Hvilken ny DVD-brænder?
Fra : Finn Johannessen

Dato : 04-12-07 09:07

Hej nyhedsgruppe

Den originale interne Dvd-brænder i min PM G4 dual 1.25 GHz er vist
stået af. I hvert fald går den i stå, nar jeg forsøger at boote fra en
systemdisk (Tiger/Leopard). Jeg skal således ud og købe en ny, men
markedet er forvirrende, synes jeg. Vigtigt er selvfølgelig, at jeg skal
kunne boote fra den uden specialsoftware.

Vil jeg kunne bruge en Pioneer DVR 112D, som kan fås til omkring 260
kr.?

Eller har en af jer måske et andet forslag, som kan opfylde mine krav?

På forhånd tak for hjælpen.

Finn

--
Finn Johannessen - Vodroffsvej 37, 4. sal - DK 1900 Frederiksberg C

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-12-07 16:20

Finn Johannessen wrote:
> [...]
> markedet er forvirrende, synes jeg. Vigtigt er selvfølgelig, at jeg skal
> kunne boote fra den uden specialsoftware.

Kunne godt tyde på det...

> Vil jeg kunne bruge en Pioneer DVR 112D, som kan fås til omkring 260
> kr.?

Måske... Problemet er, at Pioneer nu har 'branded' deres drev, så det er
langt fra sikkert, at drevet vil kunne boote en G4. Førhen var det
sådan, at bare man bestilte en DVR model, var man sikker på, at det
ville virke. Men jeg har forgæves forsøgt at få en DVR-111D (dl drev)
til at virke på 2 forskellige G4.

Problemet er firmwaren på drevene, hvor Pioneer nu laver drevene til
hver enkelt mærke, så de nu kører med 'dedicated firmware' til hver
enkelt computermærke. - Fx. findes der mindst 12 forskellige DVR-111D.
Vi prøvede 7 - og opgav.....

Men kan du finde en DVR-109D, DVR-110D, DVR-127D, DVR-03A, DVR-06A
(svarer til Apple SuperDrive), vil det virke.

NEC ND2500, ND2510, ND2515, ND2520 (ikke 2550), ND3500, ND3510, ND3525,
ND3550 véd jeg vil virke. NEC med Lightscribe virker ikke på G4

De fleste LiteOn SOHW modeller virker også _UNDTAGEN_ modeller med
LightScribe.

Philips DVDR1648P1 (DL drev) virker perfekt. - Jeg har selv et sådant
drev i en af mine Quicksilver.

En del af de nye Sony DL drev uden LightScribe virker også, men her er
jeg usikker på, hvilke modeller der dur, og hvilke ikke.

Håber, det kan bringe dig videre.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-12-07 18:53

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> [...]
> sådan, at bare man bestilte en DVR model, var man sikker på, at det
> ville virke. Men jeg har forgæves forsøgt at få en DVR-111D (dl drev)

Et hvilket som helst ATAPI drev kan boote en hviken som helst version
af Mac OS X på en G4, G5 osv...

> [...]
> hver enkelt mærke, så de nu kører med 'dedicated firmware' til hver
> enkelt computermærke. - Fx. findes der mindst 12 forskellige DVR-111D.

Firmware versionen er fuldstændig ligegyldig for m drevet kan boote
eller ej.

Hvad angår mac OS 9 ved jeg ikke - det er sikkert så lukket og
proporitert at der kan være issues.