kannibalisme ifm. vold - hvilken §
Fra : Per

Dato : 21-11-07 17:42

Hej NG !

Jeg læste lige denne artikel: http://ekstrabladet.dk/112/article361510.ece

Heraf fremgår det at en mand bliver tvunget til at spise en afhugget finger.

Hvis nu voldsgerningsmanden selv huggede fingeren af og spiste den - ville
det så være andet en grov vold ?

Jeg kan ikke finde noget strafbart vedr. kannibalisme udover usømmelig
omgang med lig - og i dette tilfælde er forurettede jo ikke død = et lig.

ER det således konkret "straffrit" at spise en finger man har hugget af en
forurettet - det bliver straffet som en del af volden ?

--
Med venlig hilsen Per !

Fra : Christian Madsen

Dato : 22-11-07 16:50

Per skrev den 21-11-2007:
> [...]
>
> ER det således konkret "straffrit" at spise en finger man har hugget af en
> forurettet - det bliver straffet som en del af volden ?

Umiddelbart har jeg heller ikke kunne finde en bestemmelse, som
kriminaliserer kannibalisme. Som du selv er inde på, vil kannibalisme
dog altid kunne straffes indirekte efter andre bestemmelser i STRFL.

Hvis personen er død af naturlige årsager, vil det, som du selv siger,
blive straffet efter STRFL § 139 (krænkelse af gravfreden og usømmelig
behandling af lig).

Hvis personen er blevet slået ihjel vil denne bestemmelse samt enten
STRFL § 237, § § 241 eller §246.

Hvis du blot skærer legemer af en levende, vil dette (alt efter
grovheden nok blive henført under STRFL § 245 eller § 246)

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Holst

Dato : 22-11-07 17:16

Christian Madsen wrote:

> Hvis du blot skærer legemer af en levende, vil dette (alt efter
> grovheden nok blive henført under STRFL § 245 eller § 246)

Men hvis jeg selv skærer min egen finger af, så er det helt okay, at du
spiser den?

Fra : Christian Madsen

Dato : 22-11-07 17:23

Holst skrev den 22-11-2007:

> Men hvis jeg selv skærer min egen finger af, så er det helt okay, at du
> spiser den?

Jeg foretrækker nu tær ;) - men ja, det vil jeg i princippet tro.
(uden at være sikker).

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Bjarne

Dato : 23-11-07 10:16

Holst skrev:

> Men hvis jeg selv skærer min egen finger af, så er det helt okay, at du
> spiser den?
En finger består væsentligt af knogler, som ikke umiddelbart er OK at
spise. Jeg har svært ved at se hvordan det kan lade sig gøre, med mindre
fingeren får en tur i en kraftig blender.

Og skal man køre dette helt ud, ville næste spørgsmål være: Må man
betale/belønne nogen for at hugge deres egen finger - eller andre
legemsdele - af?

Bjarne