Garanti på tværs af EU-grænser
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 27-11-07 05:26

Findes der en eller anden (EU) lov der pålægger fabrikanter på tværs af
EU-landegrænser?

F.eks. at køb af vare i land X skal kunne laves af importør i land Y?

--
Per
CV sælges: ´91 Wilk 500, 7 meter lang, totalvægt 1200 kg, egenvægt 925 kg,

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 27-11-07 09:27

"Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk> wrote in message
> Findes der en eller anden (EU) lov der pålægger fabrikanter på tværs af
> EU-landegrænser?

Ikke forstået.

> F.eks. at køb af vare i land X skal kunne laves af importør i land Y?

Mener du, om der findes en lov, der medfører, at en importøri et EU-land
skal kunne importere en hvilke sosm helst vare fra et andet EU-land?

Fra : urlex

Dato : 27-11-07 01:38

On 27 Nov., 10:27, "Christian R. Larsen" <crlar...@hotmail.com> wrote:

> Ikke forstået.

> Mener du, om der findes en lov, der medfører, at en importøri et EU-land
> skal kunne importere en hvilke sosm helst vare fra et andet EU-land?

Jeg tror Per mener at hvis han køber varen i Tyskland og den går i
stykker skal den kunne laves i Danmark

Fra : S. Hansen

Dato : 27-11-07 11:02

On Tue, 27 Nov 2007 05:26:22 +0100, "Per Henneberg Kristensen"
<phk@fjern_klikpost.dk> wrote:

>Findes der en eller anden (EU) lov der pålægger fabrikanter på tværs af
>EU-landegrænser?
>
>F.eks. at køb af vare i land X skal kunne laves af importør i land Y?

Iflg. forbrugerstyrelsen er en garatiforpligtelse/reklamationsret en
forpligtelse der ligger imellem dig og sælgeren, og er forsåvidt andre
uvedkomne med mindre du indgår en bedre aftale ved købet.
Ved køb af vare i udlandet er det selfølgelig det pågældendes lands
love der gælder.

Men du kan altid indlevere dine ting til repration, og få dem repraret
mod at betale den efterflg. regningen hvis altså den pågældende ting
iøvrigt kan købes i danmark. Hvis den pågælden ting ikke lever op til
de danske sikkerheds krav kan et værksted nægte at reprare den.

Der findes fabrikater som lover verdensomspænde garanti, og så burde
du selfølgelig kunne få dem reprareret u/b indenfor garatiperioden hos
den pågældende fabrikant ved indlevering hos den danske importør.

Steen

Fra : alexbo

Dato : 27-11-07 11:46

"Per Henneberg Kristensen" skrev

> Findes der en eller anden (EU) lov der pålægger fabrikanter på tværs af
> EU-landegrænser?

> F.eks. at køb af vare i land X skal kunne laves af importør i land Y?

Nej, der findes slet ingen krav om garanti, eller at en vare skal kunne
laves.

Som forbruger handler man hos en sælger, det er ham der skal tage sig af
reklamationer.
Han kan få den lavet, levere en anden, give pengene igen eller et nedslag i
prisen.

Om Sony i DK vil yde garanti på et Sony købt i Tyskland kommer an på deres
betingelser.
Visse fabrikker har verdensgaranti.

mvh
Alex Christensen