Digital signatur og lønseddel
Fra : Hauge

Dato : 02-12-07 20:29

Hej

Kan en virksomhed sige at de ikke vil sende lønsedler til deres medarbejdere
på papir, hvis man har mulighed for at komme på nettet via firmaets
computere?
Dvs. at firmaet reelt kræver at man skal installere sin private signatur på
firmaets pc, hvorpå andre også har adgang. Har de lovhjemmel til det? Og
hvor kan jeg finde dette lovhjemmel, hvis det findes?
Selvfølgelig kan de ikke kræve at man gør det, men så får man bare ikke sin
lønseddel mere..

Mvh Hauge
--
Undgå højresvingsulykker, drej altid til venstre.

Fra : Holst

Dato : 02-12-07 20:46

Hauge wrote:

> [...]
> hvor kan jeg finde dette lovhjemmel, hvis det findes?
> Selvfølgelig kan de ikke kræve at man gør det, men så får man bare ikke sin

Du kan jo bare installere din signatur på en USB-nøgle, som du tager med
dig.

Fra : Hauge

Dato : 02-12-07 20:49

Holst wrote:
> Du kan jo bare installere din signatur på en USB-nøgle, som du tager
> med dig.

Men uanset hvad man gør, så installerer man den, dvs. den kommer til at
ligge som kopi på den maskine man gør det på.
Men man kan mange ting, men det interessante er om firmaet kan gøre som de
gør, mht. at "tvinge" folk til at skulle installere eller bruge sin private
signatur på arbejds-computeren på arbejdet.

Mvh Hauge

Fra : Peter

Dato : 02-12-07 21:20

> [...]
> gør, mht. at "tvinge" folk til at skulle installere eller bruge sin
> private signatur på arbejds-computeren på arbejdet.

Spørg din tillidsmand eller din fagforening, det er bl.a. derfor man er
medlem af en sådan.

Peter

Fra : Lars Knudsen

Dato : 02-12-07 21:46

On Sun, 2 Dec 2007 21:20:24 +0100, "Peter" <doc_069X@hotmail.com>
wrote:

>Spørg din tillidsmand eller din fagforening, det er bl.a. derfor man er
>medlem af en sådan.

Ah.. Ja nu husker jeg hvorfor det er, at jeg udelukkende er medlem af
en a-kasse og ikke videre.

** Lars

Fra : Lars Knudsen

Dato : 02-12-07 21:45

On Sun, 2 Dec 2007 20:48:49 +0100, "Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk>
wrote:

>Men uanset hvad man gør, så installerer man den, dvs. den kommer til at
>ligge som kopi på den maskine man gør det på.

Hvis nøglen / signaturen ligger på en USB nøgle bliver den ikke
kopieret ned på maskinen med mindre du selv gør det.

Med andre ord, når USB nøglen er fjernet fra maskinen igen er der ikke
længere adgang til nøglefilen.

>Men man kan mange ting, men det interessante er om firmaet kan gøre som de
>gør, mht. at "tvinge" folk til at skulle installere eller bruge sin private
>signatur på arbejds-computeren på arbejdet.

Hvis man stiller personligt lagermedie til rådighed (USB nøglen) som
du selv har 100% råderet over har jeg lidt svært ved at se at det
skulle være ulovligt.

** Lars

Fra : lars bo

Dato : 03-12-07 00:30

"Lars Knudsen" <noemail@in.this.place> skrev i en meddelelse

> [...]
> kopieret ned på maskinen med mindre du selv gør det.
>
> Med andre ord, når USB nøglen er fjernet fra maskinen igen er der ikke

Går man ind på TDC's hjemmeside:
http://privat.tdc.dk/publish.php?dogtag=f5_p_ds_om_flyt
er svaret noget anderledes.
citat
"Du kan flytte din digitale signatur mellem computere ved hjælp af en
USB-nøgle eller en diskette. Du kan gemme sikkerhedskopien på
USB-nøglen/disketten og udpakke den på den anden maskine, og signaturen vil
være klar til brug.

Vær opmærksom på, at der ikke er sikkerhed for, at andre ikke kan få fat i
din signatur på USB-nøglen/disketten.

Når du er færdig med at bruge signaturen, vil den stadig være tilgængelig på
den pågældende maskine. "

Derimod foreslår de:

citat:

"Når din Signatur opbevares på eToken, er den beskyttet mod kopiering og
anden misbrug. For at få adgang til eToken bliver man afkrævet brugernavn og
adgangskode, hvilket øger sikkerheden væsentligt.

Hvis nogen prøver at aflæse hukommelsen eller forsøger at skille den ad,
slettes alle informationer lagret på eToke. Du kan flytte din eToken mellem
forskellige pc'er, så længe de rigtige drivere er installeret på maskinen.

Når du er færdig med at bruge din digitale signatur, og fjerner din eToken
fra maskinen, kan signaturen ikke længere bruges på den pågældende maskine.
Du kan altid have din signatur med dig."

hilsen

lars bo

eToken er det eneste TDC godkendte USB-baserede medie til lagring af
digitale signaturer.

Fra : Peter Lind Damkjær

Dato : 03-12-07 20:07

lars bo <lbh@postkasse.com> skrev:

>eToken er det eneste TDC godkendte
>USB-baserede medie til lagring af
>digitale signaturer.

eToken er et kryptotoken, men man kan og må gerne lave en
mellemløsning, der måske kan være Hauge's løsning.

1:
Lav en sikkerhedskopi af signaturen. "Start" -> "Programmer" -> "Tag
sikkerhedskopi" og gem denne i roden af en almindelig
USB-lagerdims.

2:
På arbejdet sættes USB-dimsen i maskinen og der logges på e-Boks med
Digital Signatur, hvor der markeres, at "Jeg ønsker
at logge på med cd-kort".

Signaturen bliver ikke installeret på computeren, men indlæses kun i
RAM.

Håber at dette kan anvendes!

/Peter

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 03-12-07 09:53

"Lars Knudsen" <noemail@in.this.place> wrote in message

> Hvis nøglen / signaturen ligger på en USB nøgle bliver den ikke
> kopieret ned på maskinen med mindre du selv gør det.

Forudsætningen for at bruge signaturen til noget er, at den er installeret
på PC'en.

Men man kan selvfølgelig fjerne den igen bagefter.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 03-12-07 09:52

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> wrote in message

> [...]
> gør, mht. at "tvinge" folk til at skulle installere eller bruge sin
> private signatur på arbejds-computeren på arbejdet.

Jeg forstår ikke helt problemet her.

Hvorfor skal du bruge digital signatur til at modtage lønselder? Fordi de
vil sende dem til dig som krypteret mail?

Hvorfor anvender man ikke bare medarbejdersignaturer i stedet? Dem har
firmaet jo kontrol over.

Fra : Hauge

Dato : 03-12-07 17:04

Christian R. Larsen wrote:
> Hvorfor skal du bruge digital signatur til at modtage lønselder?

Fordi de vil bruge eboks.

> Hvorfor anvender man ikke bare medarbejdersignaturer i stedet? Dem har
> firmaet jo kontrol over.

Hvor der er flere medarbejdere der har adgang til samme maskine, eller sagt
på en anden måde, når man ikke har sin egen personlige maskine på arbejdet.

Mvh Hauge

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 03-12-07 19:57

> Hvor der er flere medarbejdere der har adgang til samme maskine, eller
> sagt på en anden måde, når man ikke har sin egen personlige maskine på
> arbejdet.

Hvad med i hjemmet?

Fra : Hauge

Dato : 03-12-07 20:58

Christian R. Larsen wrote:
> Hvad med i hjemmet?

Der er nogle på mit arb. der *ikke* har pc i hjemmet..

Mvh Hauge

Fra : Rea721

Dato : 03-12-07 23:37

> Fordi de vil bruge eboks.

Du kan da fint tilgå eboks uden digital signatur??
http://www.e-boks.dk/help.aspx?topicid=8a130908-500b-4d1c-959c-ad2e71ee5438

--
Rea721 AKA Leon Andrea. Hvis en troende kræver, at jeg som ikke-troende
skal overholde hans tabuer i den offentlige sfære, så beder han ikke om min

Fra : Carsten Riis

Dato : 04-12-07 00:05

Hauge skrev den 03-12-2007 17:04:

> Fordi de vil bruge eboks.

Og det kan man ikke uden digital signatur?

Hvis du mener det, så ta' lige og lær lidt om eboks.dk først.

> Hvor der er flere medarbejdere der har adgang til samme maskine, eller sagt
> på en anden måde, når man ikke har sin egen personlige maskine på arbejdet.

hvilket ikke er noget problem med hensyn til personlig digital signatur.
Man skal nemlig ikke bruge digital signatur til eboks.dk

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Hauge

Dato : 04-12-07 06:34

Carsten Riis wrote:
> Hvis du mener det, så ta' lige og lær lidt om eboks.dk først.

Sjovt nok, så er det faktisk det som min arbejdsplads skriver til os
medarbejdere, at vi *skal* have digital signatur for at kunne få lønsedlen.
Så jeg beklager at jeg ikke har lært nok om eboks, men kun læst det som mit
arbejde skrev. Jeg forventede at det passede, men da det jo ikke gør det, så
er det jo heller ikke sikkert at de kunne tvinge os over på det.
Det er forøvrigt anden gang de prøver at få os alle derover, og første gang
droppede de pludselig tvangen, sjovt nok. Men det kan jo muligvis også være
det sker igen, men så har de jo også fået lidt flere over i båden.

Men som jeg så også har skrevet her i tråden, så har jeg ikke selv problemer
med det, da jeg, som det nok kan regnes ud, har min egen adgang til nettet
hjemmefra, men det var over for dem uden pc derhjemme jeg startede denne
tråd.

Mvh Hauge

Fra : Kurt Lund

Dato : 02-12-07 21:35

Hauge wrote:

> Kan en virksomhed sige at de ikke vil sende lønsedler til deres
> medarbejdere på papir, hvis man har mulighed for at komme på nettet
> via firmaets computere?

Uden at kunne henvise til paragraffer, så kan jeg ikke tro, at der er noget
odiøst i det. SLS (Statens LønSystem) har praktiseret det i nogen tid,
hvilket de ikke ville gøre, hvis der ikke var lovhjemmel til det. På mit
arbejde opfordres man til at /undlade/ at installere digital signatur, men i
stedet bruge "Den Fælles Pinkode", hvis man ikke har adgang hjemmefra. De
fleste har i dag adgang hjemmefra, enten via Netbank eller på anden vis.
Skulle der dukke en enkelt op, der har problemer, så stiller lønafdelingen
sig gerne til rådighed med et udprint.

--
Kurt Lund

Fra : Carsten Riis

Dato : 02-12-07 21:40

Hauge skrev den 02-12-2007 20:29:
> Hej
>
> Kan en virksomhed sige at de ikke vil sende lønsedler til deres medarbejdere
> på papir, hvis man har mulighed for at komme på nettet via firmaets
> computere?

hmmmm, hos min arbejdsgiver er det sådan, at jeg er tvunget til at få en
eboks.
Det var ligesom en del af ansættelsesaftalen.
(meget morsomt, når nu firmaets kunder bliver tvunget til at at give
slip på eboksen, men jeg som medarbejder er stadig påduttet det nå,
det er stadig verdens fedeste job, så den detalje skænker jeg ikke de
store tanker)

Personlig ville kunne jeg nøjes med at få lønsedlen tilsendt som en
pdf-fil i min private mailboks eller måske endda direkte i skattemappen,
hvorfra jeg kunne gemme de kopier eller udskrive det jeg har brug for.
Lønsedlen skal i bund og grund nemlig kun bruges til skatteafregningen.

> [...]
> Og
> hvor kan jeg finde dette lovhjemmel, hvis det findes?

Hvad har signaturen med tilgangen til nettet at gøre?

> Selvfølgelig kan de ikke kræve at man gør det, men så
> får man bare ikke sin
> lønseddel mere..

Man har krav på en lønseddel!
hvis man skal tro denne side: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=124898

Hvorledes lønsedlen bliver givet er der - såvidt jeg kan se - ikke noget
krav til -

Fra : Jesper Lund

Dato : 02-12-07 22:00

Kurt Lund wrote:

> Uden at kunne henvise til paragraffer, så kan jeg ikke tro, at der er
> noget odiøst i det. SLS (Statens LønSystem) har praktiseret det i nogen
> tid, hvilket de ikke ville gøre, hvis der ikke var lovhjemmel til det.

Da SLS indførte dette, fik jeg en meget lang juridisk redegørelse (5-10
sider) fra Københavns Universitet (hvor jeg er censor). Den er arkiveret
lodret, men det er vel overflødigt at nævne hvad konklusionen var..

Det spillede vist nok en rolle at man i særlige tilfælde kunne bede om en
lønseddel på papir, men det er efter hukommelsen da jeg ikke har
redegørelsen længere.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 02-12-07 22:03

Carsten Riis wrote:

> Lønsedlen skal i bund og grund nemlig kun bruges til skatteafregningen.

Aha, du mener ikke at der kan være behov for at kontrollere om den
korrekte løn udbetales? Eller at det korrekte pensionsbidrag indbetales
til pensionsselskabet.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 02-12-07 22:08

Kurt Lund wrote:

> Uden at kunne henvise til paragraffer, så kan jeg ikke tro, at der er
> noget odiøst i det. SLS (Statens LønSystem) har praktiseret det i nogen
> tid, hvilket de ikke ville gøre, hvis der ikke var lovhjemmel til det.

Et andet aspekt er om e-Boks har et problem med at have SLS som kunde? E-
boks reklamerer med at man som bruger altid kan framelde ordningen og få
dokumentet på papir igen, se her ("vælg selv, hvilken post...")
http://www.e-boks.dk/page.aspx?pageid=f7b9da3d-2ee8-4309-ba0e-ae4cf895eb9b
Hvis ikke e-Boks stiller krav til deres kunder, herunder SLS, vil jeg
betegne det som vildledende markedsføring.

--
Jesper Lund

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 03-12-07 09:48

> [...]
>
> Kan en virksomhed sige at de ikke vil sende lønsedler til deres
> medarbejdere på papir, hvis man har mulighed for at komme på nettet via

Ja, med mindre det er aftalt i din kontrakt, at du skal have dne på papir,
har jeg svært ved at se, at det skulle være et problem.

> Dvs. at firmaet reelt kræver at man skal installere sin private signatur
> på firmaets pc, hvorpå andre også har adgang.

Hvorfor anvender firmaet ikke bare en medarbejdersignaturer, hvis det er et
problem for medarbejnderne at installere din personsignatur?

> Har de lovhjemmel til det?

Hvorfor mener du, det kræver lovhjemmel?

Fra : Per Christoffersen

Dato : 03-12-07 09:55

> Hvorfor mener du, det kræver lovhjemmel?

Det kræver da en særlig lovhjemmel/lovkrav at indføre byrdefulde eller
risikofyldte betingelser i eksisterende
ansættelseskontrakter/ansættelseskotymer (medmindre man vil ud i en
opsigelses/ansættelsesrunde).

/Per

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 03-12-07 11:56

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> wrote in message

> [...]
> risikofyldte betingelser i eksisterende
> ansættelseskontrakter/ansættelseskotymer (medmindre man vil ud i en

Spørgsmålet er vel snarere, hvorfor han mener, at digitale lønsedler er så
byrdefuld en ændring, at det ligefrem skal kræve lovhjemmel.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 03-12-07 12:01

> Spørgsmålet er vel snarere, hvorfor han mener, at digitale lønsedler er så
> byrdefuld en ændring, at det ligefrem skal kræve lovhjemmel.

Det kan også godt være svært at se, men teknikken i det kan jo være så
kringlet, at indsigelsen er berettiget.
Om det er tilfældet her skal jeg ikke kunne sige. Jeg har lidt svært ved at
se, hvad det er der betinger den noget kringlede fremgangsmåde, der er
beskrevet.

/Per

Fra : Carsten Riis

Dato : 03-12-07 21:10

Per Christoffersen skrev den 03-12-2007 09:55:
> [...]
> risikofyldte betingelser i eksisterende
> ansættelseskontrakter/ansættelseskotymer (medmindre man vil ud i en

What?

Hvis der skær væsentlige ændringer i ansættelsesaftalen, så kan
lønmodtageren afvise ændringen og dermed betragte ændringen som en
opsigelse
Eller acceptere ændringen og dermed fortsætte i ansættelsesforholdet.

Hvad byrdefuldt hhv. risikofyldt er der ved en ændring af den metode en
lønseddel tilgåes på?

Fra : Per Christoffersen

Dato : 04-12-07 09:05

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse

> What?
>
> Hvis der skær væsentlige ændringer i ansættelsesaftalen, så kan
> lønmodtageren afvise ændringen og dermed betragte ændringen som en
> opsigelse

Det skriver jeg jo også.

/Per

Fra : Jesper Lund

Dato : 03-12-07 21:26

Carsten Riis wrote:

> Hvad byrdefuldt hhv. risikofyldt er der ved en ændring af den metode en
> lønseddel tilgåes på?

Dvs. hvis arbejdsgiveren afleverede lønsedlerne i en postboks i Tora
Bora, så ville det også være acceptabelt efter din mening?

Lønmodtageren har krav på en lønseddel, og det vil være nærliggende at
indfortolke et krav om at lønsedlens oplysninger kan tilgås uden
nævneværdige udgifter. Ikke alle lønmodtagere har adgang til computere
eller internetforbindelse.

En del statsansatte har heller ikke adgang til computere på arbejde, og
mange andre statsansatte med sådan adgang vil givetvis være ukomfortable
med at udskrive en lønseddel på en fællesprinter, med risiko for at andre
får adgang til personlige oplysninger.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 03-12-07 21:39

Carsten Riis wrote:

> [...]
> opsigelse
> Eller acceptere ændringen og dermed fortsætte i ansættelsesforholdet.

Hvis du vil bruge den begrundelse, skal ændringen have det samme varsel
som lønmodtagerens individuelle opsigelsesvarsel. Så vidt jeg husker var
der et relativt kort varsel (nogle få måneder), da statsmagten tvang
lønmodtagerne til at modtage lønsedler fra SLS i e-boks. Derudover kan
der blive tale om fratrædelsesgodtgørelse for visse ansatte.

--
Jesper Lund