Arbejdsskade - ingen forsikring
Fra : MAndersen

Dato : 27-11-07 17:30

Hej.

www.juradebat.dk har jeg stillet et spg. til gruppen, under quiz.

En person kommer alvorligt til skade under redning af en anden person i et
brændende hus.
Redningsmanden er ikke på sit arbejde, ej heller i et ærinde for sit
arbejde, og derfor altså ikke omfattet af ASL som sådan.

Alligevel siger ASL §4 stk. 2,4 at hvis man kommer til skade under redning
af andre, m.m. har man ret til erstatning efter ASL.

For en del år siden lærte jeg dette på forsikringsakademiet, det står stadig
i mine notater, men jeg kan ikke finde en vejledning på www.ask.dk

Den vejledning jeg leder efter, er en vejledning til den arbejdsskade pulje
ordning der findes, som skal samle op på erstatning til de personer der er
kommet til skade på arbejde, hvor arbejdsgiveren ikke har tegnet forsikring,
eller som tilfældet under ASL § 4 stk. 2,4
Jeg har spurgt på www.ask.dk - men ikke fået svar endnu.

Se evt. hele spørgsmålet på www.juradebat.dk

MAndersen

Fra : Per Christoffersen

Dato : 27-11-07 17:49

"MAndersen" <ups@post.uk> skrev i en meddelelse
> [...]
> der er kommet til skade på arbejde, hvor arbejdsgiveren ikke har tegnet
> forsikring, eller som tilfældet under ASL § 4 stk. 2,4

Lovhjemmel findes i
§49..
Stk. 6. Hvis en person, der ikke i øvrigt er sikret efter loven, pådrager
sig skade ved forsøg på redning af menneskeliv, jf. § 4, stk. 2, nr. 4,
betaler statskassen ydelserne efter loven

Umiddelbart tyder det altså på, at der sker en almindelig bedømmelse, som
skadelidte var forsikret, og så dækker statskassen.
Håber det kan hjælpe lidt på vej.

/Per

Fra : Per Christoffersen

Dato : 27-11-07 18:09

"MAndersen" <ups@post.uk> skrev i en meddelelse

> Se evt. hele spørgsmålet på www.juradebat.dk

Det har jeg så gjort nu, og jeg forstår ikke helt den tvivl der rejses.
Eller sagt på en anden måde:
Hvad er det egentlig det grundlæggende spørgsmål er?
- for at skaderne er dækket er vel utvivlsomt:
http://www.ask.dk/sw2880.asp

Det fremgår endog af bekendtgørelsen om anmeldelse af arbejdsskader, at
denne typer skader skal anmeldes direkte til styrelsen (og ikke til
forsikringselskab).

/Per

Fra : MAndersen

Dato : 27-11-07 18:41

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det fremgår endog af bekendtgørelsen om anmeldelse af arbejdsskader, at
> denne typer skader skal anmeldes direkte til styrelsen (og ikke til

Mange tak Per - det var lige det jeg ikke kunne finde. Jeg havde søgt på
pool og pulje - som så ikke gav noget resultat.

Spørgsmålet, eller quizzen var blot for at se om der var nogle der fangede,
at redningsmanden er omfattet af ASL.

MAndersen

Fra : Per Christoffersen

Dato : 28-11-07 08:55

> "Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> Mange tak Per - det var lige det jeg ikke kunne finde. Jeg havde søgt på
> pool og pulje - som så ikke gav noget resultat.

Det er nok fordi der ikke er nogen pulje
Jeg fandt siderne ved en simpel søgning på Google på arbejdsskade,
erstatning + redning (svjh).

/Per