Bidrag til den kommunale renovation
Fra : Jørn Rasmussen

Dato : 02-12-07 14:46

I Miljøbeskyttelsesloven står i § 1. stk 2 pind nr 5) .. at fremme
genanvendelse og begrænse problemer i forbindelse med affaldsbortskaffelse.

Pligtskyldig har undertegnede så fra ¼-1995 til i dag 2/12-2007 ikke
afleveret én eneste skraldesæk til den kommunale renovation. At det har
været muligt skyldes en udbredt kildesortering, hvor der på årsbasis ca. er
3 sække med hovedsalig plastaffald, og 3 sække med aviser (nej tak til
reklamer), som er kørt på den lokale genbrugsplads.

I perioden ¼-1995 til i dag 2/12-2007 er der i alt indbetalt kr 23.176,- til
den kommunale renovation.
Jeg mener at have læst at ca. 7 % af renovationsudgiften går til drift af
genbrugspladser i vores kommune. Altså ca. 21.554,- er betalt uden at der er
tale om en modydelse.

Rent juridisk er det nok sådan at alle skal betale til den kommunale
renovation, hvad enten man har noget til skraldesækken eller ej. Dog mener
jag at have læst fra en domsafsigelse, at man kan forlange en tom papirsæk
hver uge.

Mit spørgsmål til gruppen er derfor.

Kan jeg gå til kommunen og forlange at de afleverer 661 papirsække på min
adresse?

Og hvis kommunen modsætter sig dette, kan jeg så gøre krav på ca. 21.554,-
kr. ?

Jørn Rasmussen