Male på alkydgrunder.
Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 02-12-07 10:43

Hej!

Jeg har nogle melaminplader, i mit køkken, som jeg gerne vil have spartlede og
malede med en glans 25 køkken/bad maling. Jeg blev anbefalet at slibe + grunde
med en alkydgrunder og gutten i Røverkøb sagde, at det skulle tørre i 5-6 timer
inden jeg forsøgte at male over. Nu her 20 timer efter har jeg så forsøgt at
male over med en vandbaseret glans 25, men den vil absolut ikke binde

Iflg. malernissen (det er jo snart jul ) i Silvan er der ingen problemer i at
bruge vandbaseret ovenpå oliebaseret maling hvis sidstnævnte er tørret
ordentligt inden.

Skal jeg simpelthen bare vente længere inden jeg forsøger at male over? Der er
alm. stuetemperatur i køkkenet...

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 02-12-07 21:56

> [...]
> efter har jeg så forsøgt at male over med en vandbaseret glans 25, men den

20 timer?? Jeg ville vente en uge eller to.

> Iflg. malernissen (det er jo snart jul ) i Silvan er der ingen
> problemer i at bruge vandbaseret ovenpå oliebaseret maling hvis
> sidstnævnte er tørret ordentligt inden.

Hmmm. JEg ville nok bruge olibaseret øverst også.

Mvh Maria

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 02-12-07 22:49

Hej!

Maria Frederiksen wrote:
> 20 timer?? Jeg ville vente en uge eller to.

Geees, godt jeg har malet med vandbaseret i resten af lejligheden :) 1-2 uger
kan jeg skisme da ikke vente på

> Hmmm. JEg ville nok bruge olibaseret øverst også.

Kan jeg smide den på efter mindre end to uger?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Jacob Ask

Dato : 03-12-07 09:27

Kim Voss Schrader wrote:
> Hej!

> Geees, godt jeg har malet med vandbaseret i resten af lejligheden :) 1-2
> uger kan jeg skisme da ikke vente på

> Kan jeg smide den på efter mindre end to uger?

Ja du kan (så længe du ikke blander typerne kan du godt male inden den
tidligere er fuldt tør) - næste gang kan det være en fordel at læse på
bagsiden af bøtten inden du starter. Sidst jeg så efter stod der på
alkydmalingen at den skulle bruge 1 uge for at tørre fuldstændigt,
tørretiden på den vandbaserede er væsentligt mindre.

Mvh
Jacob Ask

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 03-12-07 17:41

Hej!

Jacob Ask wrote:

> [...]
> alkydmalingen at den skulle bruge 1 uge for at tørre fuldstændigt,
> tørretiden på den vandbaserede er væsentligt mindre.

Ok tak!

Iøvrigt, der står _intet_ om tørretid osv. på bøtten. Det er (åbenbart) ulempen
ved Røverkøb :-/

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 03-12-07 19:52

Kim Voss Schrader wrote:
> Hej!

> Geees, godt jeg har malet med vandbaseret i resten af lejligheden :)
> 1-2 uger kan jeg skisme da ikke vente på

> Kan jeg smide den på efter mindre end to uger?

først og fremmest så skal du sørge for at bruge en grunder *beregnet* til
melamin... (ja vi er det samme igennem med et puslebord i øjeblikket) - det
skal være en hæftegrunder - vi bruger Flüggers...
derefter maling...
olie-/alkydmaling har længere tørretid, men hærder hurtigere
vandbaseret maling har kortere tørretid, men hærder langsommere... glans 50
+ har jeg fået oplyst har hærdetid på 3-4 uger...!

Vi har valgt at bruge vandbaseret maling i glans 70 til vores børnemøbler...
det er måske nok lidt høj glans til et køkkenbord, men jo større glans jo
"stærkere" bliver det...

Rasmus
Rasmus M. Jensen supports
the Danish Christmas Seal www.e-julemaerket.dk

Fra : Uni Bull

Dato : 03-12-07 17:48

> Iflg. malernissen (det er jo snart jul ) i Silvan er der ingen
> problemer i at bruge vandbaseret ovenpå oliebaseret maling hvis
> sidstnævnte er tørret ordentligt inden.

Jeg mener at huske denne regel:
Olie lægger sig oven på vand, ikke omvendt...

Jeg mener at samme hovedregel gør sig gældende med maling.

--
Uni Bull
Vallensbæk

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 03-12-07 18:47

Uni Bull wrote:

> Jeg mener at huske denne regel:
> Olie lægger sig oven på vand, ikke omvendt...
>
> Jeg mener at samme hovedregel gør sig gældende med maling.

Man maler ikke vådt-i-vådt.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : John V.

Dato : 15-12-07 05:27

> [...]
>
> Skal jeg simpelthen bare vente længere inden jeg forsøger at male over?
> Der er alm. stuetemperatur i køkkenet...

Det lyder underligt, der burde ikke være problemmer med at male videre oven
på det efter 20 timer.
Vent yderligere nogle timer og se om det så kan lade sig gøre.
Malingen skal være helt tør inden du kan male videre på den, særligt fordi
der er tale om 2 forskellige produktetyper.
Der er også den mulighed at din glans 25 simpelthen er for dårlig kvalitet
og kun egnet til vægge, køber du i stedet en træværksmaling (også plast) i
en ordentlig kvalitet vil det normalt ikke være noget problem.

Malermester
John Vedsegaard
www.taform.dk

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 16-12-07 00:10

Hej!

John V. wrote:
> [...]
> og kun egnet til vægge, køber du i stedet en træværksmaling (også plast) i
> en ordentlig kvalitet vil det normalt ikke være noget problem.

Ok, tak for rådene. Jeg har dog i mellemtiden fået købt en oliebaseret maling,
som jeg vil forsøge at påføre imorgen. Det skulle efterhånden gerne være tørt :)

Så ser mit køkken også snart færdigt ud. Fjerner snart folien fra lågerne :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader