Ansvarsfraskrivelse til hjemmeside - hvord~
Fra : Johannes

Dato : 04-12-07 18:21

Hej

Jeg har gang i en hjemmeside hvor brugere har mulighed for at indføje
indhold, mere præcist en wiki-side ala wikipedia.org.

Hvordan sikrer jeg mig mod ansvar for det eventuelle ulovlige indhold en
bruger ville kunne tilføje?
Jeg tænker her på at brugere kan kopiere tekst direkte fra bøger, andre
hjemmesider og ligenende, og desuden indsætte billeder der ikke er public
domain.

Hvad kan der egentlig ske? Kan jeg pålægges erstatningsansvar, bøde eller
lignende, uden forud at være blevet givet mulighed for at fjerne det
ulovlige indhold ?

Hvad skal jeg skrive som ansvarsfraskrivelse på siden?

Mvh
Johannes

PS: Sidens domæne vil kun blive skrevet såfremt det ønskes. Jeg har
bemærket i en anden tråd, at I er meget obs på at man ikke må skrive
hjemmesideadresser her.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 04-12-07 23:48

Johannes> Hej Jeg har gang i en hjemmeside hvor brugere har
Johannes> mulighed for at indføje indhold, mere præcist en
Johannes> wiki-side ala wikipedia.org.

Johannes> Hvordan sikrer jeg mig mod ansvar for det eventuelle
Johannes> ulovlige indhold en bruger ville kunne tilføje? Jeg
Johannes> tænker her på at brugere kan kopiere tekst direkte fra
Johannes> bøger, andre hjemmesider og ligenende, og desuden
Johannes> indsætte billeder der ikke er public domain.

Johannes> Hvad kan der egentlig ske? Kan jeg pålægges
Johannes> erstatningsansvar, bøde eller lignende, uden forud at
Johannes> være blevet givet mulighed for at fjerne det ulovlige
Johannes> indhold ?

Næppe. Men du skal reagere på henvendelser, når du bliver opmærksom derpå.

Johannes> Hvad skal jeg skrive som ansvarsfraskrivelse på siden?

Du kan lade dig inspirere her:

http://da.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Generelle_forbehold

Johannes> Mvh Johannes

Johannes> PS: Sidens domæne vil kun blive skrevet såfremt det
Johannes> ønskes. Jeg har bemærket i en anden tråd, at I er meget
Johannes> obs på at man ikke må skrive hjemmesideadresser her.

Du må sådan set gerne poste links m.m. der relaterer sig direkte til
dit spørgsmål. Det er nogengange nødvendigt for at kunne vurdere en
sag ordentligt, så det er en misforståelse.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Peter Knutsen

Dato : 05-12-07 00:23

Martin Jørgensen wrote:
> [...]
[...]
> [...]
> dit spørgsmål. Det er nogengange nødvendigt for at kunne vurdere en
> sag ordentligt, så det er en misforståelse.

En 180 graders misforståelse.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Bjarne

Dato : 05-12-07 12:54

Peter Knutsen skrev:
> [...]
>
> En 180 graders misforståelse.

Johannes tænker nok på situationer, hvor links kan opfattes som reklame

Typisk - "Jeg har lavet en ny hjemmeside med links til billige advokater
eller eventyrrejser og forresten nogle reklamebannere, som jeg gerne vil
have at i ser på..., hvad mener i forresten om...."

Bjarne

Fra : Peter Knutsen

Dato : 05-12-07 00:23

Johannes wrote:
> [...]
> ulovlige indhold ?
>
> Hvad skal jeg skrive som ansvarsfraskrivelse på siden?

Jeg ved det ikke, men du kan jo inkludere en "report abuse"-knap, sådan
at det er så let som muligt for krænkede at gøre dig opmærksom på i
første omgang at der er noget galt på en bestemt side/dokument, og i
anden omgang redegøre for dig hvad det er der er galt og som du skal
lave om.

> [...]
>
> PS: Sidens domæne vil kun blive skrevet såfremt det ønskes. Jeg har
> bemærket i en anden tråd, at I er meget obs på at man ikke må skrive

Hvem er "meget obs" på det? Mit indtryk er da at de fleste herinde
*gerne* vil gøre hvad det er for hjemmesideadreser, domænenavne, og
lignende, folks konkrete spørgsmål handler om.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Johannes

Dato : 06-12-07 17:02

> [...]
> blevet givet mulighed for at fjerne det ulovlige Johannes> indhold ?
>
> Næppe. Men du skal reagere på henvendelser, når du bliver opmærksom

Super, så er problemet jo allerede løst der. Det er jo ikke noget problem
at slette noget ved henvendelse.

> Johannes> Hvad skal jeg skrive som ansvarsfraskrivelse på siden?
>
> Du kan lade dig inspirere her:
>
> http://da.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Generelle_forbehold

Ja, glimrende. Synes bare det er en lang og uigennemskuelig smøre de har
fået lavet.

> Du må sådan set gerne poste links m.m. der relaterer sig direkte til dit
> spørgsmål. Det er nogengange nødvendigt for at kunne vurdere en sag
> ordentligt, så det er en misforståelse.

Ok, men hvordan vurderer man lige det?

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 06-12-07 23:33

Johannes> Hvad kan der egentlig ske? Kan jeg pålægges Johannes>

Johannes> Super, så er problemet jo allerede løst der. Det er jo
Johannes> ikke noget problem at slette noget ved henvendelse.

Ellers være det være temmeligt svært at være i din situation.

Johannes> Hvad skal jeg skrive som ansvarsfraskrivelse på siden?

Johannes> Ja, glimrende. Synes bare det er en lang og
Johannes> uigennemskuelig smøre de har fået lavet.

Nå. Så korter du det bare ned.

Johannes> Ok, men hvordan vurderer man lige det?

Du får skældud hvis du går over grænsen og ellers bruger du din sunde
fornuft og spørger dig selv om dit link er relevant for gruppen,
f.eks. fordi nogen gerne vil vide det (hvis nogen f.eks. spørger om
det). Værre er det heller ikke og sværere er det ikke. Du kan også
bare poste det, men jeg tror ikke det ændrer noget ved svaret.

Mht. generelle ansvarsfraskrivelser, så kan du jo f.eks. spørge
speficikt på hvilke ting du gerne vil undlade fra:

http://da.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Generelle_forbehold

Og iøvrigt kan du f.eks. spørge om de forbehold, du er i tvivl om du
skal medtage eller ej i din egen version. Det er en meget typisk
anvendt fremgangsmåde.

Ellers skal du ikke være så nervøs for hvad der står der. Jeg har ikke
hørt om nogen der er kommet i klemme pga. "forkerte
ansvarsfraskrivelser" på debatforum i DK. Men en politik om hvad du
logger og bruger personoplysninger til, er da meget relevant -
herunder at du f.eks. ikke videregiver oplysninger, hvis folk står i
din database osv...

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Johannes

Dato : 06-12-07 17:07

Den Wed, 05 Dec 2007 00:22:32 +0100, skrev Peter Knutsen:

> [...]
> første omgang at der er noget galt på en bestemt side/dokument, og i
> anden omgang redegøre for dig hvad det er der er galt og som du skal

Ja, dette vil selvfølgelig gøre det let for dem som ville føle sig
overtrådt, men til gengæld synes jeg det ville skæmme siden.
Jeg regner jo faktisk ikke med at det nogensinde skal benyttes, da folk
vel opfører sig pænt.

> Hvem er "meget obs" på det? Mit indtryk er da at de fleste herinde
> *gerne* vil gøre hvad det er for hjemmesideadreser, domænenavne, og
> lignende, folks konkrete spørgsmål handler om.

Jeg så blot at en vis henvisning til juradebat.dk medførte kvaler i en
tidligere tråd. Jeg forstod ikke helt problematikken, men jeg er nok
inhabil i den sag, da jeg også er medansvarlig for den side.