Pages - gem som webside
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 01-12-07 21:27

I Word kan man vælge "Gem som webside". Hvad kan man i Pages?
Man kan sende til iWeb. Det er så nemt med Apples programmer, hvis man
bare forbliver på dydens smalle sti. Hvis en Macbruger vil sende et
produkt til internettet, forventer Apple, at man naturligvis vil bruge
iWeb.
Genvejen - eller snarere omvejen - er at gemme Pages i Wordformat.
Eller hvad?

--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Franz Berliner

Dato : 01-12-07 22:33

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> iWeb.
> Genvejen - eller snarere omvejen - er at gemme Pages i Wordformat.

Send det til iWeb. I iWeb vælger du at siden skal gemmes i en mappe i
stedet for et publiseres til .mac - derefter uploader du til din
foretrukne server.

(har ikke prøvet det, men vil antage at det er sådan det fungerer).

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 01-12-07 23:37

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> [...]
> foretrukne server.
>
> (har ikke prøvet det, men vil antage at det er sådan det fungerer).

Har lige prøvet at lege med dit forslag. Jeg tror ikke, det kan komme
til at fungere sådan.
Det ærgrer mig, hvis man virkelig skal omkring Word.

Fra : Franz Berliner

Dato : 02-12-07 01:27

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Har lige prøvet at lege med dit forslag. Jeg tror ikke, det kan komme
> til at fungere sådan.
> Det ærgrer mig, hvis man virkelig skal omkring Word.

Har lige tjekket med samme resultat som dig. Funktionen i Pages giver
mulighed for at lave en PDF og smide den over i iWeb, hvor man så kan
downloade det fra, men ikke mulighed for at gemme som html.

Lige et spørgsmål dog. Hvis du ved at du vil lave en hjemmeside hvorfor
så ikke lave den i et program til at lave hjemmesider i fremfor Pages?
(men det er måske fordi du gerne både vil lave noget til tryk og en
webside i én arbejdsgang?)

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 02-12-07 09:18

> [...]

> så ikke lave den i et program til at lave hjemmesider i fremfor Pages?
> (men det er måske fordi du gerne både vil lave noget til tryk og en
Nemlig. Jeg fremstiller dokumenter til mit skolearbejde, som jeg også
lægger ind på skolens intranet.
Jeg har altid brugt Word. Men nu har jeg lige anskaffet den nyeste iWork
samtidig med Leoparden og ny computer. Og så skulle Pages da have en
chance.
Word 2004 kører meget tungt under Leoparden Og Word producerer
ufattelige mængder html-kode bare til et tomt okument. Det har jeg ikke
en brik forstand på. Men jeg kan se forskellen til f.eks. Mozilla. Jeg
havde glædet mig til at se, hvordan det så ud i Pages. Det må da være et
aktivt fravalg, når Pages ikke kan gemmes som webside.

Fra : Per Rønne

Dato : 02-12-07 17:02

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Word 2004 kører meget tungt under Leoparden

Office 2008 kommer kort efter nytår, og skulle koste 1499 for en
School/Home version. Der så blot i Entourage ikke kan koble op til en
Exchange Server.

Forhåbentlig kan de så koble op til en Leopard Server eller en .mac
konto.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 02-12-07 20:09

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
> Exchange Server.
>
> Forhåbentlig kan de så koble op til en Leopard Server eller en .mac

Ja, jeg har allerede lagt an til at købe den nye Office. Jeg så forleden
hos Humac, at de, der ikke kan vente,kan købe den nuværende version og
bytte til 2008 gratis.
Jeg havde lyst til at give Pages en chance, men synes ærlig talt at det
er en fattig oplevelse, hvis man er vant til at bruge Word.

Hvad er det med Entourage og .mac? Kan Entourage træde i stedet for alle
de tilsvarende Apple-programmer uden, at man bliver lukket ude fra de
særlige .Mac-faciliteter? Vil Entourage kunne synce smertefrit med Palm
(jf. tidligere tråd)?

Fra : Per Rønne

Dato : 02-12-07 21:02

> [...]

> de tilsvarende Apple-programmer uden, at man bliver lukket ude fra de
> særlige .Mac-faciliteter? Vil Entourage kunne synce smertefrit med Palm

Det får vi se; der har dog været visse problemer med Entourage 2004.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 02-12-07 22:49

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Det får vi se; der har dog været visse problemer med Entourage 2004.

Jeg brugte Entourage med stor fornøjelse før OS X og syncede med Palm.
Jeg fik lige lyst til at prøve at se, hvordan det ser ud i dag. Men
Apple har jo med omhu afskærmet Adressebog og iCal fra fremmed
indtrængen. De kan ikke importeres af Entourage. Og de kan ikke
eksportere til et format som Entourage kan læse. Man forventes -
ligesom med Pages - at blive i folden.

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-12-07 00:47

> [...]

> indtrængen. De kan ikke importeres af Entourage. Og de kan ikke
> eksportere til et format som Entourage kan læse. Man forventes -

Sikken noget vrøvl. Adressebog og iCal bruger anerkendte
standardformater. Jeg kan da fint læse mine kalendere, som jeg udgiver
fra iCal, på en Windows-computer henne på arbejde i Sunbird. Det er vist
snarere Entourage, der bruger et lukket format (jeg aner det ikke, og
det interesserer mig ikke). Da alle bruger Entourage, vil det
naturligvis for de fleste virke som om, det er de andre programmer, der
er lukkede. Nøjagtig som Windows-brugere ofte har det med Mac, selv om
Mac ofte er bedre til at følge standarder, mens Windows er lukket.
Man fristes til at citere Holberg: "Hvorfor er det altid skruens
skyld, når møtrikken er for stor?"
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : David Blangstrup

Dato : 03-12-07 16:11

On 2007-12-03 00:47:06 +0100, news@muenster.dk (Henrik Münster) said:

> [...]
> Mac ofte er bedre til at følge standarder, mens Windows er lukket.
> Man fristes til at citere Holberg: "Hvorfor er det altid skruens

lol
- David
--
Læs min blog
http://david.blangstrup.info

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 03-12-07 20:16

> [...]
> Mac ofte er bedre til at følge standarder, mens Windows er lukket.
> Man fristes til at citere Holberg: "Hvorfor er det altid skruens

Hvis du ved, hvordan man kan få Entourage til at importe fra iCal og
Adressebog, må du gerne fortælle det.

Fra : Per Rønne

Dato : 03-12-07 23:12

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Hvis du ved, hvordan man kan få Entourage til at importe fra iCal og
> Adressebog, må du gerne fortælle det.

Entourage kan slå op i Adressebog, og synkronisere med iCal [med
kalenderen Entourage].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-12-07 01:02

Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:

> Entourage kan slå op i Adressebog, og synkronisere med iCal [med
> kalenderen Entourage].

Det er ikke en egentlig import men en syncroniseringsfunktion (isync).
Desuden har det den ulempe for kalenderens vedkommende at der er tale
om at entourage kun kan synce til én kaneldner i ical.

Fra : Per Rønne

Dato : 04-12-07 21:01

> Det er ikke en egentlig import men en syncroniseringsfunktion (isync).
> Desuden har det den ulempe for kalenderens vedkommende at der er tale
> om at entourage kun kan synce til én kaneldner i ical.

Er det ikke det jeg skrev ?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-12-07 01:04

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Hvis du ved, hvordan man kan få Entourage til at importe fra iCal og
> Adressebog, må du gerne fortælle det.

marker en eller flere kontakter og hiv den/m ud på skriver brodet. Hiv
det ekskporterede vcard over i entourage.

Det samme gør du med din kalenderaftaler.

NB Hvorfor vil du bruge Entourage hvis ikke du er klistret op imod en
Exchange server?

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 04-12-07 16:48

> [...]
>
> Det samme gør du med din kalenderaftaler.
>
> NB Hvorfor vil du bruge Entourage hvis ikke du er klistret op imod en

Som sagt er jeg stødt på nogle problemer med at synceog overvejer
alternativer. Jeg har ikke haft tid til at følge op på deforskellige
forslag, der er kommet - herunder, at der skulle være kommet en nyt
betaudgave af Missing sync.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 04-12-07 17:12

> marker en eller flere kontakter og hiv den/m ud på skriver brodet. Hiv
> det ekskporterede vcard over i entourage.
>
> Det samme gør du med din kalenderaftaler.

Ja, det er godt nok smart og ligetil.

Fra : Esben

Dato : 04-12-07 22:34

> Ja, det er godt nok smart og ligetil.

Jo ikke med tusindvis af gamle aftaler....

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-12-07 17:16

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Jo ikke med tusindvis af gamle aftaler....

Hvorfor ikke?

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 08-12-07 10:08

> Hvorfor ikke?

I Adressebogen kan du markere samtlige poster og trække dem ud på
skrivebodet. Hvordan vil du gøre noget lignende med samtlige
indskrivninger i kalenderen?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-12-07 00:53

> [...]
> indtrængen. De kan ikke importeres af Entourage. Og de kan ikke
> eksportere til et format som Entourage kan læse.

joda... vcal og vcard kan begge læses af Entourage.

Fra : Esben

Dato : 03-12-07 16:18

> [...]

> indtrængen. De kan ikke importeres af Entourage. Og de kan ikke
> eksportere til et format som Entourage kan læse. Man forventes -

Du kan jo synce over Palm'en selv om det er lidt omvendt - altså sørge
for at den er up-to-date og synce det ind i det program du skal bruge...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 03-12-07 20:16

> [...]

> Du kan jo synce over Palm'en selv om det er lidt omvendt - altså sørge
> for at den er up-to-date og synce det ind i det program du skal bruge...

Jo, det har jeg ogsåtænkt på.Men årsagen till at jeg lige ville teste
Entourage var, at sync med iCal ogAdressebog til Palm ikke virker for
mig under Leoparden.

Fra : Per Rønne

Dato : 03-12-07 23:12

> [...]

> Jo, det har jeg ogsåtænkt på.Men årsagen till at jeg lige ville teste
> Entourage var, at sync med iCal ogAdressebog til Palm ikke virker for

Det virker i hvert fald med The Missing Sync.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-12-07 22:24

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Jeg havde lyst til at give Pages en chance, men synes ærlig talt at det
> er en fattig oplevelse, hvis man er vant til at bruge Word.

Nå ja, men se på prisforskellen. En Fiat er en fattig oplevelse, hvis
man er vant til at køre Mercedes.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-12-07 23:21

news@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> Nå ja, men se på prisforskellen. En Fiat er en fattig oplevelse, hvis
> man er vant til at køre Mercedes.

Ønsker du at se på prisforskellen er det vel en Fiat versus en F16?

Microsoft ved godt hvad de vil have for varen.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 02-12-07 23:31

> Nå ja, men se på prisforskellen. En Fiat er en fattig oplevelse, hvis
> man er vant til at køre Mercedes.

Det er jeg da fuldt indforstået med. Og jeg betaler gerne ekstra prisen.
Men den detaille med, at Pages ikke kan gemme som webside, har jeg nu
svært ved at godkende som en luksus,man skal betale ekstra for.

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-12-07 00:47

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Men den detaille med, at Pages ikke kan gemme som webside, har jeg nu
> svært ved at godkende som en luksus,man skal betale ekstra for.

Ja, jeg synes nu, det er en vildt underlig funktion. Det er ligesom, når
Word har en "send som e-mail"-funktion. Vi andre, som ikke har Word, har
i årevis måttet døje med e-mail på tre linier, der blev sendt som et
vedhæftet Word-dokument. Og beklagede man sig, mødte man ingen
forståelse. Alle på deres kontor kunne da sagtens se de e-mail.
Af andre pudsige funktioner, danner Word et fil-navn ud af
starten på teksten. Da min far gik over til Mac, kunne han ikke forstå,
at han ikke kunne skrive f.eks. "Galdesten" som overskrift i teksten, og
så automatisk få dannet et dokument med det navn. Personligt var jeg
aldrig stødt på den funktion og fandt den lidt underlig. Men jeg kan da
godt se, at er man vant til disse funktioner og har inkorporeret dem i
sin arbejdsgang, så er det svært at vænne sig til noget andet. Derfor
behøver det andet nu ikke at være dårligere. Det kræver bare andre
vaner.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 03-12-07 07:02

> [...]
> så automatisk få dannet et dokument med det navn. Personligt var jeg
> aldrig stødt på den funktion og fandt den lidt underlig.

Den kender jeg nu godt - men jeg har aldrig brugt den. Når jeg sender
breve får de nemlig som standard navnet:

<modtager><dato i iso-format>.doc.

Sender jeg eksempelvis til Den Danske Bank i dag bliver det til:

Danske Bank 2007-12-03.doc,

- det gør sortering meget lettere ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : David Blangstrup

Dato : 03-12-07 16:14

On 2007-12-02 23:30:53 +0100, ossmidt@tdcadsl.dk (Ove Steen Smidt) said:

> Det er jeg da fuldt indforstået med. Og jeg betaler gerne ekstra prisen.
> Men den detaille med, at Pages ikke kan gemme som webside, har jeg nu
> svært ved at godkende som en luksus,man skal betale ekstra for.

Jamen, det er til at rive sig i håret over lol - skriveprogrammer er
altid dårlige til at lave websider. iWeb er fin til den slags, eller
..Mac har også helt enkle skabeloner. Hvis man virkelig vil lave en
webside, bruger man ikke Word eller den slags. Det nemmeste er sådan
set at oprette en blog på blogger.com eller opera.com - især den sidste
er fin og kan det hele - og så er det velkommen til web 2.0 hvor
tingene er interaktive. ;)
- David
--
Læs min blog
http://david.blangstrup.info

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 03-12-07 20:25

David Blangstrup <no@no.no> wrote:

> [...]
> set at oprette en blog på blogger.com eller opera.com - især den sidste
> er fin og kan det hele - og så er det velkommen til web 2.0 hvor
Det drejer sig ikke her om hjemmesidepoduktion (jeg har lavetmin egen
hjemmeside i iWeb, se nedenfor).
Jeg skriver dokumenter til print i mit skolearbejde. Jeg vil gerne
efterfølgende uploade indholdet til skolens intranet som html. Alt det
kan man gøre inden for samme program med Word. Det kan man ikke med
Pages. Det var bare det jeg ville sige.
Desuden synes jeg, at Word er det mest brugervenlige program, når det
gælder styring af tabellayout - ikke mindst, når det skal overføres til
html.

Fra : Esben

Dato : 03-12-07 20:48

> [...]

> Desuden synes jeg, at Word er det mest brugervenlige program, når det
> gælder styring af tabellayout - ikke mindst, når det skal overføres til

Du har muligvis berørt det, men Word er et "kodesvin" dvs den genererer
en masse kode, der måske ikke er nødvendigt og ej heller kompatibelt...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 04-12-07 00:34

> Du har muligvis berørt det, men Word er et "kodesvin" dvs den genererer
> en masse kode, der måske ikke er nødvendigt og ej heller kompatibelt...

> [...]

Enig i det med svinet.

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-12-07 21:12

> [...]

> efterfølgende uploade indholdet til skolens intranet som html. Alt det
> kan man gøre inden for samme program med Word. Det kan man ikke med

Jeg ved ikke, om det kan være en hjælp, men jeg opdagede lige, at
TextEdit faktisk kan gemme som HTML. Jeg har aldrig prøvet det, men du
kan evt. se på den mulighed.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 04-12-07 00:40

> Jeg ved ikke, om det kan være en hjælp, men jeg opdagede lige, at
> TextEdit faktisk kan gemme som HTML. Jeg har aldrig prøvet det, men du
> kan evt. se på den mulighed.

Jo, det er da en god viden. Jeg prøvede lige og så , hvpr lidt kildekode
programmet bruger på et tomt dokument sammenlignet med Word.

Men jeg mangler stadig et program, der er lige så præcist at arbejde med
som Word, når det gælder om at udforme et tabellayout og omdanne det til
html. Så må jeg leve med kodesvineriet.

Fra : Franz Berliner

Dato : 04-12-07 08:50

> [...]

> Men jeg mangler stadig et program, der er lige så præcist at arbejde med
> som Word, når det gælder om at udforme et tabellayout og omdanne det til

NeoOffice kan eksportere til xhtml og har nogenlunde fornuftig
tabelværktøjer. Jeg har ikke selv tjekket kvaliteten af den html den
smider ud.
http://www.neooffice.org/neojava/en/index.php

Men ud fra hvad du skriver synes jeg da det lyder som om at det er den
nye word der bedst opfylder dine krav.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : David Blangstrup

Dato : 03-12-07 21:17

On 2007-12-03 20:24:56 +0100, ossmidt@tdcadsl.dk (Ove Steen Smidt) said:

> [...]
> Desuden synes jeg, at Word er det mest brugervenlige program, når det
> gælder styring af tabellayout - ikke mindst, når det skal overføres til

Ah, sorry, jeg så ikke din iWeb side. ;) Ret pæn.
- David

--
Læs min blog
http://david.blangstrup.info

Fra : David Blangstrup

Dato : 03-12-07 16:10

On 2007-12-02 22:24:24 +0100, news@muenster.dk (Henrik Münster) said:

> Nå ja, men se på prisforskellen. En Fiat er en fattig oplevelse, hvis
> man er vant til at køre Mercedes.

Eller: Hvis man er vant til at gøre alting på den besværlige måde, er
det besværligt at vænne sig til noget nemmere.
- David
--
Læs min blog
http://david.blangstrup.info

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-12-07 17:33

ossmidt@tdcadsl.dk (Ove Steen Smidt) writes:

> havde glædet mig til at se, hvordan det så ud i Pages. Det må da være et
> aktivt fravalg, når Pages ikke kan gemmes som webside.

Det kræver en del hoppen-på-tungen at lave HTML der bare ligner lidt.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 02-12-07 11:22

> [...]
>havde glædet mig til at se, hvordan det så ud i Pages. Det må da være et
>aktivt fravalg, når Pages ikke kan gemmes som webside.

Til Skolearbejde og web: Er pdf lige til at PodCaste
Hilsen Hanne
der ikke selv kan det, man har set det

Og til Ove Steen, en af vores medlemmer kan det, så kontakt mig, hvis du
vil vide mere.

MacGløgg på mandag i Kulturhuset i Valby

www.macbruger.dk
Største og ældste forening
for MacBrugere i Danmark

Fra : Kell Christensen

Dato : 03-12-07 17:50

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Hvad kan man i Pages?

Du kan exportere til html
- du skal bare holde dig til den gode gamle vers. 1

Kell