den tydelige og almindelige
definition på en genstand vel netop 2 cl.

Hertillands kan vi heldigvis sagtens finde ud af at definere den slags
(1344/1994 (460/1995) 24 §):

Av alkoholdrycker får endast serveras en portion åt gången
(basportion). I samband med måltider får flera alkoholdrycker
serveras samtidigt. Sällskap får serveras alkoholdrycker flaskvis
eller i andra försäljningsförpackningar.

Basportionen för starka alkoholdrycker är 4 centiliter, men de skall
även serveras i portioner om 2 centiliter. På serveringsområde i
samband med hotellrum får basportionen vara 5 centiliter, om den dryck
som serveras har förpackats i en miniatyrflaska av denna storlek.

Basportionen för svaga alkoholdrycker är 8 centiliter, men de skall
även serveras i portioner om 4 centiliter.

Utan hinder av 1 mom. får alkoholdrycker som är tillverkade enbart
genom jäsning eller vars alkoholhalt är högst 5,5 volymprocent
serveras glas- och flaskvis eller i andra försäljningsförpackningar.
Vid servering glasvis är den största engångsportionen 0,5 liter och
annars högst en liter per kund.

Vid servering av drinkar som blandas av flera alkoholdrycker, får i en
drink ingå sammanlagt högst så mycket alkohol som i 4 centiliter stark
alkoholdryck.

Produkttillsynscentralen kan godkänna arrangemang som innebär
avvikelse från vad som stadgas i 2 - 5 mom.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 07-12-07 17:32

A R:nen skrev:

> I restaurationsbranchen i Danmark er den tydelige og almindelige
> definition på en genstand vel netop 2 cl.

Næh, det er et glas eller en portion.
Du kan prøve at se på et par menukort og se hvordan det udbydes.
For nemheds skyld er der nogen eksempler her:
http://www.johnwayne.dk/Menu%20tekst.htm
http://www.lasosta.dk/menukort_spiritus.asp
http://www.kalovigbaadelaug.dk/31.html?id=11391
http://www.roedhaette.com/menu_print.htm

Fra : Jonas Kofod

Dato : 09-12-07 14:24

Frank E. N. Stein skrev:

> Så er du uenig i at det må være nok at den bruges ens i Danmark?

Ja. Tillige er jeg osse uenig i at den bruges ens i Danmark.

> Rød er mig bekendt ikke defineret i nogen lov. Alligevel kan du klage
> hvis du får leveret en grøn bluse i stedet for en rød bluse.

Der er ingen tvivl om hvad der menes med rød eller grøn. Ligesom der
heller ikke er tvivl om hvad der menes med "Én genstand, 2 cl".

> Må anvendes? Hvor mange måleenheder må kun benyttes på een bestemt måde?

De der er bestemt og beskrevet i dansk standard. "Genstand" er bestemt
ikke underlagt nogen officiel tilknytning om at "det Frank forstår ved
en genstand er det rigtige og det nogle andre mener er forkert".

> Hvad forventer du at få når du køber et pund kød?
> Er det i orden at du kun får 250gram kød hvis det er sted på kødpakken
> er angivet at et pund er 250gram?
> Er det i orden hvis du kun får 0,453592338kg?

Lidt mere end et pund. Gerne for mig.

> Eller 0,3732417216kg?
> Eller forventer du rent faktisk at få et halvt kilo kød?

Et pund er ikke ifølge mig et halvt kilo.
http://www.convertworld.com/da/vaegt/Pund.html
Vil du så også have retshævd på at "Frank har ret" i det her tilfælde?

Ganske klart defineret. På flere måder.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 09-12-07 15:24

Jonas Kofod skrev:

> Ja.

Så er du ikke værd at diskutere med.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 10-12-07 22:35

Frank E. N. Stein skrev:

> Så er du ikke værd at diskutere med.

Det gør jo ligesom enhver diskussion med dig inan. I og med
forudsætningen for at du gider diskutere med nogen er at din mening ikke
må modsiges.
Nå om end du ikke mener det er værd at diskutere med folk af den mening
er det ikke desto mindre hvad der dansk retstilstand.

Fra : Claus E. Petersen

Dato : 05-12-07 05:52

@ skrev:
> Et det lovligt at restauranter, værtshuse o.lign., sælger 2 cl 40%-alkohol
> som 1 genstand, og ikke ca. 4 cl som egentlig svarer til en 'rigtig'
> genstand?

Mjah.. hvem ved. Umiddelbart er det vel lovligt, såfremt der ikke er
afsagt en dom der bestemmer at én genstand modsvarer x gram alkohol.

- cep

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 05-12-07 08:59

Claus E. Petersen skrev:

> Mjah.. hvem ved. Umiddelbart er det vel lovligt, såfremt der ikke er
> afsagt en dom der bestemmer at én genstand modsvarer x gram alkohol.

En genstand er defineret som 12 gram alkohol. Er det virkelig nødvendigt
med domme for at fastlægge definitioner?

Fra : Claus E. Petersen

Dato : 05-12-07 10:36

Frank E. N. Stein skrev:

> En genstand er defineret som 12 gram alkohol. Er det virkelig nødvendigt
> med domme for at fastlægge definitioner?

Hvis der er faldet dom i en sag, eller det ligefrem er defineret i en
lov, vil det jo nok afklare en tvist som den spørgeren lægger op til.

- cep

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 05-12-07 13:16

Claus E. Petersen skrev:

> Hvis der er faldet dom i en sag, eller det ligefrem er defineret i en
> lov, vil det jo nok afklare en tvist som den spørgeren lægger op til.

Det må også kunne afklares uden.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-12-07 11:07

@ skrev:

> og ikke ca. 4 cl som egentlig svarer til en 'rigtig' genstand?

Hvor har du det fra?

--
Bertel

Fra : @

Dato : 05-12-07 14:24

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> wrote in

> Hvor har du det fra?

I vel enhver folder om alkohol kan man læse at en genstand svarer til 1
pilsner (33 cl), 1 glas vin (12 cl), 1 glas hedvin (8 cl) eller 1 glas
spiritus (4 cl). Det er udregnet efter følgende formel:

   Antal genstande = Antal cl * alkoholpct / 150

Så 4 cl 40%-snaps, -vodka, -rom osv. indeholder altså 4*40/150 = (lidt
over) 1 genstand.

Fra : alexbo

Dato : 05-12-07 11:27

<@> skrev

> Et det lovligt at restauranter, værtshuse o.lign., sælger 2 cl 40%-alkohol
> som 1 genstand, og ikke ca. 4 cl som egentlig svarer til en 'rigtig'
> genstand?

Nja,
de fleste restauranter skriver 2 cl. i vinkortet, men hvis vi forestiller os
en julefrokost hvor der er købt barkort til f.eks 6 genstande, så er en 2
cl. genstand for lille.

En genstand er 12 g. alkohol, det er så svært at finde konkret bevis på
dette, men det er almindelig anerkendt.

http://www.ssp.hvidovre.dk/Default.aspx?ID=164
http://www.sikkertrafik.dk/59440029
http://www.goda.dk/Promiller.158.0.html

mvh
Alex Christensen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 05-12-07 20:03

> En genstand er 12 g. alkohol, det er så svært at finde konkret bevis på
> dette, men det er almindelig anerkendt.

En genstand varierer fra 8 til 20 gram alkohol alt efter land, men i Danmark
er der vist ikke så meget tvivl.

Den er dog ikke fastere defineret end at det må være acceptabelt at
restauranter har en anden definition sålænge de gør opmærksom på det..
Det er nu også sjældent jeg har set ordet "genstand" i et menukort.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.martinshjemmeside.dk/ - Lidt af hvert

Fra : Andersen [3650]

Dato : 05-12-07 21:08

> En genstand er 12 g. alkohol, det er så svært at finde konkret bevis på
> dette, men det er almindelig anerkendt.

Og samtidig er det almindelig kendt at
det er 2 cl i værtshusmiljøet.
Personligt har jeg heller aldrig mødt andre
størrelser end de 2 cl som angivelse af 1
genstand. Så kan man bede om en dobbelt
og vidre i den dur hvis man ikke er en
"svagdrikker" *GGG* og det skal smage af
noget (her tænker jeg på blandingsdrink)

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 05-12-07 23:13

Andersen [3650] skrev:
> [...]
> det er 2 cl i værtshusmiljøet.
> Personligt har jeg heller aldrig mødt andre
> størrelser end de 2 cl som angivelse af 1

Hvor har du overhovedet set mængden angivet som en genstand?

Jeg har kun set mængden angivet som enten 2cl eller 1 glas a 2cl.

Fra : duff

Dato : 05-12-07 23:42

Frank E. N. Stein skrev:

> Hvor har du overhovedet set mængden angivet som en genstand?
>
> Jeg har kun set mængden angivet som enten 2cl eller 1 glas a 2cl.

fx bag på en øl.
bag på alm pilsner står "flaskens indhold svarer til 1 genstand". På
nogen af dem er så også 12g alkohol nævnt.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 05-12-07 23:52

duff skrev:

> fx bag på en øl.

Ja ok, det var nu på udskænkningssteder jeg mente.

Fra : David T. Metz

Dato : 07-12-07 12:19

@ wrote:
> Et det lovligt at restauranter, værtshuse o.lign., sælger 2 cl 40%-alkohol
> som 1 genstand

Ja, de må også gerne sælge en stumtjener som en genstand. "Genstand" er
et almindeligt dansk ord. Har du set det annonceret som "en genstand
alkohol"?

David

Fra : Claus E. Petersen

Dato : 08-12-07 05:00

@ skrev:
> Et det lovligt at restauranter, værtshuse o.lign., sælger 2 cl 40%-alkohol
> som 1 genstand, og ikke ca. 4 cl som egentlig svarer til en 'rigtig'
> genstand?

Jeg gad stadigvæ vide hvad en genstand er...
En mængde vædske (hvor under 1 liter vand eller 1 liter cognag er en
genstand)
Et kvantum alkohol, der i øvrigt betyder at du sandsynligvis ikke får
serveret en genstand, da f.eks. 1 pilsner ikke indeholder 12g alkohol
(4.6% vol)
M.a.o. er der nogen der kender historien bag en "genstand" ?

- cep

Fra : Stig Johansen

Dato : 08-12-07 08:04

Claus E. Petersen wrote:

> [...]
> (4.6% vol)
> M.a.o. er der nogen der kender historien bag en "genstand" ?

Måske, men jeg ved ikke om den er autoritativ.

Det er lidt kort, men 'før i tiden' havde man stort set kun øl og snaps i
Danmark.
Det har altid heddet 'Vi skal lige have en øl og en genstand'.
Genstand var synonymt med 'et glas snaps'.
Et snapseglas var (er?) pr. tradition 2cl., spørg mig ikke hvorfor der er 2
cl - det er før min tid.
De større portioner (eks. 4 cl) oplever jeg mere som en effekt af
'svenskernes indtog', hvor de ikke kunne få dem store nok.

Det er den kulturelle baggrund.

Hvis vi så bevæger os over i færdselsloven og skal forholde os til
indtagelse i forhold til en evt. promillekørsel, er pludselig brg for en
'matematisk korrekt' angivelse af en genstand. Nu er det pludselig det
eksakte indholde af ren alkohol der tæller.
Samme gør sig gældende hvis man skal forholde sig til de sundhedsmæssige
aspekter.

Det er så det vi snakker om nu.

For mig personligt ville jeg til enhver tid forvente at en genstand på en
restuarant/værtshus er på 2 cl, uanset %'erne.

Skal man forholde sig til 'Jeg må godt køre bil efter 2 genstande', ja så er
det en helt anden snak.

Hvis det kan opfattes juridisk ser jeg ikke nogen som helst værdi af at
'lovgive' om hvad en genstand er.

Stig Johansen

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 08-12-07 11:54

> [...]
> (4.6% vol)
> M.a.o. er der nogen der kender historien bag en "genstand" ?

Hvorfor mener du ikke, at en pilsner indeholder en genstand a 12 g alkohol ?

sakset fra wikipedia
"1 genstand svarer til 15 ml eller 12 gram alkohol. Medmindre andet er
angivet, er det volumenprocenten som er står på flasken."
og
"En almindelig 33 cl pilsner øl på 4,6% alkohol, indeholder således ca. 1
genstand."

mvh
Bendt

Fra : Claus E. Petersen

Dato : 08-12-07 21:17

Bendt Rasmussen skrev:
> [...]
> og
> "En almindelig 33 cl pilsner øl på 4,6% alkohol, indeholder således ca. 1

Hvis en genstand er én pilsner, så er 12 gram alkohol "cirka" en genstand.
Hvis en genstand er 12 gram alkohol, er en pilsner "cirka" en genstand.
Jeg gik ud fra at der var en sammenhæng mellem mængden af alkohol og
genstanden, men det ser ud til at det er mængden der afgør det.
Om det så er 2 cl. mælk eller finsprit.

- cep

Fra : Stig Johansen

Dato : 09-12-07 07:04

Bendt Rasmussen wrote:

> [...]
> og
> "En almindelig 33 cl pilsner øl på 4,6% alkohol, indeholder således ca. 1

Jeg tror Claus mere spurgte til historien bag en 'genstand'.
Hvis vi spoler tiden tilbage, var en 'pilsner' et udtryk for noget vædske i
en grøn flaske. Der var aldrig opgivet alkohol% kun en 'skatteklasse', som
var en 'kode' for hvor stor afgiften var til 'tolderne'. Så vidt jeg husker
så var
Klasse II = 'almindelig pilsner'
Klasse A = 'Guldbajer'
Klasse B = 'Stærk ØL'

Jeg kan huske engang jeg var på besøg hos nogle venner, og der drak vi
Hancock påskebryg. Det var klasse B, men det siger ikke andet end at det er
stærkere end Klasse A. Det endte med jeg vågnede på deres sofa dagen efter
og fattede nada af hvad der var sket.

Først en del år efter gik det op for mig, da der var en artikel i avisen om
%'er. Den var på 9,1% - så tror da fanden jeg dejsede om.

Hvorvidt en 'almindelig pilsner' er på 4,6% eller ej, må udspringe i en
vedtagelse af en 'fælles' standard.

Jeg tvivler på der er deciderede love i den her forbindelse, dog kan jeg
forestille mig at det på et tidspunkt er blevet 'krævet ved lov' at anføre
alkohol% på øl.
Klasse B var stort set 'with no limit', så man vidste ikke om om man sad og
drak 7,8,9 eller 10% øl. (Been the done that - ikke særlig smart).

Stig Johansen