Corel Mega Gallery under OSX
Fra : Aksel-Johan Hegrem

Dato : 02-12-07 21:23

Hei!

Jeg prøver flere grupper i håp om hjelp.

Jeg har Corel Mega Gallery fra 1997. Det kom med et program for å browse
clip-arten på CD-ene. Når jeg skal bruke disse CD-ene må jeg starte
classic for å konvertere de fra CMX til EPS, TIFF, o.l.

Har noen vært borti et program som kan browse/bla i disse "clipart
albums" på Corels Mega Gallery-CD-er under OSX 10.4

Man kan ikke åpne cliparten direkte verken fra QXP, Graphic Converter
eller Photoshop Elements 3.

Har søkt litt rundt på nettet, men uten hell så langt.

Jeg er forberedt på å måtte kjøpe ny clipartsamling, men i den gamle har
jeg så god oversikt over at det sparer meg arbeid.

mvh

Aksel-J

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-12-07 21:46

Hej Aksel-Johan

Aksel-Johan Hegrem wrote:
> [...]
> clip-arten på CD-ene. Når jeg skal bruke disse CD-ene må jeg starte
> classic for å konvertere de fra CMX til EPS, TIFF, o.l.

Hm, underligt, at du i det hele taget kan gøre det fra classic. - Jeg
har både Corel gallery I og II, - ingen af dem virker under Os 9.x -
heller ikke i hverken classic Mode eller Classic...

> [...]
> albums" på Corels Mega Gallery-CD-er under OSX 10.4
>
> Man kan ikke åpne cliparten direkte verken fra QXP, Graphic Converter

Mystisk... Jeg bruger GraphicConverter til det. Men for at kunne åbne
CMX filer, skal du vælge 'convert More' i GC. - GC kan ikke gøre det
direkte.

> Har søkt litt rundt på nettet, men uten hell så langt.
>
> Jeg er forberedt på å måtte kjøpe ny clipartsamling, men i den gamle har
> jeg så god oversikt over at det sparer meg arbeid.

Sådan er det desværre. - Når man bruger et bestemt produkt, bliver man
fortrolig med det og kan hurtigt gå ind i et enkelt album og finde lige
netop den/de billeder, man har brug for.

Men skal du ud og købe, kan jeg anbefale pakkerne fra IMSI MasterClips
og NOVA Artexplosion. - Jeg har flere af dem, og de er rigtig gode.

mvh. Erik Richard

Fra : Aksel-Johan Hegrem

Dato : 02-12-07 22:12

Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> har både Corel gallery I og II, - ingen af dem virker under Os 9.x -
> heller ikke i hverken classic Mode eller Classic...

Jeg har ikke prøvd I og II under classic, men kun Mega Gallery.

> Mystisk... Jeg bruger GraphicConverter til det. Men for at kunne åbne
> CMX filer, skal du vælge 'convert More' i GC. - GC kan ikke gøre det
> direkte.

Jeg finner ikke ut av det. GC vil ikke convertere verken clipart
albumene eller selve CMX-filene.

Skal prøve mer i morgen

> [...]
>
> Men skal du ud og købe, kan jeg anbefale pakkerne fra IMSI MasterClips
> og NOVA Artexplosion. - Jeg har flere af dem, og de er rigtig gode.

Har sett litt på begge, NOVA er litt "dyrt" til mitt bruk. Men IMSI ser
bar ut. Jeg sparer meg sikkert fro mye tid og ergrelse ved å kjpe nytt.

Takk så langt.

Aksel-J

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 02-12-07 22:43

Aksel-Johan Hegrem <hegrem@online.no> wrote:

> Erik Richard Sørensen wrote:
[snip]

> Jeg finner ikke ut av det. GC vil ikke convertere verken clipart
> albumene eller selve CMX-filene.

Du skal ikke bruge mere tid på det. Heller ikke GraphicConverter kan
ligeså lidt som andre programmer gøre noget ved .CMX arkiver, som er et
proprietært Corel-format som de ikke oplyser noget om til andre
udvilere.

Mogens Thyregod
www.mothsoft.dk¨
moth@mothsoft.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-12-07 23:31

Mogens Thyregod wrote:

> [...]
> ligeså lidt som andre programmer gøre noget ved .CMX arkiver, som er et
> proprietært Corel-format som de ikke oplyser noget om til andre

Hvordan pokker har jeg så kunnet åbne dem? - Hm... Jeg har godt nok en
af de nyeste MacLinkPlus på den pågældende maskine, - så det kan måske
være grunden....

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-12-07 13:03

Erik Richard Sørensen wrote:

> Hvordan pokker har jeg så kunnet åbne dem? - Hm... Jeg har godt nok en
> af de nyeste MacLinkPlus på den pågældende maskine, - så det kan måske
> være grunden....

Nå, nå, Mogens, - kender du ikke dit eget program.? - Det er faktisk
GC, der kan åbne CMX. MEN - du har så meget ret, at den nye ikke kan.
Jeg har kigget efter nu, og det er en gl. ver. 3.4, hvor jeg bruger en
Freehand 5.0/5.5 plug-in til at konvertere til TIFF. Og jeg tvivler
stærkt på, at de plug-ins vil virke på OS X.

mvh. Erik Richard

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 04-12-07 00:25

> [...]
> Freehand 5.0/5.5 plug-in til at konvertere til TIFF. Og jeg tvivler
> stærkt på, at de plug-ins vil virke på OS X.

Nu er programmet ikke "mit"

..cmx-arkiver har aldrig været at finde på listen over understøttede
formater, og på min forespørgsel herom d. 1/10/99 svarede Thorsten
Lemke.

"F"r"a":" "T"h"o"r"s"t"e"n" "L"e"m"k"e"
"<"l"e"m"k"e"@"p"i"n"g"-"n"e"t"."d"e">"
"D"a"t"o":" "1"." "o"k"t" "1"9"9"9" "2"0":"5"1":"1"5"
"G"M"T"+"0"2":"0"0"
"T"i"l":" "M"o"g"e"n"s" "T"h"y"r"e"g"o"d"
"<"m"o"g"e"n"s"t"h"@"p"o"s"t"1"1"."t"e"l"e"."d"k">"
"E"m"n"e":" "V"e"d"r".":" "."C"M"X"-"D"a"t"e"i"
"
"H"a"l"l"o" "M"o"g"e"n"s","
"
"C"o"r"e"l" "r"ü"c"k"t" "k"e"i"n"e" "I"n"f"o"s" "r"a"u"s"."
"
"G"r"u"ß","
"T"h"o"r"s"t"e"n

Mogens Thyregod
www.mothsoft.dk¨
moth@mothsoft.dk

Fra : Aksel-Johan Hegrem

Dato : 03-12-07 07:18

Mogens Thyregod wrote:

> [...]
> ligeså lidt som andre programmer gøre noget ved .CMX arkiver, som er et
> proprietært Corel-format som de ikke oplyser noget om til andre

Det var det jeg fryktet, jeg får konvertere de beste utklippene under
classic før jeg skipper både Corel og classic.

Takk for innspill.

Aksel-J