Hvad er mine muligheder?
Fra : Insomniac

Dato : 29-11-07 19:16

Lige efter køb var der fejl på min bærbare computer, hvilket jeg meddelte
supporten og producentens danske afd., men da de ikke kendte min model måtte
jeg selv finde løsning på problemet, det lykkedes også nogenlunde, men så 2
måneder efter købet døde wifi kortet, håndledsstøtten bliver for varm til at
man kan have hænderne der samt USB portene fejler og 8x DVD-RW brænder kun
med 4x på 16x skiver(Verbatim).

Supporten sendte den til reparation og sagde at det ville tage 5 dage +
transport(ca. 7 dage). Det er nu 16 dage siden den kom afsted med DHL til
Holland, det vil sige 9 dage over den tid de sagde det ville tage.

Efter 8 dage ringede jeg til supporten og forespurgte til hvornår jeg fik
den tilbage og de lovede at vende tilbage pr. email men det har de ikke
gjort, selvom jeg nu har ringet til dem 2 gange. Jeg får bare lov til at
sidde og vente uden at få noget at vide.

Hvad har jeg af muligheder, hvad kan jeg kræve?

Sådan som jeg ser det, med min baggrund indenfor computerverdenen og med de
fejl som er opstået på den bærbare, vil værkstedet være nød til at skifte
bundkortet samt wifi kortet og muligvis DVD-RW drevet. Er det ikke grund nok
til at jeg kan kræve at få en ny bærbar, da den jo tydeligt var defekt fra
fabrikken?

JBJ

Fra : Christian Madsen

Dato : 30-11-07 21:46

Insomniac skrev den 29-11-2007:
> [...]
> til at jeg kan kræve at få en ny bærbar, da den jo tydeligt var defekt fra

Sælger har ret til at forsøge at udbedre fejlen, jf. KBL § 78, stk. 3.
Det følger dog af KBL § 78, stk. 4, at sælger skal gøre dette inden for
rimelig tid og uden væsentlig ulempe for dig. Hvad der nærmere ligger i
dette begreb er meget svært at sige, ved 16 dage er sælgers tidsfrist
nok ikke overskredet, men snakker vi 1½ måned er vi ved at være der.

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : JBJ

Dato : 22-12-07 21:05

"Christian Madsen" <have@none.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> dette begreb er meget svært at sige, ved 16 dage er sælgers tidsfrist nok
> ikke overskredet, men snakker vi 1½ måned er vi ved at være der.

Det endte med at jeg var nød til at returnere den, og de vil så kreditere
pengene. De nægter dog at kreditere det ekstra batteri jeg har købt. Så hvis
man i god tro køber ekstra udstyr fra samme producent skal man altså ikke
forvente at få pengene tilbage, derimod vil man stå med ekstra udstyr man
ikke kan bruge til noget.

Er der ikke noget i loven som kan hjælpe her?

JBJ

Fra : duff

Dato : 23-12-07 00:39

JBJ skrev:

> [...]
> man altså ikke forvente at få pengene tilbage, derimod vil man stå med
> ekstra udstyr man ikke kan bruge til noget.

Er det købt samlet? Eller er batteriet indkøbt for sig selv?
Ved ophævelse af købet, havde du da mulighed for at købe en ny magen til
den du returnerede?

Fra : JBJ

Dato : 23-12-07 03:37

"duff" <duff@fjerndettenu.com> skrev i meddelelsen

> Er det købt samlet? Eller er batteriet indkøbt for sig selv?
> Ved ophævelse af købet, havde du da mulighed for at købe en ny magen til
> den du returnerede?

Batteriet var indkøbt hos en anden forhandler, men også LG lige som den
bærbare, så burde man da mene at når det er producenten der selv bestemmer
sig til at kreditere den bærbare at de så også vil gøre det med batteriet
selvom det er købt andetsteds.

Det var ikke mulighed for at få en anden bærbar da Support firmaet ikke
havde nogen de kunne bytte med, samt forhandleren ikke havde flere da den
åbenbart var udgået af produktion(noget de havde "glemt" at fortælle
kunderne), samt det ikke var muligt at bestille en hjem fra lager
andetsteds. Desuden var prisen på dem steget med 1200 kr. efter jeg havde
købt min.

Så nu står jeg altså med et batteri jeg ikke kan bruge til en disse, og med
det at jeg aldrig nogensinde mere køber LG.

JBJ

Fra : duff

Dato : 23-12-07 05:08

JBJ skrev:
> [...]
> bestemmer sig til at kreditere den bærbare at de så også vil gøre det
> med batteriet selvom det er købt andetsteds.

Så har du nada sag.

Fra : duff

Dato : 23-12-07 00:39

Insomniac skrev:

og 8x DVD-RW brænder kun
> med 4x på 16x skiver(Verbatim).

Dette er ikke nødvendigvis en fejl. Alle de dvd brændere jeg har haft
fingre i (og det er en del) har haft yndlings dvd'er, som de kunne klare
i full speed, og så alle de andre, som de har klaret i normalt 1x til
halv speed.
Nogengange har der været firmware til at klare det, andre gange så "lev
med det".

Fra : JBJ

Dato : 23-12-07 03:44

> [...]
> speed.
> Nogengange har der været firmware til at klare det, andre gange så "lev

Nu plejer man jo at sige at hvis der er problemer med at brænde på medier så
skal man prøve med Verbatim fordi det er et anerkendt mærke som overholder
de fleste standarder og som kendes af de fleste brændere. Virker det så
heller ikke med Verbatim så må der være noget galt med drevet. Det er
ihverfald den info vi fik fra Compaq/HP/IBM og Fujitsu Siemens da jeg lavede
support for disse firmaer(gennem seperat firma).

JBJ

Fra : duff

Dato : 23-12-07 05:10

JBJ skrev:
> [...]
> drevet. Det er ihverfald den info vi fik fra Compaq/HP/IBM og Fujitsu
> Siemens da jeg lavede support for disse firmaer(gennem seperat firma).

heh måske i deres drev.
Men jo verbatim er dem der giver korrekt i de fleste drev, men der er
undtagelser.
Men her ryger vi vidst over i en teknik gruppe :P

Fra : JBJ

Dato : 24-12-07 06:15

"Insomniac" <insomniac@pc.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> grund nok til at jeg kan kræve at få en ny bærbar, da den jo tydeligt var

Jeg takker for svarene og siger Glædelig jul:)

JBJ