Mobiltelefoniudbyders overtrædelse af indg~
Fra : Kasper Jensen

Dato : 21-11-07 16:31

Jeg købte i september 1999 min første mobiltelefon i et supermarked. Jeg
havde derfor ikke den store ide om, hvad et sådant apparat skulle have
af egenskaber udover, at man skulle kunne modtage og foretage opkald
mobilt, at der skulle være en telefonsvarer, samt at man skulle kunne
sende SMS'er. Derimod havde jeg forventning om, at nettet af flere
forskellige årsager herunder driftssikkerhed skulle køre på TeleDanmarks
net såvel som jeg skulle have min "egen telefonsvarer", da jeg fandt det
useriøst at ringe til en mobiltelefon og for at kunne lægge en besked,
så at skulle taste det opkaldte mobiltelefonnummer ind igen. Sælgeren
præsenterede mig derfor for en Nokia mobiltelefon med debitel abonnement
men på TeleDanmarks net (andre debitel abonnementer dengang benyttede
Sonofons net), og abonnementet havde ligeledes eget telefonsvarernummer,
som mindede om telefonnummeret, og det fungerede endda således, at folk
kunne ringe direkte til min telefonsvarer og lægge besked, hvis de ikke
havde lyst til at tale med mig

Der er så sket det, at debitel ultimo oktober har sendt mig et nyt
simkort, som skulle have bedre funktionsevner, og jeg fik samtidigt
oplyst, at jeg fik nyt telefonsvarernummer - et nummer jeg nu kan
forstå, at jeg skal dele med mange andre.

Efter at kortet er taget i brug, kan jeg se, at jeg er kommet på Telias
net i stedet for på TDCs (tidligere TeleDanmark), som ellers var en
forudsætning for mit køb. Ved henvendelse til debitel har jeg fået
oplyst, at debitel er blevet opkøbt af Telia. Telia var ellers ikke
nævnt med ét eneste ord i brevet fra debitel. debitel tilbyder mig at
komme tilbage på TDCs net mod at betale et gebyr på 99 kr. Jeg er af den
opfattelse, at jeg ikke skal betale noget, da jeg har aftalt med
sælgeren, at telefonen skulle være på TeleDanmarks net. (?) Ligeledes
kunne jeg frygte, at debitel ved førstkommende lejlighed igen uvarslet
ville flytte mig hen på Telias net, så jeg skulle betale et nyt gebyr
for at komme tilbage til TDCs net. Jeg er ikke interesseret i forslag
om, at jeg skifter udbyder, hvilket jeg faktisk overvejer, men i en
juridisk vurdering om, om debitel skal overholde den indgåede aftale.

Da mit telefonsvarernummer ikke længere virker, så har jeg anmodet
debitel om få nummeret udleveret eller på anden måde reaktiveret, så jeg
igen kunne bruge det som telefonsvarernummer - enten direkte eller
alternativt med mulighed for egen viderestilling fra mit mobilnummer til
telefonsvarernummeret, som jeg så ville vælge aldrig at besvare.
Alternativt at få nummeret udleveret, da det minder ret meget om mit
mobilnummer, og defor vil foretrække at beholde det. debitel oplyser, at
telefonsvarernummeret ikke kan benyttes, da det findes på TDCs net, mens
mobilnummeret befinder sig på Telias net (hvis det ene kan flyttes kan
det andet vel også?). debitel oplyser endvidere, at
telefonsvarernummeret er blevet placeret i en pulje af brugte numre,
hvor det vil ligge i lang tid, før det eventuelt vil blive genanvendt i
anden forbindelse - jeg har dog ikke mulighed for selv at kunne få
nummeret. Endelig oplyser debitel, at nummeret IKKE kan bruges som
telefonnummer, da det er indstillet til brug som telefonsvarernummer.
Jeg har godt nok ikke forstand på teknik, men jeg synes det lyder som
noget vrøvl, og hvis det ikke desto mindre hænger sådan sammen, så må
det vel kunne omstilles til telefonnummer for et eller andet beløb. Min
påstand lyder på efter den aftale, som jeg indgik med sælgeren, at
debitel skal lade mig beholde mit telefonsvarernummer og fortsat lade
det fungere som min telefonsvarer subsidiært lade mig beholde mit
telefonnummer (f.eks. som debitel FAMILY), hvor jeg selv kan foretage
viderestilling til telefonnummeret mere subsidiært udlevere mig nummeret
hvor det uden omkostning fra min side skal kunne bruges som
telefonnummer mest subsidiært udlevere mig nummeret hvor det med
omkostning fra min side skal kunne bruges som telefonnummer allermest
subsidiært udlevere mig nummeret kun brugbart som telefonsvarernummer,
så jeg evt. selv kan arrangere brug af det på TDCs net hos en anden
udbyder. (?)

Fra : N_B_DK

Dato : 21-11-07 16:40

"Kasper Jensen" <kasperjensen@post.tele.dk> wrote in message

> [...]
> ikke interesseret i forslag om, at jeg skifter udbyder, hvilket jeg
> faktisk overvejer, men i en juridisk vurdering om, om debitel skal

Sålænge Debitel giver kunden 30 dages varsel, så er de på det tørre (dvs du
kan opsige dit abb uden problemer, og uden nogen udgift udover et brev), da
dit abb, er ændret væsenligt i forhold til det produkt du indgik en aftale
med.

> [...]
> subsidiært udlevere mig nummeret kun brugbart som telefonsvarernummer,
> så jeg evt. selv kan arrangere brug af det på TDCs net hos en anden

Nej sådan hænger det ikke sammen, det nemmeste du gør, er at opsige dit abb.
og opretter et nyt hos TDC (når du nu vil benytte TDC´s net), numrene udover
dit eget kan du ikke på nogen måde bestemme over.

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : Kasper Jensen

Dato : 21-11-07 17:25

> Nej sådan hænger det ikke sammen, det nemmeste du gør, er at opsige
> dit abb. og opretter et nyt hos TDC (når du nu vil benytte TDC´s net),
> numrene udover dit eget kan du ikke på nogen måde bestemme over.

Du skriver "numrene" (flertal) men "dit eget" (ental) - hvad mener du?
Hvis det ikke er helt klar, så har jeg to numre dels telefonnummeret og
dels et andet nummer til telefonsvareren, hvor kun ét ciffer er
anderledes i forhold til telefonnummeret, og begge numre ("dit nye
telefonnr." og "dit telefonsvarernr.") står da også i det brev, som
debitel sendte mig med mit første simkort i 1999.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-11-07 17:37

"Kasper Jensen" <kasperjensen@post.tele.dk> wrote in news:47445bd9$0
$15875$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Hvis det ikke er helt klar, s† har jeg to numre dels telefonnummeret og
> dels et andet nummer til telefonsvareren, hvor kun ‚t ciffer er
> anderledes i forhold til telefonnummeret, og begge numre ("dit nye
> telefonnr." og "dit telefonsvarernr.") st†r da ogs† i det brev, som
> debitel sendte mig med mit f›rste simkort i 1999.

Det med personligt mobilsvarer nummer er man gået væk fra for længe længe
længe siden. Hvis du skifter abonnement vil du miste dit personlige
mobilsvar nummer.

Fra : Kasper Jensen

Dato : 21-11-07 17:52

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i en meddelelse

> Det med personligt mobilsvarer nummer er man gået væk fra for længe
> længe
> længe siden. Hvis du skifter abonnement vil du miste dit personlige
> mobilsvar nummer.

Det er da muligt, at meget har ændret sig siden 1999, men den aftale,
jeg har lavet med sælgeren for så vidt de to numre og umiddelbart
derefter fået bekræftet af debitel gælder vel stadig? Du tager ikke
juridisk stilling heller ikke til mine subsidiære påstande om min egen
anden benyttelse af nummeret hos debitel eller udlevering af nummeret på
en eller anden vis til brug hos anden udbyder.

Fra : Holst

Dato : 21-11-07 18:14

Kasper Jensen wrote:

> Det er da muligt, at meget har ændret sig siden 1999, men den aftale,
> jeg har lavet med sælgeren for så vidt de to numre og umiddelbart
> derefter fået bekræftet af debitel gælder vel stadig?

Den gælder naturligvis i henhold til de betingelser, der var forbundet
med aftalen, da du indgik den i 1999. Disse indebærer sikkert, at
udbyderen har ret til at ændre i produktet.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-11-07 18:42

Kasper Jensen skrev:

> Det er da muligt, at meget har ændret sig siden 1999, men den aftale,
> jeg har lavet med sælgeren for så vidt de to numre og umiddelbart
> derefter fået bekræftet af debitel gælder vel stadig?

Det er ikke sikkert. Den kan være ophævet ved ændrede
betingelser, og det at du så fortsætter med at bruge
abonnementet, er en stiltiende accept af den nye aftale.

> [...]
> påstande om min egen anden benyttelse af nummeret hos debitel
> eller udlevering af nummeret på en eller anden vis til brug hos

Du har garanteret ikke indgået en aftale om at du kan flytte
svarenummeret med dig hvis du skifter udbyder.

--
Bertel

Fra : Kasper Jensen

Dato : 21-11-07 19:02

> Du har garanteret ikke indgået en aftale om at du kan flytte
> svarenummeret med dig hvis du skifter udbyder.

Naturligvis ikke. Det var først på et væsentligt senere tidspunkt, at
nummerportabilitet blev indført. Dette punkt er dog også i første omgang
irrelevant, da jeg også har påstanden om, at jeg har retten til fortsat
at kunne benytte nummeret hos debitel til andet end telefonsvarer, og
hvis jeg har det, så kan jeg vel også nummerportabilitere det.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-11-07 19:49

Kasper Jensen skrev:

> da jeg også har påstanden om, at jeg har retten til fortsat
> at kunne benytte nummeret hos debitel til andet end telefonsvarer

Aftalte du det med Debitel?

--
Bertel

Fra : Kasper Jensen

Dato : 21-11-07 20:26

> Aftalte du det med Debitel?

Nej, det er en af mine subsidiære påstande, hvis den første påstand ikke
får ret. debitel vælger naturligvis selv hvilke serviceydelser, de
tilbyder og til hvem, men implicit, at min påstand bl.a. på baggrund af
debitels skrivelse fra 1999 med mine to numre, er, at numrene er mine
(og ikke debitels), og at jeg efter den senere ordning om
nummerportabilitet kan benytte dem til de ydelser hos debitel men også
andre udbydere, som den eller de pågældene udbyder(e) tilbyder (f.eks.
mobiltelefoni hos debitel), og at det ene af de to "sammenhængende"
numre ikke blot inddrages af debitel.

Den primære problemstilling er, at debitel inddrager det ene nummer
(uden at oplyse om, at nummeret inddrages), som, jeg mener, er mit, og i
stedet pådutter de mit et andet nummer, som jeg skal dele med tusindvis
af andre, og som ikke har den angivne nummergenkendelighed med mit
telefonnummer. Jeg mener, at jeg (og ikke teleudbyderen) har retten til
mine numre. Jeg savner stadig lovstof på dette område, men jeg ærindrer
da, at man allerede hos KTAS mod at betale et gebyr kunne få overdraget
et nummer/abonnement, mens abonnenten ændredes (499 kr.?) (dengang
såfremt den nye abonnent boede ved samme central, så nummeret fortsat
var bygenkendeligt), således at det var billigere (selvom man vist nok
også skulle betale en montør for at opsætte eller ændre et telefonstik)
end at oprette et nyt nummer/abonnement (900 kr.?). Det er vel sædvane,
at nummeret ejes af brugeren, indtil denne opgiver det (?)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-11-07 17:51

Kasper Jensen skrev:

> Hvis det ikke er helt klar, så har jeg to numre

Du har i sin tid bestilt ét telefonnummer, og det er det du har.
Det andet er et 'internt' debitelnummer som du ikke har krav på
at få som dit eget.

--
Bertel

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 22-11-07 06:19

On Nov 21, 5:52 pm, "Kasper Jensen" <kasperjen...@post.tele.dk> wrote:

> Det er da muligt, at meget har ændret sig siden 1999, men den aftale,
> jeg har lavet med sælgeren for så vidt de to numre og umiddelbart
> derefter fået bekræftet af debitel gælder vel stadig?

Du har sandsynligvis kun lavet en aftale om det ene nummer, dit
mobilnummer. Nummeret til din telefonsvarer er ikke dit nummer, det er
udbyderens nummer. Det er jo i virkeligheden et nummer tilknyttet din
telefonsvarer som er et system hos din udbyder, dvs, når du ringer til
nummeret ringer du til udbyderen og ikke til dig selv. Når du har
skiftet abonnement har du også skiftet aftale, mobilsvar nummeret er
en del af dit gamle abonnement og ikke dit nye.

> [...]
> anden benyttelse af nummeret hos debitel eller udlevering af nummeret på
> en eller anden vis til brug hos anden udbyder.

Se ovenfor, det er ikke dit nummer men et nummer udbyderen stiller til
rådighed for dig men som ikke er dit.