EU: Nye lande - hvad sker der 21. december~
Fra : Lou

Dato : 20-11-07 13:24

Er der ikke noget med, at de nye EU-lande bliver fuldgyldige medlemmer ved
årsskiftet? Jeg har læst et sted, at bl. Polen pr. 21. december tiltræder
Schengen-samarbejdet.

Kan nogen kaste lys over det?

Når jeg spørger i jura-gruppen, er det fordi jeg vil "importere" en polsk
statsborger. Vi har - af gode grunde - ikke boet sammen i 1½ år og kan, af
tekniske grunde, ikke gifte os, hvilket er et af to af de krav der stilles,
hvoraf det ene skal være opfyldt.

P.t. gælder der særlige regler for borgere fra de nye EU-lande (behandles
efter reglerne om familiesammenføring), med efter 21. december er polske
statsborgere vel ligestillede med borgere fra de gamle EU-lande?

Fra : Holst

Dato : 20-11-07 13:45

Lou wrote:

> Er der ikke noget med, at de nye EU-lande bliver fuldgyldige medlemmer ved
> årsskiftet? Jeg har læst et sted, at bl. Polen pr. 21. december tiltræder
> Schengen-samarbejdet.

Schengen har som sådan ikke noget at gøre med EU.

Fra : Lou

Dato : 20-11-07 14:11

On Tue, 20 Nov 2007 13:45:29 +0100, Holst wrote:

> Schengen har som sådan ikke noget at gøre med EU.

Hmmm, jeg troede Schengen havde noget med arbejdskraftens fri bevægelighed
indenfor EU at gøre.

Fra : alexbo

Dato : 20-11-07 14:19

"Lou" skrev

> Hmmm, jeg troede Schengen havde noget med arbejdskraftens fri bevægelighed
> indenfor EU at gøre.

Schengen er en pasunion, nogenlunde som den mellem de nordiske lande.
Det er nærmest alm. fri bevægelighed.

Norge og Island er i Schengen men ikke i EU
England er i EU men ikke i Schengen.

Ritzau
Natten mellem den 20. og 21. december kan borgere fra Polen, Litauen og syv
andre lande for første gang køre over grænserne til deres EU-naboer uden at
skulle igennem en grænsekontrol.
- Det er et meget vigtigt skridt for befolkningen. Efter udvidelsen af
Schengen vil de virkelig føle, at de er en del af EU, fordi de kan rejse
frit uden kontrol ved grænserne, siger den slovenske indenrigsminister
Dragutin Mate til Reuters.
De nuværende Schengen-medlemmer er 13 EU-lande plus Norge og Island. De nye
i klubben er Estland, Ungarn, Letland, Litauen, Malta, Polen, Slovenien,
Slovakiet og Tjekkiet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Holst

Dato : 20-11-07 14:26

Lou wrote:

> Hmmm, jeg troede Schengen havde noget med arbejdskraftens fri bevægelighed
> indenfor EU at gøre.

Schengen handler om grænsekontrol (eller rettere fraværet af samme).

Fra : Lou

Dato : 20-11-07 14:18

> Schengen har som sådan ikke noget at gøre med EU.

Det er muligt, men at bl.a. Polen tiltræder Schemngen pr. 21. december
(verifikation savnes), får vel betydning for det tilfælde jeg nævnte?

Bliver en polsk statsborger ligestillet med f.eks. en fransk pr. 21.
december m.h.t. at flytte/tage længere ophold i et andet EU-land?b Som det
er nu, rangerer polakker åbenbart på linie med Somaliere, hvis de vil slå
sig permanent ned i Danmark.

Kan jeg ikke underskrive et stykke papir, hvor jeg højt og helligt lover at
hun på ingen måder vil ligge den danske stat til last, hvis det er det, det
drejer sig om?

Den indledende opgave er at få et CPR-nummer til hende, så hun straks kan
påbegynde sprogundervisning.

Fra : alexbo

Dato : 20-11-07 14:34

"Lou" skrev

> [...]
> er nu, rangerer polakker åbenbart på linie med Somaliere, hvis de vil slå

Hvis du vil hjælpe din veninde så sæt dig ind i forholdene, i stedet for at
jamre over noget du intet ved om.

Har din veninde ikke noget pas, siden det er så svært at komme til Danmark?
Har hun fået afslag på arbejdstilladelse eller opholdtilladelse, eller hvad
er problemet?

mvh
Alex Christensen

Fra : Lou

Dato : 21-11-07 00:02

On Tue, 20 Nov 2007 14:34:14 +0100, alexbo wrote:

> [...]
> Har hun fået afslag på arbejdstilladelse eller opholdtilladelse, eller hvad

Jamre? Jeg jamrer skam ikke; jeg forholder mig til det jeg får at vide hos
myndighederne.

1. Folkeregisteret: Sagde at det sorterede under Statsforvaltningen.
2. Statsforvaltningen: Sagde at borgere fra de nye EU-lande ikke hører
under dem, men under Udlændingeservice.
3. Udlændingeservice: Hun kan kun få tre måneders visum i Danmark og så er
det ud. Hun kan få lov at blive, hvis et af to betingelser er opfyldt: at
vi er gift, eller at vi har boet sammen i 1½ år.

Vi kan ikke blive gift, da kvinden endnu ikke er skilt i sit hjemland,
omend processen er sat igang (vil tage mindst et år). Jeg spurgte hvordan
nogen overhovedet kan opfyldet den med 1½ års samliv, når den udenlandske
statsborger kun kan være her i tre måneder, men det kunne medarbejderen
ikke svare på.

Hvis min kæreste får arbejde, kan hun få arbejds- og opholdstilladelse, men
det er betinget at jobbet, så hvis det ophører, inddrages arbejds- og
opholdstilladelsen. Endvidere skal ansættelsen ske inden for et
arbejdsområde der er medtaget i en jobliste (som jeg desværre har mistet
linket til).

Betingelsen for at påbegynde danskundervisning er et CPR-nummer, men det
kan hun ikke få af ovennævnte grunde.

Det kører altså i ring og jeg føler mig ikke sikker på at være blevet
korrekt vejledt. Kan det virkelig passe, at jeg ikke kan "indføre" en
borger fra et EU-land? Hun skal bo permanent sammen med mig og jeg kan
forsørge hende så længe det skal være, men meningen er at hun skal have et
job, når hun har lært at dansk. Er det virkelig helt umuligt?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-11-07 01:55

"Lou" <lou@strawman.com> skrev i en meddelelse
> Jeg spurgte hvordan
> nogen overhovedet kan opfyldet den med 1½ års samliv, når den udenlandske
> statsborger kun kan være her i tre måneder

Der er ingen der siger at samlivet skal ske i Danmark

> Betingelsen for at påbegynde danskundervisning er et CPR-nummer

Hvorfor det?

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.martinshjemmeside.dk/ - Lidt af hvert

Fra : Lou

Dato : 21-11-07 08:54

On Wed, 21 Nov 2007 01:55:12 +0100, Martin Højriis Kristensen wrote:

> "Lou" <lou@strawman.com> skrev i en meddelelse
>
> Der er ingen der siger at samlivet skal ske i Danmark

> Hvorfor det?

Det ved jeg ikke, men det har jeg gentagne gange fået at vide på AF
Jobcenter, som er dem der har med sprogundervisning og integration at gøre.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-11-07 19:03

> Det ved jeg ikke, men det har jeg gentagne gange fået at vide på AF
> Jobcenter, som er dem der har med sprogundervisning [...] at gøre.

AF har bestemt ikke monopol på danskundervisning i dette land.

Fra : Hans Christiansen

Dato : 21-11-07 15:36

> [...]
> forsørge hende så længe det skal være, men meningen er at hun skal have et
> job, når hun har lært at dansk. Er det virkelig helt umuligt?

Velkommen til Danmark! Du er ikke alene og jeg vil råde dig til at kontakte
Ægteskab Uden Grænser, hvor du kan få mange gode råd fra folk i samme
situation.

http://www.aegteskabudengraenser.dk/

Fra : Lou

Dato : 22-11-07 08:52

On Wed, 21 Nov 2007 15:36:01 +0100, Hans Christiansen wrote:

> Velkommen til Danmark! Du er ikke alene og jeg vil råde dig til at kontakte
> Ægteskab Uden Grænser, hvor du kan få mange gode råd fra folk i samme
> situation.
>
> http://www.aegteskabudengraenser.dk/

Prima link. Mange tak for det

Fra : KN

Dato : 21-11-07 07:14

"Lou" <lou@strawman.com> wrote in message

> [...]
> at
> hun på ingen måder vil ligge den danske stat til last, hvis det er det,

Sådan spiller musikken ikke hos Udlændingestyrelsen. Hun skal have en
opholdstilladelse for at bo fast her i Danmark - og dermed opnå et dansk CPR
nr.
Opholdstilladelsen skal hun søge i samarbejde med dig - familiesammenføring
formentligt.
Schengen reglerne giver ikke automatisk ret til
opholdstilladelse/arbejdstilladelse - kun at man kan rejse nogenlunde frit
mellem de deltagende lande, hvis man har visa/opholdstilladelse i et af
landene.

Knud

..

Fra : alexbo

Dato : 20-11-07 13:58

"Lou" <lou@strawman.com> skrev

> [...]
> årsskiftet?

Jeg har læst et sted, at bl. Polen pr. 21. december tiltræder

http://www.eu-oplysningen.dk/flash_docs/europakort/

mvh
Alex Christensen

Fra : Lou

Dato : 20-11-07 14:27

On Tue, 20 Nov 2007 13:58:00 +0100, alexbo wrote:

> "Lou" <lou@strawman.com> skrev

> Jeg har læst et sted, at bl. Polen pr. 21. december tiltræder

> http://www.eu-oplysningen.dk/flash_docs/europakort/

Ah, tak, først forstod jeg ikke meningen med dit link, men et klik på
"Schengen-landene" fortæller: " Schengen-samarbejdet er et samarbejde
mellem en række europæiske lande med det formål at skabe et fælles område
uden indre grænser. 13 EU-lande deltager i samrabejdet sammen med Norge og
Island".

Som jeg har forstået det, indtræder bl.a. Polen pr. 21. december og dermed
bliver polakker vel ligestillet med tyskere, franskmænd m.fl.? m.h.t. at
tage arbejde og ophold i de andre Schengen-lande?

Fra : alexbo

Dato : 20-11-07 14:38

"Lou" <lou@strawman.com> skrev

> Som jeg har forstået det, indtræder bl.a. Polen pr. 21. december og dermed
> bliver polakker vel ligestillet med tyskere, franskmænd m.fl.? m.h.t. at
> tage arbejde og ophold i de andre Schengen-lande?

Nej det ændrer ingenting, det er kun paskontrollen der forsvinder.
Heller ikke nu er der noget der forhindrer en polsk statsborger i at bo og
arbejde i Danmark.

mvh
Alex Christensen

Fra : Joel

Dato : 20-11-07 20:43

"Lou" <lou@strawman.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> bliver polakker vel ligestillet med tyskere, franskmænd m.fl.? m.h.t. at
> tage arbejde og ophold i de andre Schengen-lande?

Det er de ikke. Der er lige nogle forhold i "østaftalen" du ska.være
opmærksom på?

http://www.bm.dk/sw691.asp

Mvh. JL

Fra : Ivar Holm