At ælte dej
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 02-12-07 10:51

Hej

Jeg bager langt det meste af vores brød selv og jeg har fundet ud af
at det bedste sted at ælte dejen er på komfuret. Og så kan I nok
gætte, at vi hverken har gas eller plader, men et glaskeramisk komfur.
Vores køkkenbord er af træ, så det er både nemmere at ælte dejen og at
gøre rent bagefter, når jeg gør det på komfuret.

Bare en ide, hvis der var nogen der kunne bruge den.

God første søndag i advent.

Mvh Trine

--
Kom til Biersted og fæld dit juletræ sammen med familien
Besøg også vores store butik fyldt med juleting, Gjøltrolde og stentøj

Fra : Inger D.

Dato : 02-12-07 16:08

> [...]
> gøre rent bagefter, når jeg gør det på komfuret.
>
> Bare en ide, hvis der var nogen der kunne bruge den.

Jeg kan godt lide at bage, men en gang imellem gider jeg bare ikke det dér
med at ælte, så jeg har fundet ud af, at man sagtens kan få fremragende brød
uden:

1 pk. gær røres med lidt lunkent vand.
5 - 6 dl. vand og 1 spsk salt røres i.
Tilsæt groft mel og kerner, soltørrede tomater, eller hvad du nu kan lide
efter behag.
Rør hvedemel i til dejen er så fast, at man ikke kan røre mere.
Hæv gerne et par timer eller mere.
Læg dejen på bagepapir med en våd ske som boller eller flûtes.
Efterhæv mens ovnen varmer op til 200 grader.
Bag til de lyder hule.

Inger D.

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-12-07 16:48

"Inger D." <blabla@no.no> skrev i en meddelelse

> 1 pk. gær røres med lidt lunkent vand.

Av for den. Jeg er allerede stået af hér.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Inger D.

Dato : 03-12-07 08:05

> Av for den. Jeg er allerede stået af hér.

Så skal du nok starte dit bageeventyr med en mere specifik opskrift
Jeg kan anbefale "Min første bagebog", som har lært mig om de grundlæggende
bagetricks.

Inger D.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 03-12-07 08:56

"Inger D." <blabla@no.no> writes:

> Så skal du nok starte dit bageeventyr med en mere specifik opskrift
> Jeg kan anbefale "Min første bagebog", som har lært mig om de grundlæggende
> bagetricks.

Du misforstår Jens. Jens mener at den måde vi andre gør tingene på er
helt forkerte og hans er meget bedre. F.eks. er det ikke acceptabelt
at have margarine og kulør i køkkenet.

Og nu får vi sikkert en hel forelæsning om hvorfor det er forkert at
bruge gær og lunkent vand i brød. :) Men mine boller smager nu fint!

Mvh Trine

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 04-12-07 06:18

On 3 Dec., 08:56, Trine Kornum Christiansen <n...@trinekc.dk> wrote:

> Og nu får vi sikkert en hel forelæsning om hvorfor det er forkert at
> bruge gær og lunkent vand i brød. :) Men mine boller smager nu fint!

Eller også får hun et velment råd om, hvordan hun kan lave endnu bedre
brød, der ikke smager af gær.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Inger D.

Dato : 05-12-07 10:12

> [...]
> bruge gær og lunkent vand i brød. :) Men mine boller smager nu fint!

Eller også får hun et velment råd om, hvordan hun kan lave endnu bedre

Jeg har endnu ikke fået noget velmenende råd, så det var nok ikke hensigten,
men mit brød smager nu heller ikke af gær - så pyt.

Inger D.

Fra : Jens Bruun

Dato : 05-12-07 20:45

> Jeg har endnu ikke fået noget velmenende råd, så det var nok ikke
> hensigten, men mit brød smager nu heller ikke af gær - så pyt.

En hel pakke gær til 5-6 dl. vand og tilsvarende mængde mel - og dit brød
smager ikke af gær? Det er vist mange år siden, du var i stand til at smage
noget som helst.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.