Julet fisk?
Fra : Fister Løgsovs

Dato : 01-12-07 12:43

Hej.
Min svoger er vegetar, hvilket givet mig et problem til julen.
Jeg kunne godt tænke mig at lave noget godt til ham, til juleaften, men
jeg er helt blank, da jeg ikke rigtig forstår det med at være vegetar.
Tilbehøret til den traditionelle menu kan han sagtens spise, det er
ikke noget problem.
Vi skal både have gang i ovnen og en Weber, så er der nogen der har en
ide til hvad jeg kan lave til ham, så det smager lidt af jul?
Det plejer at være noget med fisk til ham, derfor overskriften.
Kai

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 01-12-07 12:55

Fister Løgsovs skrev:

> Min svoger er vegetar, [...]
> Det plejer at være noget med fisk til ham, derfor over-
> skriften.

Fisk? Sjov grøntsag!

Jeg har ikke nogen opskrift ved hånden, men måske ku' en valnødde-
pâté være lækker.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 01-12-07 12:59

Klaus Alexander Seistrup <klaus@seistrup.dk> writes:

> Jeg har ikke nogen opskrift ved hånden, men måske ku' en valnødde-
> pâté være lækker.

Jeg overvejede også lige noget med svampe og valnødder.

Måske noget i denne retning, enten uden kød af nogen art eller måske
med havkat. Det kunne jeg godt forestille mig var lækkert.

http://www.maduniverset.dk/opskrift.php/2972/Kalvekoed-opskrifter/Nem-Gryderet-med-kalvekoed-&-valnoedder,-svampe-&-druer

Mvh Trine

--
Kom til Biersted og fæld dit juletræ sammen med familien
Besøg også vores store butik fyldt med juleting, Gjøltrolde og stentøj

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 01-12-07 13:00

Fister Løgsovs skrev:
> [...]
> ide til hvad jeg kan lave til ham, så det smager lidt af jul?
> Det plejer at være noget med fisk til ham, derfor overskriften.

Rigtige vegetarer spiser nøddesteg til jul med det samme tilbehør som
kødspiserne bruger til and og flæskesteg.
Rigtige vegetarer spiser ikke fisk!

Venlig hilsen Dikte

Fra : BS

Dato : 01-12-07 13:04

"Fister Løgsovs" <Kunta@starmail.REMOVE.co.za> wrote in message
> [...]
> ide til hvad jeg kan lave til ham, så det smager lidt af jul?
> Det plejer at være noget med fisk til ham, derfor overskriften.

Hej Kai

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=12142

Her anbefales retten oven i købet som "juleret" med det sædvanlige tilbehør.

Held og lykke

BS

Fra : Gainsbourg

Dato : 01-12-07 14:31

Nu har vi mange vegetarer i både familie og vennekreds, så vegetarisk
julemad er fast inventar på julebordet her hjemme.

Det kan varieres i det uendelige, men man skal huske at lave noget der
"passer til/smager af" jul. Der er ikke noget værre end at skulle spise en
thai-ret eller lignende, mens det hele dufter af brun sauce og and. Brug den
tommelfingerregel, at det skal være noget der passer så godt med de andres
tilbehør at ikke-vegetarerne også har lyst til at spise af det vegetariske.

Vi plejer at lave en vegetarisk champignon paté der er saftig inden i og har
en sprød skorpe og dertil en vegetarisk brun sauce og så samme tilbehør som
de andre - traditionel rødkål, brunede kartofler, surt, ribsgelé og
rødkålssalat med appelsin og valnødder. Prøv at google dig frem - fx. på
opskrift + postej eller pate +champignon eller vegetarisk.

Der er også mange vegetarer der spiser nøddepaté juleaften, men så skal man
ikke være det mindste overfølsom for nødder, da der er MANGE nødder i pr.
100 g. paté i de fleste opskrifter - og nøddepaté'er kan godt have tendens
til at blive en lille smule tunge/vamle i smagen.

Mht. forretten, så skulle det ikke være noget problem at finde på noget som
alle kan spise, når han også spiser fisk. Fx. en hel grillet laks, røget
fisk, tunmousse eller hummerhaler.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Sybil

Dato : 01-12-07 16:56

"Fister Løgsovs" <Kunta@starmail.REMOVE.co.za> skrev i meddelelsen
> [...]
> til hvad jeg kan lave til ham, så det smager lidt af jul?
> Det plejer at være noget med fisk til ham, derfor overskriften.

Hej
Mange tak for svarene. Kai glemte bare at nævne at svoger er allergisk
overfor nødder.
Vi vil lige kigge efter en champignon paté, som der blev foreslået

Kom endelig med flere gode idéer

Majken

Fra : Max

Dato : 01-12-07 18:54

Hej Kai

> Det plejer at være noget med fisk til ham, derfor overskriften.

Nå han er ikke mere vegetar end han spiser fisk, men jeg har
engang været på besøg hos nogle vegetarer, der fik vi nogle
frikadeller der var lavet på linser og uden kød naturligvis, de
ville sagtens kunne spises med brun sovs, rødkål og kartofler.

--
Mvh Max