/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Skal jeg betale til fællesudgifter - andel~
Fra : Stig Sørensen


Dato : 28-11-07 08:59

Hej gruppe.

Vi er et par der for et halvt års tid siden købte et rækkehus.
Rækkehusene består af 3 sammenhængende huse, vi bor en grund med andre
_andels_boliger.

Der er en carport til hvert hus / andelsbolig på en fælles
parkeringsplads, samt nogle blomsterbede (ligger dog tættest på
andelsboligerne end vores 3 rækkehuse.

Andelsforeningen vil meget gerne have vi skal betale til
fællesudgifter, og jeg vil naturligvis også gerne betale for de
fællesudgifter der berører vores 3 rækkehuse. Men kan det passe at det
er til andelsforeningens kasse jeg skal betale til?

Jeg har kigget på mange af de papirer vi har fået med ved købet af
huset, og "matrikel" bla.
Deri kunne jeg læse at det vores 3 rækkehuse _ikke_ er med i
andelsforeningen, og vi kan have en særskildt kasse, men at vi (huse +
andelsboliger) godt kan have fælles kasse hvad brandfosikring bla.
angår.

Noget helt andet er at der er planer for hvornår der skal laves bede
og gøres rent på gangstierne.
Jeg troede ikke man kunne tvinges med i sådanne ordninger når jeg har
_købt_ mit hus. Bedene er 'ovre' ved andelsboligerne, jeg ser dem
aldrig.

Hvad kan der ske hvis jeg ikke vil betale til fællesudgiften? / Være
med til at lave blomsterbede?
Jeg kan vel ikke tvinges ud af mit hus, modsat andelsboligerne, hvis
der er er flertal af stemmer for dette?


Jeg ved godt at mange af mine spørgsmål kan andre sikkert heller ikke
svare på, uden at grave sig nærmere ind i det, men hvorhenne kan jeg
tage kontakt for at få 100% klargøring for hvad jeg skal betale og
ikke skal betale?
For hvis jeg spørger dem der står for andelsforeningen så siger de at
jeg skal, og det forstår jeg godt, hvorfor skulle de sige andet.

Luftfoto: http://www.billig-scooter.dk/grund.jpg
Rød firkant: Rækkehuse
Blå: Carporte
De tre andre boliger af andels.



På forhånd mange tak.


 
 
Per Christoffersen (28-11-2007)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 28-11-07 19:29


"Stig Sørensen" <stig.sorensen@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:7a77cce0-cce0-4c86-875b-37d81676bf56@s19g2000prg.googlegroups.com...

> Vi er et par der for et halvt års tid siden købte et rækkehus.
> Rækkehusene består af 3 sammenhængende huse, vi bor en grund med andre
> _andels_boliger.

> Der er en carport til hvert hus / andelsbolig på en fælles
> parkeringsplads, samt nogle blomsterbede (ligger dog tættest på
> andelsboligerne end vores 3 rækkehuse.

Hvem ejer grunden som henholdsvis jeres boliger, andelsforeningen og
parkeringspladsen ligger på?
Hvilke forhold gælder om grundejerforening?

/Per



Stig Sørensen (28-11-2007)
Kommentar
Fra : Stig Sørensen


Dato : 28-11-07 12:20

On 28 Nov., 18:28, "Per Christoffersen" <p...@NIXcomonto.dk> wrote:

> Hvem ejer grunden som henholdsvis jeres boliger, andelsforeningen og
> parkeringspladsen ligger på?
> Hvilke forhold gælder om grundejerforening?
>
> /Per

Hej Per.

Jeg har kigget de papirer igennem vi har fået ang. købet af vores
første hus.
Det er meget nyt for mig, men tror jeg har fundet noget du kan bruge,
ellers håber jeg at du kan give et par hint til hvad jeg skal lede
efter.

Jeg kigger på noget servitutter og lokalplan.

Her står følgende:

"Foreningens navn er Ejerforeningen matr. nr. 7 bc XX, By, XX.
-- Enhver lejlighedsejer er pligtig at være medlem af foreningen og
medlemsskabet af foreningen og ejendomsretten til den pågældende
ejerlighed skal stedse være samhørende."

Det hele er lidt tricky, for oprindeligt lader det til at samtlige
boligere skulle have været andelsboliger.
For der er et tillæg:

"I forbindelse med ændring i opdeling i ejerligheder, tinglys den 17.
sept. 1992 er der vedtaget ændringer for ejerforeningen.
Ejerlejlighed nr. 1, 2 og 3 vil i nærværende tillæg blive kaldt
afdelingn 1, medens ejerlighed nr. 4, der i fremtiden vil udgøre een
samlet andelsboligforening, vil blive kaldt afdeling 2.

Det er aftalt, at afdeling 1 i enhver henseende køres som en
selvstændig afdeling med selvstændigt regnskab, således at afdeling 1
alene står for den fælles vedligeholdelse for ejerlejlighed nr. 1, 2
og 3.
På samme måde står afdeling 2 for den fælles vedligeholdelse for
ejerlejlighed nr. 4, og opretter særskilt regnskab herfor."


Afdeling 1 er rækkehusene, afdeling 2 er andelsboligerne.


Der står mere:

"I det omgang enkelte udgifter ikke kan separeres, sledes at de
direkte kan henføres til afdeling 1 eller 2, det være sig feks.
brandforsikring eller ligende, vil disse udgifter indgå i et fælles
regnskab, hvor fordelingstallet er afgørende for, hvor meget hver
afdeling skal afholde.
Da afdeling 2 bliver ejet af Andelsboligforeningen XX, vil
andelsboligforeningen, som ejer, være forpligtet i henhold til
vedtægterne for ejerforeningen, medens ejerne af ejerlighed nr. 1, 2
og 3 vil være forpligtet som ejere i henhold til vedtægterne.
Vedtægterne for ejerforeningen skal derfor forsat være gældende såvel
for afdeling 1 for afdeling 2."


Det var lige det jeg kunne finde, som jeg tror du kan have interesse
i.
Jeg forstår ikke selv meget af det. Umiddelbart vil jeg mene at vi,
rækkehusene, kører vores eget løb modsat andelsboligerne.
Har jeg forstået dette korrekt?


Ps. Undskyld for evt. slåfej, men citaterne er skrevet hurtigt mens
jeg kiggede i papirene.

Per Christoffersen (28-11-2007)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 28-11-07 20:38


"Stig Sørensen" <stig.sorensen@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:5455d11d-bcc3-4e59-8d46-f5c3510f1a9e@p69g2000hsa.googlegroups.com...
On 28 Nov., 18:28, "Per Christoffersen" <p...@NIXcomonto.dk> wrote:

> "I det omgang enkelte udgifter ikke kan separeres, sledes at de
> direkte kan henføres til afdeling 1 eller 2, det være sig feks.
> brandforsikring eller ligende, vil disse udgifter indgå i et fælles
> regnskab, hvor fordelingstallet er afgørende for, hvor meget hver
> afdeling skal afholde.
> Da afdeling 2 bliver ejet af Andelsboligforeningen XX, vil
> andelsboligforeningen, som ejer, være forpligtet i henhold til
> vedtægterne for ejerforeningen, medens ejerne af ejerlighed nr. 1, 2
> og 3 vil være forpligtet som ejere i henhold til vedtægterne.
> Vedtægterne for ejerforeningen skal derfor forsat være gældende såvel
> for afdeling 1 for afdeling 2."
....
> Jeg forstår ikke selv meget af det. Umiddelbart vil jeg mene at vi,
> rækkehusene, kører vores eget løb modsat andelsboligerne.
> Har jeg forstået dette korrekt?

Det er nok delvist korrekt, men ikke helt som jeg kan se det.

Grundlæggende er der tale om en ejerforening, der er spilttet i flere dele:
en del som er andelsforeningen og tre selvstændige enheder, som er hvert
rækkehus for sig.

Nok er afdelingerne adskilt, men der er jo stadig ting tilbage der ikke kan
skilles ad, - bla. vedligeholdelse af fællesarealer.
Der må altså træffes en beslutning i den fælles forening om hvordan dette
skal effektueres.
Da der tilsyneladende besluttes efter forholdstal vil det være
andelsboligforeningen, der kan sætte sig på magten i de fleste tilfælde
(afhængig af vedtægterne) og dermed sætte standarden for niveauet.

Fælles udgifter mv. skal køre i sit eget regnskab (ejerforeningens) og ikke
sammen med andelsboligforeningens. Det kan dog godt være
andelsboligforeningen, der administrerer ejerforeningens regnskab, og dermed
dem der skal indbetales til (selvom det vil være noget rod).
Jeg tror ikke den fælles ejerforening kan pålægge de enkelte ejere
egentlige, fysiske arbejdsopgaver, men kun opkræve en forholdsmæssig del af
fællesudgifterne hos hver ejer.

Det lyder i øvrigt som om vedtægterne er noget sjuskede på dette punkt,
fordi det ikke er klargjort præcist, hvad der hører til de enkelte
afdelinger og hvad der skal være fælles. Når man ser på luftfotoet er det jo
rimelig klart, at en total adskillelse af de to afdelinger ifht.
vedligeholdelse på fællesarealerne er en utopi.

Hvis du har haft en advokat til at hjælpe dig ifbm. købet, så bør han have
givet dig en grundig orientering om alt dette, for det er en usædvanlig
konstruktion med store faldgruber i, som man nok kan blive overrasket over
når de dukker op.

Men summa summarum: Det er bestemmelser og beslutninger i den fælles
ejerforening, der afgør hvordan og hvornår I skal deles om forpligtigelser
og udgifter.

/Per



alexbo (28-11-2007)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 28-11-07 21:15


"Stig Sørensen" skrev

>"Foreningens navn er Ejerforeningen matr. nr. 7 bc XX, By, XX.
>-- Enhver lejlighedsejer er pligtig at være medlem af foreningen og
>medlemsskabet af foreningen og ejendomsretten til den pågældende
>ejerlighed skal stedse være samhørende."

>Ejerlejlighed nr. 1, 2 og 3 vil i nærværende tillæg blive kaldt
>afdelingn 1, medens ejerlighed nr. 4, der i fremtiden vil udgøre een
>samlet andelsboligforening, vil blive kaldt afdeling 2.

Som jeg ser det er du en af fire ejere i en ejerforening ( Ejerforeningen m.
7), du og to andre har en lejlighed, og den sidste part er en
andelsboligforening.

Vedligeholdelsen af denne ejerforening er så delt op i 2 dele, en til
rækkehusene hvor du og de to andre står for vedligeholdelsen og en til
andelsboligforeningen.
Vedligeholdelsen af fællesarealer er så fælles for de 4 parter.

En besynderlig konstruktion, men det er klart at selve husene passer de to
parter hver for sig, carporte og brandforsikring deles efter forholdstal.

Spørgsmålet er de ydre arealer, om man kan påstå at nogle hører til
rækkehusene og andre til andelsforeningen, og nogle helt tredje er fælles.
Jeg tror at man må sige at alle ydre arealer er fælles og udgifterne
fordeles efter forholdstal.

Du har ikke købt et rækkehus.
Du har købt en lejlighed i et lejlighedskompleks, og må stort set rette dig
efter hvad ejerforeningen i dette kompleks beslutter.

Men jeg vil foreslå du finder ud af hvad denne "Ejerforeningen matr. nr. 7
bc XX, By, XX" består af, hvem er formand, hvornår og hvordan blev han
valgt, hvilke valgregler findes der.
Hvilken vægt har de tre enkeltejere i forhold til den "store" ejer
andelsforeningen.

I princippet bør der kun være fire medlemmer af foreningen, de enkelte
andelshaverne er ikke i ejerforeningen, de er ikke ejere de er medlemmer af
andelsforening.

mvh.
Alex Christensen




claus b.p. (29-11-2007)
Kommentar
Fra : claus b.p.


Dato : 29-11-07 00:20


"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:474dcc76$0$7603$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
> "Stig Sørensen" skrev
>
>>"Foreningens navn er Ejerforeningen matr. nr. 7 bc XX, By, XX.
>>-- Enhver lejlighedsejer er pligtig at være medlem af foreningen og
>>medlemsskabet af foreningen og ejendomsretten til den pågældende
>>ejerlighed skal stedse være samhørende."
>
Der må være nogle vedtægter og generalforsamlingsreferater samt regnskaber
for ejerforeningen, disse har du krav på at få udleveret.
Andelsforeningen har formentlig en administrator, muligvis er det en
advokat. (Ved ikke om det er et krav at det skal være en advokat.) Det er så
ham/hende der tager sig af det praktiske omkring administration og
regnskaber.

/Claus



Stig Sørensen (28-11-2007)
Kommentar
Fra : Stig Sørensen


Dato : 28-11-07 12:51

On 28 Nov., 19:37, "Per Christoffersen" <p...@NIXcomonto.dk> wrote:

> Grundlæggende er der tale om en ejerforening, der er spilttet i flere dele:
> en del som er andelsforeningen og tre selvstændige enheder, som er hvert
> rækkehus for sig.
>
> Nok er afdelingerne adskilt, men der er jo stadig ting tilbage der ikke kan
> skilles ad, - bla. vedligeholdelse af fællesarealer.
> Der må altså træffes en beslutning i den fælles forening om hvordan dette
> skal effektueres.
> Da der tilsyneladende besluttes efter forholdstal vil det være
> andelsboligforeningen, der kan sætte sig på magten i de fleste tilfælde
> (afhængig af vedtægterne) og dermed sætte standarden for niveauet.

Hvordan forholder det sig rent teoretisk hvis jeg ikke betaler?
Jeg kan vel ikke tvinges ud af mit hus.

Problemet er, for mig, at jeg købte et hus for netop at slippe for
sådan noget som man typisk kan finde ved lejlighedsejendomme osv.
Mange af damerne fra andelsboligerne har et rigtig godt sammenhold, og
synes det er smadder hyggeligt at bruge flere timer på et bed i
"fællesarealet".
Jeg ved at min nabo, rækkehusejer, bestemt heller ikke gider at være
med til sådan noget, og slet ikke bruge penge på det.
Der er også en fælles flagstang, som jeg heller ikke har i sinde at
bruge, men den koster jo også penge at vedligeholde.
Der er uddelt skema for hvornår de enkelte huse/andelboliger skal ud
og lave bede og gøre rent. Det er sammenlagt en 4-5 uger om året hvor
man hver har sin pligt til at rende rundt og fjerne ukrudt i et bed.
Det har jeg bare ikke tålmodighed til, og ingen der fortalte mig da
jeg købte huset at jeg skulle lege Søren Ryge.
Det første jeg gjorde var at rive min have op og så græs, dejligt
simpelt ;)


> Fælles udgifter mv. skal køre i sit eget regnskab (ejerforeningens) og ikke
> sammen med andelsboligforeningens. Det kan dog godt være
> andelsboligforeningen, der administrerer ejerforeningens regnskab, og dermed
> dem der skal indbetales til (selvom det vil være noget rod).
> Jeg tror ikke den fælles ejerforening kan pålægge de enkelte ejere
> egentlige, fysiske arbejdsopgaver, men kun opkræve en forholdsmæssig del af
> fællesudgifterne hos hver ejer.

Aha, men der skal altså være 2 regnskabe? Jeg er stensikker på at der
kun er ét.
Fint nok hvis andelsboligforeningen administrere pengene, men jeg er
sikker på at der kun er ét regnskab, og den er vi (rækkehuse) med i.

> Det lyder i øvrigt som om vedtægterne er noget sjuskede på dette punkt,
> fordi det ikke er klargjort præcist, hvad der hører til de enkelte
> afdelinger og hvad der skal være fælles. Når man ser på luftfotoet er det jo
> rimelig klart, at en total adskillelse af de to afdelinger ifht.
> vedligeholdelse på fællesarealerne er en utopi.
>
> Hvis du har haft en advokat til at hjælpe dig ifbm. købet, så bør han have
> givet dig en grundig orientering om alt dette, for det er en usædvanlig
> konstruktion med store faldgruber i, som man nok kan blive overrasket over
> når de dukker op.

Nej, hun blev også selv noget forvirret og sprang hurtigt videre da
gennemgik det. Jeg burde nok have været mere vågen.

> Men summa summarum: Det er bestemmelser og beslutninger i den fælles
> ejerforening, der afgør hvordan og hvornår I skal deles om forpligtigelser
> og udgifter.

Tusind tak for dit svar.
Som du nok kan se er jeg meget grøn i det her. Jeg skal bare være
sikker, der er altså både en fælles ejerforening (rækkehuse +
andelbolig) og en andelsforening? (kun andelbolig).



Per Christoffersen (28-11-2007)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 28-11-07 21:13


"Stig Sørensen" <stig.sorensen@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1b542a6c-9944-4de1-8b70-fba8c3c01397@w40g2000hsb.googlegroups.com...
On 28 Nov., 19:37, "Per Christoffersen" <p...@NIXcomonto.dk> wrote:

>> Grundlæggende er der tale om en ejerforening, der er spilttet i flere
>> dele:
>> en del som er andelsforeningen og tre selvstændige enheder, som er hvert
>> rækkehus for sig.
>>
>> Nok er afdelingerne adskilt, men der er jo stadig ting tilbage der ikke
>> kan
>> skilles ad, - bla. vedligeholdelse af fællesarealer.
>> Der må altså træffes en beslutning i den fælles forening om hvordan dette
>> skal effektueres.
>> Da der tilsyneladende besluttes efter forholdstal vil det være
>> andelsboligforeningen, der kan sætte sig på magten i de fleste tilfælde
>> (afhængig af vedtægterne) og dermed sætte standarden for niveauet.

> Hvordan forholder det sig rent teoretisk hvis jeg ikke betaler?

Som ved ethvert andet berettiget pengekrav, - man er forpligtiget til at
være medlem af ejerforeningen, og man er forpligtiget til at betale.
Hvis du ikke betaler går det den almindelige vej med rykkere, inkasso osv.

>Jeg kan vel ikke tvinges ud af mit hus.

> Problemet er, for mig, at jeg købte et hus for netop at slippe for
> sådan noget som man typisk kan finde ved lejlighedsejendomme osv.

Så er du blevet noget dårligt rådgivet af din advokat.
Men heller ikke i et (almindeligt) hus vil du slippe for
fællesforpligtigelser. Her er der som hovedregel en grundejerforening, som
sammen har visse fælles forpligtigelser selvom de kan være begrænset til
meget mindre.

> Der er uddelt skema for hvornår de enkelte huse/andelboliger skal ud
> og lave bede og gøre rent. Det er sammenlagt en 4-5 uger om året hvor
> man hver har sin pligt til at rende rundt og fjerne ukrudt i et bed.

Som sagt så tror jeg ikke det er muligt for en ejerforening at tvinge nogen
til fysisk at deltage i arbejdet og heller ikke at lade det ahve nogen
konsekvenser hvis man ikke gør.

> Det har jeg bare ikke tålmodighed til, og ingen der fortalte mig da
> jeg købte huset at jeg skulle lege Søren Ryge.

Der er kun dig og din advokat at rette pilen på i den forbindelse, - ingen
andre har nogen videre forpligtigelse til at oplyse om den slags.
Medmindre selvfølgelig sælger direkte har hævdet, at det ikke var tilfældet.

>> Fælles udgifter mv. skal køre i sit eget regnskab (ejerforeningens) og
>> ikke
>> sammen med andelsboligforeningens. Det kan dog godt være
>> andelsboligforeningen, der administrerer ejerforeningens regnskab, og
>> dermed
>> dem der skal indbetales til (selvom det vil være noget rod).

> Aha, men der skal altså være 2 regnskabe? Jeg er stensikker på at der
> kun er ét.

Der skal være to. Ejerforeningen skal kunne friholde sine forpligtigelser
fra andelsforeningens (og vice versa).
Og ejerforeningen har naturligvis pligt til at kunne redegøre for sit
regnskab overfor medlemmerne uafhængigt af andelsforeningen.

>> Hvis du har haft en advokat til at hjælpe dig ifbm. købet, så bør han
>> have
>> givet dig en grundig orientering om alt dette, for det er en usædvanlig
>> konstruktion med store faldgruber i, som man nok kan blive overrasket
>> over
>> når de dukker op.

> Nej, hun blev også selv noget forvirret og sprang hurtigt videre da
> gennemgik det. Jeg burde nok have været mere vågen.

Nu er det jo advokatens pligt at rådgive, så det burde nok have været hende
der skulle vække dig

>> Men summa summarum: Det er bestemmelser og beslutninger i den fælles
>> ejerforening, der afgør hvordan og hvornår I skal deles om
>> forpligtigelser
>> og udgifter.

> Tusind tak for dit svar.
> Som du nok kan se er jeg meget grøn i det her. Jeg skal bare være
> sikker, der er altså både en fælles ejerforening (rækkehuse +
> andelbolig) og en andelsforening? (kun andelbolig).

Altså, jeg har jo ikke nærlæst alle papirer på ejendommen, men ud fra de
citater, du er kommet med, kan jeg kun bedømme det på den måde.

Og i øvrigt:
Når du nu får klarhed over hvordan alting hænger sammen (jeg synes du bør
bede din advokat om gentage og uddybe sin redegørelse for dette), så må du
også stille dig selv spørgsmålet om hvor meget røre du egentlig kan og vil
skabe i ejerforeningen.
Som nævnt, så vil det formodentlig være andelsforeningen der langt hen ad
vejen bestemmer hvordan tingene skal foregå i ejerforeningen, og det kan
blive en farlig ballade, hvis I skal slås om alle kommaer i den
'samlivskontrakt', der skal opstilles.
En lille smule imødekommenhed vil sikkert rent socialt og taktisk være
klogt.

Det kan jo være, at det hele er et arrangement, som alle parter hidtil har
været ganske godt tilfredse med, og som det derfor kræver lidt følsomhed at
få justeret, hvis man også bagefter skal kunne se hindanden i øjnene. Og det
bliver I jo nødt til al den stund at I stadig skal drive visse ting sammen.

/Per



Stig Sørensen (28-11-2007)
Kommentar
Fra : Stig Sørensen


Dato : 28-11-07 13:39

On 28 Nov., 20:12, "Per Christoffersen" <p...@NIXcomonto.dk> wrote:

> Og i øvrigt:
> Når du nu får klarhed over hvordan alting hænger sammen (jeg synes du bør
> bede din advokat om gentage og uddybe sin redegørelse for dette), så må du
> også stille dig selv spørgsmålet om hvor meget røre du egentlig kan og vil
> skabe i ejerforeningen.
> Som nævnt, så vil det formodentlig være andelsforeningen der langt hen ad
> vejen bestemmer hvordan tingene skal foregå i ejerforeningen, og det kan
> blive en farlig ballade, hvis I skal slås om alle kommaer i den
> 'samlivskontrakt', der skal opstilles.
> En lille smule imødekommenhed vil sikkert rent socialt og taktisk være
> klogt.
>
> Det kan jo være, at det hele er et arrangement, som alle parter hidtil har
> været ganske godt tilfredse med, og som det derfor kræver lidt følsomhed at
> få justeret, hvis man også bagefter skal kunne se hindanden i øjnene.. Og det
> bliver I jo nødt til al den stund at I stadig skal drive visse ting sammen.


Det kan du selvfølgelig have ret i. Det er dog beskedne 60kr,- om
måneden det drejer sig om.
Jeg ville bare sikre mig at selve andelsforeningen ikke får glæde af
vores 3 x 60kr,-, men jeg må jo be' om regnskabet for os, rækkehusene,
hvis sådan een da findes.
- Hvad gør jeg egentligt hvis der ikke gør(?).

Jeg er stadig ikke tilfreds med at dem i andelsboligforeningen blot
beslutter at nu skal der bruges penge på nye bede, maling af flagstang
osv, som vi 3 andre slet ikke får glæde af.


Hvis jeg lige må spørge om en sidste ting:

Der står også dette i servitutterne (hvis det hedder dette?):

*Udvendige vedligeholdelse*
a. Den fælles vedligeholdelse for alle lejligheder omfatter tag,
murværk, samt alle fællesarealer og fællesanlæg iøvrigt, rør,
aftrækskanaler, hovedledninger, varmeledninger, uanset om disse er
ført gennem den enkelte lejlighed mv.
b. Den fælles vedligeholdelse for lejlighederne omfatter heruder
vinduer, hoveddøre, herunder udvendig maling af hoveddøre samt
trappeopgange. (er dog ingen trappe).

Står der her at rengøring/udskiftning af tag og vinduer er under
fælles vedligeholdelse? Altså, hvis vinduer er i så dårlig stand at de
skal skiftes, så er det foreningens fælleskasse pengene skal tages
fra?
Hvis ja - kan (kunne) foreningen med et flertal blive enige om at
vinduer mv. er noget hver lejlighed selv står for?


Per Christoffersen (28-11-2007)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 28-11-07 22:00


"Stig Sørensen" <stig.sorensen@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:73b0da3c-6f73-474a-8cff-9bf636facf45@j44g2000hsj.googlegroups.com...
On 28 Nov., 20:12, "Per Christoffersen" <p...@NIXcomonto.dk> wrote:

> Jeg ville bare sikre mig at selve andelsforeningen ikke får glæde af
> vores 3 x 60kr,-, men jeg må jo be' om regnskabet for os, rækkehusene,
> hvis sådan een da findes.

Nogen glæde vil de formodentlig få af det, - der er jo den fælles
vedligeholdelse at tage hensyn til.
60 kr. om måneden lyder nu af ganske lidt. Det er ikke meget ifht. de
forpligtigelser som ejerforeningen egentlig kan have, - se senere.
I princippet kan der eksistere flere opgørelser/regnskaber:
En for den fælles ejerforening (som skal være der)
En for rækkehusene for sig (som kan drives som en egen afdeling), men den
behøver ikke at være der, og det vil nok være lidt overgjort at gøre det.
Ejerforeningen har jo principielt kun fire medlemmer, og derfor burde der
ikke være behov for at skille de tre ud for sig.

> - Hvad gør jeg egentligt hvis der ikke gør(?).

Alexbo har skrevet en meget tydelig redegørelse for hvad der bør findes ud
af.
Hvis der ikke er regnskab mv. for ejerforeningen, ja så må I jo igang med at
få det etableret.

> Jeg er stadig ikke tilfreds med at dem i andelsboligforeningen blot
> beslutter at nu skal der bruges penge på nye bede, maling af flagstang
> osv, som vi 3 andre slet ikke får glæde af.

Det lyder som om der beror et misforhold imellem de forskellige ejeres
forventninger til hvad de fælles arealer skal kunne bruges til, og hvilket
niveau det skal have. Det må afstemmes eller tydeliggøres hvad niveauet skal
være (og det er i ejerforeningen det skal gøres).

Men det er klart at udgifter der tages af den fælles kasse kun kan gå til
fælles formål. Altså hvis flagstangen skal males for ejerforeningens
regning, kan det kun gøres hvis alle (andelsforening + rækkehuse) har ret
til at bruge den. At nogen så ikke gider/har lyst til at bruge den er en
anden sag. det er nu en gang den slags små forskelle i udbyttet af de fælles
om man må leve med, når man indgår i en sammenhæng.
Og jo: jeg har bemærket, at du slet ikke har haft intentioner om at indgå i
denne sammenhæng, og vel nærmest helst vil undgå det. Men nu er du altså en
del af den, så der er nok lige nogen ting du må vænne dig til

> *Udvendige vedligeholdelse*
....

> Står der her at rengøring/udskiftning af tag og vinduer er under
> fælles vedligeholdelse? Altså, hvis vinduer er i så dårlig stand at de
> skal skiftes, så er det foreningens fælleskasse pengene skal tages
> fra?

Ja, og det er meget normalt for en ejerforening.
Det er også på den baggrund at de 60,-/md. lyder af forskrækkeligt lidt.
Lige præcis dette kunne være en af de ting, som de to afdelinger i
ejerforeningen kunne beslutte hver for sig, hvis man ønsker det.

> Hvis ja - kan (kunne) foreningen med et flertal blive enige om at
> vinduer mv. er noget hver lejlighed selv står for?

Jeg vil mene, at det ikke alene kræver flertal men enstemmighed, fordi det
er en temmelig byrdefuld overflytning af forpligtigelser fra foreningen til
den enkelte. Den slags kræver så vidt jeg ved i almindelighed ensstemmighed.

/Per



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408929
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste