Hvilke lagringsmedier
Fra : Mich Ottosen

Dato : 03-12-07 23:54

bruger I og kan anbefale.
Det drejer sig hovedsageligt om cd'er (CD-R) og dvd'er (DVD-R).
Når jeg kigger rundt er der forskellige mærker, nogle kender jeg af
navn, andre overhovedet ikke. Priserne er næsten identiske, der er i
hvert fald tale om meget små udsving.

Verbatim
Maxell
Premium
TDK
Mercury

bare for at nævne fem.
Historikken er, at jeg har købt nogle RIDATA DVD-R i udlandet, men de
virker ikke med min eksterne brænder. De dutter til gengæld i min
interne i MacBooken. Men jeg vil helst have nogle som min eksterne kan
bruge- ud fra filosofien om, at det sikkert er billigere og nemmere at
udskifte brænderværket i den eksterne end i MacBooken.

Holdbarhed er naturligvis også et emne

Kom med jeres bud og erfaringer. Inden jeg sender en bestilling af sted.

--
v.h.,
Mich.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-12-07 23:57

Mich@noget.invalid (Mich Ottosen) writes:

> virker ikke med min eksterne brænder. De dutter til gengæld i min

Den eksterne kan vel bedst lide DVD+R så.

Nærlæs specifikationerne på dit eksterne drev. Selv lykkedes det mig
at blande rundt på plus og minus, så nu har jeg en stabel medier der
ikke kan gå i iMac'erne. Øv.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Mich Ottosen

Dato : 04-12-07 00:03

> Den eksterne kan vel bedst lide DVD+R så.
>
> Nærlæs specifikationerne på dit eksterne drev. Selv lykkedes det mig
> at blande rundt på plus og minus, så nu har jeg en stabel medier der
> ikke kan gå i iMac'erne. Øv.

Tak for dit hurtige svar. Nej, den eksterne har hidtil slugt -R cd'er
med stor apetit, men det har været f.eks Kodak eller SIlverCircle (som
jeg købte i en grænsehandel, når vi alligevel var i Tyskland).

Betyder dit udsagn, at iMac'en ikke vil tage CD-R eller DVD-R?
Det er jo en jungle, den forbrugerverden.

--
v.h.,
Mich.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-12-07 00:15

> [...]

> med stor apetit, men det har været f.eks Kodak eller SIlverCircle (som
> jeg købte i en grænsehandel, når vi alligevel var i Tyskland).

Så køw du nogen flere Kodak :)

> Betyder dit udsagn, at iMac'en ikke vil tage CD-R eller DVD-R?

Næh, den gider ikke spise de DVD+R jeg har købt. Går nok - det var
mest til børnefilm og der spiser harddiskrecorderen det hele.

Til DVD-film vil jeg så bare gøre en ISO tilgængelig, åbne DVD player
og så klikke på ISO'en så den bliver mountet. Så starter filmen.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Mich Ottosen

Dato : 04-12-07 00:28

> Så køw du nogen flere Kodak :)

Det er nu ikke lige dem, der springer i øjnene hos cd/dvd pusherne på
nettet. Men OK, jeg har ikke søgt specifikt på "Kodak"

Mine Kodak'er stammer forøvrigt fra en tid, hvor sådan noget kun kom i
jewelcases, ikke i spindler. Hold kæft, hvor har Kranen skældt ud over
de mange (overflødige) jewelcases. Alle blanke skiver opbevares i
pladssparende hylstre og sidder i mapper eller i opbevaringsbokse, Alle
mine jewelcasses blev givet væk til venner med små/mindre børn, der
allerede havde knækket flere af dem fra deres spil/musik å sår'n. Flere
problemer løst med ét huk: Kranen blev glad (og så blev jeg glad igen(,
aftagerne blev glade, og cd'erne er da vist lige glade?

> Næh, den gider ikke spise de DVD+R jeg har købt. Går nok - det var
> mest til børnefilm og der spiser harddiskrecorderen det hele.

Næh, der er er vist noget med, at man skal holde sig fra +R teknikken.
Det er da vist det rene djæwelskaw, er'et.

--
v.h.,
Mich.

Fra : Michael Holm

Dato : 08-12-07 23:46

Mich Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:

> Næh, der er er vist noget med, at man skal holde sig fra +R teknikken.
> Det er da vist det rene djæwelskaw, er'et.

> [...]

de nye mac'er (macbook'er og imac) kan både minus og plus
(selv om jeg ikke ved hvad der er bedst)

--
Michael Holm - ichat: kiaikido [at] mac.com
http://toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Mich Ottosen

Dato : 14-12-07 23:46

Michael Holm <spam@toitsu.dk> wrote:

> de nye mac'er (macbook'er og imac) kan både minus og plus
> (selv om jeg ikke ved hvad der er bedst)

Tak for oplysningen. Jeg ved heller ikke, hvad der er bedst - det kan
vel ikke være sådan noget som plusdage og minusdage, vel?

Opfølgning på oprindelige indlæg, som jeg desværre ikke fik noget eksakt
bud på: var på vej hjem fra Tyskland i dag og stoppede så ved en
grænsekøbmand. Fandt SilverCircle 100 stk. cd-r til ca. kr. 165,- Det er
en OK pris for mig. Men har da set dem til 158,- på en dansk nethandel,
dertil kommer så fragt på kr. 44,.
dvd'erne (i den pågældende grænsehandel var omring dobbelt så dyre, så
det kan slet ikke hænge sammen. Danske nethandlere er langt billigere -
så vidt jeg kan se koster cd'er og dvd'er næsten det samme. Så er det
sagt til de læsere, der måske tager ned og grænsehandler til jul.

--
v.h.,
Mich.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-12-07 23:53

Mich@noget.invalid (Mich Ottosen) writes:

> en OK pris for mig. Men har da set dem til 158,- på en dansk nethandel,
> dertil kommer så fragt på kr. 44,.

En dansk? Det er vel en der er baseret i Tyskland - du kan ikke slippe
for medieafgiften ellers.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Mich Ottosen

Dato : 15-12-07 00:19

> En dansk? Det er vel en der er baseret i Tyskland - du kan ikke slippe
> for medieafgiften ellers.

Det har du sikkert ret i. Korrektion: en dansksproget nethandel

og det med medieafgiften har du da ret i. Jeg misforstod det, og troede
et øjeblik, at den var afskaffet i DK.

Men hvis den baseret i Tyskland, hvad siger tolderne så? Ved import i en
pakke?

--
v.h.,
Mich.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-12-07 05:05

Mich@noget.invalid (Mich Ottosen) writes:

> Men hvis den baseret i Tyskland, hvad siger tolderne så? Ved import i en
> pakke?

Det er jo ikke en told men en skat. Det har nok noget at sige her...
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Mich Ottosen

Dato : 15-12-07 22:13

> Det er jo ikke en told men en skat. Det har nok noget at sige her...

Så sandt, så sandt.

--
v.h.,
Mich.