Har brug for en advokat til GetMore
Fra : Hans

Dato : 04-12-07 12:48

Jeg har tidligere omtalt en sag omkring GetMore, hvor de ikke vil bytte et
defekt APC UPS batteri. De har nu her afvist at gøre mere ved sagen og så
bliver jeg nødt til at forholde mig til hvad jeg så gør.

1) Jeg mener, at beløbs-grænsen for sager ved forbrugerstyrelsen er mindst
800 kroner? Eftersom batteriet kun har kostet 715 kroner, får jeg vel ikke
noget ud af dem?

2) Hvis jeg hyre en advokat og GetMore taber sagen, som jeg er overbevist om
at de gør, skal de så ikke betale ALLE sagens omkostninger - altså holde mig
skadesløs?

3) Er det bare at søge på nettet efter den første og bedste advokat eller er
der nogen der er bedre i.fb. med forbrugersager?

Fra : BJ

Dato : 04-12-07 12:54

"Hans" <j-1234567890@REMOVE.gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg har tidligere omtalt en sag omkring GetMore, hvor de ikke vil bytte et
> defekt APC UPS batteri. De har nu her afvist at gøre mere ved sagen og så
> bliver jeg nødt til at forholde mig til hvad jeg så gør.

Ikke for at ødelægge en længere juridisk debat, men har du prøvet at
kontakte APC?

http://www.apc.com/

Jeg kontakter dem, hver gang jeg har problemer med mine UPS'er.

Deres service er out standing.

mvh
Bjørn J.

Fra : Hans

Dato : 04-12-07 12:57

> Ikke for at ødelægge en længere juridisk debat, men har du prøvet at
> kontakte APC?

Jeg har ikke men det har GetMore. De siger, at der kun er 1 års garanti på
batterier samt, at jeg burde have byttet batteri allerede da den meldte
"replace battery". Eftersom batteriet blev pillet af én eller to dage efter
den meldte dette, kan jeg ikke se hvordan det kunne gøres meget hurtigere
samt vil jeg da også mene, at forbrugere altid har ½ års garanti og 1½ års
reklamation.

Fra : BJ

Dato : 04-12-07 13:03

"Hans" <j-1234567890@REMOVE.gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> efter den meldte dette, kan jeg ikke se hvordan det kunne gøres meget
> hurtigere samt vil jeg da også mene, at forbrugere altid har ½ års garanti

Prøv nu blot at kontakte APC direkte.

Jeg kunne ikke drømme om at diskutere med min leverandør af APC UPS'er
omkring APC's warrenty.

Igen må jeg blot konstatere, APC's service er second to none.

Jeg har fået byttet 3 år gamle UPS'er, der var blevet defekte.

Jeg gav mig da heller ikke til at diskutere med deres service/support på
nogen måde.

mvh
Bjørn J.

Fra : Hans

Dato : 04-12-07 13:19

> Prøv nu blot at kontakte APC direkte.
> Jeg kunne ikke drømme om at diskutere med min leverandør af APC UPS'er
> omkring APC's warrenty.

Hermed gjort så må vi se om det går bedre omend jeg tvivler - GetMore har jo
prøvet (siger de).

Men derfor står mine spørgsmål stadigt åbne og jeg vil meget gerne høre fra
nogen med lignende erfaring. Kan de betale sig, at anlægge civil søgsmål
imod dem?

Fra : Søren Blom

Dato : 04-12-07 13:35

"Hans" <j-1234567890@REMOVE.gmail.com> skrev
> Kan de betale sig, at anlægge civil søgsmål imod dem?

For et beløb på 715 kr. så nej.

--
VH

Søren Blom
soren@blom.dk
Mail med spam filter besvares ikke.

Fra : Hans

Dato : 04-12-07 13:45

> For et beløb på 715 kr. så nej.

Det kommer jo an på om GetMore kommer til at hænge på regningen hvilket er
én af mine spørgsmål. Ved du at de ikke gør?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-12-07 14:16

Hans skrev:

> Det kommer jo an på om GetMore kommer til at hænge på regningen hvilket er
> én af mine spørgsmål. Ved du at de ikke gør?

Selv om man vinder en sag, kan man godt blive dømt til at afholde
egne sagsomkostninger. Og selv om modparten skal betale alle
sagsomkostninger, afregnes det efter en standartakst der ikke
nødvendigvis dækker alle ens udgifter.

--
Bertel

Fra : Hans

Dato : 04-12-07 15:46

> [...]
> kontakte APC?
> http://www.apc.com/
> Jeg kontakter dem, hver gang jeg har problemer med mine UPS'er.

Jeg har nu haft kontakt med dem og de fortæller samme smørre som GetMore =
der er kun 1 års garanti :-/

Fra : BJ

Dato : 04-12-07 16:02

"Hans" <j-1234567890@REMOVE.gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg har nu haft kontakt med dem og de fortæller samme smørre som GetMore =
> der er kun 1 års garanti :-/

Er du sikker på, det er batteriet og startede du med at sige det?

Hvis enheden blot klikker og kortvarigt lyser med lamperne, så er det ikke
ubetinget batteriet, der er fejl på.

Kørte du sammen med den flinke mand/kvinde den lille testprocedure?

PS: Et batteri til din UPS koster den rørlige sum af:

http://www.hobby-world.dk/index.php?Action=VisVare&VareID=58

mvh
Bjørn J

Fra : Hans

Dato : 04-12-07 16:13

> Er du sikker på, det er batteriet og startede du med at sige det?
>
> Hvis enheden blot klikker og kortvarigt lyser med lamperne, så er det ikke
> ubetinget batteriet, der er fejl på.

Ja ja, jeg er skam sikker, da det er batteriet der er kollapset! Det vil du
vide hvis du en dag oplever det

> Kørte du sammen med den flinke mand/kvinde den lille testprocedure?

Nej, jeg oprettede sagen på deres webside.

> PS: Et batteri til din UPS koster den rørlige sum af:
> http://www.hobby-world.dk/index.php?Action=VisVare&VareID=58

x 2 = kr. 350 = lidt over halv pris for en ny (630 kroner)

Fra : BJ

Dato : 04-12-07 16:16

"Hans" <j-1234567890@REMOVE.gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ja ja, jeg er skam sikker, da det er batteriet der er kollapset! Det vil
> du vide hvis du en dag oplever det

Hvordan ter den sig?

> Nej, jeg oprettede sagen på deres webside.

> x 2 = kr. 350 = lidt over halv pris for en ny (630 kroner)

Hvad er det for en model APC UPS ?

mvh
Bjørn J.

Fra : Hans

Dato : 04-12-07 16:21

> Hvordan ter den sig?

Det lugter af blysyre i hele huset og hele UPS'en er brandvarm (pga.
batteriet).

SmartUPS 700INET

Fra : BJ

Dato : 04-12-07 16:28

"Hans" <j-1234567890@REMOVE.gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det lugter af blysyre i hele huset og hele UPS'en er brandvarm (pga.
> batteriet).

Så har batteriet været udsat for overladning (af UPS'ens ladesystem).

Jeg har aldrig oplevet et gel-batteri lugter af batterisyre andet end det
har været ladet med eks. 25 Amp og man ikke har stoppet i tide = når
batteriet bliver (meget) varmt.

Hvis man overlader det, så buler det rimeligt dramatisk ud.

O.k., jeg har en mindre stak af:

http://www.apc.com/products/moreimages.cfm?partnum=BR500I&type=Front%20Left

mvh
Bjørn J.

Fra : Hans

Dato : 04-12-07 16:31

> [...]
> batteriet bliver (meget) varmt.
>
> Hvis man overlader det, så buler det rimeligt dramatisk ud.

Præcist som min der er helt deform. Jeg målte spændingen til at være stabil
på cirka 28V men fik ikke målt strømmen.

Fra : BJ

Dato : 04-12-07 16:34

"Hans" <j-1234567890@REMOVE.gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Præcist som min der er helt deform. Jeg målte spændingen til at være
> stabil på cirka 28V men fik ikke målt strømmen.

Så er det ikke dit batteri, der fejler noget.

Det er UPS'ens ladesystem, der er noget rivende galt med.

Et dødt/kollapset batteri, vil overhovedet ikke tage imod strøm!

mvh
Bjørn J.

Fra : Hans

Dato : 04-12-07 16:41

WAS: Re: Har brug for en advokat til GetMore

> Så er det ikke dit batteri, der fejler noget.
>
> Det er UPS'ens ladesystem, der er noget rivende galt med.

Ville jeg kunne måle en forkert ladestrøm eller kan man ikke se det med et
multimeter? Jeg har stadigt det gamle batteri derhjemme.

Derudover synes jeg vi skal futte til dk.edb.hardware.server, da det næppe
har noget at gøre med jura.

Fra : BJ

Dato : 04-12-07 16:45

"Hans" <j-1234567890@REMOVE.gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> WAS: Re: Har brug for en advokat til GetMore

> Ville jeg kunne måle en forkert ladestrøm eller kan man ikke se det med et
> multimeter? Jeg har stadigt det gamle batteri derhjemme.

Et amperimeter af passende størrelse vil.

> Derudover synes jeg vi skal futte til dk.edb.hardware.server, da det næppe
> har noget at gøre med jura.

Det har det slet ikke haft fornemmelsen af fra begyndelsen ... efter min
ydmyge mening.

PS: Jeg har på fornemmelsen, det vil ske for dig igen. Jeg ville mene din
UPS lider af en periodisk fejl.
Desuden skriver jeg ikke til APC, når jeg fejlmelder. Jeg ringer og taler
med en person..;)

mvh
Bjørn J.

Fra : Hans

Dato : 04-12-07 16:51

> Et amperimeter af passende størrelse vil.

Jeg tror min kan kan klare 10A - mon det er nok?

> Det har det slet ikke haft fornemmelsen af fra begyndelsen ... efter min
> ydmyge mening.

Det er så din mening - jeg vil jo mene, at jeg stadigt har krav på et nyt
batteri da det ikke kan afvises, at det er batteriet der er problemet.

> PS: Jeg har på fornemmelsen, det vil ske for dig igen. Jeg ville mene din
> UPS lider af en periodisk fejl.

Jo, det kan selvfølgelig ikke afvises men det kunne et nyt batteri jo
opklare.

> Desuden skriver jeg ikke til APC, når jeg fejlmelder. Jeg ringer og taler
> med en person..;)

Det burde jo lige alt andet lige give samme svar.

Fra : BJ

Dato : 04-12-07 17:01

"Hans" <j-1234567890@REMOVE.gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg tror min kan kan klare 10A - mon det er nok?

Det er blot at prøve. Hvis ikke, så futter amperimeret blot af.

> [...]
> batteri da det ikke kan afvises, at det er batteriet der er problemet.

> Jo, det kan selvfølgelig ikke afvises men det kunne et nyt batteri jo

Indtil videre, ja. Hvad er det nu en periodisk fejl er?..;)

> Det burde jo lige alt andet lige give samme svar.

Ikke hvis skriveren ikke ved, hvad han/hun har med at gøre endsige taler om.

Det er her supporten kommer ind i billedet. De bør kunne stille dig de rette
spørgsmål!

Det kan du på ingen måde forvente af en ekspedient, med mindre denne har en
"elektrisk uddannelse" bag sig..

mvh
Bjørn J.

Fra : Hans

Dato : 04-12-07 17:27

> Ville jeg kunne måle en forkert ladestrøm eller kan man ikke se det med et
> multimeter? Jeg har stadigt det gamle batteri derhjemme.

Lige en sidebemærkning - vil jeg kunne bruge UPS'en (uden batteri) til at
beskytte mig mod lynnedslag og små spikes eller skal der være batteri i for
det?

Fra : BJ

Dato : 04-12-07 17:33

KLIP

> Lige en sidebemærkning - vil jeg kunne bruge UPS'en (uden batteri) til at
> beskytte mig mod lynnedslag og små spikes eller skal der være batteri i
> for det?

Godt spørgsmål.

Det er ikke batteriet, der beskytter dig, men en kreds i UPS'en

Jeg har aldrig forsøgt at få liv i en UPS uden monteret brugbart batteri.

Forsøg blot. Du kan ikke ødelægge noget i UPS'en, den vil allerhøjest ikke
lukke strøm igennem til de perifere enheder.

Kører den uden, er du fuldt beskyttet mod ovennævnte.

mvh
Bjørn J.

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 04-12-07 19:33

> [...]
>
> Lige en sidebemærkning - vil jeg kunne bruge UPS'en (uden batteri) til at
> beskytte mig mod lynnedslag og små spikes eller skal der være batteri i

De SmartUPS jeg har haft med at gøre kan ikke tænde når batteriet er kørt
helt ned.

Så det tror jeg ikke du kan

/Dennis

Fra : Ukendt

Dato : 04-12-07 21:31

Jeg vil mene at allr UPS's kan starte op UDEN batteri.

Ved "starte op" mener jeg at du kan tilslutte spænding, og få den startet.

Under drift SKAL man kunne tage batteriet ud, uden den slukker.
Ellers kan man ikke holde maskineriet kørende, når der skal skiftes
batterier... (Det er jo meningen at maskineriet skal køre "altid"...)

Har selv en BackUPS og en SmartUPS som kan køre uden batteri...

/Jacob Fich

Fra : Holst

Dato : 04-12-07 21:40

Jacob Fich wrote:

> Under drift SKAL man kunne tage batteriet ud, uden den slukker.
> Ellers kan man ikke holde maskineriet kørende, når der skal skiftes
> batterier... (Det er jo meningen at maskineriet skal køre "altid"...)

Jeg er helt enig. Har lige kigget i manualen til min SmartUPS og under
udskiftnings af batteriet skriver de:

"You may leave the UPS and loads on for the following procedure."

Fra : S. Hansen

Dato : 04-12-07 13:54

On Tue, 4 Dec 2007 12:47:58 +0100, "Hans"
<j-1234567890@REMOVE.gmail.com> wrote:

> [...]
>
>3) Er det bare at søge på nettet efter den første og bedste advokat eller er
>der nogen der er bedre i.fb. med forbrugersager?

Jeg vil tro at du kommer til at kaste gode penge efter dårlige.

Hvis vi forudsætter at du for medhold, vil retten tilkende dig et
beløb til at dække dine omkostninger ved sagen, men de vil formentlig
ikke dække de faktiske omkostninger. Som helt sikkert langt overstiger
715,00 kr.

Dette er min erfaring og den besked jeg fik af min egen advoket.

Hvis forbrugerstyrelsen tager din sag, og du for medhold her, er det
heller ikke sikkert at sælge vil efterleve forbrugerstyrelsens
afgørelse. Men du står selfølgelig stærkt i en evt retsag.

Det jeg vil anbefale er at prøve forbrugerstyrelsen hvis det er
muligt, og hvis ikke ja så glem alt om det og undlad for fremtiden at
handle hos getmore.

Personligt har jeg ikke selv dårlige erfaringer med getmore, men der
er efterhånden skrevet om en del uheldige sager fra dem.

Steen

Fra : Hans

Dato : 04-12-07 14:09

> [...]
> beløb til at dække dine omkostninger ved sagen, men de vil formentlig
> ikke dække de faktiske omkostninger. Som helt sikkert langt overstiger

Men hvorfor får jeg ikke alle mine penge retur - jeg mener, hvis jeg kan
dokumentere mine (rimelige) udgifter, hvorfor får jeg så ikke alle mine
penge?

> Hvis forbrugerstyrelsen tager din sag, og du for medhold her, er det
> heller ikke sikkert at sælge vil efterleve forbrugerstyrelsens
> afgørelse. Men du står selfølgelig stærkt i en evt retsag.

De vil ikke tage sagen, hvis værdien er under 800 kroner.

> Det jeg vil anbefale er at prøve forbrugerstyrelsen hvis det er
> muligt, og hvis ikke ja så glem alt om det og undlad for fremtiden at
> handle hos getmore.

Ja, den lektie må jeg have lært Som nævnt i tidligere tråd, så havde jeg
forventet problemer med GetMore men jeg havde kun forventet tids-problemer
og ikke, at de slet ikke vil godtage deres egne sager som RMA.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-12-07 14:20

Hans skrev:

> Men hvorfor får jeg ikke alle mine penge retur - jeg mener, hvis jeg kan
> dokumentere mine (rimelige) udgifter, hvorfor får jeg så ikke alle mine
> penge?

Måske fordi man så kunne hyre den dyreste advokat i Indien til at
føre sin sag og derved ruinere modparten?

--
Bertel

Fra : Hans

Dato : 04-12-07 14:32

> Måske fordi man så kunne hyre den dyreste advokat i Indien til at
> føre sin sag og derved ruinere modparten?

Jo, men hvad med en normal dansk advokat? Prisen man så får refunderet må
vel være et nogenlunde gennemsnit af alle danske advokater?

Men det lyder som om, at det er væsentligt under sådan en pris? Er der nogen
der kender udregningen, så kan man jo se efter hvilken advokat man har råd
til?

Fra : S. Hansen

Dato : 04-12-07 14:33

On Tue, 4 Dec 2007 14:09:23 +0100, "Hans"

>Men hvorfor får jeg ikke alle mine penge retur - jeg mener, hvis jeg kan
>dokumentere mine (rimelige) udgifter, hvorfor får jeg så ikke alle mine
>penge?

Ja se det undre også mig, jeg kan iøvrigt fortælle dig at i min sag
desuden også havde en vurderingsmand der skulle vudere omkostningerne
ved at udbedre noget sjusk/dårligt arbejde, det beløb han vurdere at
det kostede at udbedre arbejdet lå ca 50 % under det håndværkerene
skulle have for at udbedre arbejdet.

Ydermere skal du også selv forvente at betale den tid du bruger på
sagen, skal du f.eks tage fri for arbejde for at møde i retten eller
afholde møde med din advokat, får du under ingen omstændigheder nogen
godtgørelse for dette.

Så min erfaring er at hvis du utilsigtet får problemer med ting du har
købt/eller fået lavet, ja så ender det med at koste dig selv penge
hvis du ikke kan finde en løsning direkte med sælgeren/håndværkeren.

Og det uanset hvor meget ret du har.

Så for mit vedkomne skal der ikke ret meget slinger i valsen til før
jeg droppe en butik/håndværker.

Steen

Fra : Christian Madsen

Dato : 04-12-07 13:55

Hans skrev den 04-12-2007:
> [...]
>
> 3) Er det bare at søge på nettet efter den første og bedste advokat eller er
> der nogen der er bedre i.fb. med forbrugersager?

Det kan nok ikke betale sig at gøre for 715 kr.

Der findes en tråd på et andet juridisk debatforum på nettet om
sagsomkostninger hvor en advokatfuldmægtig svarer på noget som minder
om dit spørgsmål 2.

Da jeg ikke ønsker at vække Martin Jørgensens indre dæmon, vil jeg
undlade at poste linket, men prøv at se om du ikke kan finde det ved at
søge på google.

Du kan evt. finde et link til dette forum i tråden: "Test din
juraviden"

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-12-07 14:17

Christian Madsen skrev:

> Da jeg ikke ønsker at vække Martin Jørgensens indre dæmon, vil jeg
> undlade at poste linket, men prøv at se om du ikke kan finde det ved at
> søge på google.

Hvorfor skal Martin Jørgensens eksistens påtvinge os et
minimumsniveau for brugervenlighed? Sæt ham i dit killfilter og
glem derefter alt om ham.

--
Bertel

Fra : Christian Madsen

Dato : 04-12-07 14:24

Bertel Lund Hansen skrev den 04-12-2007:

> Hvorfor skal Martin Jørgensens eksistens påtvinge os et
> minimumsniveau for brugervenlighed? Sæt ham i dit killfilter og
> glem derefter alt om ham.

Det burde heller ikke være sådan. Men Martin skriver ofte indlæg som
afsluttes med :Hvis du ikke skriver tilbage, må det være fordi du er
enig med mig og har indset, at du tager fejl...

Selvom det i princippet ikke gør mig så meget, vil jeg nødig, at folk
som ikke er bekendt med de trolle, som er i gruppen, tager det han
skriver for gode varer - da det ofte ikke er det.

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-12-07 15:35

Christian Madsen skrev:

> afsluttes med :Hvis du ikke skriver tilbage, må det være fordi du er
> enig med mig og har indset, at du tager fejl...

Så du mener at man aldrig kan stoppe en meningsudveksling med en
troll? Du er jo deres yndlingsoffer i så fald.

Mod dumhed kæmper selv guderne forgæves (undtagen i kampen mod
trainsurfere. Der står det 1-0 til guderne).

--
Bertel

Fra : Christian Madsen

Dato : 04-12-07 15:38

> [...]
>
> Mod dumhed kæmper selv guderne forgæves (undtagen i kampen mod
> trainsurfere. Der står det 1-0 til guderne).

Nej, men jeg vil gerne kunne gøre opmærk som på, at det vås der kommer
ud ikke er korrekt, hvorefter jeg vil gøre det som smerter Martin mest:
Undlade at svare på flere af hans indlæg.

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 04-12-07 06:36

On 4 Dec., 13:55, Christian Madsen <h...@none.com> wrote:

> Det kan nok ikke betale sig at gøre for 715 kr.

Enig. I den virkelige verden er man desværre i praksis retsløs, hvis
man har den slags små krav mod folk, der bare stejlt benægter alt.

Det kunne egentlig værre interessant at overveje, om en ordning kunne
strikkes sammen, der ville kunne modvirke dette, uden at den druknede
i sit eget bureaukrati.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Hans

Dato : 04-12-07 15:53

> [...]
>
> 3) Er det bare at søge på nettet efter den første og bedste advokat eller
> er der nogen der er bedre i.fb. med forbrugersager?

Nå, efter meningerne der er kommet frem her i gruppen og min kontakt med
GetNoMore og APC, må jeg se mig slået

Det kommer meget bag på mig, at man retsligt ikke kan anlægge civil søgsmål
uden, at man selv kommer til at hænge på noget af regningen, hvis man vel at
mærke får medhold i sagen. Jeg kan selvfølgelig godt forstå, at man ikke
bare kan hyre verdens dyreste advokat m.v. men en almindelig dansk advokat
salær burde blive betalt af modparten således, at man rent faktisk får noget
ud af at sagsøge = firmaet vil nok tænke sig ekstra om en anden gang!

APC vil heller ikke godtage batteriet, da de kun har 1 års garanti (sikkert
givet til forhandleren), så GetNoMore går endnu en gang fri af en ellers
åbenlys sag :-/

Ak, de små i DK er dårligt stillet.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 04-12-07 16:30

"Hans" <j-1234567890@REMOVE.gmail.com> skrev i meddelelsen

> APC vil heller ikke godtage batteriet, da de kun har 1 års garanti
> (sikkert givet til forhandleren), så GetNoMore går endnu en gang fri af en
> ellers åbenlys sag :-/

Jeg mindes ikke at batterier kun har 1 års reklamationstid jf. købeloven...

--
Per
CV sælges: ´91 Wilk 500, 7 meter lang, totalvægt 1200 kg, egenvægt 925 kg,

Fra : Jonas Kofod

Dato : 04-12-07 17:09

Per Henneberg Kristensen skrev:

> "Hans" <j-1234567890@REMOVE.gmail.com> skrev i meddelelsen

> Jeg mindes ikke at batterier kun har 1 års reklamationstid jf. købeloven...

Nej, der er generelt 2 års reklamationsret. Men når der som Per skriver
ikke kan garanteres at batteriet holder længere end 1 år. Så kan
reklamationsretten ikke bruges, da der ikke bliver tale om nogen mangel.
Ved en ting som et batteri er det den eventuelle garanti man må forholde
sig til.

Ovenstående er (naturligvis) skrevet med det forbehold at det vitterligt
er batteriet der er "stået af" og at det ikke er en fejl andetsteds, som
BJ har været inde på.

Fra : per christoffersen

Dato : 04-12-07 18:49

"Jonas Kofod" <news@jlkofod.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> reklamationsretten ikke bruges, da der ikke bliver tale om nogen mangel.
> Ved en ting som et batteri er det den eventuelle garanti man må forholde

Så enkelt kan man altså ikke slutte sig til en konklusion på et batteris
forventede levetid. Den kan ikke bindes så direkte til en evt. garanti. En
garanti er jo en forpligtigelse/rettighed, som sælger/producent giver udover
de lovpligtige rettigheder, og alene det siger at den ikke i sig selv kan
bruges i en afgørelse af om der foreligger en mangel. Køber er for eksempel
slet ikke forpligtiget til at sætte sig ind i garantiens indhold.

Den forventede levetid må fastlægges på anden måde. Det kan feks. (men ikke
udelukkende) være:
En generelt anerkendt og bredt kendt viden om levetiden for denne type af
produkter
En generel, og overfor køber oplyst, forventet levetid
En direkte på forespørgsel oplyst forventet levetid

/Per

Fra : Jonas Kofod

Dato : 05-12-07 16:29

per christoffersen skrev:
> [...]
> produkter
> En generel, og overfor køber oplyst, forventet levetid
> En direkte på forespørgsel oplyst forventet levetid

Jeg har ikke sagt at batteriets forventede levetid knytter sig til
garantien. Så jeg ved ikke hvor du vil hen med det?

Fra : Per Christoffersen

Dato : 06-12-07 09:05

> Jeg har ikke sagt at batteriets forventede levetid knytter sig til
> garantien. Så jeg ved ikke hvor du vil hen med det?

Så må du undskylde, men det var sådan jeg tolkede dit indlæg (citeret
ovenfor).
Men hvad mener du så egentlig med teksten, og hvor kommer referencen til et
års holdbarhed fra?

/Per

Fra : Jonas Kofod

Dato : 06-12-07 16:10

Per Christoffersen skrev:
> [...]
> ovenfor).
> Men hvad mener du så egentlig med teksten, og hvor kommer referencen til et

Jeg mener at reklamationsretten ikke har relevans når en sliddel har
holdt så lang tid det kan forventes af den. Dermed er kun garantien tilbage.
1 år er nævnt andetsteds i tråden.
Dermed ikke sagt at forventet levetid og ydet garanti er det samme.
Forventet levetid er naturligvis altid den reelt forventede levetid -
både udfra en teknisk betragtning såvel som en betragtning over hvad en
forbruger måtte have forventning om. Men det er naturligvis ikke helt
tilfældigt at de to perioder ofte er sammenfaldende.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 07-12-07 08:36

> [...]
> forbruger måtte have forventning om. Men det er naturligvis ikke helt
> tilfældigt at de to perioder ofte er sammenfaldende.

Okay, - så er vi jo enige

/Per

Fra : Wilstrup

Dato : 04-12-07 18:54

> [...]
garanti (sikkert
> givet til forhandleren), så GetNoMore går endnu en gang fri

Det er dog interessant om de har givet en "garanti" for så
skal de give noget der er mere end reklamationsretten, der er
to år. Det er korrekt at det første halve år skal de enten
give dig pengene tilbage, reparere varen inden for en rimelig
tid eller give dig en ny. Men de kan også henvise til at et
batteri er et forbrugsstof, der ikke er omfattet af
reklamationsretten på samme måde.

Men ordet "garanti" er magisk, for det må man kun give hvis
der er tale om noget ekstra udover loven om
forbrugerbeskyttelse.

Desværre har du nok ret i at det kan være vanskeligt at få ret
i sager når det nu er sådan at forbrugerstyrelsen dels ikke
tager sager under 800 kr. og dels at de pågældende firmaer
ikke vil rette sig efter afgørelserne. På den måde kan de
trække sagerne i langdrag og håbe på at udmatte kunden.

Således er forbrugeren kun beskyttet hvis sagen kan ende i
retten via forbrugerstyrelsen, da det er de færreste der har
råd til at rejse en sag for et beløb på 800 kr. og deromkring.

Jeg er derfor overbevist om at du intet opnår ved et sagsanlæg
udover tabte penge -også selvom du vinder. Og det kan være
temmelig vanskeligt at forudse, hvordan en sådan sag går.

Har du prøvet at skrive til TVs kontant eller TV2s ligende
(jeg tror den hedder BASTA)? Det kan være at de er mere
villige til at tage en sådan sag op.

Her kan du jo anføre flere ting:

Lovgivningen der gør at småkøbere ikke kan få deres ret.
Firmaer der evt. måtte spekulere i at man ikke kan få en sag
rejst hvis prisen er under 800 kr.
At det kan være at der er flere der entrerer med firmaet og
som står i samme situation
At man måske fra politisk hold skulle se nærmere på den
eksisterende lovgivning.

Det er ikke sikkert at det giver pote, men det er da et forsøg
værd?

Fra : per christoffersen

Dato : 04-12-07 19:03

"Hans" <j-1234567890@REMOVE.gmail.com> skrev i en meddelelse

> Ak, de små i DK er dårligt stillet.

Det er ikke et forhold, der specielt rammer de små. Det rammer både små og
store, som har tvister om små beløb.
Faktisk er forbrugere temmelig godt beskyttet (teoretisk,
Forbrugerklagenævnet fungerer pt. desværre ikke så effektivt) ifht.
virksomheder, som ofte skal op på langt højere beløb, for at det overhovedet
kan betale sig at tænke i at føre en sag for andet end princippets skyld.

/Per

Fra : Peter

Dato : 04-12-07 22:10

> [...]
>
> APC vil heller ikke godtage batteriet, da de kun har 1 års garanti
> (sikkert givet til forhandleren), så GetNoMore går endnu en gang fri af en

Det eneste du har tilbage at gøre, er at kontakte E-mærket.
Getmore har midlertidigt mistede deres e-mærke ca. 1. november pga. dårlig
kunde service, og har fået en 3 mdr's. "prøve" periode, til at forbedre
forholdene, så det er nok den eneste måde du kan chikanere dem lidt på.

Peter

Fra : Jesper Juul

Dato : 04-12-07 22:52

Peter skrev:
> [...]
> kunde service, og har fået en 3 mdr's. "prøve" periode, til at forbedre
> forholdene, så det er nok den eneste måde du kan chikanere dem lidt på.

Han får næppe sine penge igen eller repararet sine batterier ved at
kontakte E mærket, for de har ingen som helst sanktionsmuligheder andre
at de kan fratage forretningen deres i forvejen totalt ligegyldige E mærke.

Jesper

Fra : alexbo

Dato : 04-12-07 19:47

"Hans" skrev

> 2) Hvis jeg hyre en advokat og GetMore taber sagen, som jeg er overbevist
> om at de gør, skal de så ikke betale ALLE sagens omkostninger - altså
> holde mig skadesløs?

Du har allerede fået et hav af svar,
men jeg fik det indtryk af din første tråd, at GetMore nægter du har købt
batteriet hos dem, noget med forskellige serienumre.

Hvis ikke du med sikkerhed kan bevise at batteriet er købt hos GetMore, skal
du i hvert fald ikke rode dig ud i en retssag.

mvh
Alex Christensen