Bridge og Teksbehandling
Fra : Claus Christiansen

Dato : 03-12-07 18:28

Hej

Jeg er ved at overbevise mine forældre om at købe en Mac, og er ret tæt
på, men.....

Findes der et godt tekstbehandlingsprogram på Dansk, og da de er Bridge
nørder vil de også meget gerne kunne spile på deres nye iMac.

Ved at jeg kan køre Windåse, men vil hellere køre rent OS X for at gøre
det så nemt som muligt

--
Claus og hans iMac

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 03-12-07 18:37

Claus Christiansen <clafisk@yahoo.com> wrote:

> Findes der et godt tekstbehandlingsprogram på Dansk

Jeg mener at den kommende version af Officepakken bliver oversat til DK.

--
Mvh Martin

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-12-07 20:17

> [...]

> Findes der et godt tekstbehandlingsprogram på Dansk, og da de er Bridge
> nørder vil de også meget gerne kunne spile på deres nye iMac.

Jeg plejer altid at anbefale det indbyggede tekstbehandlingsprogram
TextEdit. Det er et fint program, hvis man bare skal skrive tekster. Med
Leopard er der endda dansk stavekontrol indbygget. Det er jo begrænset,
hvad der findes på dansk. Apples egen Pages findes f.eks. ikke på dansk.
Der er jo masser af tekstbehandlere, hvis de må være på engelsk. En mere
avanceret løsning kunne være at hente NeoOffice, der er gratis, og som
er stort set lige så avanceret som MS Office.
Der findes vist også bridge-programmer til Mac, men det er godt
nok ikke lige mit område. Du kan selv prøve at søge f.eks. her:

<http://www.versiontracker.com/macosx/games/cards-board>

Jeg ved ikke, hvor store krav, dine forældre stiller. Gode gamle
Freeverse, der laver små simple spil, har et bridgespil til $25:

<http://www.freeverse.com/games/game/?id=49>

Så er der et andet, som skulle kunne køre på Intel-Mac med en patch. Når
man så læser deres FAQ, så er det Boot Camp, de kalder en patch. De vil
altså have, at man skal købe og installere Windows, og det er jo ikke
dit formål. Der skulle dog komme en version til Leopard:

<http://www.bridgepro.com/>

Så er der også et program, der giver bridge-hænder, som skulle være godt
for begyndere:

<http://customsolutionsofmaryland.50megs.com/bridgehands.htm/>

Prøv selv at søge på nettet. Der er sikkert mere derude. Mine forældre
ville engang begynde på bridge, men det var vist før OS X. Dengang kunne
man godt finde flere programmer til Mac.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : iSteen

Dato : 03-12-07 20:28

> Jeg plejer altid at anbefale det indbyggede tekstbehandlingsprogram
> TextEdit. Det er et fint program, hvis man bare skal skrive tekster.

Enig, man kan vist endda gemme som .doc

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-12-07 21:12

iSteen <isteen@gmail.com> wrote:

> Enig, man kan vist endda gemme som .doc

Men det kræver vist en lille omvej. Man kan vist ikke få den til at gøre
det automatisk hver gang. Jeg vil derfor anbefale, at man bruger RTF.
Det kan læses af alle incl. Word, så det er et vældig smart format at
benytte.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-12-07 23:19

> [...]
> på, men.....
>
> Findes der et godt tekstbehandlingsprogram på Dansk

Nej - men der findes tekstbehandlingsprogrammer med dansk stavekontrol.

Fra : Mich Ottosen

Dato : 04-12-07 23:45

Claus Christiansen <clafisk@yahoo.com> wrote:

> Findes der et godt tekstbehandlingsprogram på Dansk,

Ja, jeg har i hvert fald AppleWorks v. 6.2.7 og alle menuerne er på
dansk. Jeg synes, det er et rigtig godt program - en slags officepakke
med begrænsninger - og bruger det ganske meget. Men som Morten skriver:
dansk stavekontrol, nej. Jeg har i ikke kunnet få den til at virke.

Men så igen: lige som Mroten bruger jeg ikke satvekontrol. Det er ikke
nødvenigt, synes jeg

Jeg aner ikke om det er i handlen mere eller hvor.

--
v.h.,
Mich.

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-12-07 01:01

Mich Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:

> [...]
> nødvenigt, synes jeg
>
> Jeg aner ikke om det er i handlen mere eller hvor.

Det er fra forrige årtusinde. Det bruger sit eget dokumentformat, og det
er kun et spørgsmål om tid, før programmet og formatet ikke længere
virker i de nye styresystemer. Hvis Claus' forældre køber en ny Mac, er
den med Mac OS X 10.5 "Leopard", som har indbygget dansk stavekontrol.
Jeg synes, TextEdit er et fint og enkelt program, hvis man bare
skal skrive. Det sætter jeg selv mine egne forældre til at bruge. Ellers
kan man bare hente NeoOffice, som også er på dansk og ikke grimmere end
AppleWorks. Man kunne også bruge Pages, men desværre findes den ikke på
dansk, og det er åbenbart et krav.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich Ottosen

Dato : 05-12-07 23:24

> Det er fra forrige årtusinde.

Ja, og hvad så, havde jeg nær sagt. Det er da så mange ting, der er. Du
er, f.eks.. Men jeg ringeagter dig da ikke af den grund. Fnullergøj er
også, skal hun nu kasseres?

> Det bruger sit eget dokumentformat, og det
> er kun et spørgsmål om tid, før programmet og formatet ikke længere
> virker i de nye styresystemer.

Det kan da osse gemme i .rtf. I "gamle dage" benyttede jeg osse
MacLink, der kunne oversætte (med visse begrænsninger) til allehånde
aktuelle formater. Aner ikke om MacLink stadig eksisterer.
Og, ja, AW virker sikkert ikke ret mange år fremover.

> [...]
> kan man bare hente NeoOffice, som også er på dansk og ikke grimmere end
> AppleWorks. Man kunne også bruge Pages, men desværre findes den ikke på

Jeg er enig med dig i, at TextEdit er en hurtig lille sag.

--
v.h.,
Mich.

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-12-07 00:26

> [...]

> Ja, og hvad så, havde jeg nær sagt. Det er da så mange ting, der er. Du
> er, f.eks.. Men jeg ringeagter dig da ikke af den grund. Fnullergøj er

Som det fremgår af en anden tråd, er jeg ved at køre en afløser i
stilling. Det viser sig godt nok, at hun er næsten lige så gammel, men
til gengæld har jeg fundet ud af, at lidt konkurrence aldrig skader

> [...]
> aktuelle formater. Aner ikke om MacLink stadig eksisterer.
> Og, ja, AW virker sikkert ikke ret mange år fremover.

AppleWorks er gammel, grim og klodset. Den bruger sin egen ordbog, nu
hvor Mac OS X endelig har fået sin egen danske ordbog, for blot at nævne
én ulempe. Så vidt jeg huske, var AppleWorks også netop berygtet for at
være meget dårlig til RTF. Udviklingen indenfor computere går meget
hurtigt. Det er vigtigt, at man prøver at se fremad, så ens investering
af både tid og penge ikke er spildt. Det er ærgerligt at ende med noget
udstyr, der hurtigt bliver inkompatibelt, eller viden om et program, der
pludselig ikke duer mere.
Det vil være helt tåbeligt at lære nye brugere op i et program,
der blev dødsdømt for to år siden. Er man en gammel bruger af AppleWorks
og kan programmet udenad. Har man en masse dokumenter, skabeloner og alt
muligt til det, så kan jeg se et formål ved at blive ved med at bruge
det. Det er ligesom med Mac OS 9. At lære nye brugere op i det gamle er
derimod nyttesløst. Det er altså min mening. Fnullergøj holder sig i
øvrigt ganske godt; i modsætning til AppleWorks.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Claus Christiansen

Dato : 08-12-07 16:57

Tak for de mange gode svar.

Har selv brugt NeoOffice og ikke opdaget at det var på Dansk, ups, så nu
mangler jeg bare lige et Bridge program, men det kan ornes med Parralels
eller Bootcamp. Så nu låner de min iMac mens jeg er udstationeret og mon
så de ikke køber når jeg kommer hjem og vil have den igen.

Claus og hans iBook