Fjernvarmeøkonomi
Fra : aargesen@gmail.com

Dato : 04-12-07 06:00

Hejsa
Jeg er kommet til at købe et ældre hus tilsvarende ældre radiatorer og
vandrør. Huset har fjernvarme fra 2006, og det fungerer tilsyneladende
fint. Jeg har dog nogle spørgsmål angående fjernvarme som I måske kan
svare på.

Jeg havde i november måned et forbrug på 1844 kWh.
Min fremløbstemperatur lå ca på 74 grader.
Min tilbageløbstemperatur lå på ca 32 grader i aflæsningstidsunktet.

1. Er fremløbstemperaturen passende eller kører I med lavere/højere
temperatur?

2. Er det korrekt at forbruget beregnes udfra forskellen imellem frem
og tilbage temperatur og at det derfor er i min interesse at
temperaturforskellen er så lille som mulig? I mit tilfælde er der et
"temperaturfald" på 42 grader.

3. Hvis det gælder om at holde tilbageløbstemperaturen så tæt på
fremløbstemperaturen som muligt, så skal tilbageløbsrørene vel også
isoleres ligeså godt som fremløbsrørene? -eller kan man med fordel
bruge tilbageløbsvarmen til at varme kælderen lidt op?

4. Endelig er det sådan at det drypper lidt fra varmvandsbeholderen
når familien er i bad, det må være noget kondens der opstår, for der
er ikke dryp til dagligt under normal husførelse. Det er ikke meget,
ca nok til at et areal på 20x20 cm. af gulvet bliver vådt. Er det
noget jeg skal forholde mig til?

Se installationen her: http://home19.inet.tele.dk/kurtass/IMG_3032.JPG

Med venlig hilsen
Aage

Fra : Ivar Holm

Dato : 04-12-07 14:21

Det med differencen mellem frem - og tilbageløbstemperatur tror jeg, at du
har opfattet forkert. I vort område (Rønne) er det modsat. Jo større
differencen er, altså afkølingen i dit hus, jo større rabat får man på
prisen.

Argumentet er, at man ikke ønsker at returnere varmt vand til varmeværket.

En afkøling på 42° C lyder flot i mine ører. Jeg har af forskellige grunde
kun det halve, men får så heller ingen rabat.

Ivar Holm

Fra : Max

Dato : 04-12-07 14:34

Hej Ivar

> Argumentet er, at man ikke ønsker at returnere varmt vand til
> varmeværket.

I vort system straffes vi hvis vi køler det for meget, men vi har
også kaloriemålere på, lækkert.

--
Mvh Max

Fra : Steen Andersen

Dato : 04-12-07 17:38

> Hej Ivar

> I vort system straffes vi hvis vi køler det for meget, men vi har
> også kaloriemålere på, lækkert.

Mon dog!!! ALT, både din økonomi, varmeværkets økonomi og det berømte klima
vil have en fordel af at du køler så godt som muligt. Hvis man afregner
efter m3 er der en direkte sammenhæng mellem din varmeøkonomi og afkølingen.
Hvis man, som dig afregner efter kWh (mon ikke det er det, du mener?) så er
det da rigtigt, at du "kan være ligeglad". Men husk, at for kWh du bruger,
skal varmeværket pumpe en vis mængde vand rundt. Jo mindre din afkøling er,
jo mere vand skal der pumpes. Dette giver højere elforbrug til pumper,
større tab i ledningerne og dermed højere varmepris, også til dig.

Se f.eks. nedenstående fra Dansk Fjernvarmeforening

http://www.fjernvarmen.dk/Forside/Energiraadgivning/Enfamilieboliger/DetHandlerOmAfkoling.aspx

http://www.fjernvarmen.dk/Forside/Energiraadgivning/Enfamilieboliger/HvadErEnGodAfkoling.aspx

-Steen

Fra : Max

Dato : 04-12-07 20:35

Hej Steen

> Mon dog!!! ALT, både din økonomi, varmeværkets økonomi og det berømte
> klima vil have en fordel af at du køler så godt som muligt. Hvis man

Jeg er udmærket klar over hvorledes sammenhængene i de økonomiske og
de miljømæssige faktore er i et fjernvarmesystem. Og jeg tror også at
straffe
reglen er glemt idag, den var nok lavet for at undgå misbrug af systemet. Vi
har også en straf der falder hvis man på årsbasis ikke har en gennemsnitlig
afkøling på mindst 30 grader. Jeg er heldigvis tilsluttet et varmeværk der
er
drevet vældig godt og på den baggrund tilbyder varmen til en gunstig pris.
Jeg har et hus på 120 m2, fyringssæson2006-7 kostede alt i alt 6521 kr.

--
Mvh Max

Fra : Steen Andersen

Dato : 04-12-07 23:00

> [...]
> Vi
> har også en straf der falder hvis man på årsbasis ikke har en

Afkølingsstraf er ikke glemt. Mange steder tænker man over at indføre den,
selvom man ikke har haft den før. Dette er nok især de mindre værker. Nu er
jeg lidt nysgerrig, men jeg har 2 spørgsmål:

1) Hvor bor du
2) Hvori består den omtalte straf ved for høj afkøling?

-Steen

Fra : Max

Dato : 05-12-07 22:17

Hej Steen

> Afkølingsstraf er ikke glemt. Mange steder tænker man over at indføre
> den, selvom man ikke har haft den før. Dette er nok især de mindre

Jeg tror den egentlige begrundelse for afkølingsstraffen var at
forhindre folk i at anlægge drivhuse med varme i :)

> 1) Hvor bor du

I Horsens midtby.

> 2) Hvori består den omtalte straf ved for høj afkøling?

En øget afregning pr. forbrugt varmeenhed.

Jeg kan forøvrigt ikke finde noget om den straffeafgift på deres
hjemmeside, det kan være den er fjernet efter kalorietællerne
er blevet standarden, det har jo gjort at man nu betaler for sit
varmeforbrug, ikke bare sit vandforbrug.

http://www.horsensvarmevaerk.dk/showpage.php?pageid=3233

--
Mvh Max

Fra : Ivar

Dato : 05-12-07 22:21

Max skrev:

> det kan være den er fjernet efter kalorietællerne
> er blevet standarden

Ja, der er logik i at have grænse for hvor meget man må
afkøle hvis man betaler pr. kubikmeter. Men hvis man betaler
for kalorierne virker det fjollet.

Ivar Magnusson

--
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/
Hvis du er træt af at Outlook Express ikke finde ud af

Fra : Max

Dato : 05-12-07 22:30

Hej Ivar

> Ja, der er logik i at have grænse for hvor meget man må
> afkøle hvis man betaler pr. kubikmeter. Men hvis man betaler
> for kalorierne virker det fjollet.

Det er korrekt, dog kunne man af frosthensyn under alle
omstændigheder have en grænse.

--
Mvh Max

Fra : Armand

Dato : 05-12-07 22:59

Max skrev:
> Hej Ivar

> Det er korrekt, dog kunne man af frosthensyn under alle
> omstændigheder have en grænse.

Frosthensyn?
Fjernvarmerør ligger i samme niveau som vandrørene og er til forskel
både isolerede og indeholdende vand der næppe kan komme under
rumtemperatur (mod brugsvands ca. 10°), så jeg kan ikke se hvorledes at
fjernvarmerør skal kunne blive frost-truede!?

Afkølingsproblematikken ligger alene i at man på varmecentralen sparer
penge til kredsløbs-pumpningen i forhold til opvarmningen:
Hvis eks.vis indgangstemperaturen (á retur-temperaturen fra forbrugerne)
kan øges med 40° i kedlen (á fra 40° til 80°) istedet for kun 20° (á
fra 60° til 80°), får man samme energimængde sendt rundt i nettet med
den halve pumpeudgift - Derfor er man interesseret i at forbrugerne
trækker så meget varme ud af vandet som muligt!

--
Armand.

--
Armand

Fra : TT

Dato : 11-12-07 12:08

> [...]
> 60° til 80°), får man samme energimængde sendt rundt i nettet med den
> halve pumpeudgift - Derfor er man interesseret i at forbrugerne trækker så

Fuldstændigt korrekt, kig evt. på ke.kk.dk

-TT

Fra : Ivar

Dato : 04-12-07 18:27

Max skrev:

> I vort system straffes vi hvis vi køler det for meget, men vi har
> også kaloriemålere på, lækkert.

Det er netop dem med kaloriemålere, der risikerer straf ved for
lidt afkøling.

Ivar Magnusson

--
Bruger du Outlook Express?
Se her, hvad den gratis MesNews kan:

Fra : Holst

Dato : 04-12-07 14:38

Ivar Holm wrote:

> [...]
> har opfattet forkert. I vort område (Rønne) er det modsat. Jo større
> differencen er, altså afkølingen i dit hus, jo større rabat får man på

Det er nemlig rigtigt. Der skal være en ordentlig afkøling. Ellers
udnytter man ikke varmen godt nok og sender derved varme retur til
fjernevarmeværket.

Hos os får vi en straf, hvis afkølingen ikke er god nok.

> En afkøling på 42° C lyder flot i mine ører. Jeg har af forskellige grunde
> kun det halve, men får så heller ingen rabat.

Ja, 42 °C lyder flot. Jeg har lige slået op i mit sidste regnskab fra
kraftvarmeværket, og deri står der, at jeg har en afkøling på 29,18 °C.

Der medfulgte også en tabel, der viser straffen

Henholdsvis afkøling og straf pr. MWh:

0,00-0,99 - 180 kr.
1,00-1,99 - 150 kr.
2,00-2,99 - 120 kr.
3,00-3,99 - 100 kr.
4,00-4,99 - 60 kr.
5,00-8,99 - 40 kr.
9,00-12,00 - 30 kr.

Det kan så også lige nævnes, at prisen sidste år var 565 kr. pr. MWh.

Så blot man har en afkøling på 12,01 °C, så slipper man åbenbart for straf.

Fra : Armand

Dato : 04-12-07 17:30

aargesen@gmail.com skrev:
> [...]
> og tilbage temperatur og at det derfor er i min interesse at
> temperaturforskellen er så lille som mulig?

Kommer fuldstændig an på om det er en fuldfed mængde/varme -måler at du har!
Tidligere, og måske enkelte steder i landet, afregnedes der alene pr M²,
hvorved bedre afkøling medførte bedre udnyttelse :-|

> 3.............så skal tilbageløbsrørene vel også
> isoleres ligeså godt som fremløbsrørene? -eller kan man med fordel
> bruge tilbageløbsvarmen til at varme kælderen lidt op?

Hvis der er et problem med kulde og fugt i kælderen kan man godt udnytte
et hvilket som helst varmerør som primitiv radiator; men man skal være
opmærksom på at ved effektiv KW-måling betaler man for hver eneste smule
afkøling - Også på returledningen!

> [...]
> er ikke dryp til dagligt under normal husførelse. Det er ikke meget,
> ca nok til at et areal på 20x20 cm. af gulvet bliver vådt. Er det

Det er nok den kølige koldtvands-tilgang der får fugt fra luften i det
varme "fyrrum" til at kondensere på røret og siden dryppe af :-/

--
Armand.

Fra : Ivar

Dato : 04-12-07 18:22

aargesen@gmail.com skrev:

> 1. Er fremløbstemperaturen passende eller kører I med lavere/højere
> temperatur?

Fremløbstempaturen kan du ikke styre, men det er generelt bedre jo
højere den er.

> [...]
> og tilbage temperatur og at det derfor er i min interesse at
> temperaturforskellen er så lille som mulig? I mit tilfælde er der et

Det er meget fint. Som andre skriver, er der bedst økonomi i at have
et stort temperaturfald.

> 3. Hvis det gælder om at holde tilbageløbstemperaturen så tæt på
> fremløbstemperaturen som muligt,

Det gør det ikke! Hvis du kun afkølede 21 grader, ville der løbe
dobbelt så meget vand igennem for, at du fik den samme varme som nu.
Du risikere blot at får straf for lav afkøling.

Ivar Magnusson

Fra : Jan Nielsen

Dato : 04-12-07 21:08

aargesen@gmail.com skrev:
> [...]
> er ikke dryp til dagligt under normal husførelse. Det er ikke meget,
> ca nok til at et areal på 20x20 cm. af gulvet bliver vådt. Er det
Det er der mange vvb´er der gør, det er nok fordi den indtager for meget
vand når den er kold, og når det opvarmes dannes der for højt tryk i
beholderen, og den lukker lidt vand ud (vand udvider sig når det varmes op).
Det er der, udover en smule energi tab, ikke noget problem med.

Fra : aargesen@gmail.com

Dato : 05-12-07 05:14

On 4 Dec., 17:29, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> [...]
> et hvilket som helst varmerør som primitiv radiator; men man skal være
> opmærksom på at ved effektiv KW-måling betaler man for hver eneste smule

Hej Armand og andre, tak for svar.
Jeg skal sige at jeg bor i Højbjerg ved Århus.
Jeg er dog ikke helt afklaret i alt det her. Jeg ved ikke om jeg har
en kaloriemåler eller ej, mine aflæsningsmuligheder er :
Dato   Fjernvarme aflæst Kwh    M    h    4 °[    vK    M/h   Kw
Nov   28594   688,31   16148   74 - 32   42   0,036   1,5
(Jeg ved ikke om ovenstående giver mening, men det er det jeg aflæser)

Men det jeg konkret kunne tænke mig at vide er, ville det kunne betale
sig for mig at isolere frem og tilbage rørene i mit hus bedre? Som
sagt er det et gammelt hus med gammel rørføring hvor isoleringen
består af "isolering omviklet med gaze" Omkring selve
fjernvarmeinstallationen er rørene ikke isoleret, hvilket giver et
behageligt klima i kælderen, men på den anden side vil jeg gerne spare
mest muligt på regningen

/Aage

Fra : Carsten Keller

Dato : 05-12-07 14:44

<aargesen@gmail.com> wrote in message
<citat>
[...]
</citat>

Du får så leveret varme fra Århus Kommunale Værker (www.aakv.dk). Du har som
alle fjernvarmeforbrugere i Århus en KWh-måler, altså en der afregner dig
efter den varme du rent faktisk trækker ud af vandet.

Her er en betjeningsvejledning til dyret:
http://www.aarhuskommune.dk/portal/aakv/borger/varme/varmeforbrug/varmemaaleren

Du kan finde mere om priser og hvor meget du skal køle for ikke at blive
straffet (30 grader) her:

http://www.aarhuskommune.dk/portal/aakv/borger/varme/borger_varme_priser_betaling/2007_priser_fjernvarme/2007_forbrugspriser

Ellers kan du finde en masse andre gode råd og sager her:

[...]

Det er nok begrænset hvor meget der er sparet hvis de allerede er isoleret.
Mener at have læst at det var en liter olie om året pr. meter uisoleret rør,
så kan du jo regne lidt på hvor mange meter du har. Og det er selvfølgelig
kun interessant de steder hvor du ikke alligevel vil have varme på, du får
ikke noget ud af at isolere rørene i beboelsen.

Keller

Fra : aargesen@gmail.com

Dato : 05-12-07 05:18

On 4 Dec., 17:37, "Steen Andersen"
<duebj...@removedettemail1.stofanet.dk> wrote:

> Mon dog!!! ALT, både din økonomi, varmeværkets økonomi og det berømte klima
> vil have en fordel af at du køler så godt som muligt.
>
> -Steen

Hej Steen
Hvordan køler man bedst muligt? Hvad er det der er afgørende for
afkølingen?
Aage

Fra : Ivar

Dato : 05-12-07 22:05

aargesen@gmail.com skrev:

> Hvordan køler man bedst muligt? Hvad er det der er afgørende for
> afkølingen?

Hvis du har radiatorer er det temperaturen i bunden af dine
radiatorer, der skal være så lav som mulig. Man skal sørge for,
at alle radiatorer, der er i brug, er lige varme, i hvert fald
i samme rum. Altså ikke en der er kold og en anden brændende
varm. Har du termostater, skal du kun give dem et ganske lille
drej, når du regulerer. Et stykke tid efter du har reguleret,
skal du (med hånden) tjekke temperaturen igen. Altså ikke
noget med vilde reguleringer. Ikke noget med, når det er
for koldt at skrue højt op og langt ned når det bliver for
varmt. Du regulerer termostaten og termostaten regulerer
temperaturen.

Du sparer også ved ikke at have for høj temperatur på din
vandvarmer. Man skal dog passe på, at temperaturen ikke bliver
så lav at der dannes bakterier i vandet. Jeg mener at huske, at
55 grader skulle være passende. Det er i sær om sommeren det koster
at have høj temperatur på det varme vand.

Da du betaler pr. kWh er det fint med 32 grader udløb. Du sparer
intet ved at få den længere ned.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 07-12-07 17:56

Ivar wrote:

> [...]
> 55 grader skulle være passende. Det er i sær om sommeren det koster
> at have høj temperatur på det varme vand.

nej... mindst 60 - 62 grader... helst ikke over eller under...
over - kalkudfældningen øges betragteligt
under - div. bakterier bliver ikke dræbt

i øvrigt skal det varme vand have en temperatur på mindst 50 grader ved
tappestederne...

Rasmus
Rasmus M. Jensen supports
the Danish Christmas Seal www.e-julemaerket.dk

Fra : aargesen@gmail.com

Dato : 07-12-07 05:38

On 5 Dec., 14:44, "Carsten Keller" <c...@no-more-swen.iha.dk> wrote:

> [...]
> alle fjernvarmeforbrugere i Århus en KWh-måler, altså en der afregner dig
> efter den varme du rent faktisk trækker ud af vandet.

Hej Carsten
Vil det sige at det er i min interesse at tilbageløbstemperaturen er
så tæt på fremkøbstemperaturen som mulig da det er denne difference
jeg betaler? -eller er jeg bare forvirret på et endnu højere plan
nu?

Mange hilsner
Aage

Fra : Carsten Keller

Dato : 07-12-07 15:26

> [...]

så tæt på fremkøbstemperaturen som mulig da det er denne difference
jeg betaler? -eller er jeg bare forvirret på et endnu højere plan

Hvis tilbageløbstemperatur er tæt på fremløbstemperatur, så skal du kanske
rigtigt ikke betale ret meget pr. liter fjernvarmevand (udover en straf),
men så har du altså heller ikke fået ret meget varme ud af dine radiatorer.
Og så kunne du lige så godt lade være at tænde for dem i det hele taget og
_det_ vil være billigt

Med en moderne KWh-måler betaler du udelukkende for den varme du bruger. Du
skal så bare sikre dig at du ikke køler for lidt, for så for du en
ekstraafgift af de grunde du kan læse andre steder i tråden eller i et af de
links jeg sendte dig. I århus er alt over 30 grader altså fint, og der
ligger du jo. Det eneste tal du derfor skal bekymre dig om er det antal KWh
du forbruger. Det kan du så mindske på forskellige måder, de mest oplagte er
nok forbrugsvaner (vandtemperatur, bades længde, rummenes temperatur) og
isolering af huset/installationen.

Keller